RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 129

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 129 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 125 126 127 128 129 130 131 132 133 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 ... SisteSiste
Viser resultater 2,561 til 2,580 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Takk takk :-)

Når det gjelder høyttalere og refleksjon - ja kanskje et slags stoff foran... Men da må det nesten bli en hel "vegg", på linje med lerretet, eller perforert lerret.

Jeg må litt i tenkeboksen når det gjelder dette altså. Hadde i utgangspunktet tenkt meg et kombi-rom. Og da snakker jeg ikke om FruWs dagdrømmer om kino og kjellerstue, men kombinasjonen kino og stereo-stue.

Stereo-stue = Relativt lyst og trivelig rom hvor man kan SE høyttalerene og muligens mm-tweake plasseringen osv. Og med skjult lerret, slik at det var så lite kino som mulig.

Jeg er LANGT fra mm-nivået enda, men kunne godt tenke meg å ha muligheten til å drive med slikt.

Men skal jeg stikke fingeren i jorda, så må jeg vel innrømme at det blir 80% kino og 20% lyd. Kanskje jeg skulle gå for buet, fast og perforert lerret? Hvor langt fra bakvegg bør et slikt lerret være? Det blir vel diktert av høyttaleren bak, vil jeg tro. Jeg har jo ikke all verdens med plassmellom frontvegg og det første vinduet (snakker vi 60 cm?). Det er slett ikke umulig at det rett og slett ikke GÅR med buet lerret.

Jeg trodde også at DreamScreen ikke hadde lydtransparente lerreter, men ser jo nå at det finnes noe slikt som dette:

AVshop.no / DreamScreen V3 DynaGrey CineScope ProCurve 2.37:1 295cm/125"

Hmm... det er mulig det blir en runde med ho mor om dette. Ikke det at det har all verdens å si enda. Jeg skal uansett lage en helt firkantet, så-lydtett-som-mulig-men-ventilert kasse av et rom først, så kommer detaljene etterpå.
    Hvis du tenker på å ha HT'ene bak lerretet, ergo lydtransparent, så kan jo 60 cm bli vel lite, hvis jeg forstår deg riktig med tanke på vinduet du nevner? En del høytalere bygger nesten halvparten av dette selv, og da har du ikke mye å gå på ift plassering. Kjedelig å finne ut at du skulle hatt de 80 cm fra bakvegg/frontvegg for å få optimal lyd hvis det kræsjer...
    Likevel kult at du vurderer fast og buet lerret, da kan du jo gå for 2.35:1 med en gang da

Edit: så ikke at du faktisk vurderte 2.37:1 lerretet før nå...moro

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hvis du tenker på å ha HT'ene bak lerretet, ergo lydtransparent, så kan jo 60 cm bli vel lite, hvis jeg forstår deg riktig med tanke på vinduet du nevner? En del høytalere bygger nesten halvparten av dette selv, og da har du ikke mye å gå på ift plassering. Kjedelig å finne ut at du skulle hatt de 80 cm fra bakvegg/frontvegg for å få optimal lyd hvis det kræsjer...
    Likevel kult at du vurderer fast og buet lerret, da kan du jo gå for 2.35:1 med en gang da
    Det er jo ikke veldig sannsynlig at jeg går for lydtransparent lerret, men på den annen side - jeg hører jo beviselig ikke over 15kHz (og det vil neppe bli noe bedre med tiden... hvis jeg ikke skulle få ut fingern å få tatt en øre-rens, da...),
    så det er kanskje ikke den helt store katastrofen å sette høyttalerene bak et lerret. Og hvem vet? Kanskje FruW synes det er penere med en stor duk enn tre store høyttalere?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kurvet, transparent er tingen, BELIEVE you me... Da får du skjult høyttalerne dine også, og du trenger jo ikke lage en komplett batcave selv om du bygger inn lerret/høyttaler. Lyd rett fra lerretet må bare oppleves! For å holde kostnadene nede trenger du heller ingen anamorfisk linse såfremt du maskerer litt godt rundt lerretet...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det er for gjort å lure på sånt av og til, når man leser en del av innleggene hans.
    (Må innrømme at jeg har mye biltemagreier selv også)

Edit: gratulerer med dag også!
    Er litt entusiast vet du
    Dessuten ligger jo Biltema bare 300m fra jobben, så det er lett å slenge innom i lunsjen eller etter jobb

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke veldig sannsynlig at jeg går for lydtransparent lerret, men på den annen side - jeg hører jo beviselig ikke over 15kHz (og det vil neppe bli noe bedre med tiden... hvis jeg ikke skulle få ut fingern å få tatt en øre-rens, da...),
    så det er kanskje ikke den helt store katastrofen å sette høyttalerene bak et lerret. Og hvem vet? Kanskje FruW synes det er penere med en stor duk enn tre store høyttalere?
    3 høytalere? Du har vel et par drøye "politikere" også

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    3 høytalere? Du har vel et par drøye "politikere" også
    Ja, for ikke å snakke om dem ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja..... kanskje....

Under er DreamScreen-lerretet fra AVShop jeg skrev om tidligere i riktige proporsjoner i rommet mitt:

-235-1-jpg

Ser litt voldsomt ut? Sitteavstand blir ca 3.7 meter.

Dette 2.35:1/perforert/buet-greiene er helt ny tenking for meg og en masse nye utfordringer.

Veggen foran blir jo mye "renere", men rimelig "dyster". Er det noen brukbare alternativer til kullsvart?

Jeg har vært inne på tanken om å ha et elektrisk forheng i lyst og vennlig stoff som dras foran hele veggen i ikke-film-modus. To problemer med dette:

1. Da må lyden gå gjennom TO lag, noe som gjør at selv JEG må begynne å merke negativ effekt.

2. FruW synes en slik gardin er blod-harry. Riktignok gjaldt dette en dyprød gardin ala kino som liksom skulle trekkes vekk fra lerretet når en film startet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 anlegg... recivere har sone 2 og 3 stort sett... Så kan du ha 2 mere konevenlige stereo høytalere synlig i romet og "skjult" kringlyd oppsett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    2 anlegg... recivere har sone 2 og 3 stort sett... Så kan du ha 2 mere konevenlige stereo høytalere synlig i romet og "skjult" kringlyd oppsett.
    Eller rett og slett ha et annet rom ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser litt voldsomt ut? Sitteavstand blir ca 3.7 meter.
    Size matters! Så størrelsen reagerer jeg ikke på.

Det jeg syntes ødela mitt inntrykk er at vinduet ser så inn i hampen squeezet ut rett mot "baffelveggen". Særlig ettersom det er så stor forskjell på fargene på sidevegger vs front. Hørte jeg Batcave :?:

Jeg har vært inne på tanken om å ha et elektrisk forheng i lyst og vennlig stoff som dras foran hele veggen i ikke-film-modus. To problemer med dette:

1. Da må lyden gå gjennom TO lag, noe som gjør at selv JEG må begynne å merke negativ effekt.

2. FruW synes en slik gardin er blod-harry. Riktignok gjaldt dette en dyprød gardin ala kino som liksom skulle trekkes vekk fra lerretet når en film startet.
    Jeg søkte på Forumet her for å finne tråden hvor en av brukerene ettersøker høytalerstoff i lys (sand?) farge, men fant den ikke igjen. Med høytalerstoff som gardin burde det være overkommelig (selv om det er flere som sverger til å kjøre høytalerene uten fronter).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du trenger ikke kjøre sort på hele veggen da, bare en liten ekstra ramme rundt selve lerretsrammen... Du trenger heller ikke å bue hele veggen, bare lag en hull rammen passer inn i, så får du også enkelt tilgang til høyttalerne ved å ta av og på rammen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Size matters! Så størrelsen reagerer jeg ikke på.

Det jeg syntes ødela mitt inntrykk er at vinduet ser så inn i hampen squeezet ut rett mot "baffelveggen". Særlig ettersom det er så stor forskjell på fargene på sidevegger vs front. Hørte jeg Batcave :?:
    Ja, det /&%(/&%(/&) vinduet er vel en av grunnene til at jeg ikke en gang har vurdert denne typen lerret. Det ser ikke spesielt smart ut...

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg søkte på Forumet her for å finne tråden hvor en av brukerene ettersøker høytalerstoff i lys (sand?) farge, men fant den ikke igjen. Med høytalerstoff som gardin burde det være overkommelig (selv om det er flere som sverger til å kjøre høytalerene uten fronter).
    Jeg kan jo gjøre litt mer som lygren sier over her, å nøye meg med en svart rand rundt lerretet. Men ER det ikke det i utgangspunktet da? Som dette:

Men det må kanskje mere enn 10 cm (eller hva det er) til? Hvor bred bør en slik rand være?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest et sted at mid-grå gjør seg bra på lerretsveggen med hensyn på dette med kontrast o.l. Vet ikke hvor mye som ligger i dette, men det kan jo være en tanke. Ønsker man ikke dønn nøytral grå går det sikkert ann å tone den litt med en farge (feks rød).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du klarer deg jo sikkert med ramma lerretet leveres med da, er ikke store justeringene det er snakk om på ymse filmer (2:40:1, 2.37:1 og 2.35:1 er de tre vanligeste formatene, 2.35:1 mest vanlig av de tre). Hovedpoenget med å gjøre den sorte ramma bredere er imidlerrtid å "fange opp" strølyset fra projektoren, med mindre du planlegger å kjøre anamorfisk linse da... Har du en litt mørkere farge på veggen, f.eks. grå, er det fullt mulig det holder i lange baner uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40 årsgavetips til deg selv: Senterhøyttalerstativ

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    40 årsgavetips til deg selv: Senterhøyttalerstativ
    Huh? Ble det en feil her, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huh? Ble det en feil her, eller?
    Nope! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Nope! :-D
    Ah.... I C!

Ikke ulikt DITT senterstativ ;-)

Hehe, vi får se... Går jeg for perforert lerret, er det jo plass til så mangt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah.... I C!

Ikke ulikt DITT senterstativ ;-)

Hehe, vi får se... Går jeg for perforert lerret, er det jo plass til så mangt...
    Billig senterstativ det! Og pen(t).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her har det skjedd lite i det siste? fått opp noe mere gips i det siste?
    eller er det andre plikter som kaller? hehehe :-D

Side 129 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 125 126 127 128 129 130 131 132 133 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •