RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 121

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 121 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 117 118 119 120 121 122 123 124 125 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 ... SisteSiste
Viser resultater 2,401 til 2,420 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Cato har gått på ski til nordpolen, så du skal ikke se bort fra at han hadde fikset denne sparklingen ganske greit også.
    Ja, erru gæærn, den mannen der står det virkelig respekt av! Selvironi og innsatsvilje av en annen verden!

Cato burde antageligvis ha hatt hen.. armene på ryggen for at jeg skulle ha hatt sjans i det hele tatt.

Newcomer Necman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med ei metall plate over skilte som lyser hele tia. Som henger fast i mangneter på strøm (vis det fins).
    Så når strømmen går detter plata ned å det blir lys...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten rette meg selv litt; det er visst sydpolen har nar nådd, men det hjelper jo ikke nevneverdig på sparklingen din...

Vel, nok om Cato, tilbake til presidentkandidaten. Jeg tror faktisk at slike proffe nødlys har et innebygget batteri som lades av nettspenningen, og litt elektronikk som sørger for at pæra lyser når nettspenningen blir borte. De moderne utgavene bruker dioder, mens de gammeldagse bruker lysrør. Men noen designbomber er de jo ikke. Det du trenger er vel såkalt ledelys, noe slikt som dette neptolux?

Edit: forresten, de jeg linket til er jo beregnet på å henge på en sløyfe for brannalarmanlegg, men uansett, prinsippet er jo at de ikke lyser før strømmen forsvinner

Edit2: eller hva med lystråd, lysfilm, eller lysbånd? Side 1

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necman
    Men hva med ei metall plate over skilte som lyser hele tia. Som henger fast i mangneter på strøm (vis det fins).
    Så når strømmen går detter plata ned å det blir lys...
    Hei Necman!

Har jeg dett deg her før? Hvis ikke - velkommen til denne tråden :-)

Artig forslag med plata - kunne fungert som giljotin hvis man var lei katta... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne: Glamox Norge [Produkter - Produktark: GFI2 EXIT LIGHT]

Koster antagelig skjorta?

Edit: Eller denne over døra: Glamox Norge [Produkter - Produktark: E75-S]

E75-S

- Stort dekningsområde
    - Enkel montering
    - Lang levetid på batteri
    - Lave drift- og vedlikeholdskostnader
    - Stor tilkoblingsklemme. Pendeloppheng.

Spesifikasjoner
    Ledelysarmatur med hus i brannhemmende kunstoff. Lyskilden er 2 stk. LED som er vinklet i hver sin retning for å gi et optimalt dekningsområde i en korridor eller rømningsvei. Reflektoren er spesialdesignet for samme formål. En enkel avlesbar indikatordiode er plassert mellom de to lyskildene.
    En stor og oversiktelig tilkoblingsklemme gir enklere tilkobling.
    Nettspenning 230-240V. Leveres for 230V sentral strømforsyning eller med innbygd Ni-Mh batteri-backup for 1 eller 3 timers varighet.

Lyskilder
    2 stk. 2W LED nedjustert til 2 x 1W for bedre ytelse.

Innfelt:

Glamox Norge [Produkter - Produktark: E75-R]

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva med denne: Glamox Norge [Produkter - Produktark: GFI2 EXIT LIGHT]

Koster antagelig skjorta?
    Nokså smart løsning, to lyskilder: En for normaldrift og en for nød. Da er det "bare" å plukke ut den for normal drift.

Sitat Opprinnelig postet av Glamox
    8W T5 eller 18W T8. For 2 x 8W lyser ett rør i normalsituasjon og ett rør i nødsituasjon.
    Mener listeprisen ligger på 1200-1400 men har ikke katalogen tilgjengelig, så...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har de på elhandel til 1600.-

PDF (Tysk)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Må innrømme at jeg ikke skjønte opplegget her helt jeg heller.

Det måtte ha vært om man brukte et 12V batteri i skapet som ved strømbrudd ble koblet til EXIT-skiltet gjennom 10 m kabel? Men dette blir jo både:

- Dyrt (en kontaktor er vel ikke spesielt billig)
    - Vanskelig (å på en elegant få et 12V batteri i skapet og føre 12V over langt strekk)
    - Usikkert (må til stadighet bytte batteri pga at det ikke lades)

Men det er godt mulig jeg ikke skjønner alt her...

---

Jeg får forresten mer og mer lyst til å designe skiltet selv. Altså nok et skikkelig DIY-sub-prosjekt...

Ikke et grønt, kjedelig EXIT-skilt, men et skilt ned "DON'T PANIC" i store, vennlige (gule?) bokstaver. De som har lest HHGTTG skjønner hva jeg mener ;-)
    Vel, så gjør vi det på en billig metode...
    I prinsippet noe slik...
    Et stk Blybatteri 12v artikkel nr 80-405 ca80kr
    Et stk Enkelrelé vekslende artikkel nr 42-303 ca30kr
    sikring ca. 30kr
    10m lampettkabel el.l
    En eller annen 12v belysning (finnes f.eks under båtsidene i Biltemakatalogen)
    Lader type "alarm"
    Dette plasseres i kassen din

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Vel, så gjør vi det på en billig metode...
    I prinsippet noe slik...
    Et stk Blybatteri 12v artikkel nr 80-405 ca80kr
    Et stk Enkelrelé vekslende artikkel nr 42-303 ca30kr
    sikring ca. 30kr
    10m lampettkabel el.l
    En eller annen 12v belysning (finnes f.eks under båtsidene i Biltemakatalogen)
    Lader type "alarm"
    Dette plasseres i kassen din
    Hadde du tenkt å styre dette releet med 230V AC?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Denne har de på elhandel til 1600.-

PDF (Tysk)
    Gutter, gutter, gutter!

Jeg tror det holder med selve EXIT-skiltene under en "katastrofe". Det blir jo en over hver dør, slik at det max er 3 meter til nærmeste nødutgang, nesten uansett hvor man måtte befinne seg i rommet. Tor ikke jeg trenger noe ledelys.

Det er klart, det er noe dritt å velte potetgullposen på vei ut fordi man ikke ser noe, men det får heller gå ;-)

Edit: Jeg ser jo nå at den ubetenksomme tittelen på tråden "nødbelysning/EXIT-skilt" selvsagt er egnet til misforståelse. Min feil og beklager!

Jeg mente egentlig bare skiltet, og at det bare skulle lyse ved strømbrudd, men det "kom ut" litt feil i trådtittelen. Beklager folkens og takk forr de gode forslagene!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn litt på siden: Når det gjelder batterikapasitet, så er det lite poeng i å at skiltet skal lyse i mer enn et par minutter. Har ikke folk klart å bevege seg 3 m på den tiden, så kan de bare bli der inne...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om å ødelegge festen. Nå som det endelig begynte å bli litt gøy her; releer, trafoer, batterier og andre morsomme saker. Og så kommer du her og avlyser hele greia:evil:

Neida, det ble kanskje litt voldsomt. For min egen del har ikke tanken på noe nødlys eller skilt slått meg i det hele tatt, jeg hadde nok i så fall slått med til ro med den CO lommelykta.

Ja, hva skal vi prate om nå da, gutter?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Snakker om å ødelegge festen. Nå som det endelig begynte å bli litt gøy her; releer, trafoer, batterier og andre morsomme saker. Og så kommer du her og avlyser hele greia:evil:

Neida, det ble kanskje litt voldsomt. For min egen del har ikke tanken på noe nødlys eller skilt slått meg i det hele tatt, jeg hadde nok i så fall slått med til ro med den CO lommelykta.

Ja, hva skal vi prate om nå da, gutter?
    Hva? Festen er da ikke ødelagt!

Jeg trenger fortsatt lys som slår seg på ved strømbrudd, bare at det skal være inne skiltet og ikke lyse opp selve rommet. Batterier, ladere og styresystemer er jo like aktuelt uansett. Det kommer nesten garantert til å bli DIY av ett eller annet slag. Mange timer moro!

Kasse med matt glass ala Kokkens forslag er relativt hot alternativ. Lurer på om det kan være smart å male dekoren på INNSIDEN av glasset for å gjøre den usynlig ved normaldrift?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I batcave hjemmekinoer er vel kanskje ikke et lysende EXIT skilt nokk til å lett finne utgangen. man skal jo komme til døra også (gjennom poppkornet potetgull og div drikke), samt at man jo også må finne det sortmaskerte dørhåndtaket.....

Har valgt en litt annen løsning på dette problemet og "løst" exit skilt problemet med rett og slett bare ha en liten 800VA UPS på projektoren. Dvs, hvis strømmen skulle gå ved drift, slår alt annet utstyr seg av, men projektoren kjører og lyser opp rommet lenge nokk til at utgangsdøren kan bli lokalisert, og man kan også kjøre projektoren ned på en kontrollert måte.

En annen fordel med UPS er at hvis strømutkobblingen bare er noen få sekunder, kan filmtittingen fortsette ved et kort avbrudd, og man slipper å vente til projektor lampa er avkjølt nokk til å starte opp igjen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    I batcave hjemmekinoer er vel kanskje ikke et lysende EXIT skilt nokk til å lett finne utgangen. man skal jo komme til døra også (gjennom poppkornet potetgull og div drikke), samt at man jo også må finne det sortmaskerte dørhåndtaket.....

Har valgt en litt annen løsning på dette problemet og "løst" exit skilt problemet med rett og slett bare ha en liten 800VA UPS på projektoren. Dvs, hvis strømmen skulle gå ved drift, slår alt annet utstyr seg av, men projektoren kjører og lyser opp rommet lenge nokk til at utgangsdøren kan bli lokalisert, og man kan også kjøre projektoren ned på en kontrollert måte.

En annen fordel med UPS er at hvis strømutkobblingen bare er noen få sekunder, kan filmtittingen fortsette ved et kort avbrudd, og man slipper å vente til projektor lampa er avkjølt nokk til å starte opp igjen.
    Dette var sannelig ikke dumt, ask4me2! Samme hvilken løsning jeg går for, kan ikke en UPS til PJen skade. Dette må jeg tenke litt på og se om det er mulig å lure inn en egen kurs til PJ, slik at jeg kan skjule UPS'en. Hvordan har du gjort dette?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva? Festen er da ikke ødelagt!

Jeg trenger fortsatt lys som slår seg på ved strømbrudd, bare at det skal være inne skiltet og ikke lyse opp selve rommet. Batterier, ladere og styresystemer er jo like aktuelt uansett. Det kommer nesten garantert til å bli DIY av ett eller annet slag. Mange timer moro!
    Ah, enda godt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var sannelig ikke dumt, ask4me2! Samme hvilken løsning jeg går for, kan ikke en UPS til PJen skade. Dette må jeg tenke litt på og se om det er mulig å lure inn en egen kurs til PJ, slik at jeg kan skjule UPS'en. Hvordan har du gjort dette?
    Har en BD hylle langs den ene sideveggen i kinoen der UPSen er plassert nederst i denne hylla med kablingen til og fra skjult bak hylla. Fordelen med dette er at det gjør det lettere å slå av strømmen til projektoren når den ikke er i bruk, og man typisk kobbler om litt på HDMI kablingen osv fremme i kinoen.

Har ellers ikke et så veldig skjult oppsett når det gjelder kabling, men regner med at pga en nær fårestående oppgradering av sikkringsskapet der alle porselenssikkringer blir byttet ut med automat sikkringer med jordfeils bryter osv , tar jeg nokk en ny runde med oppgradering av skjult kabling og strømforsynings kurser i hjemmekinoen også, og kan plassere UPSen enda mer praktisk og skjult.

Velges en UPS løsning der UPSen skal stå i kinoen, er det viktig å få en modell som ikke støyer. Bruker selv en vifteløs og helt stille MGE Pulsar Ellipse 800VA(som jeg fikk kjøpt billig av Niels Nielsen her i forumet.) og denne UPSen gir bare fra seg en pip lyd ved jevne mellomrom under batteridrift.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du tenkt å styre dette releet med 230V AC?
    nope, bare på 12v. men da må du ha en diode i tileg sko føler om det er strom som kommer fra laderen, eller fra batteriet..
    ser nå at dette kanskje begynner å bli komplisert :-?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    nope, bare på 12v. men da må du ha en diode i tileg sko føler om det er strom som kommer fra laderen, eller fra batteriet..
    ser nå at dette kanskje begynner å bli komplisert :-?
    Ja, spesielt med tanke på at man får alt dette ferdig i en CO-lykt... Ser forresten at ladesystemet (type induksjon) til CO-lykta er unødvendig klumpete og kompliserende. Jeg får lete litt etter noe lignende uten dette systemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du med et glorete skilt? Du trenger KUN ledelys over døra hvis strømmen går. Det var ihvertfall tanken min bak alt oppstyret.

Side 121 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 117 118 119 120 121 122 123 124 125 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •