RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 119

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 119 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 ... SisteSiste
Viser resultater 2,361 til 2,380 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    hva skjer?
    snart ferdig med 3. lag gips på tak og vegger?:P
    Jeg ligger litt lavt til det skjer noe av interesse. Av en eller annen grunn blir plutselig blir alle rundt meg 40 år (med ditto kalas) nå for tiden. Jeg har fuget komplett rundt hele gipslag 1. Nå skal det sparkles og pusses for gipslag 2. Hadde tenkt å spare dere for "nå har jeg sparklet 2 plater til"-type reportasjer...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rune gjør nok en ting han ikke mestrer...

Det virker enkelt, ikke sant? Man tager en slags spade, dypper den ned i en slags guffe og smører jevnt på en fordypning mellom to gipsplater...

Tid for sparkling.

Det skal bli noen runder med svineriet, så like greit å kjøpe den største dunken de hadde på Maxbo:
    -img_1588-jpg

Det ante meg at det ikke skulle bli noen tango på roser. Løgn. Jeg visste det var vanskelig. Det er ikke første gang jeg prøver. Men, men. Den store trøsten er at dette ikke skal synes. Sparklingen på dette stadiet har kun to formål:

1. Tette sprekkene slik at lydlekkasje minimeres
    2. Fjerne luftlommer mellom gipslagene

Begge disse målene lar seg nå, selv om sparklingen blir grov og skjødesløs. Omtrent som dette:
    -img_1591-edit-jpg

Hvis noen ble sykelig interessert i hieroglyfene på venstre side, har jeg en forstørrelse her:
    -img_1591-jpg

Alle platene har tilsvarende markeringer Disse forteller himmelretning og plassering av hver plate. Kjekt hvis man f.eks. skulle ta ned alle platene og sette dem opp igjen...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ...selv om sparklingen blir grov og skjødesløs.
    ...og ikke synlig, en mager trøst. Må du gjøre det som er værre enn å sparkle, dvs pusse noe?

Alle platene har tilsvarende markeringer Disse forteller himmelretning og plassering av hver plate. Kjekt hvis man f.eks. skulle ta ned alle platene og sette dem opp igjen...
    Smart men på en annen side en depressiv tanke rent planleggingsmessig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk to sparkelspader, da er det enklere å få en raskere teknikk. Bruker du pappremse?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Bruk to sparkelspader, da er det enklere å få en raskere teknikk. Bruker du pappremse?
    Når du sier det så kom jeg på at en maler-kompis av meg har skikkelig dreisen på den teknikken du antyder. Det er nok å anbefale å "lære seg den" først som sist med så mye sparkling RuneW har forran seg!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    ...og ikke synlig, en mager trøst. Må du gjøre det som er værre enn å sparkle, dvs pusse noe?

Har bare tenkt å "ta ned" evt utstikkende sparkelrester med 40-papir. Satser på at det ikke blir det /(&€%/&%€%& det hadde vært om det skulle ha blitt fint ;-)

Smart men på en annen side en depressiv tanke rent planleggingsmessig.
    Hehehe - nei, dette er ikke planlegging. Det ble gjort den gangen jeg faktisk SKULLE ta ned platene. Jeg har absolutt ikke tenkt å ta ned noe igjen noe nå.

Ja, jeg mener å ha sett se som har greie på det gjøre noe slikt. Får handle inn en til og prøve meg litt. Det hadde nemlig en lei tendens til å bli minst like mye sparkel på gulvet som i taket...

Har ikke brukt papirremse på det første laget. Hadde tenkt, men fant den ikke. Er litt usikker på om det er noen vits i denne sammenhengen. Noen som vet?

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Når du sier det så kom jeg på at en maler-kompis av meg har skikkelig dreisen på den teknikken du antyder. Det er nok å anbefale å "lære seg den" først som sist med så mye sparkling RuneW har forran seg!
    Hvilken teknikk er det dere egentlig refererer til? Jeg husker ikke helt... annen enn å tørke av den ene spaden med den andre på et vis. Spørs om det holder med et AV-rom for å innarbeide en teknikk som ligner på den malere har!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg mener å ha sett se som har greie på det gjøre noe slikt. Får handle inn en til og prøve meg litt. Det hadde nemlig en lei tendens til å bli minst like mye sparkel på gulvet som i taket...

Har ikke brukt papirremse på det første laget. Hadde tenkt, men fant den ikke. Er litt usikker på om det er noen vits i denne sammenhengen. Noen som vet?
    Papirremsen er jo bare for at det ikke skal sprekke opp. Det er ikke nødvendig i dette tilfellet. Du bør bruke det på siste laget dersom du tenker å bare male taket.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Papirremsen er jo bare for at det ikke skal sprekke opp. Det er ikke nødvendig i dette tilfellet. Du bør bruke det på siste laget dersom du tenker å bare male taket.
    Sprekke opp er jo ikke bra. Da blir det jo ikke lufttett. Men det spørs selvsagt om disse sprekkene er gjennomgående og hvor brede de er. Det er rart å tenke på at noen papir-remser virkelig skal kunne hindre sparkelen i å sprekke. Evt bevegelser i en konstruksjon har vel litt av noen krefter?

Akkurat i taket har jeg forresten fuget mellom all gips også. Dette er strengt tatt ikke nødvendig (men det er vel lite av det jeg gjør), men da er det i alle fall mindre kritisk med papirremse i taket.

På veggene satser jeg på at sparkling er nok.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sprekke opp er jo ikke bra. Da blir det jo ikke lufttett. Men det spørs selvsagt om disse sprekkene er gjennomgående og hvor brede de er. Det er rart å tenke på at noen papir-remser virkelig skal kunne hindre sparkelen i å sprekke. Evt bevegelser i en konstruksjon har vel litt av noen krefter?

Akkurat i taket har jeg forresten fuget mellom all gips også. Dette er strengt tatt ikke nødvendig (men det er vel lite av det jeg gjør), men da er det i alle fall mindre kritisk med papirremse i taket.

På veggene satser jeg på at sparkling er nok.
    Ja, det var det jeg tenkte meg
    Papirremsen hindrer at det sprekker ved f.eks. store temperatursvingninger, og blir en slags "armering" for sparkelen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det jeg tenkte meg
    Papirremsen hindrer at det sprekker ved f.eks. store temperatursvingninger, og blir en slags "armering" for sparkelen.
    Finnes det noen statistikk for sannsynligheten for sprekker med og uten strimmel? Må ta en avgjørelse på om jeg skal gidde... Har aldri brukt strimmel noen gang, så jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen statistikk for sannsynligheten for sprekker med og uten strimmel? Må ta en avgjørelse på om jeg skal gidde... Har aldri brukt strimmel noen gang, så jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på.
    Hva skal du ha i taket igjen? Malt strie?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du ha i taket igjen? Malt strie?
    Nei, det blir 2x2-rammer trukket med stoff (scenemolton). Gipstaket blir altså skjult.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken teknikk er det dere egentlig refererer til? Jeg husker ikke helt... annen enn å tørke av den ene spaden med den andre på et vis.
    Thats it!

Spørs om det holder med et AV-rom for å innarbeide en teknikk som ligner på den malere har!
    Du har absolutt et poeng :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukt 2 stk for å sparkle ca. 90 m2 tak. Funket greit. Men er selvfølgelig ikke et must.

Sparkel uten papirremse vil sprekke (tvers igjennom) ved første test på Ernaene eller ved neste dansematteseanse i overetasjen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukt 2 stk for å sparkle ca. 90 m2 tak. Funket greit. Men er selvfølgelig ikke et must.

Sparkel uten papirremse vil sprekke (tvers igjennom) ved første test på Ernaene eller ved neste dansematteseanse i overetasjen.
    Hehe - nå har jeg i alle fall kjøpt en sparkelspade til, så nå er det opp til mannen bak spadene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he - takker og bukker. Jeg lette etter "Gipssparkling for Dummies", men fant ikke noe som het det. Merkelig egentlig...

Nå har jeg ingen unnskyldning for ikke å få et perfekt resultat ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EXIT-skilt og strømbrudd

Etter å ha blitt inspirert av AV-forums egen Reodor Felgen, Kokken og hans byggetråd, har jeg begyne å tenke litt på sikkerheten og hvordan man takler strømbrudd i et 100% lystett rom.

Nei, jeg vil ikke få kullsvarte vegger (i alle fall ikke i første omgang).
    Ja, jeg vil få 100% lyskontroll fra vinduene = stummende mørke hvis lyset går, uansett hvor lyse veggene er.

Det finnes mye moro der ute. På ebay finner man f.eks. en slik:

Denne funker på 230V og har batteri-backup hvis strømmen skulle gå.

Men det blir stort og dyrt.

Et alternativ er denne:

Det er ikke dyre greiene. Heldigvis - for det er egentlig bare "glasset" jeg er interessert i (selv om det er et fullt fungerende EXIT skilt med LED bakbelysning). Tanken var å kombinere denne med ett speil (!) og en helt standard Clas Ohlson Nødlykt:

Jeg er jo i den heldige situasjonen at jeg skal ha spot-kasser/bassfeller rundt det hele. Dermed er det plass til litt av hvert over døra.

En grov skisse av prinsippet:
    -exit-gif

I sin enkleste form går opplegget ut på å feste lykta slik at den via speilet lyser opp skiltet bakfra.

Er man litt mer eventyrlysten, kan man ta fra hverandre lykta (det holder med LED'ene) og koble innmaten rett (dvs. ledningene til LED'ene) rett på original-LED'ene til EXIT-skiltet. Tilden vil vise hvordan dette evt. blir gjort. Siden både CO-lykta og skiltet bruker LEDs er det jo ikke helt usannsynlig at det bare er å koble rett på...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg er Reodor, så lurer jeg på hvem i husholdningen som er Solan og Ludvig

Bare for å ha det dokumentert: Det finnes egne nødlys for kinoer. Disse lar seg dimme ned sammen med resten av lysene i rommet og tenner til maks ved strømbrudd eller alarmtilstander. Ulempen er at de krever egen nødlys-sentral og prisen blir selvfølgelig deretter.

Så jeg har gitt beskjed til gutta på installasjon om at dersom de kommer over en defekt nødlys amatur, så vil jeg ha dem! Da er det kort vei til å hive inn en Clas Ohlson lampe som lyskilde.

Er en skikkelig DIY så er ikke jobben stort vanskeligere:
    • Man kjøper en liten kjøkkenarmatur av billigste merke, men plass nok til overnevnte CO lykt. Alternativt en trekasse med glasslokk (slik:IKEA, Bås (forbehold om størrelse))
    • Kast ut evnt innmat, lag et hull i bakplate stort nok til å smyge over stikkontakten.
    • Kjøp et ark med grønn plastfolie og tilpass bredde og lengde til innsiden av glasset på armaturen. Kutt ut "løpende mann" symbol og EXIT merke. og plasser på innsiden av glasset sammen med et tynnt hvit ark/folie.
    • Jeg ville i tillegg laget en speilløsning eller matt glass globe på lykta slik at spredningen på lyset ble bedre enn den strålen som kommer fra reflektoren.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg er Reodor, så lurer jeg på hvem i husholdningen som er Solan og Ludvig
    Hehe - jeg vet NØYAKTIG hvem som er det her i huset...

Er en skikkelig DIY så er ikke jobben stort vanskeligere:
    • Man kjøper en liten kjøkkenarmatur av billigste merke, men plass nok til overnevnte CO lykt. Alternativt en trekasse med glasslokk (slik:IKEA, Bås (forbehold om størrelse))
    • Kast ut evnt innmat, lag et hull i bakplate stort nok til å smyge over stikkontakten.
    • Kjøp et ark med grønn plastfolie og tilpass bredde og lengde til innsiden av glasset på armaturen. Kutt ut "løpende mann" symbol og EXIT merke. og plasser på innsiden av glasset sammen med et tynnt hvit ark/folie.
    • Jeg ville i tillegg laget en speilløsning eller matt glass globe på lykta slik at spredningen på lyset ble bedre enn den strålen som kommer fra reflektoren.
    Hehe - ja, da kan man jo være litt kreativ i utformingen også...

Side 119 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •