RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 124

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 124 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 120 121 122 123 124 125 126 127 128 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 ... SisteSiste
Viser resultater 2,461 til 2,480 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    F.eks. en Papst 120x120-sak. Den trekker 0,72W / 0,06 A på 12 V
    Er det for å trekke varm PJ-luft ut av rommet? Ikke at det har noe som helst med hvor mye du kan belaste triggerutgangen med...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, jeg drodler med tanken å bygge inn pj i en kasse med åpning foran ved linsen, men da trengs det antagelig en anordning for å sørge for at varmluften slipper ut av kassa. Så hvis man ganske enkelt kunne koble til en stillegående 12V vifte til triggerutgangen, så hadde det jo vært elegant.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, jeg drodler med tanken å bygge inn pj i en kasse med åpning foran ved linsen, men da trengs det antagelig en anordning for å sørge for at varmluften slipper ut av kassa. Så hvis man ganske enkelt kunne koble til en stillegående 12V vifte til triggerutgangen, så hadde det jo vært elegant.
    Ok. Tankene mine har vandret innom noe lignende. På et visst tidspunkt hadde jeg bestemt meg for å ha et kanalsystem inn/ut av rommet og en hush-box til PJ. Men siden PJene stadig blir mer stillegående fant jeg ut at det rett og slett ikke var verdt det (+ at det selvsagt hadde gått ut over lydisoleringen ).

Men en "lokal" hush-box er jo mye lettere å gjennomføre. Jeg kommer til å se det an om det egentlig blir noe støyproblem før jeg gyver løs på en hush-box.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man kan kanskje kalle det en hushbox men jeg tenker vel så mye på det estetiske. Det hadde jo blitt litt shctili, samtidig som man får et bonus ved at man står friere når man skal velge pj, -> trenger ikke å tenke så mye på støytallet. Men hvis det tekniske blir for komplisert, så dropper jeg det antagelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man kan kanskje kalle det en hushbox men jeg tenker vel så mye på det estetiske. Det hadde jo blitt litt shctili, samtidig som man får et bonus ved at man står friere når man skal velge pj, -> trenger ikke å tenke så mye på støytallet. Men hvis det tekniske blir for komplisert, så dropper jeg det antagelig.
    Mange av de nyeste PJene er jo velidig stilige og nesten litt synd å gjemme bort da... Er du sikker på at du klarer å lage en boks som er penere en PJen? ;-)

Neida, en veldig stor fordel ville jo ha vært at f.eks. kablene ble skjult. Men hadde du tenkt å bare skjule PJen underifra og bakfra, eller hadde du tenkt å lukke den helt med glassvindu foran? Skal du bruke glassvindu mener jeg å huske at det stilles relativt store krav til glasset for at det ikke skal få negative konsekvenser for bildet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Mange av de nyeste PJene er jo velidig stilige og nesten litt synd å gjemme bort da... Er du sikker på at du klarer å lage en boks som er penere en PJen?
    Kommer an på øyet som ser, men du har kanskje et poeng ops:

Men det var ikke meningen å kuppe skiltdiskusjonen din med dette altså, men når vi først er inne på det...

Rundt rommet har jeg tenkt å ha kasse til downlights, så man kunne tenke seg å lage en litt større og bredere kasse akkurat der projektoren skal henge, og den blir altså tett på sidene og bak men ikke foran. Et evt. glass foran linsa har vel en del krav som du sier, så det blir det nok ikke noe av, men en åpning stor nok til at ir-signalene når frem til "øyet" (hvor nå det måtte sitte ) . I praksis blir vel boksen nærmest åpen i hele fronten. Jeg må også senke den litt i forhold til downlightskassen pga de hersens jernbjelkene som sperrer siktelinjen langs taket mot lerretet.

Jeg må gruble litt mer på dette, sjekke siktelinjer og avstander litt mer nøyaktig. Skal se om jeg får Sketchet det opp hvis det har noe for seg. Men det var altså dette med varmen som må bort, og evt. en vifte koblet til 12 V triggeren.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Universalfjernkontroll med IR-extender (eller hva det nå heter) som legges i kassa burde funke. Logitech f.eks. Da skulle det holde med et hull foran linsa.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på øyet som ser, men du har kanskje et poeng ops:

Men det var ikke meningen å kuppe skiltdiskusjonen din med dette altså, men når vi først er inne på det...
    Bah... her i tråden er digresjoner mer regelen enn unntaket ;-)

Rundt rommet har jeg tenkt å ha kasse til downlights, så man kunne tenke seg å lage en litt større og bredere kasse akkurat der projektoren skal henge, og den blir altså tett på sidene og bak men ikke foran. Et evt. glass foran linsa har vel en del krav som du sier, så det blir det nok ikke noe av, men en åpning stor nok til at ir-signalene når frem til "øyet" (hvor nå det måtte sitte ) . I praksis blir vel boksen nærmest åpen i hele fronten. Jeg må også senke den litt i forhold til downlightskassen pga de hersens jernbjelkene som sperrer siktelinjen langs taket mot lerretet.

Jeg må gruble litt mer på dette, sjekke siktelinjer og avstander litt mer nøyaktig. Skal se om jeg får Sketchet det opp hvis det har noe for seg. Men det var altså dette med varmen som må bort, og evt. en vifte koblet til 12 V triggeren.
    Jeg ser hva du mener nå, og anerkjenner ideen! Det kan faktisk bli veldig fint. Og selv uten glass foran, kan du faktisk "roe ned" PJen en god del. Når det gjelder 12V vifter og kjøling, så tror jeg nesten du må vite hvordan luftstrømmen til PJen går før du begynner å tenkte plassering. Mange PJer suger luften inn foran og blåser ut bak. Det medfører jo en utfordring luftsirkulasjonsmessig.

Men noe slikt som under kunne kanskje ha vært noe:

-pj-gif

Kler du "kanalene" med lyddempende materiale, er det ikke sikkert det blir så mye igjen av støy, hverken fra PJ eller ekstra vifter.

Edit: Ser nå at denne løsningen muligens vil dra inn "eksos" (varm luft) inn igjen, så utluften bør nok ledes lenger vekk fra (eller i det minste i en annen retning enn) inntaket.

Jeg holder fortsatt en knapp på rele-løsningen når det gjelder om triggeren klarer å "dra" viften(e). Det finnes helt sikkert noen rele-guruer her, som kan fortelle hvor tungt det er å dra på et rele vs et par vifter. Jeg vet ærlig talt ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se hva cowboy bebop skriver her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post553428

"Det kommer snart nye AC vifter på 120mm. Disse burde bli legendariskt støysvake." Men når er snart......

En annen ting å tenke på er hvor vifta sitter på PJ'en. Hva er din heteste kandidant til nå Rune? TW2000? Siden du har 100% lyskontroll klarer du deg kanskje med TW1000?

Edit: Se også denne tråden: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...r-hushbox.html

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Se hva cowboy bebop skriver her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post553428

"Det kommer snart nye AC vifter på 120mm. Disse burde bli legendariskt støysvake." Men når er snart......

En annen ting å tenke på er hvor vifta sitter på PJ'en. Hva er din heteste kandidant til nå Rune? TW2000? Siden du har 100% lyskontroll klarer du deg kanskje med TW1000?

Edit: Se også denne tråden: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...r-hushbox.html
    Hey! Takk for gode linker, Konrad!

Jeg vet ikke hvilken PJ jeg skal ha. Hadde en periode lyst på TW2000, men nå skjer det så mye på den fronten...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vet ikke hvilken PJ jeg skal ha. Hadde en periode lyst på TW2000, men nå skjer det så mye på den fronten...
    Enig! De nye Epson PJ'ene ser meget spennende ut. Bra kontrast og 2000 AL. Perfekt for meg med 2 % lyskontroll.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Enig! De nye Epson PJ'ene ser meget spennende ut. Bra kontrast og 2000 AL. Perfekt for meg med 2 % lyskontroll.

Men så har du jo tilsvarende mer kontroll på det meste ellers i livet ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilke pj'er er på markedet når rommet står ferdig?

Jeg hadde faktisk ikke tenkt i de baner som du skisserte her RuneW, jeg tenkte mer på å ha utlufting på undersiden av kassa, men det er klart, da vil man jo få støyen fra vifta rett i planeten når man sitter rett under kassa og så er man like langt. Alternativt en kanal ut fra kassa som munner ut et lite stykke unna sitteposisjonen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilke pj'er er på markedet når rommet står ferdig?
    Slutt å mobb!

Jeg hadde faktisk ikke tenkt i de baner som du skisserte her RuneW, jeg tenkte mer på å ha utlufting på undersiden av kassa, men det er klart, da vil man jo få støyen fra vifta rett i planeten når man sitter rett under kassa og så er man like langt. Alternativt en kanal ut fra kassa som munner ut et lite stykke unna sitteposisjonen.
    Du kan gå ganske langt den veien, men husk at hvis det er åpent foran, så er det en viss grense for hvor lyddempet du får det.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva om du gjør følgende, og tar da utgangspunkt i tegninga di:
    -Bruker asfaltplater innvendig siden de har gode resonans og lyddempende egenskaper. Og heller ikke tar så mye plass.
    -Dekker hele fronten til PJ, men lar kun en åpning foran stå oppe til selve linsa.
    -Luftinga blir gjort gjennom at du lager ei åpning i front der utluftinga er på tegninga, så lager du ei ny åpning på siden for utlufting?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kjøp en PJ du ikke behøver å være så redd for, så legger du bare noen fryseelementer over'n når du bruker den.. Da holder'n seg kald, og det bråker lite.

Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Bare kjøp en PJ du ikke behøver å være så redd for, så legger du bare noen fryseelementer over'n når du bruker den.. Da holder'n seg kald, og det bråker lite.

Gratulerer med ny PJ da HoJ!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny PJ da HoJ!

Ha! Slik nymotens greier tror jeg ikke noe på.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men hva om du gjør følgende, og tar da utgangspunkt i tegninga di:
    -Bruker asfaltplater innvendig siden de har gode resonans og lyddempende egenskaper. Og heller ikke tar så mye plass.
    -Dekker hele fronten til PJ, men lar kun en åpning foran stå oppe til selve linsa.
    -Luftinga blir gjort gjennom at du lager ei åpning i front der utluftinga er på tegninga, så lager du ei ny åpning på siden for utlufting?
    Skisse? Jeg har fått meg litt lite søvn i natt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men så har du jo tilsvarende mer kontroll på det meste ellers i livet ;-)
    Hva får deg til å tro det?

Side 124 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 120 121 122 123 124 125 126 127 128 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •