RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 12 av 587 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 512 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stilas...?

Jeg forventer enda et malingspann på stigen når du skal støpe de neste 20 cm...
    Du har ikke vurdert å kjøpe deg en litt høyere gardintrapp...
    moralen her må være å ikke vise dette bildet til Dragen... da blir det fort stopp i arbeidene...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg forventer enda et malingspann på stigen når du skal støpe de neste 20 cm...
    Hehe - neida. SeniorW har visstnok vært innom med en høyere sak i dag...

Du har ikke vurdert å kjøpe deg en litt høyere gardintrapp...
    moralen her må være å ikke vise dette bildet til Dragen... da blir det fort stopp i arbeidene...
    Næh. Med den livsforsikringen jeg har, lar hun meg nok fortsette.... ;-)

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ellers vil jeg tro SeniorW har mest glede av en live-konsert med Vikingarna. Da kan han ha HELE kinoen for seg selv!

Jeg kan hjelpe deg med Ingemars på dvd
    når den tid kommer

Troeen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    Jeg kan hjelpe deg med Ingemars på dvd
    når den tid kommer

Troeen
    Uffda

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Amatørstøping - Del II

Jobber meg stadig oppover (og trangere og trangere blir'e)...

Her er den nederste forskalingen tatt vekk:
    -img_9201-jpg
    (Omtrent etter forventningene)

Masse fuging rundt k-rørene for å være 100% sikker på at det ikke er noen luftlekkasje:
    -img_9207-jpg

Rørene ble løftet på, så ble en god dæsj lagt under, før de ble lagt tilbake m/press og fuget på oversiden:
    -img_9202-jpg

Litt morsomt å merke hvor lite lyd det blir fra anlegget på kontoret når jeg støper igjen. La på en skive med Trolaus, eller Faithless som de heter på originalspråket. Og lyden hørtes bedre gjennom gangen og en lukket dør enn gjennom muren. Og dette selv om det er en umurt stripe på toppen. Men det er selvsagt langt fra lydtett...

Jeg prøvde også lyd-gjennom-k-rør-teorien og ja, hvis du trer k-røret inn i øret, så hører du tydelig hva som foregår på andre siden av veggen. Men noe bass ble det (naturlig nok?) ikke gjennom k-røret. Kunne ha vært artig å prøve å måle hvor mye et k-rør egentlig "lekker", men foreløbig kan lyden gå så mange andre veier at en slik måling ville ha vært meningsløs.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesing! Konge prosjekt!

men tror jeg ville lagt inn noen store k-rør også, for evt. større kabler, også ville jeg lagt inn dobbelt så mange 16 og 20 rør. (bare for og være sikker... hehe)

Skulle ønkse jeg hadde muligheten til noe lignende sjøl, men det blir vel en stund til

Når jeg evt. skal skaffe meg et hus, tror jeg det blir et hus midt utpå et jorde, slepper lydisolering osv.
    kan spille på full guffe når jeg vill! :P

Stå på videre! Håper du blir ferdig en gang da... hehe

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    Når jeg evt. skal skaffe meg et hus, tror jeg det blir et hus midt utpå et jorde, slepper lydisolering osv.

Velkommen til AVF sooound!

Slippe lydisolering.. Hørte jeg kone og barn i det huset du skal ha?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HoJ er inne på noe vesentlig der, ja ;-)

Jeg lydisolerer minst like mye av hensyn til min egen familie som av hensyn til naboer...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyskontroll + DIY-lydvindu

Jeg sliter litt (med både inspirasjon og teknikk) når det gjelder muringen, så jeg tenkte å dele noen flere tanker rundt lyskontrollen på rommet. Ja, det blir dessverre litt hopping, men jeg har minst 8 delprosjekter i hodet på en gang - sorry!

Jeg tror jeg nå har endelig bestemt meg for å gå vekk fra opplegget med "Windows-plugs". Dvs jeg dropper å lage en slags "boks" jeg dytter inn i vindusåpningen for både å lyddempe og lystette vinduet på en gang. Forlokkende ide, men jeg tror det blir vanskelig å lage lekkert - særlig med tanke på de relativt store (120x120) vinduene mine.

Så jeg kommer til å gå for DIY lydvindu + lyskontroll i form av en 100% lystett nedtrekkbar gardin. Detaljene til lydvinduet kommer jeg tilbake til, men det involverer som sagt et laminert glass på ca 16mm og en DIY ramme rundt dette som blir skrudd fast i en ramme festet til utforingen.

Lyskontrollen tror jeg kan gjøres ganske lekker, fordi jeg nå har muligheten til å gjemme kassetten over vinduet som vist under:

-lyskontroll_02_s-gif
    (må bare få snekkerene til ikke å sette på en 2x4 rett over vinduet)

Jeg er nå i en dialog med en mørkemann (lyskontroll-mann) om hvordan herligheten kan fjernstyres. Jeg kommer til å dra k-rør for både strøm og triggersignaler til begge vinduene. Disse rørene vil da ende bak anlegget. Mitt håp er at jeg kan oversette triggersignaler fra receiver til noe disse gardinene skjønner, slik at jeg kan unngå hele det (svinedyre) trådløse opplegget til gardinene.

I tillegg er det jo mucho kulere å trykke på en knapp på fjernkontrollen og se at PJ skrur seg på, lerretet senker seg og de to vinduene blir mørkelagt (med to små mini-lerreter) samtidig

Her er forøvrig en "teknisk tegning" av vinduet sett ovenfra:

-lyskontroll_01_s-gif

Som det fremgår, så blir ikke dette noe A4-vindu og vil nok ta sin tid å gjennomføre...

Men som jeg pleier å si: "tid og penger er det eneste jeg har nok av"

- NOT.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Velkommen til AVF sooound!

Slippe lydisolering.. Hørte jeg kone og barn i det huset du skal ha?
    nei! :twisted: hehhe

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående lyskontroll, vil da bare nevne at X-Comfort har aktuatorer for markise/rullegardin, slik at med ett trykk på fjernkontrollen dimmer hele skiten sånn du har forhåndsprogramert, samt gardinene går ned.

Jeg er kansje litt X-Comfort Fanboy :-D

Er heller ingen umulighet å sette aktuatorer på projector osv, eller hente ut signal om at reciver blir slått på manuelt, såfremt den har en 230V uttak som slår seg av/på sammen med reciver

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min X-Comfort-iver overså jeg at hele poenget var å unngå "svindyr trådløs styring" ops:

Enkel metode: Neppe noe problem å bruke 230V Av/På-med-reciver-uttaket til å styre gardinene, kommer litt ann på hvordan gardinene vil ha levert opp/ned signal + tilførsel.
    Hvis Mørkemannen din er noe tess så ordner han det enkelt/billig , hvis ikke så får du bare gi beskjed :twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    I min X-Comfort-iver overså jeg at hele poenget var å unngå "svindyr trådløs styring" ops:

Enkel metode: Neppe noe problem å bruke 230V Av/På-med-reciver-uttaket til å styre gardinene, kommer litt ann på hvordan gardinene vil ha levert opp/ned signal + tilførsel.
    Hvis Mørkemannen din er noe tess så ordner han det enkelt/billig , hvis ikke så får du bare gi beskjed :twisted:
    Jeg vil selvsagt helst unngå svindyr trådløs styring, men det er muligens ikke til å unngå. Det jeg burde ha skrevet er vel at jeg vil unngå svindyr trådløs styring spesielt for gardinene. Det var snakk omopp mot 6000 kroner ekstra for trådløs styring (altså i tillegg til motorer etc).

Jeg ser på det som bare positivt at jeg har en X-Comfort-fantast "på laget". jeg har lite peiling på X-Comfort og trenger mye info om hva som er mulig etc. Dette det er en rekke ting jeg gjerne skulle ha fjernstyrt og automatisk styrt, som:

- Varmekabler i gulvet
    - Ventilasjonsvifta
    - Lys, lys og atter lys
    - Projektor
    - Lerret
    - Lyskontroll

De tre siste tingene hadde jeg planer om å styre sammen fra 12V-triggeren på receiveren, men det er mulig at det er lurt å kunne styre dem separat.

Men hvis du har forslag/ideer om hva som er mulig å styre med X-comfort-systemet og hvordan det kan/bør gjøres, er jeg mer enn interessert og veldig takknemlig :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tetting av vindu ferdig + videre "murearbeider"...

Jepp, da var vinduet endelig fullstendig tettet igjen:
    -img_9222-jpg
    (måtte selvsagt ha hjelp av senior... jeg spadde på med litt smøremembran jeg hadde liggende rundt k-rørene og litt i skjøtene for å være 110% sikker på at det ble tett... Nei, jeg dekket ikke hele, så jeg regner med at det vil tørke)

Et vannrør som går i gjennom rommet (til en utekran) ble i kveld møysommelig "patentbundet" til veggen slik at det ikke skal komme i veien for stenderverket:
    -img_9220-jpg
    Omveien er for å komme lengst mulig inn i hjørnet på høyre side. Lecaen der utekrana var stukket igjennom (oppe til høyre (følg pilen)) var såpass herpa at det trakk skikkelig derfra. Dette er ikke holdbart hverken i luft eller lydisolasjonssammenheng så dette hullet måtte også repareres.

Neste mureprosjekt: Gammelt vindu 2. Døra til den gamle delen av huset ble laget der det ene gamle vinduet stod. Slik klarte vi å komme igjennom veggen på 2 uker istedenfor 3... Vinduet var litt bredere enn døra, så nå var tiden inne for å mure igjen overskudds-hullet:
    -img_9155-jpg

SeniorW i farta her også...:
    -img_9213-jpg

Ferdig! Nå er det bare å lene seg tilbake og la naturen gå sin gang:
    -img_9221-jpg

Neste på programmet
    - Fuging mellom mur og sviller på gammel del av hus (kan skimtes på til venstre på det øverste bildet)
    - Rengjøring
    - Fjerning av isolasjon
    - Generell gipsing + fuging + tetting av treverk rund omkring langs toppen av muren...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Varmekabler i gulvet
    - Ventilasjonsvifta
    - Lys, lys og atter lys
    - Projektor
    - Lerret
    - Lyskontroll
    De tre siste er jo helt grei å kjøre i lag, kommer projektoren på så skal gardinene & lerret ned alikevel. Vet ikke hvordan 12V-triggeren på reciveren din virker, men kan den styres fra fjernkontrollen, så er det jo greit. Hvis den kommer på uansett med Reciveren vil det vel være bedre å bruke penger på EN felles trådløs aktuator som gir strøm til Proj, Lerret & Gardiner, kansje med litt styrings-rele-mekk.

Når skal ventilasjonsvifta gå? Når det blir for varmt? Når du selv ønsker det? Fortsatt ønskelig med trinnløs hastighet?

Lys: Har selv 3 soner i min kjellerstue, jo fler jo "kulere" effekter når det dimmes opp/ned. Også greit å ha lys på egen knapp på fjernkontrollen slik at man dimme opp/ned ved behov under filmvisning. Ingen problem å sammkjøre det, men du er vel skjelden klar for bekkmørtna nå Projektoren kommer på? Enkelt at feks lys går til 50% når projektor kommer på, så trykker man selv når man vil dimme ned til 0%
    Da jeg kjøpte var det max 250W pr dimme-aktuator, bruker 7x35W, har hørt rykter om at det skal komme nye som klarer mer.

Varmekabler i gulv: Det enkle er kansje det beste, en vanlig termostat med gulv & romføler?
    Ellers har X-Comfort en "Room Manager" som kan ta seg av varme (i 2 rom) & (auto)-lys og en masse mer, men det blir litt over-kill, du vil ha kontroll selv. Finnes også en trådløs termostat, unødvendig for deg da du får lagt kabler.
    Hvis du ikke alt har støpt ned rør til gulvtermostat, så ville jeg slisset ned noe nå. Romtermostat med gulv-temp max/min er lurt, så fremst rommet da skal varmes opp av varmekablene og det ikke bare er komfortvarme.

Mine meninger & erfaringer, sikkert noen som har andre innspill & forslag

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tre siste er jo helt grei å kjøre i lag, kommer projektoren på så skal gardinene & lerret ned alikevel. Vet ikke hvordan 12V-triggeren på reciveren din virker, men kan den styres fra fjernkontrollen, så er det jo greit. Hvis den kommer på uansett med Reciveren vil det vel være bedre å bruke penger på EN felles trådløs aktuator som gir strøm til Proj, Lerret & Gardiner, kansje med litt styrings-rele-mekk.
    Jeg har inten receiver nede enda, så jeg kan ikke si så mye om hvordan det evt fungerer. Så vidt jeg har forstått så kan man til en viss grad programmere hvordan triggersignalet fra receiveren skal fungere... Når det er sagt, kunne dette sikkert ha vært gjort med en felles X-comfort-dings. Jeg tror jeg må lage en slags sentral på baksiden av anlegget (frontvegg) der alle triggersignalene kommer ut, slik at jeg har full tilgang til hvert enkelt signal.

Når skal ventilasjonsvifta gå? Når det blir for varmt? Når du selv ønsker det? Fortsatt ønskelig med trinnløs hastighet?
    Det hadde jo vært fint om den kunne ha gått etter behov, altså ved "dårlig luft" hvordan man enn måler dette (Co2-prosent??? Varme???)...

Lys: Har selv 3 soner i min kjellerstue, jo fler jo "kulere" effekter når det dimmes opp/ned. Også greit å ha lys på egen knapp på fjernkontrollen slik at man dimme opp/ned ved behov under filmvisning. Ingen problem å sammkjøre det, men du er vel skjelden klar for bekkmørtna nå Projektoren kommer på? Enkelt at feks lys går til 50% når projektor kommer på, så trykker man selv når man vil dimme ned til 0%
    Da jeg kjøpte var det max 250W pr dimme-aktuator, bruker 7x35W, har hørt rykter om at det skal komme nye som klarer mer.
    Ja, lys og dimming er alfa og omega. Skal i alle fall ha 3 soner.

- Frontvegg
    - Rommet
    - Bakvegg

I tillegg sitter jeg her og tenker på om jeg skulle hatt et par spotter i hver "vinduskasse".

Varmekabler i gulv: Det enkle er kansje det beste, en vanlig termostat med gulv & romføler?
    Ellers har X-Comfort en "Room Manager" som kan ta seg av varme (i 2 rom) & (auto)-lys og en masse mer, men det blir litt over-kill, du vil ha kontroll selv. Finnes også en trådløs termostat, unødvendig for deg da du får lagt kabler.
    Hvis du ikke alt har støpt ned rør til gulvtermostat, så ville jeg slisset ned noe nå. Romtermostat med gulv-temp max/min er lurt, så fremst rommet da skal varmes opp av varmekablene og det ikke bare er komfortvarme.
    Du har nok rett, vanlig termostat er nok det suverent enkleste. De to gangene i året man har behov for å stille dette, burde man klare å bevege seg bort til termostaten. Litt trim har man j godt av...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikringskap

Var det slik at du hadde eget sikringsskap for kjelleren / tvrommet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det slik at du hadde eget sikringsskap for kjelleren / tvrommet?
    Correctumondo!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikringsskap

Correctumondo!
    Etter å ha studert skissene dine litt finner jeg ingen skisser som viser plasseringen / utførelsen av Sikringsskapet...
    Har du tenkt til å felle det inn i veggen bak en litt mer anonym dør/luke?
    Etter hva jeg kan bedømme fra bildene vil sikringsskapet havne omtrent der jeg har anvist.
    Vedlegg 27027
    Jeg har for øvrig nå gjort første steg mot mitt TV rom. dvs. trekke K-rør fra loftet , gjennom veggene på de nye barnerommene og ned i Tv-rommet.
    tilsammen 4x16mm dvs 2 til Strøm/ lys og 2 til Nettverk, Parabol etc.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha studert skissene dine litt finner jeg ingen skisser som viser plasseringen / utførelsen av Sikringsskapet...
    Har du tenkt til å felle det inn i veggen bak en litt mer anonym dør/luke?
    Etter hva jeg kan bedømme fra bildene vil sikringsskapet havne omtrent der jeg har anvist.
    Vedlegg 27027
    Jeg har for øvrig nå gjort første steg mot mitt TV rom. dvs. trekke K-rør fra loftet , gjennom veggene på de nye barnerommene og ned i Tv-rommet.
    tilsammen 4x16mm dvs 2 til Strøm/ lys og 2 til Nettverk, Parabol etc.
    Jeg har eget sikringsskap til kinoen/kjelleren, men det er ikke i kinoen. Det står i gangen utenfor:
    -img_9223-jpg

Jeg har ikke så vanvittig mange k-rør fra skapet og inn til kinoen (3x16 mm + 1 x 20 mm), så jeg håper det holder... Skulle det bli skikkelig krise, får jeg dra noe ekstra via kontoret, eller loftet. Jeg har vel per i dag følgende k-rør fra andre rom inn i kinoen (fra skap, kontor og loft):

3 + 4 + 4 = 11 x 16 mm
    1 + 2 + 1 = 4 x 20 mm

Side 12 av 587 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 512 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •