RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 112

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 112 av 587 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 ... SisteSiste
Viser resultater 2,221 til 2,240 av 11737
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har Hitachi drill med LiIon batterier, den bråker noe voldsomt den også, så jeg setter laderen i et annet rom. Tror ikke det er lurt å bytte uten at du er sikker på at den nye blåser like mye luft.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Slæpp off ;-)

Jeg ville aldri finne på å kjøre uten vifte! Jeg snuser bare rundt om det finnes vifter med tilsvarende luftmengde som støyer (vesentlig) mindre.

Hva mener du forresten med at den bråker mye? I forhold til feks hva? Jeg selger jo Makita og har aldri hverken reagert på det selv, eller hørt at noen andre gjør det. De lager jo riktignok litt lyd men..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en metabo drill på jobben og laderen til den bråker. Den båkte ikke så mye når den var ny. Men etter et par turer i bilen inn og ut så fikk viften en annen låt ja par dok så er den bra.

Enn annen ting jeg kan nevne er kjoksen den løsner slik at bor og hullbor kan dette ut. Ikke bra når man står i stige på et nytt bad med fliser.:neutral:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg også tatt med en (veldig grov) skisse av lydvinduet, som kommer på framsiden av lysgardinen. Regner med at det blir lite kondensproblemer inne i rommet mellom vinduene, siden yttervinduet er dobbelt og "isolerende", mens lydvinduet er enkeltglass. I tillegg vil det stå varme fra spot'ene. Har likevel fablet om jeg skal legge klar et 12V uttak inne i dette mellomrommet for evt. å koble til en liten PC-vifte for å få litt sirkulasjon, men det er muligens å gå litt langt?
    Synes ikke det er så dumme ideen. En billig "forsikring" er det jo i alle fall. Nå er jo ikke du lengre kjent for ikke å gå langt i dine kreasjoner, så dette er right up your alley (på en veldig positivt ment måte!)

Ser jo ut som en relativt standard radialvifte. Luften kommer ut øverst til høyre, der det sitter et slags filter.

Hvis noen vet om det er noe mer stillegående denne kan byttes med, er jeg meget interessert...
    Problemet med radialvifter er at de er så dyre. En viftemod med normale "pc-vifter" er jo ofte både grisebillig og genial. Radialvifter koster ofte 5gangen og noen koster 10 ganger mer. Microplex ser ikke ut til å ha slike vifter lengre, Elfa sine koster fra 500 til 1000,- per stykk.

Farnell sine radial vifter ser ut til å koste noe mindre (ned mot 130,-), men jeg finner ikke nok info om den vifta du allerede har (fra delta) til å gi en direkte link. Hvis det er 51mm vifte så ser det ut til at papst har en som vil passe, men siden den er oppgitt til 55dB så tipper jeg det er uaktuelt allikevel...

Du få montere hele kladunsen i en boks med 2stk 120mm saktegående vifter :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hey,

Når du skal ha pc vifter kan man ikke styre hastighet på disse med et lite potmeter (variabel motstand i serie)?

potmeter for pc bruk.(kan jo ta en DIY løsning på dette)
    Microplex Norge AS

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hva mener du forresten med at den bråker mye? I forhold til feks hva? Jeg selger jo Makita og har aldri hverken reagert på det selv, eller hørt at noen andre gjør det. De lager jo riktignok litt lyd men..
    Ja, si det du... Det er jo ikke akkurat lett å beskrive akkurat HVOR mye dem bråker (kan jo alltids dra fram lydtrykksmåleren fra Radio Shack...). Jeg opplever det som et veldig unødvendig spetakkel i forhold til hvor mye luft som blir flyttet i alle fall. Men det ER en liten vifte, og da blir det jo støy skal det blåse litt.

Du som selger Makita: Er det vanlig vifta fortsetter å gå, selv etter at batteriet er 100% ladet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Problemet med radialvifter er at de er så dyre. En viftemod med normale "pc-vifter" er jo ofte både grisebillig og genial. Radialvifter koster ofte 5gangen og noen koster 10 ganger mer. Microplex ser ikke ut til å ha slike vifter lengre, Elfa sine koster fra 500 til 1000,- per stykk.

Farnell sine radial vifter ser ut til å koste noe mindre (ned mot 130,-), men jeg finner ikke nok info om den vifta du allerede har (fra delta) til å gi en direkte link. Hvis det er 51mm vifte så ser det ut til at papst har en som vil passe, men siden den er oppgitt til 55dB så tipper jeg det er uaktuelt allikevel...

Du få montere hele kladunsen i en boks med 2stk 120mm saktegående vifter :wink:
    Hehe, rene tårnet. 220V->110V + boks med 2x120mm vifter og på toppen en lader ;-)

Nei, jeg tror jeg lar laderen være som den er. Det er beskyttelseselektronikk som passer på at vifta går som den skal også. Jeg vil tippe dette går på turtallet, og da blir det jo helt feil med store, saktegående vifter...

Forøvrig: Takk for (som vanlig) god vifte-info! Jeg ante ikke at (gode) radialvifter var såpass dyre.

Sitat Opprinnelig postet av MirMic
    hey,

Når du skal ha pc vifter kan man ikke styre hastighet på disse med et lite potmeter (variabel motstand i serie)?

potmeter for pc bruk.(kan jo ta en DIY løsning på dette)
    Microplex Norge AS
    Det er et par problemer med denne måten å gjøre det på. Setter man ned hastigheten på vifta, vil luften den flytter reduseres og batteriet vill ikke få den kjølingen det (sannsynligvis) trenger. I tillegg (som skrevet over) vil sannsynligvis laderen gi en feilmelding pga at den monitorerer viftehastigheten.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut fra at du vet at det er minne i batteriene osv osv, så det er sikkert ikke lurt å lade uten vifta på plass. Blir det for varmt kan laderen "lese" batteriet som ødelagt og ditche det..
    Er det ikke Litium-Ion batterier til det settet ditt da Rune? Det er da ikke "minne" på denne batteritypen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Er det ikke Litium-Ion batterier til det settet ditt da Rune? Det er da ikke "minne" på denne batteritypen...
    Det er Li-Ion ja. Om det er "minne" eller ikke på dem, aner jeg ikke. De husker nok bedre enn meg uansett... ;-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal ikke det problemet som Qrt nevner litt lengre opp være noe tema.

Sakset fra denne artikkelen på Wikipedia: Li-ion batteries do not suffer from the memory effect. They also have a low self-discharge rate of approximately 5% per month, compared with over 30% per month in common nickel metal hydride batteries (Low self-discharge NiMH batteries have much lower values, around 1.25% per month; they can still hold 85% of their charge, after one year) and 10% per month in nickel cadmium batteries.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp - ferie er stikkordet... Jeg har hatt en slags tilgang til nettet (via en mikroskopisk mobiltelefonskjerm), men det frister ikke til utstrakt surfing...

---

Nuvel. Jeg her nå i alle fall foretatt et "milepæl-kjøp", uten egentlig å ha nådd noen milepæl, nemlig dette:

Innholdet i esken:

Hehehe - egentlig ikke mye av dette jeg har bruk for til dette prosjektet, men jeg har 235 andre prosjekter, så vi skal nok få brukt det skal du se ;-)

$599 for hele stasen (pluss frakt og mva selvsagt...). Fortsatt et greit kjøp hvis du sammenligner med dette kjøpet f.eks.:

Som er det samme settet, minus vinkelsliper og slagskrutrekker og ikke minst, et ekstra batteri...

Den eneste malurten i begeret er selvsagt denne karen:

Den er for 110V og krever en slags omformer. Den drar 240W så Clas Ohlson-saken er ikke aktuell...

Jeg har lett litt rundt og det viser seg at det ikke er lett å finne noen passende sak her i landet for en rimelig penge. Noen forslag?
    Fikk akkurat et tilbud på fax...
    Vedlegg 36035
    Dette er vel et tilsvarende sett....
    og til den sinnssykt lave prisen da (?) :shock:
    Det kommer forhåpentlig vis med 220V lader

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sakset fra denne artikkelen på Wikipedia: Li-ion batteries do not suffer from the memory effect. They also have a low self-discharge rate of approximately 5% per month, compared with over 30% per month in common nickel metal hydride batteries (Low self-discharge NiMH batteries have much lower values, around 1.25% per month; they can still hold 85% of their charge, after one year) and 10% per month in nickel cadmium batteries.
    Men vifte bør jeg nok ha uansett :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Fikk akkurat et tilbud på fax...
    Vedlegg 36035
    Dette er vel et tilsvarende sett....
    og til den sinnssykt lave prisen da (?) :shock:
    Det kommer forhåpentlig vis med 220V lader
    Ja, det var litt av et tilbud - merkelig at folk kjøper batteriverktøy i statene gitt...

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det jeg tenkte på er at det er et fysisk minne i batteriet og prosessor i laderen som leser dette av ved hver lading for å "tilpasse ladingen" etter batteriets status. Dette blir også brukt av serviceverkstedet ved evt reparasjoner/reklamasjoner der de ser feks hvor mange ganger batteriet har vært ladet, hvor varmt det har vært osv osv..

Ikke for å kuppe tråden din med Makitapropaganda asså, Rune..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenkte på er at det er et fysisk minne i batteriet og prosessor i laderen som leser dette av ved hver lading for å "tilpasse ladingen" etter batteriets status. Dette blir også brukt av serviceverkstedet ved evt reparasjoner/reklamasjoner der de ser feks hvor mange ganger batteriet har vært ladet, hvor varmt det har vært osv osv..

Ikke for å kuppe tråden din med Makitapropaganda asså, Rune..
    Har ingen problemer med Makita-reklame (så lenge du sender meg den BJV180RF'en vi snakket om... ;-))

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Noe nytt?
    Jeg har blitt "sittende fast" med litt utvendige arbeider. Skiftet fra stort til lite vindu på badet (som hadde (og dessverre fortsatt har) pri før kino). Dermed ble det et område som må få ny kledning.

Å stå på det nest øverste trinnet på regnvåt alu-stige, mens jeg fortviler prøver å holde både hammer, spiker og kledning og sist, men ikke minst, meg selv fast - det er en artig måte å få tiden til å gå på...

Men regner med at jeg får gjort det ferdig i ettermiddag og at siden det er jentekveld hos oss idag, jeg kan holde på av hjertens lyst senere i kveld...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt "sittende fast" med litt utvendige arbeider. Skiftet fra stort til lite vindu på badet (som hadde (og dessverre fortsatt har) pri før kino). Dermed ble det et område som må få ny kledning.

Å stå på det nest øverste trinnet på regnvåt alu-stige, mens jeg fortviler prøver å holde både hammer, spiker og kledning og sist, men ikke minst, meg selv fast - det er en artig måte å få tiden til å gå på...

Men regner med at jeg får gjort det ferdig i ettermiddag og at siden det er jentekveld hos oss idag, jeg kan holde på av hjertens lyst senere i kveld...
    Vi venter i spenning!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You lucky bastard

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You lucky bastard
    Regn med massevis av bilder ;-)

Side 112 av 587 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •