RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 123

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 123 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 119 120 121 122 123 124 125 126 127 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 ... SisteSiste
Viser resultater 2,441 til 2,460 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt om hva som foregår NÅ

Jeg driver ikke BARE å dagdrømmer om EXIT-skilt (selv om det er mye morsommere enn å sparkle...). Jeg har vel egentlig sparklet ferdig det første gipslaget (tak + vegger). Ble så som så, men det er helt ok til formålet.

Nå er det tid for pussing. Har ikke kommet helt i gang med det enda. Måtte tette igjen alle åpninger først, noe ala dette:
    -img_1597-jpg

Jeg orker ikke det støvet over alt og inne i alt.

Ellers går tiden med til slikt som dette:
    -img_1593-jpg

Poden får en foroverlent biker-stilling med fothvilere som er behørig limt fast med PL400...

Hengslet hjulmutter-trekker med gummi i enden fungerer som brems.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av en eller annen grunn synes jeg at hjelm hører til på åpne kjøretøy, og med ditt design MÅ det bli denne:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

$55... skal, skal ikke....

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort bengalakk på doningen og den hjelmen på huet... Hvem tør kjøre om kapp?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    For å spinne litt videre på UPS-løsningen. Jeg regner med at triggersignaet/spenningen fra receiver forsvinner ved strømbrudd. Hvordan reagerer en PJ på dette? Slår den av lampen umiddelbart og bare lar viften gå videre? I så fall faller jo dette opplegget i fisk
    Kom plutselig til å tenke på dette med trigger på projektør: Er ikke triggeren på projektøren av OUT type, beregnet på å trigge motorisert lerret? Mao ikke noe funskjon med power on/off fra reciever.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

$55... skal, skal ikke....
    Skal! Og husk å få med runde solbriller og ZZ-top skjegg ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Kom plutselig til å tenke på dette med trigger på projektør: Er ikke triggeren på projektøren av OUT type, beregnet på å trigge motorisert lerret? Mao ikke noe funskjon med power on/off fra reciever.
    Stemmer. Trigger fra receiver brukes vel som oftest til å slå på effektforsterkere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wasss? Da har jeg misforstått (igjen). Var det ikke en over her som beskrev oppførselen til en PJ ved trigger-signaler da?

Jeg hadde i alle fall håpet å kunne styre både PJ og lerret fra receiver.

Skal! Og husk å få med runde solbriller og ZZ-top skjegg ;-)
    Hehehe

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spinne litt videre på UPS-løsningen. Jeg regner med at triggersignaet/spenningen fra receiver forsvinner ved strømbrudd. Hvordan reagerer en PJ på dette? Slår den av lampen umiddelbart og bare lar viften gå videre? I så fall faller jo dette opplegget i fisk.

Du, ask4me2, har vel et monster-Barco som kanskje ikke reagerer som en mindre PJ?
    Nå forbinder jeg triggere og projektorer mere som at det er projektoren som styrer f.eks det elektrisk styrte nedtrekkslerretet osv, og at man mere har stillt inn projektoren til å slå seg av med en timer funksjon etter en viss tid uten bildesignal inn osv.

Har aldri selv brukt trigger fungsjonen på noen av de projektorene jeg har hatt, og hvis det går ann å la en trigger i surround forsterkeren styre påslget av projektoren, har du imiddlertid et godt poeng RuneW med problemer med ups på den som nødlys.

Er egentlig litt usikker på om det vil være så veldig praktisk å la lydsiden i hjemmekinoen styre projektoren da man vel ofte vil kun bruke lyddelen i hjemmekinoen og ikke projektoren like ofte pga lampetimer og gjerne vil redusere hyppige av og på slåing av denne osv.

Ellers er Barco og Electrohome CRT "monsterene" mine fortiden bare lagret på et ledig soverom, og bruker i dagens oppsett en litt mindre JVC HD1 lampeventil, dog ikke av og på styrt av trigger, men enten med den originale fjernkontollen eller programmert fjernkontroll som styrer resten av oppsette også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er egentlig litt usikker på om det vil være så veldig praktisk å la lydsiden i hjemmekinoen styre projektoren da man vel ofte vil kun bruke lyddelen i hjemmekinoen og ikke projektoren like ofte pga lampetimer og gjerne vil redusere hyppige av og på slåing av denne osv.
    Du har selvsagt helt rett i dette. Det jeg hadde håpet på (og innbiller meg at jeg har hørt noe om) er at de litt større receiverene har programmer / modes som styrer trigger-utgangen slik at PJ ikke blir skrudd på i tide og i utide.

Hadde vært interessant å fått klarhet i dette.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke helt jeg hadde fått med meg hva du skulle bruke trigger-funksjonen til lengre opp i tråden, men de fleste projektorer har altså bare trigger-ut for å styre lerret.

Noen projektorer har muligens både trigger-in og trigger-ut uten at jeg vet om noen på stående fot.

Dersom du har trukket kabler for trigger til projektor så kan du jo i stedet bruke f.eks en fjernkontroll i Harmony-serien med RF-adapter. Da kan du feste et ir-øye ved projektoren og koble en minijack-mono (eller stereo forsåvidt) kabel mellom veggpanelet ditt og en av utgangene på RF-adapteret.

Gi oss en liten update på hvordan du hadde tenkt å styre ting og tang :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Tror ikke helt jeg hadde fått med meg hva du skulle bruke trigger-funksjonen til lengre opp i tråden, men de fleste projektorer har altså bare trigger-ut for å styre lerret.

Noen projektorer har muligens både trigger-in og trigger-ut uten at jeg vet om noen på stående fot.

Dersom du har trukket kabler for trigger til projektor så kan du jo i stedet bruke f.eks en fjernkontroll i Harmony-serien med RF-adapter. Da kan du feste et ir-øye ved projektoren og koble en minijack-mono (eller stereo forsåvidt) kabel mellom veggpanelet ditt og en av utgangene på RF-adapteret.

Gi oss en liten update på hvordan du hadde tenkt å styre ting og tang :-)

Ja, det kan jeg alltids :-)

Det jeg TRODDE var mulig var altså at receiveren (som må betraktes som hjernen i systemet) kunne operere i flere modi og styre triggerutgangen deretter.

Opplegget ville da være at når receiveren var i "film-modus", skulle den slå på PJ og lerret. Jeg drømte en gang om også å styre de elektriske blendings-gardinene fra samme trigger, men det tror jeg muligens blir for ambisiøst. Dessuten har jeg tenkt å lage et X-Comfort-program som sakte dimmer lysene uansett, og da kan jeg egentlig likegodt styre gardinene med samme programmet.

Jeg har (selvsagt) trukket ferdig k-rør for trigger-ledning til PJ og lerret.

---

Målet er færrest mulige fjernkontroller (og selvsagt å slippe å reise meg opp fra stolen, men det sier seg vel selv...). Derfor hadde jeg håpet jeg at kunne slippe PJ fjernkontroll når den først var kalibrert.

Men hvem prøver jeg egentlig å lure? Alle vet at om jeg ikke bruker en programmerbar fjernkontroll, kommer bordet uansett til å flyte over av fjernkontroller til alt fra PS3 til Squeezebox Duet. Ja, den siste skal det forresten litt til å erstatte da...

Så det koker kanskje ned til å slippe 2 tastetrykk ekstra... ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det er en relativt dyr løsning... Men Philips Pronto TSU9800 er en snasen fjernkontroll med toveis RS232, "kablet ir" og trådløs ir som ser ut som en million (Crestron, AMX, Cue) men som ikke koster en "million" eller tar en million timer å programmere (Crestron, AMX, Cue)

Dersom du går for en annen fjernkontroll (f.eks Harmony uten toveis kommunikasjon) så kan du allikevel få til veldig mye med "tilleggskomponenter" som kan gjøre mye rart.

f.eks Extron Medialink MLC226 er en "Volvo240" blant automasjonssystemer som har (from the top of my head) 3 ir utganger (som også kan brukes som en-veis rs232), 2 bidirectional rs232-utganger, i/o tilkobling, 3stk rele-utganger og ir-mottager i front. I tillegg har den RJ45-kontakt som gjør at du kan koble den på LANet og overvåke f.eks lampetid og mye annet fra pcene i huset. Du kan lage makroer og if/else regler på en veldig enkel måte. I tillegg er den relativt enkel å programmere. Kostnaden på en slik sak er mellom 5 og 10 lapper, men da får du til "alt" med f.eks en logitech-one eller billigere systemfjernkontroll.
    Tanken med å bruke MLC226 i et slikt oppsett er egentlig bare å få tilgang til tilkoblingsmulighetene den har i kombinasjon med en "enkel" fjernkontroll i tillegg. Men du kan også lage forskjellige preset på den som er "ultra-konevennlige" og til og med pode-vennlig.

Off, det er nesten helt jævlig å la hodet begynne å surre med fjernkontroll-løsninger for det er så mye kjekt der ute!

En annen ting (som jeg tipper du hadde tatt lett med programmeringsbakgrunnen din) er pc-basert styring med en megasimpel pc med ekstra RS232-kort og gjerne et usb-basert rele-kort samt promixis Girder (og kanskje netremote) /X10 støtte. Typisk p3-300mhz med 3 pci-slotter og usb, 256mb ram, 10Gb hdd holder i lange baner.
    (tør jeg si at jeg håper du går for pc+girder slik at jeg kan lese pc+girder-tråden din og finne ut hvordan det funker?)

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - noe sier meg at du antageligvis håper på for mye... Men hvem vet? Jeg får nå bli ferdig med det /&%(/&%/ rommet først, og har i alle fall klargjort for det meste. Så får vi fylle det med gadgets og stæsj etterhvert ;-)

Den Philips'en så gedigen ut, ja, men er litt usikker på hva den egentlig erstatter... Det MÅ da finnes noe som ligner veldig på Philips'en, men som er en slags bærbar touch-screen som kommuniserer trødløst med en HTPC? Dette er ting jeg ikke har satt meg inn i.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - noe sier meg at du antageligvis håper på for mye... Men hvem vet? Jeg får nå bli ferdig med det /&%(/&%/ rommet først, og har i alle fall klargjort for det meste. Så får vi fylle det med gadgets og stæsj etterhvert ;-)

Den Philips'en så gedigen ut, ja, men er litt usikker på hva den egentlig erstatter... Det MÅ da finnes noe som ligner veldig på Philips'en, men som er en slags bærbar touch-screen som kommuniserer trødløst med en HTPC? Dette er ting jeg ikke har satt meg inn i.
    Når du blir ferdig med rommet ditt så kan det muligens finnes teknologier som ingen av oss per i dag engang har tenkt muligheten av..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe, pronto(ene) erstatter i utgangspunktet det meste av fjernkontroller, spesielt de større modellene som støtter RS232. Jeg har hatt RU-950 selv, men den var rett og slett for enkel/billig/kjip til å være det man tror det skal være når det står pronto på den...

Bærbar touch screen til htpc kan jo f.eks være alt fra en pocket pc med NetRemote til modda EEE pc til sikkert-mye-bedre-forslag-på-promixis-forumet :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Når du blir ferdig med rommet ditt så kan det muligens finnes teknologier som ingen av oss per i dag engang har tenkt muligheten av..
    Haha - takk for den ;-)

Kanskje litt tidlig å tenke på disse tingene nå, ja. Det blir vel tankestyrte receivere i 2034 når jeg blir ferdig...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg få skyte inn et spørsmål ang 12v triggeren i projektorer/receivere her, siden det virker som om ekspertisen er samlet i denne tråden.

Jeg har forstått det slik at "signalet" fra denne triggeren står på konstant så lenge projektoren står på. Hvor mye strøm kan dette signalet gi? Er det nok til å drive en liten vifte f.eks? Kan ikke finne noe særlig spec på slikt. I spesifikasjonene står det gjerne "12 v trigger: ja "

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Kan jeg få skyte inn et spørsmål ang 12v triggeren i projektorer/receivere her, siden det virker som om ekspertisen er samlet i denne tråden.

Jeg har forstått det slik at "signalet" fra denne triggeren står på konstant så lenge projektoren står på. Hvor mye strøm kan dette signalet gi? Er det nok til å drive en liten vifte f.eks? Kan ikke finne noe særlig spec på slikt. I spesifikasjonene står det gjerne "12 v trigger: ja "
    Om ikke en vifte så muligens et lite 12V rele (som du legger mellom strømforsyning og vifta)? Hva slags vifte er det snakk om?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks. en Papst 120x120-sak. Den trekker 0,72W / 0,06 A på 12 V

Side 123 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 119 120 121 122 123 124 125 126 127 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •