RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 120

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 120 av 587 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 116 117 118 119 120 121 122 123 124 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 ... SisteSiste
Viser resultater 2,381 til 2,400 av 11737
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder folier med "løpende mann og exit" så kan det lønne seg å kjenne noen elektrikkere: Når disse monterer opp nødlysamarturer så pleier disse å inneholde 3 folier pr amatur (tre pilretninger). De to som ikke brukes går oftest rett i søppla. Spørr en 'trikker om han ikke kan legge av en folie eller ti neste gang han jobber med nødlys! Ulempen er selvsagt at "pil ned" varianten oftest er den mest brukte og derfor et "samleobjekt" ;-)

ref: elhandel.no - GEF 1X8W E1/S

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Når det gjelder folier med "løpende mann og exit" så kan det lønne seg å kjenne noen elektrikkere: Når disse monterer opp nødlysamarturer så pleier disse å inneholde 3 folier pr amatur (tre pilretninger). De to som ikke brukes går oftest rett i søppla. Spørr en 'trikker om han ikke kan legge av en folie eller ti neste gang han jobber med nødlys! Ulempen er selvsagt at "pil ned" varianten oftest er den mest brukte og derfor et "samleobjekt" ;-)

ref: elhandel.no - GEF 1X8W E1/S
    Jeg har allerede kontaktet elhandel.no om denne:

Har spurt om det er mulig å skru av lyset når det IKKE er strømbrudd.

Men det er klart - det er ikke noe SJARM med å kjøpe noe ferdig.

På den annen side - det er ikke spesielt sjarmerende at 10 mennesker får vill panikk inne i et stupmørkt rom fordi tosken absolutt skulle snekre sammen noe selv (som selvsagt svikter når det ikke skal)...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har allerede kontaktet elhandel.no om denne:

Har spurt om det er mulig å skru av lyset når det IKKE er strømbrudd.

Men det er klart - det er ikke noe SJARM med å kjøpe noe ferdig.

På den annen side - det er ikke spesielt sjarmerende at 10 mennesker får vill panikk inne i et stupmørkt rom fordi tosken absolutt skulle snekre sammen noe selv (som selvsagt svikter når det ikke skal)...
    Det er bare å sette en kontaktor i sikringsskapet ditt i gangen. Hvis det er strøm på anlegget, kobler den inn, og dermed bryter strømmen til nødlyset.
    Dersom det blir strømstans kobler kontaktoren ut, og gir strøm til nødlyset.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Que?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Que?
    12v backupbatteri. Kontaktoren leder i "0-stilling" og har fjærstyrt retur.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å virke VEL prikete: det er vel ikke strengt tatt en kontaktor som sitter i et slikt nødlys, snarere et relé...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Med fare for å virke VEL prikete: det er vel ikke strengt tatt en kontaktor som sitter i et slikt nødlys, snarere et relé...
    Ja, ja så sier vi relé da Kontaktor er vel strengt talt et stort relé...(vi må da ta i litt, alt er jo overdimensjonert her i gården )
    Hadde det vært vanlig 12v ville jeg brukt et standard 87A relé.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... Joda, sant det. Grunnen til at jeg påpekte det var at mange kanskje ikke vet hva en kontaktor er for noe:-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12v backupbatteri. Kontaktoren leder i "0-stilling" og har fjærstyrt retur.
    Men hvorfor i skapet? Mener du å ha batteri i skapet også?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å sette en kontaktor i sikringsskapet ditt i gangen. Hvis det er strøm på anlegget, kobler den inn, og dermed bryter strømmen til nødlyset.
    Men uten strømtilførsel når det er strøm tilgjengelig, da blir ikke nødstrømsbatteriet ladet!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare koble til batteriet på bilen? Bilen er vel alltid hjemme når du ser film?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uten strømtilførsel når det er strøm tilgjengelig, da blir ikke nødstrømsbatteriet ladet!
    Må innrømme at jeg ikke skjønte opplegget her helt jeg heller.

Det måtte ha vært om man brukte et 12V batteri i skapet som ved strømbrudd ble koblet til EXIT-skiltet gjennom 10 m kabel? Men dette blir jo både:

- Dyrt (en kontaktor er vel ikke spesielt billig)
    - Vanskelig (å på en elegant få et 12V batteri i skapet og føre 12V over langt strekk)
    - Usikkert (må til stadighet bytte batteri pga at det ikke lades)

Men det er godt mulig jeg ikke skjønner alt her...

---

Jeg får forresten mer og mer lyst til å designe skiltet selv. Altså nok et skikkelig DIY-sub-prosjekt...

Ikke et grønt, kjedelig EXIT-skilt, men et skilt ned "DON'T PANIC" i store, vennlige (gule?) bokstaver. De som har lest HHGTTG skjønner hva jeg mener ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men et skilt ned "DON'T PANIC" i store, vennlige (gule?) bokstaver. De som har lest HHGTTG skjønner hva jeg mener ;-)
    Kineserene har i alle fall lest triologien som er blitt noe mer enn det

You will be instructed when and where to panic

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kineserene har i alle fall lest triologien som er blitt noe mer enn det

You will be instructed when and where to panic

He he he... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kontaktor eller ett relè er ikke dyrt. 2-300kr kanskje. Batterilader får du også kjøpt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon
    En kontaktor eller ett relè er ikke dyrt. 2-300kr kanskje. Batterilader får du også kjøpt
    Det er godt mulig, men sett i lys av at kontaktor, batterilader og batteri skal erstatte CO-lykta til 149,- så blir det jo litt spesielt...

Hvis da denne CO-lykta er til å stole på da. Hvem vet i hvilken tilstand det innebygde batteriet er i om 4 år når man plutselig får bruk for det...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis da denne CO-lykta er til å stole på da. Hvem vet i hvilken tilstand det innebygde batteriet er i om 4 år når man plutselig får bruk for det...
    Testing av lampe får bli en del av det som sikkert er veldokumenterte og gjennomførte HMS opplegget i heimen, som sammen med testing av røykvarslere, skifte av batteri i disse, sjekk av brannslukningsutstyr og øving av personell på bruk av rømningsveier ved alarm.
    [aner jeg mange med dårlig samvittighet i tillegg til meg?]

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testing av lampe får bli en del av det som sikkert er veldokumenterte og gjennomførte HMS opplegget i heimen, som sammen med testing av røykvarslere, skifte av batteri i disse, sjekk av brannslukningsutstyr og øving av personell på bruk av rømningsveier ved alarm.
    [aner jeg mange med dårlig samvittighet i tillegg til meg?]
    Øh-hem.... ops:

Er vel ikke akkurat etter boken her i heimen heller. Vi burde absolutt ha hatt en brannøvelse f.eks.

Men hvis jeg får det som jeg vil med nødlysene, kommer jeg til å synes det er så kult at jeg kommer til å teste det til stadighet, så akkurat DET blir ikke noe problem ;-)

Det som er litt greit med å lage ting fra scratch, er at man kan lage den formen som man ønsker og ikke denne standard EXIT-formen, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg kan f.eks lage skiltet like bredt som hele døren og med denne formen:

Ja, jeg vet fargene er helt forferdelig glorete, og det blir selvasgt helt uaktuelt å ha noe slikt, hvis ikke "innholdet" i skiltet blir tett på usynlig når ikke baklyset er på. På den annen side: Et vanlig EXIT-skilt er vel heller ikke det vakreste på denne jord...

Mulig at et alternativ er dekor på gjennomsiktig glass med svart bakgrunn og med en svart kasse bak, slik at all dekor ser svart ut uten lys i kassa, men noe slikt når de lyser:

Jeg har pinlig lite greie på hvordan dette blir i praksis. Mye research gjenstår på dette området (også).

---

Jada, jeg sparkler og holdet på i kjelleren forøvrig. Har funnet ut at jeg er fullstendig blottet for talent når det gjelder dette og det er et sant mareritt. Og vennligst ikke kom å si "det er bare å gjøre sånn og sånn", for slik blir det ikke når jeg gjør det ;-) Og alt er lett når du kan det!

Jeg har kommet fram til at det er to mennesker jeg muligens hadde klart dette bedre enn og det er Cato Zahl Pedersen og Eva Knardahl. Jeg er forresten ikke så sikker på Cato. Eva har vært død siden 2006, så der er jeg relativt sikker.

Men det er en dritt. Sparkelen skal bare fylle ut litt så det ikke blir for store luftlommer mellom gipslagene, så både Cato og jeg (men ikke Eva) er istand til å gjøre denne jobben.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cato har gått på ski til nordpolen, så du skal ikke se bort fra at han hadde fikset denne sparklingen ganske greit også.

Nei, sparkling er noe herk. Det går an så lenge det ikke er toppskiktet og man skal male. Og så tror man liksom at malingen skjuler noe, men det er jo helt feil, tvert i mot...

Side 120 av 587 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 116 117 118 119 120 121 122 123 124 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •