RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 110 av 587 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tja... har de noen 220V -> 110V-saker da?
    Har ikke studert hjemmesidene deres, men jeg ser det ikke som umulig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Goddam'it RuneW, må si jeg er en smule misunnelig på det settet der. Her sitter jeg å sliter med noen puslete 12V-greier.:-?

Gratulerer med nye Power Tools!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Goddam'it RuneW, må si jeg er en smule misunnelig på det settet der. Her sitter jeg å sliter med noen puslete 12V-greier.:-?

Gratulerer med nye Power Tools!

Hehe - musikk te ærbe!

Og når jeg får ristet av meg "feriemodusen" skal jeg får GJORT noe med verktøyet også ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes feriemodusen er mest fremtredende på jobb, jeg sliter med å få opp trykket på turboen. Mye koseligere å snekre i kjelleren.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes feriemodusen er mest fremtredende på jobb, jeg sliter med å få opp trykket på turboen. Mye koseligere å snekre i kjelleren.
    Ja, på jobb også... men nå er det jo skikkelig grisevær ute og da er det lettere å dra seg ned i kjelleren igjen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Vel, klem på!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta begge:

Den "norske" laderen koster vel ca 1200,- her til lands. Man kan få den ned til 700 kroner i Danmark, men da blir det vel 200 i frakt og 200 i mva og da er man like langt...
    Kunne ha kjøpt en til deg, for ca. 13 dager siden, istendfor å lete etter unger i Legoland....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleA
    Kunne ha kjøpt en til deg, for ca. 13 dager siden, istendfor å lete etter unger i Legoland....
    Er det for mye å håpe på at du fortsatt leter, slik at du må ta deg en tur til?

Til info: Jeg har bestilt den saken som Kokken anbefalte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt action igjen...

I kveld startet jeg arbeidet nede i "dypet" igjen og gjorde en jobb jeg har gruet meg litt til.

Ja, det er disse /&%/€/€(&% lyskontrollgreiene. De elektriske lysgardinene ser ut til å bli et relativt stort prosjekt i seg selv. Det virker som jeg er ute av stand til å velge standardløsninger, noe som gjør at alt tar sinnsykt mye tid og blir spesielt. Jeg er i stadig dialog med lysgardinpusheren min og det ser ut til at det er litt upløyd mark her.

For å oppnå total lystetthet skal altså disse gardinene gå ned i hver sin sluse/slisse av metall. Det er naturlig nok en slik på hver side av vinduet. I tillegg er det en slisse i bunnen.

Min onde, onde, plan er å montere disse slissene "flush" med utforingslistene, slik at når gardinene er oppe vil de gjøre minst mulig vesen av seg. vel og bra, men så viser det seg at disse slissene er hele 63mm dype! Det viste seg å være mye mer enn avstanden fra utforingslisten til stenderen. Dermed var det duket for "operasjon flesk vekk en del fra stenderene".

Selvsagt viste det seg at antall mm jeg måtte ta vekk var forskjellig for samtlige 4 involverte stendere, fra 32mm til 10mm (og en var ikke helt rett heller, så det var 20-22mm som måtte tas vekk (sukk)).

Jeg vil plassere lysgardinen slik at denne slissen (som forresten er ca 10mm bred) kommer helt i bakkant av stenderen. Planen var derfor å gå over med en overfres (som jeg har brukt noen timer under sonosub-byggingen...) og lage et 10mm bredt og Xmm dypt spor i bakkant av stenderene.

Under ser vi case 1 (eller "worst case" (det var 32mm'eren)), og det skraverte feltet er det som skal vekk:
    -img_0065-jpg

Ok, opplegget her er å skru fast en list som jeg kunne føre fresen (på frihånd) lang med::
    -img_0066-jpg

Omtrent slik:
    -img_0068-jpg

Dette gikk jo i og for seg bra, bortsett fra at en billig fres (som var i et fresesett til 250,- for hele settet) med uttallige MDF-kutt ikke er det råeste man kan frese med, for å si det slik... De 32mm'erene måtte tas omtrent 2 og 2 innover. Det tok rimelig lang tid.

Jeg kom ikke helt til i bunn og topp, men hva gjør vel det når det ligger en skinnende ny Makita 18V bajonettsag og venter? Her i (liksom)aksjon:
    -img_0069-jpg

Her ser vi toppen. Der det utfreste sporet slutter, flesket jeg vell hele dybden av stenderen (de få cm'erene slissen må gå i "friluft" har ikke noe å si):
    -img_0070-jpg

Mitt eminente frese-trick, viste seg å være ubrukelig på de tre neste stenderene og grunnen ser man under:
    -img_0073-jpg

Leca-kanten kom i veien for fresen...

Javel, over til plan B - sage tvers gjennom hele stenderen og lime på en lyskontroll-gardin-slisse-spikerslag-list etterpå i riktig dybde. Ingen problem! Det ligger en bag med powertools og venter på oppgaver

Sorry - må bare få kose meg litt med Makita-settet og skryte litt!

Ble forresten ferska av FruW når det gjelder dette settet... Hun tok ett skritt inn i kjelleren, kastet ett blikk på Makita-bag'en og sa:

"Skulle den der liksom være hemmelig eller?"

"Nei, selvsagt ikke kjære.... eh... vi har da ikke hemmeligheter....altså..."

Damn! De kninnfolka er helt utrolige...

Vel, vi får vel gå videre.

Her ser vi hvordan føringen av sirkelsaga ble gjort. Amatørmessig og så her (påskrudd list som pekefingeren ble ført langs), men til mitt forsvar var det ikke plass til noe forskriftsmessig:
    -img_0076-jpg

Av naturlige årsaker kom jeg heller ikke her helt til bunns:
    -img_0077-jpg

Men etter en brutal seanse med bajonettsagen er stenderen redusert:
    -img_0078-jpg

Og slik ble de også de to siste stenderene behandlet.

Jeg er litt usikker på om jeg bør forsterke stenderene etter denne reduksjonen. Mulig jeg limer på noe på siden for å gjøre den noe sterkere. Har jo alltids noe rask liggende...

---

Låner forresten en 220V->110V sak av en kompis. Den batteriladeren bråker som en humle på E, men viftekjølt batteri er vel prisen for en slik hurtiglader som skal pumpe en del elektroner i minuttet...

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble forresten ferska av FruW når det gjelder dette settet... Hun tok ett skritt inn i kjelleren, kastet ett blikk på Makita-bag'en og sa:

"Skulle den der liksom være hemmelig eller?"

"Nei, selvsagt ikke kjære.... eh... vi har da ikke hemmeligheter....altså..."
    Priceless
    Godt å se at ferien endelig er over, så vi AV-disipler får noe matnyttig å følge med på igjen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. det opptrinnet med fru W i døråpningen, så ser jeg for meg "kona" til Wiggo Sandvik i videoen til "Fishing i Valdres". Armene i kors og et heller beskt ansiktsuttrykk.

Må si jeg er spent på denne gardinpantenten, du kommer med stadig nye påfunn, men det er jo det som gjør tråden din såpass underholdende. Har du vurdert å skaffe den sponsorer? Det er jo ganske mange som følger denne tråden tross alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håhå...tatt på fersken med henda langt nedi godteposen Synes jeg ser W..og hører henne!!!
    Håper forresten du får i gang Makita-settet ditt, synd om noe så flott skulle bli liggende i boden!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. det opptrinnet med fru W i døråpningen, så ser jeg for meg "kona" til Wiggo Sandvik i videoen til "Fishing i Valdres". Armene i kors og et heller beskt ansiktsuttrykk.
    Hehehe - det foregikk nok i litt roligere former (men det er kanskje vel så ille noen ganger...).

Må si jeg er spent på denne gardinpantenten, du kommer med stadig nye påfunn, men det er jo det som gjør tråden din såpass underholdende. Har du vurdert å skaffe den sponsorer? Det er jo ganske mange som følger denne tråden tross alt.
    Ja, du sier noe du ;-)

Jeg får masse hjelp. MASSE hjelp. Det holder i bøtter og spann!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Håhå...tatt på fersken med henda langt nedi godteposen Synes jeg ser W..og hører henne!!!
    Håper forresten du får i gang Makita-settet ditt, synd om noe så flott skulle bli liggende i boden!
    Det er jo allerede i gang:-D
    Låner forresten en 220V->110V sak av en kompis.
    Veldig spent på rullegardin prosjektet jeg også.

Dette settet var jo helt rått! (sikle, sikle )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hmmm? Mener jeg har indikert med noen bilder over at settet er i full gang? Jeg har lånt en 220V->110V-trafo av en kompis til min egen kommer.

Må innrømme at jeg faktisk brukte et helt batteri på å "behandle" 4 stendere (men så var det noen tøffe tak da).

Som skrevet over så bråket laderen ganske mye. Det er et sinnrikt system som blåser luft inn i og gjennom batteriet under lading og viften til denne er direkte masete. Hmmm.... en liten vifte-mod kanskje?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dette settet var jo helt rått! (sikle, sikle )
    Ja, det er morsomt med litt kvalitets-verktøy en gang iblant... Verktøy-fri bytting av diverse blader og sager er også deilig.

Har forresten også allerede fått brukt Makita drillen og vinkelsliperen (den siste brukte jeg til å dele en steinhelle i to på et annet prosjekt).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... ser ut til at jeg husket litt feil angående bredden på slissene. De var jo 30mm og ikke drøye 10mm...:

-slisse-gif

Må nok ta vekk litt til av stenderene, men det er jo nesten bare morsomt nå (hehe). Regner med at jeg bruker metode 2 på den første stenderen også nå. Tok vel 10 minutter med saga og 1 time med fresen...

Her er forresten en skisse av hvordan jeg har tenkt med lyskontroll-opplegget (sett i fugleperspektiv):

-lyskontroll-top-view-gif

Her ser man innfestingen av slissen i stenderen og grunnen til at jeg måtte frese ut spor i den (flush med utforingslisten, remember?).

Som man ser på skissen, har jeg tenkt å dele utforingslisten rett bak slissen og ha fugemasse i mellom delene. Dette for å redusere den mekaniske kortslutningen.

Her den samme skissen fra siden:

-lyskontroll-view-gif

Her har jeg også tatt med en (veldig grov) skisse av lydvinduet, som kommer på framsiden av lysgardinen. Regner med at det blir lite kondensproblemer inne i rommet mellom vinduene, siden yttervinduet er dobbelt og "isolerende", mens lydvinduet er enkeltglass. I tillegg vil det stå varme fra spot'ene. Har likevel fablet om jeg skal legge klar et 12V uttak inne i dette mellomrommet for evt. å koble til en liten PC-vifte for å få litt sirkulasjon, men det er muligens å gå litt langt?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Den batteriladeren bråker som en humle på E, men viftekjølt batteri er vel prisen for en slik hurtiglader som skal pumpe en del elektroner i minuttet...
    Det var et nytt uttrykk for min del , men viftebytter har du jo gjort før!

I tillegg til grundig planlegging, arbeid og dokumentasjon er de "utenomsportslige" kommentarene dine ofte gullkorn som gjør trådene dine meget lesverdige. Keep up the good work!

Godt å se at Makitaene er satt i arbeid alt også...

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke du ha hatt En sånn?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det var et nytt uttrykk for min del , men viftebytter har du jo gjort før!

I tillegg til grundig planlegging, arbeid og dokumentasjon er de "utenomsportslige" kommentarene dine ofte gullkorn som gjør trådene dine meget lesverdige. Keep up the good work!
    Takk for hyggelige ord, freddie!

Jeg er nesten litt bekymret for den laderen, altså. Synes den bråker i overkant mye. Riktignok er det ikke noe problem for meg, siden den blir stående i snikkerboden for seg selv, men hadde jeg måttet ha den i umiddelbar nærhet, hadde jeg blitt sprø. Ikke gir den seg når batteriet er laded ferdig heller...

Side 110 av 587 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •