RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 116

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 116 av 587 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste
Viser resultater 2,301 til 2,320 av 11737
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, de to første er jo kjente saker. Rockwool synes jeg er noe herk siden den smuldrer opp. Jeg har også prøvd den stoffaktige saken som jeg ikke husker navnet på, laget av tekstil. Men den var et rent h***te å skjære i uten spesialverktøy. Det var til en liten veggstump på hytta, et par kvm omtrent så pinen var ikke lang. Men den klødde jo ikke i det hele tatt.

Så jeg foretrekker Glava men skal teste ByggMAX sin, er jo billig da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel en ny type miljøvenlig isolasjon som er laget av opprevet tøy hvis jeg ikke husker feil. Noen som har erfaring med den typen? Det bør definitivt være den beste å jobbe med når det kommer til kløe.

http://www.veidekke.no/multimedia/ar...imat_2965a.pdf

Syzweb server - siden er ikke tilgjengelig

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller, dersom kløe er et stort problem, kan man bruke arbeidshansker ;-)

Må si jeg er veldig imponert over arbeidet her, det blir en fin kino!
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Eller, dersom kløe er et stort problem, kan man bruke arbeidshansker ;-)

Må si jeg er veldig imponert over arbeidet her, det blir en fin kino!
    Hei HilRam og hjertelig velkommen ut av skapet og inn i denne tråden :-)

Arbeidshansker er jo et must, men med Rockwool-arbeider i tak burde man nesten hatt en kroppskondom og heldekkende surstoffmaske...

Jeg har hatt "gleden" av å isolere 72 kvadratmeter tak i kinoen min nå (3 x 24... ) og det har vært et (/&%(&%€(%& hver gang ;-)

Jeg var så genial å kjøpe Rockwool til hele huset pga at jeg innbilte meg at Rockwool var tingen når det gjaldt lydisolerende egenskaper. I ettertid har jeg fått vite at det ikke er nevneverdige forskjeller. Jaja...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Det finnes vel en ny type miljøvenlig isolasjon som er laget av opprevet tøy hvis jeg ikke husker feil. Noen som har erfaring med den typen? Det bør definitivt være den beste å jobbe med når det kommer til kløe.
    Ultimat er vel konkurs, mener jeg å ha sett.
    Edit: ser linken din til sidene deres er død også...

Kokken har brukt noe Ultimat i sitt rom.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Ultimat er vel konkurs, mener jeg å ha sett.
    Edit: ser linken din til sidene deres er død også...

Kokken har brukt noe Ultimat i sitt rom.
    Never again!:evil:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt brukte jeg litt Ultimat på hytta. Det var altså komplett umulig å skjære i. Jeg prøvde med sylskarp Mora-kniv, saks, brødkniv... Jeg ble til slutt rasende å bare stappet ting inn i veggen (dette var en lett innervegg mellom to soverom) og gikk å tok meg en øl. Ikke rart de gikk konk når det var så til de grader umulig å håndtere. Det klødde ikke, det skal de ha, men det støvet noe helt infernalsk.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hørt at Ultimat røyker noe fælt ved ulming/brann, ikke morro å ikke kunne finne frem hvis det begynner å brenne rundt deg.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hei HilRam og hjertelig velkommen ut av skapet og inn i denne tråden :-)

Arbeidshansker er jo et must, men med Rockwool-arbeider i tak burde man nesten hatt en kroppskondom og heldekkende surstoffmaske...

Jeg har hatt "gleden" av å isolere 72 kvadratmeter tak i kinoen min nå (3 x 24... ) og det har vært et (/&%(&%€(%& hver gang ;-)

Jeg var så genial å kjøpe Rockwool til hele huset pga at jeg innbilte meg at Rockwool var tingen når det gjaldt lydisolerende egenskaper. I ettertid har jeg fått vite at det ikke er nevneverdige forskjeller. Jaja...
    Takk for varm velkomst! (Befriende å "komme ut av skapet" ) Jeg vet ikke av erfaring, men jeg har en kompis som er tømrer som er helt fanatisk mht Rockwools overtruffenhet over Glava både mht varme og støy, og så har jeg en lydtekniker-venn som sier at Rockwool har noen geniale lydplater, og generelt er best på lyddemping.

(Paradoksalt nok jobber han i et studio der Glava for det meste er brukt som isolasjon...)
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for varm velkomst! (Befriende å "komme ut av skapet" )
    Hehe :-)

Jeg vet ikke av erfaring, men jeg har en kompis som er tømrer som er helt fanatisk mht Rockwools overtruffenhet over Glava både mht varme og støy
    Det var jeg også da jeg bygde på huset mitt og gikk 100% for Rockwool ;-) Men jeg husker ikke hvor jeg fikk det fra. Tror det er noe som "alle" vet, uten at det nødvendigvis stemmer av den grunn. Det kan komme av noe så enkelt som bevisst markedsføring fra Rockwool sin side. Sånt blir det fort sannheter av (hvis man ikke har noe håndfast tall å slå i bordet med).

og så har jeg en lydtekniker-venn som sier at Rockwool har noen geniale lydplater, og generelt er best på lyddemping.
    Det har jeg ingen grunn til å tvile på, men dette er jo produkter spesielt beregnet på akustikk.

Om det vanlige isolasjonsmaterialet til Rockwool er merkbart bedre på lydisolasjon enn Glava sin isolasjon er tviler jeg litt mer på. Men jeg har ikke prøvd begge delene selv (på samme veggen), bare lest meg til det, så jeg skal prøve å ikke tre noen sannheter nedover ørene på noen ;-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool er MYE bedre på EN ting, og det er brannsikkerhet. 15cm Rockwool i veggen kledd med Hunton panelplater, og du har i praksis en B30 vegg.
    Men behagelig å jobbe med? Nei
    Merkbart bedre støydemping? Nei

Noen som har erfaring med Lambda(37) isolasjon?
    Jeg benyttet Rockwool i hele tilbygget hos meg, men nå skal gamledelen av huset restaureres og jeg har tenkt å forsøke Lamda.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool, Glava, Lambda.... nå har jeg uansett tatt i min siste bit isolasjon på dette prosjektet (med mulig unntak av bassfeller, men det velger jeg å ikke telle med):

-img_1567-jpg

Utforingslist-støtte-spikerslag-liste-greier også på plass på vindu nr 2:
    -img_1568-jpg

And lo and behold! Ikke lenge etter at isolasjonen var på plass, dukket det opp en gipsplate...:
    -img_1569-jpg

De neste gipsplatene blir grei skuring.

Nå skal jeg på play.com og bestille premien min fordi jeg har vært så flink å blir ferdig med all isolasjonen ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller sier du? Det blir en spennende tråd

Gratulerer, premien er deg vel fortjent.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bassfeller sier du? Det blir en spennende tråd
    Det blir nok ikke noen egen tråd dessverre/heldiggvis (stryk det som ikke passer). De skal jo bli en integrert del av rommet (skrå, spot-kasser som også fungerer som bassfeller).

Hvis jeg kommer til å slite med helt spesielle frekvenser, derimot, vil jeg forsøke meg på en Helmholtz-resonator av noe slag, og da kan det bli ny tråd...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha skråkasser, ja, da er det jo gode muligheter.

Jeg har kikket litt på slike panelabsorbenter a'la de Mor10 lagde. Man kan visstnok justere "arbeidsfrekvensene" på slike paneler ved å justere vekten (gr/kvm) på frontplaten, men nå finner jeg ikke igjen kalkulatoren. Men prinsippet er desto tynnere frontplate jo lavere frekvens absorberer de. 6 mm finér vil absorbere lavere frekvenser enn 12 mm f.eks. Eller kanskje linoleum?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har kikket litt på slike panelabsorbenter a'la de Mor10 lagde. Man kan visstnok justere "arbeidsfrekvensene" på slike paneler ved å justere vekten (gr/kvm) på frontplaten, men nå finner jeg ikke igjen kalkulatoren. Men prinsippet er desto tynnere frontplate jo lavere frekvens absorberer de. 6 mm finér vil absorbere lavere frekvenser enn 12 mm f.eks. Eller kanskje linoleum?
    La oss finne ut hva evt problemfrekvenser er før vi begynner å tune bassfellene ;-)

De jeg har tenkt å ha langs tak/vegg-kantene er rene generelle bassfeller. Jeg har prøvd å bregne plass til evt tunede feller i hvert bakhjørne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Nå skal jeg på play.com og bestille premien min fordi jeg har vært så flink å blir ferdig med all isolasjonen ;-)
    Bestill en premie til, 100.000 visninger! Gratulerer!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Desto tynnere plater desto høyrer opp i frekvens før di begynner å fungere.
    Jo lavere i frekvens man kommer jo tykkere plater trenger man for å kunne dempe frekvensen( minimum 1\4 av bølgelengden)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Rockwool er MYE bedre på EN ting, og det er brannsikkerhet. 15cm Rockwool i veggen kledd med Hunton panelplater, og du har i praksis en B30 vegg.
    Men behagelig å jobbe med? Nei
    Merkbart bedre støydemping? Nei

Noen som har erfaring med Lambda(37) isolasjon?
    Jeg benyttet Rockwool i hele tilbygget hos meg, men nå skal gamledelen av huset restaureres og jeg har tenkt å forsøke Lamda.

Jeg ser at de selger Lambda 37/40 på Byggmax nå. Vet ikke om det var det de solgte når jeg handlet der (for noen mnd siden), men jeg synes det var helt suverent å jobbe med. Mindre kløing enn med Galva, men ellers mye av de samme egenskapene samme.

Men hvordan det er brann og varmeisolasjonsmessig aner jeg ingen ting om...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Bestill en premie til, 100.000 visninger! Gratulerer!
    Takk, men jeg vet ikke om det bør gratuleres eller kondoleres... Mye snakk og lite ull på meg.

Side 116 av 587 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •