RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 122

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 122 av 587 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 118 119 120 121 122 123 124 125 126 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 ... SisteSiste
Viser resultater 2,421 til 2,440 av 11737
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ødelegger kanskje litt av moroa her nå, men har et (enkelt) forslag til:

Hvis det blir strømbrudd, så er jo hensikten å få litt lys i kinoen, så folk finner utgangen?
    Da finnes det jo enkle lysarmaturer man kobler rett inn i en stikk-kontakt, som lades opp når den har strøm og lyser opp når strømmen går?
    Vi har mange av disse i server-rommet på jobben.

Ikke fullt så spennende som DIY-prosjektene som har dukket opp her, men kanskje litt enklere:-D
    Har skjønt at du ikke nødvendigvis ønsker å gjøre det enkelt, men man må jo tenke sikkerhet også.
    Noe som minner meg på at jeg bør gjøre noe lignende selvops:
    Blir rimelig mørkt hos meg også når strømmen går.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva skal du med et glorete skilt? Du trenger KUN ledelys over døra hvis strømmen går. Det var ihvertfall tanken min bak alt oppstyret.
    Nei, hvis vi skal spørre oss selv om hva vi strengt tatt trenger nede i kinoen min, så er vi vel allerede over alle støvleskaft...

Det er vel for mest for moro å ha noe spesielt. Litt poeng er å ha det "skjult" i normaltilstand og det er kanskje ikke så lett med ledelys.

(Og om ikke direkte glorete, så i alle fall godt synlig er jo ikke helt uvesentlig i en panikk-situasjon.)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ødelegger kanskje litt av moroa her nå, men har et (enkelt) forslag til:

Hvis det blir strømbrudd, så er jo hensikten å få litt lys i kinoen, så folk finner utgangen?
    Da finnes det jo enkle lysarmaturer man kobler rett inn i en stikk-kontakt, som lades opp når den har strøm og lyser opp når strømmen går?
    Vi har mange av disse i server-rommet på jobben.

Ikke fullt så spennende som DIY-prosjektene som har dukket opp her, men kanskje litt enklere:-D
    Ja, det blir jo mye av det samme som Kokken har med sin Clas Ohlson-lykt.

Har skjønt at du ikke nødvendigvis ønsker å gjøre det enkelt, men man må jo tenke sikkerhet også.
    Ja, det er absolutt noe man bør tenke på. Men jeg må innrømme at det nok EGENTLIG er mest på moro. Det er nok ikke mange som har omkommet pga panikk ved strømbrudd i 24 kvadrats hjemmekinoer med 2 utgangsdører opp gjennom tidene.

Noe som minner meg på at jeg bør gjøre noe lignende selvops:
    Blir rimelig mørkt hos meg også når strømmen går.
    Ja, det kan være lurt med en viss grad av sikkerhet.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne releet vært styrt av triggeren på forsterkeren?
    Du blender vel kun vinduene når du ser på film, så ved vanlig "stuebruk" vil jo vinduene være åpne

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kunne releet vært styrt av triggeren på forsterkeren?
    Du blender vel kun vinduene når du ser på film, så ved vanlig "stuebruk" vil jo vinduene være åpne
    Ja, så vidt jeg vet er det 12V, så det skulle vel være mulig det...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo selvlysende maling, kanskje et par malte striper er nok? de syns nesten ikke i vanlig lys. men de vil kanskje forstyrre filmvisningen...
    Spørs hvor godt de virker etter en "filmmaraton" uten noe ekstra lys...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor godt de virker etter en "filmmaraton" uten noe ekstra lys...
    Det er nok akkurat DET som gjør at jeg ikke har vurdert dette noe særlig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekker... ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faren for at man går fra mørkesyn til å bli blendet, og kanskje ikke ser så veldig mye den første tiden etter denne setter i gang er kanskje også tilstede her.

Skulle man virkelig tatt den helt ut i denne nødlys og rømmningsvei diskusjonen, kunne man jo hatt en fjærbelastning med elektromagnet låsing/holding av hjemmekino døra, (et invertert branndør prinsipp) slik at døra automatisk åpnet seg og eventuelle oppladbare lommelykter eller 1000m fjærnlys kunne virke som nødlys og lyste opp utsiden av hjemmekino rommet i stedet.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Faren for at man går fra mørkesyn til å bli blendet, og kanskje ikke ser så veldig mye den første tiden etter denne setter i gang er kanskje også tilstede her.

Skulle man virkelig tatt den helt ut i denne nødlys og rømmningsvei diskusjonen, kunne man jo hatt en fjærbelastning med elektromagnet låsing/holding av hjemmekino døra, (et invertert branndør prinsipp) slik at døra automatisk åpnet seg og eventuelle oppladbare lommelykter eller 1000m fjærnlys kunne virke som nødlys og lyste opp utsiden av hjemmekino rommet i stedet.....
    Hehehe

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pingleløsning

Her er de nye kinostolene som kaster deg ut av kinoen hvis en farlig situasjon oppstår. NB, best på loftkinoer

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Pingleløsning

Her er de nye kinostolene som kaster deg ut av kinoen hvis en farlig situasjon oppstår. NB, best på loftkinoer

Ja, jeg må gjennom to etg + loft (for ikke å snakke om de 3 lagene med gips i taket... ;-)) for å komme ut, så jeg tror jeg drøyer akkurat den...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har valgt en litt annen løsning på dette problemet og "løst" exit skilt problemet med rett og slett bare ha en liten 800VA UPS på projektoren. Dvs, hvis strømmen skulle gå ved drift, slår alt annet utstyr seg av, men projektoren kjører og lyser opp rommet lenge nokk til at utgangsdøren kan bli lokalisert, og man kan også kjøre projektoren ned på en kontrollert måte.
    For å spinne litt videre på UPS-løsningen. Jeg regner med at triggersignaet/spenningen fra receiver forsvinner ved strømbrudd. Hvordan reagerer en PJ på dette? Slår den av lampen umiddelbart og bare lar viften gå videre? I så fall faller jo dette opplegget i fisk.

Du, ask4me2, har vel et monster-Barco som kanskje ikke reagerer som en mindre PJ?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    For å spinne litt videre på UPS-løsningen. Jeg regner med at triggersignaet/spenningen fra receiver forsvinner ved strømbrudd. Hvordan reagerer en PJ på dette? Slår den av lampen umiddelbart og bare lar viften gå videre? I så fall faller jo dette opplegget i fisk.

Du, ask4me2, har vel et monster-Barco som kanskje ikke reagerer som en mindre PJ?
    Jeg ville med 95% sikkerhet si at prosjektoren tar nok en kontrollert avsluting selv om den er styrt via trigger. Det skal du nok ikke bekymre deg for.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg ville med 95% sikkerhet si at prosjektoren tar nok en kontrollert avsluting selv om den er styrt via trigger. Det skal du nok ikke bekymre deg for.
    Neida, jeg er ikke bekymret. Jeg regner det egentlig som en selvfølge at en trigger-styrt PJ tar en kontrollert avslutning når den mister trigger-signalet. Det er vel det som er hele poenget med en trigger-styring?

Men, det spørs egentlig hva man legger i "kontrollert avslutning". Jeg tenkte som så at en triggerstyrt PJ kanskje ikke var brukænes som nødlys hvis lampen umiddelbart ble slått av ved trigger-av. Men dette er kanskje forskjell fra PJ til PJ?

Eller ser du på kontrollert avslutning som at lampen står å lyser noen minutter før den slukker? JEG har aldri eid en PJ, så jeg aner ikke hvordan det fungerer...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nødlysoppdatering: Jeg har dissekert en splitter ny nødlys armatur i tråden min (her). Funksjonstest kommer når det interne batteriet er ladet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Nødlysoppdatering: Jeg har dissekert en splitter ny nødlys armatur i tråden min (her). Funksjonstest kommer når det interne batteriet er ladet.
    Jeg venter i sitrende spenning!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Eller ser du på kontrollert avslutning som at lampen står å lyser noen minutter før den slukker? JEG har aldri eid en PJ, så jeg aner ikke hvordan det fungerer...
    Lampen kutter rimelig tvert. Det er lampen og elektronikken rundt som kjøles ned i noen sekunder/minutter alt etter designet.

Epson sine nye mindre businessprojektorer kutter alt tvert og skal tåle det. Mange andre blåser svakt i 60-90sek.

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Lampen kutter rimelig tvert. Det er lampen og elektronikken rundt som kjøles ned i noen sekunder/minutter alt etter designet.

Epson sine nye mindre businessprojektorer kutter alt tvert og skal tåle det. Mange andre blåser svakt i 60-90sek.

DrE
    Takk for info Doktor!

Da var det som jeg fryktet/ventet. Hvis ikke også receiver går på UPS, vil dessverre ikke PJ-som-nødbelysning-løsningen fungere.

Med mindre man er så rask at man kommer til døra før lampegløden blir helt borte...

Side 122 av 587 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 118 119 120 121 122 123 124 125 126 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •