RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 113

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 113 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste
Viser resultater 2,241 til 2,260 av 11737
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Regn med massevis av bilder ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Knot og knoteri

Til de flestes lettelse (får vi inderlig håpe), var det bilder av mine sidesprang i kjelleren og ikke sammen med jentene jeg mente...

Som sagt, så hadde jeg feilberegnet noe med disse berømmelige slissene, slik at jeg måtte dra over stenderene på nytt. Ikke noe fresing denne gangen. Sirkelsaga var det absolutt enkleste. Her med et litt tykkere anlegg, slik at jeg fikk kuttet av nøyaktig 2 cm av stenderen (fra utgangspunktet):
    -img_1478-edit-jpg

Og slik ser en ferdig avflesket stender ut (opprinnelig dybde i rødt):
    -img_1479-edit-jpg

Så var det tid for ettertanke, og for å lime på et "spikerslag" for slissene. Slissene kan skrus sideveis, eller i bunnen. Av naturlige årsaker blir det vanskelig å skru dem fra siden, så derfor må jeg altså ha fast en list i bakkant. Å få korrekt dybde er lett som en plett på denne måten! Bare å måle ut før tvingen klemmes til:
    -img_1481-edit-jpg
    (her har jeg tidligere målt meg fram til at jeg må 10mm inn i stenderen)

Tvinger kan man aldri få nok av:
    -img_1482-jpg

Jeg brukte en 22x48mm lekte, og som man ser så kommer den litt fram på baksiden:
    -img_1483-jpg

Dette var den stenderen med grunnest forsenkning. Det blir spennende med stenderen med 32mm fordypning. Da får jeg bare 18mm anlegg mellom stender og lekte. Men det er utrolig hvor trelim kan lime, så det er mulig jeg kommer unna med bare å lime godt.

Noen som fortsatt tør påstå at jeg er god til å planlegge??? Sjekk denne:
    -img_1485-edit-jpg

Her har vi ikke mindre enn 3.5 forsøk på å føre gjennom et k-rør (til motoren til lyskontroll-gardinen)!

1. Opprinnelig hull - fant ut at den kom til å treffe dukrøret.
    2. Et forsøk jeg ikke kan forklare hvorfor ble halvveis
    3. Tredje forsøk - fant ut at denne stod midt i veien for selve nedføringen av duken... PAPPSKALLE!!!!
    4. Fjerde og forhåpentligvis siste forsøk

Helt nytt k-rør denne gangen:
    -img_1487-jpg

Lyskontrollpusheren og jeg har kommet fram til at jeg skal kjøre to separate motorer på gardinene istenden for en felles motor med aksel som forbinder begge gardinene. Dette betyr nok en x-comfort-aktuator og bare lyskontroll-opplegget begynner snart å koste en projektor... Men jeg kan ikke trekke meg nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, må flire litt av 3,5 forsøk-kommentaren din. Beklager. På seg selv skal man kjenne andre osv. (hører nesten min egen stemme si noe sånt som, "men i svarte, h11te, det her stemmer ikke... f**n inni blankp*lte, herregud at det går an... dette blir jo... neeeeiii... litt lenger opp...)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi er flere som kjenner oss igjen her...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært litt morsomt å kunne sett denne byggetråden i bokform siden den er veldig lærerik og morsom
    Ett middels stort hobbyrom står langt oppe på ønskelista mi den dagen jeg skulle finne på å kjøpe meg hus, og tiltross for at jeg er mere en "2 kanalsentusiast" så ser jeg vel bare mer og mer at ett kombinert stereo/hjemmekinorom er veien å gå ..Og da vil ditt være en fin mal å gå etter! Takk (atter en gang) for at du deler dine erfaringer for oss. Og bruker såpass mye tid og krefter på det!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, må flire litt av 3,5 forsøk-kommentaren din. Beklager. På seg selv skal man kjenne andre osv. (hører nesten min egen stemme si noe sånt som, "men i svarte, h11te, det her stemmer ikke... f**n inni blankp*lte, herregud at det går an... dette blir jo... neeeeiii... litt lenger opp...)

Det er ikke sikkert at det fjerde forsøket blir det siste heller... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hadde vært litt morsomt å kunne sett denne byggetråden i bokform siden den er veldig lærerik og morsom
    Ett middels stort hobbyrom står langt oppe på ønskelista mi den dagen jeg skulle finne på å kjøpe meg hus, og tiltross for at jeg er mere en "2 kanalsentusiast" så ser jeg vel bare mer og mer at ett kombinert stereo/hjemmekinorom er veien å gå ..Og da vil ditt være en fin mal å gå etter! Takk (atter en gang) for at du deler dine erfaringer for oss. Og bruker såpass mye tid og krefter på det!

Tusen takk, og selv takk for dine tips i brukt-tråden din. Jeg følger stadig med der i tilfelle noe i min gate dukker opp!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ska me sjå..

Ok. Tiden har vært inne til å klargjøre for gipsing av den side veggen. Veien har vært lang med dette lyskontroll-opplegget, men det begynner å nærme seg. Som lyse hoder har lagt merke til, så er det gjort plass til en lysgardin-rull inne i selve stenderverket. Dette for å gjøre den mest mulig skjult. Et problem da er at jeg ikke har noe å skru fast gipsen i på oversiden av vinduet (ingen 2x4 på tvers her i gården). Derfor blir det en "sånn nesten"-løsning med en list skrudd/limt inn for å ha NOE å skru gipsen fast i, men som ikke er i veien for gardinen. Ingeniør som jeg er, ville jeg aldri klart å leve med å bygge inn noe uten en service-luke av noe slag. Derfor vil gardinen bli tilgjengelig fra undersiden.

Nok om det, her blir listen skrudd/limt fast:
    -img_1489-jpg

De med godt syn kan kanskje klare å se at det er målt opp 18mm (som er std tykkelse på utforingslister...):
    -img_1490-jpg

Jeg vil nemlig også bruke denne listen som spikerslag for utforingslisten.

Og slik blir det seende ut:
    -img_1498-jpg

Et blikk fra "innsiden". I tillegg til de famøse feilplasseringene av k-rør, kan man ane hvordan gardin og rør er ment plassert:
    -img_1548-jpg

...

Så over til dagens to-skritt-fram-og-ett-tilbake.

Denne (bak)boksen hadde jeg et k-rør ut fra:
    -img_1491-jpg

Dette k-røret var ment for spot'ene til venstre vindu, men etter påtrykk fra trikker, ble denne ruten lagt på is. Først for ett par uker siden fikk jeg mannet meg opp til å fjerne dette overskytende k-røret og forsegle åpningen (med fugemase) det etterlot inn til bakboksen.

Nå som vi gikk for separate motorer til hvert vindu, ble det selvsagt et skrikende behov for et k-rør til nettopp denne boksen igjen... Jeg kommer til å plassere en X-Comfort aktuator BAK kontakten i denne boksen. Det er plass pga 3 lag plater så boksen blir relativt dyp.

Nok om det. Jeg måtte få ut fugemasse-proppen på ett eller annet vis og begynte å rote inni hullet med en skrutrekker.

Men WTF???:
    -img_1494-jpg

Fugemassen viste seg å på ingen måte være tørket. Rett og slett for tjukt. Hah! Etter litt roting ble det meste vekk:
    -img_1495-jpg

Etter fjerning av gammel moro inne i og rundt hullet, var det å tilpasse en DIY skjøtemuffe:
    -img_1496-jpg
    (ja, jeg vet jeg har skitne hender (og muligens fantasi...))

Men "muffa" godt skrudd og limt og k-rør festet med min elskede PL400, vil jeg tro at det skal sitte kurant ;-) :
    -img_1552-jpg

Vi rakk å lime/skru fast spikerslag over det venstre vinduet også:
    -img_1551-jpg

Nå er det å tilpasse og lime fast 3 stk lister i bakkant av stenderene som slissene kan skrus fast i. Får jeg godkjenning fra min lysgardin-pusher om at dette er en bra nok løsning, er veien klar for isolering og gipsing av den siste veggen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra fremdrift her. Sakte men sikkert

Nå er jo du å regne som storforbruker av akrylmasse. Har du vurdert muligheten for krymp i akrylen? Det var en tråd om dette for en tid tilbake valg-av-type-merke-fugemasse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra fremdrift her. Sakte men sikkert

Nå er jo du å regne som storforbruker av akrylmasse. Har du vurdert muligheten for krymp i akrylen? Det var en tråd om dette for en tid tilbake valg-av-type-merke-fugemasse.
    Jeg brukte litt tid på å finne ut av dette. Det finnes jo mye "lyd-fugemasse" der ute til masse penger, men jeg endte opp med Sicacryl-S til "kritiske" områder (dvs 90% av rommer...). Det er nok ikke det ultimate, men det er faktisk det jeg fikk anbefalt av folk på Recording Studio Forum. Jeg har kjøpt en del 600ml pølser av denne guffa.

Så får tiden vise om det blir bra nok ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte litt tid på å finne ut av dette. Det finnes jo mye "lyd-fugemasse" der ute til masse penger, men jeg endte opp med Sicacryl-S til "kritiske" områder (dvs 90% av rommer...). Det er nok ikke det ultimate, men det er faktisk det jeg fikk anbefalt av folk på Recording Studio Forum. Jeg har kjøpt en del 600ml pølser av denne guffa.

Apropos Fugemasse...
    Hvorden går det med fugene langs med gulvet? (mellom gulv og vegger)
    Har den krympet med flere centimeter? Kanskje du trenger en toppstreng ekstra... :???:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Apropos Fugemasse...
    Hvorden går det med fugene langs med gulvet? (mellom gulv og vegger)
    Har den krympet med flere centimeter? Kanskje du trenger en toppstreng ekstra... :???:
    Tenker du på denne?

Eller den mellom gipsen og gulvet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yess! Det BLIR et femte forsøk!!!

Jeg trodde et naivt øyeblikk at jeg kanskje var ferdig etter 4 forsøk på ¨plassere k-røret til motoren til lysgardinen - men akk, SÅ lett skulle jeg nok ikke slippe unna...

Det viser seg (som jeg vel egentlig fryktet) at dukrøret MED motor blir akkurat litt for bredt til å få plass mellom stenderene (se under):
    -lk1-gif

Det ser derfor ut til at jeg må ta ut den liten bit av toppen på stenderen og gjøre nos slikt som under:
    -lk2-gif

Ikke store operasjonen, men det betyr plassering av k-rør NOK en gang... og ganske typisk for hele prosjektet nå i det siste synes jeg...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på denne?

Eller den mellom gipsen og gulvet?
    Tenkte mer på denne..
    Som vi ser, er fugen relativt feit...:
    -fugomania-2-jpg

Med fingrene dyppet i opvasksåpe (med litt vann i), kan man glatte ut silikonfugen til et ok resultat...:
    -fugomania-3-jpg

Og så langt kom jeg i kveld:
    -fugomania-4-jpg
    Jeg skal innrømme at jeg ikke skrev silikonfuge...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde et naivt øyeblikk at jeg kanskje var ferdig etter 4 forsøk på ¨plassere k-røret til motoren til lysgardinen - men akk, SÅ lett skulle jeg nok ikke slippe unna...

Det viser seg (som jeg vel egentlig fryktet) at dukrøret MED motor blir akkurat litt for bredt til å få plass mellom stenderene (se under):
    -lk1-gif

Det ser derfor ut til at jeg må ta ut den liten bit av toppen på stenderen og gjøre nos slikt som under:
    -lk2-gif

Ikke store operasjonen, men det betyr plassering av k-rør NOK en gang... og ganske typisk for hele prosjektet nå i det siste synes jeg...
    Hvorfor ikke la røret være løst til du har fått rullegardinen? og la det stå igjen noen løse gipsplater på dette området inntil videre?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer på denne..

Jeg skal innrømme at jeg ikke skrev silikonfuge...
    Ok, skjønner hva du mener nå. Tja, hvordan det går med DEN er jo litt vanskelig å si der det er gips, men på den åpne vegger ser det ut til å gå bra. Men så er det også silikon her, og den er jo relativt føyelig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok, 54,- på Jernia... Blir jo noen tuber, da :-? Ser at andre bruker b-b-billig fra Europris/Byggmax el.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke la røret være løst til du har fått rullegardinen? og la det stå igjen noen løse gipsplater på dette området inntil videre?
    Nei, jeg orker ikke å ha noe åpent når jeg skal begynne å pusse sparkel...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, 54,- på Jernia... Blir jo noen tuber, da :-? Ser at andre bruker b-b-billig fra Europris/Byggmax el.
    54,- per 600ml? Det er vel i så fall ikke så dyrt?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: Trodde det var for 310 ml: Sikacryl-S Hvis det er 600 ml er det ikke ille nei.

Side 113 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •