RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 117

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 117 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 113 114 115 116 117 118 119 120 121 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 ... SisteSiste
Viser resultater 2,321 til 2,340 av 11737
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Desto tynnere plater desto høyrer opp i frekvens før di begynner å fungere.
    Jo lavere i frekvens man kommer jo tykkere plater trenger man for å kunne dempe frekvensen( minimum 1\4 av bølgelengden)
    Sier du det? Godt mulig at jeg husker feil. Som sagt så finner jeg ikke igjen den kalkulatoren som beregner hvilken vekt frontplaten bør ha for en spesifikk frekvens.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Sier du det? Godt mulig at jeg husker feil. Som sagt så finner jeg ikke igjen den kalkulatoren som beregner hvilken vekt frontplaten bør ha for en spesifikk frekvens.
    Du finner formler for dette og mye mer i denne:

En bok jeg virkelig anbefaler for alle som er over snittet interessert i akustikk!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Kanskje man skulle lese seg opp litt i teorien bak det hele.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Kanskje man skulle lese seg opp litt i teorien bak det hele.
    Dette er ikke en bok full av uforståelige formler heller. Den er relativt lettlest (i alle fall 95% av den).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste vegg ferdig gipset (i alle fall med lag en...)

Litt vemodig. Her er det siste jeg ser til mine kjære bakbokser:
    -img_1570-jpg
    (godt med guffe sikrer tetning)

Med slike merksnodige former på gipsen, er det ikke rart det er tidkrevende:
    -img_1571-jpg

Jeg tenkte å være lur og spare litt på gipsen ved å bruke noe kapp som kunne skjøtes langt nede og i hjørnet (ikke at det blir synlig uansett, men...).

Er det noen som har lagt merke til at hvis du er innmari nøye med millimeterene, så har man en tendens til å rote med centimeterene? Denne biten her var egentlig sirlig målt opp og tilskjært, men den passer jo på ingen måte:
    -img_1572-edit-edit-jpg

Jeg regnet med at det var mm/cm-effekten over som hadde spilt meg ett puss, men den skulle ha vært 22.2cm og var 16.4... Huh? Riktignok begynner jeg å surre litt etter 23, men likevel... Forklaringen viste seg å være en annen Rune-klassiker, nemlig å kappe korrekt, men ta med feil side av kappingen:
    -img_1573-edit-edit-2-jpg

Men nå er i alle fall lag en ferdig på vegg og tak:
    -img_1574-jpg

Resten av kvelden gikk med til å kline inn alle åpne gipskanter med KZ:
    -img_1575-jpg

Så nå er jeg klar til fuging!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg regnet med at det var mm/cm-effekten over som hadde spilt meg ett puss, men den skulle ha vært 22.2cm og var 16.4... Huh? Riktignok begynner jeg å surre litt etter 23, men likevel... Forklaringen viste seg å være en annen Rune-klassiker, nemlig å kappe korrekt, men ta med feil side av kappingen:
    Begge disse fenomenene har dukket opp hos meg også...

Rommet ditt begynner nå virkelig å se ut som et rom!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har lagt merke til at hvis du er innmari nøye med millimeterene, så har man en tendens til å rote med centimeterene?
    Lo godt når jeg leste den setnignen der! :-D Vet ikke hvor mange slike smeller jeg har gått på, men det har blitt noen dusin.

Et annet kjent fenomen fra denne kanten er "1-2-3-...23-24...? 37? eller var det 47"? under oppmåling av kabel. Skjer rett som det er.

(jeg er bygget på en slik måte at avstanden mellom fingertupp og motstående brystvorte er temmelig nøyaktig 100cm og er dermed en jævel til å måte opp kabellengder i perfekt lengde (+/-10m selvfølgelig...ops

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    (jeg er bygget på en slik måte at avstanden mellom fingertupp og motstående brystvorte er temmelig nøyaktig 100cm og er dermed en jævel til å måte opp kabellengder i perfekt lengde (+/-10m selvfølgelig...ops
    JEG liker å jobbe med klær på, men vi er jo alle forskjellige...

Min "greie" med tomstokken er å måle opp en lengde på ene siden av den, for så å snu den, måle opp kappet og kappe noe som blir helt feil... feks ei taklist på 52cm blir plutselig bare 48cm ops: Skjønner selv ikke hvordan jeg får det til!

btw, en befrielse å få på første laget med gips... blir straks litt bedre arbeidsmiljø når man slipper å ha noe isolasjon åpent. Dette blir kanon RuneW :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hehehe...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    JEG liker å jobbe med klær på, men vi er jo alle forskjellige...

Min "greie" med tomstokken er å måle opp en lengde på ene siden av den, for så å snu den, måle opp kappet og kappe noe som blir helt feil... feks ei taklist på 52cm blir plutselig bare 48cm ops: Skjønner selv ikke hvordan jeg får det til!
    Den var ny! Eller kanskje ikke? Mulig det er det jeg har gjort noen ganger, når målingene har blitt uforståelig feil...

Det er helt utrolig hvor mange måter det går an å måle feil på! Nesten et mirakel at det overhodet går an å få det riktig noen ganger!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om jeg ikke bør anbefale Talmeter målebånd for gjengen her ;-) , den har konsekvent 10cm "feilmerking" på målebåndet. Utenom det så er det det mest u-unværlige målebåndet jeg har.

De 10 cm med feilmerking er "halen" som stikker ut bak, man legger på 10cm ekstra nar man skal måle noe innvendig. Men holder man på med vanlig måling så er det lett å lese av feil skala og kapper konsekvent 10cm for kort. Bare spørr svogeren min da vi skulle kappe opp nytt royalkledning til huset hans ops:.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et triks jeg har lært av fattern i forhold til dette å kappe på riktig side og ta i bruk riktig bit er å alltid sette et kryss på den siden av streken som blir kapp. Altså den siden man ikke skal bruke. Det er også veldig greit mår man skal ha noe veldi nøyaktig for da vet man på hvilken side av streken man skal kappe.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det høres ut som om jeg ikke bør anbefale Talmeter målebånd for gjengen her ;-) , den har konsekvent 10cm "feilmerking" på målebåndet. Utenom det så er det det mest u-unværlige målebåndet jeg har.

De 10 cm med feilmerking er "halen" som stikker ut bak, man legger på 10cm ekstra nar man skal måle noe innvendig. Men holder man på med vanlig måling så er det lett å lese av feil skala og kapper konsekvent 10cm for kort. Bare spørr svogeren min da vi skulle kappe opp nytt royalkledning til huset hans ops:.
    Talmeter... har aldri hørt om det, men etter litt lesing her, ser jeg at det muligens har noe for seg... Rissefunksjon og greier.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Et triks jeg har lært av fattern i forhold til dette å kappe på riktig side og ta i bruk riktig bit er å alltid sette et kryss på den siden av streken som blir kapp. Altså den siden man ikke skal bruke. Det er også veldig greit mår man skal ha noe veldi nøyaktig for da vet man på hvilken side av streken man skal kappe.

Ikke dumt triks det!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så befriende godt å høre at andre også sliter med å måle riktig, dvs. det å måle går greit, problemet oppstår gjerne ved kapping.

Men hvorfor selger man "tommestokker" med tommer på i Norge? Du kan jo banne på at når du skal måle opp noe, så havner det du skal måle på tommesiden av stokken og ikke på cm-siden. Heldigvis fant jeg igjen tommestokken med kun cm her om dagen, det var en lettelse av dimensjoner.

Gratulerer med komplett gipslag Rune :!: Og hvis du savner synet av bakbokser så kan du jo bare bla litt i denne tråden

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Talmeter... har aldri hørt om det, men etter litt lesing her, ser jeg at det muligens har noe for seg... Rissefunksjon og greier.
    Jeg får et snev av panikk hver eneste gang jeg roter det bort... Må nok kjøpe meg et til slik jeg kan ha det i reserve. Aldeles konge når en skal måle opp til listing. Måler opp med tappen stikkende ut, slik at målebåndet touch'er i begge ender, tusler så ut til DeWalten uten å snurre inn båndet. Med det ferdige målet låst i målebåndet er det bare å risse kuttet treverket uten å tenke på rare tall.

Bildet her viser at det er lett å ta feil av lengdene når målbåndet er markert med mål for både med (rødt tall) og uten (sort tall) "hale aktivert". Er en i farta, da blir det rask det første tallet en ser, og da risikerer en de famøse 10 cm for korte kappene:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor selger man "tommestokker" med tommer på i Norge? Du kan jo banne på at når du skal måle opp noe, så havner det du skal måle på tommesiden av stokken og ikke på cm-siden. Heldigvis fant jeg igjen tommestokken med kun cm her om dagen, det var en lettelse av dimensjoner.
    Du må kjøpe "metere", ikke "tommestokker" ;-)

Neida, jeg er helt enig. Bare svada med tommer. Med mulig unntak av å måle spiker???

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får et snev av panikk hver eneste gang jeg roter det bort... Må nok kjøpe meg et til slik jeg kan ha det i reserve. Aldeles konge når en skal måle opp til listing. Måler opp med tappen stikkende ut, slik at målebåndet touch'er i begge ender, tusler så ut til DeWalten uten å snurre inn båndet. Med det ferdige målet låst i målebåndet er det bare å risse kuttet treverket uten å tenke på rare tall.
    Jeg tror denne saken vil passe bra i verktøysamlingen min! Får skrive den på ønskelisten, sammen med Fein-verktøyet og Makita pendelstikksagen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner faktisk litt tommer på tommestokken av og til, men det viser vel bare hvor gammel skrotten er blitt ops:.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner faktisk litt tommer på tommestokken av og til, men det viser vel bare hvor gammel skrotten er blitt ops:.
    Er det ren nostalgi eller trenger du tommer til å måle noe?

Side 117 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 113 114 115 116 117 118 119 120 121 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •