RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 11 av 587 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 511 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg er ikke riktig sikker på hvordan du tenker denne forskalingen, men skal innsiden se ut omtrent som på bildet, eller skal du støpe på innsiden.
    Ville det ikke være enklere å stable opp leca? etter hva jeg kan se av bildene som viser hvordan rommet blir, så burde det være rikelig med plass til å isolere med rockwool el.l. for å lydisolere mot lecaen.
    Mulig det ville være litt enklere med Leca, men jeg er ikke så sikker, siden det må gjøres hull til alle k-rørene etc. Et annet poeng er at massiv betong er bedre enn Leca rent lydmessig (tyngere), og at det med med støp blir en mer homogen vegg.

Når det gjelder innsiden (jeg regner med at du mener sett fra kontoret?), så har jeg tenkt å lage en plate nummer 2 litt lenger inn i rommet. Denne skal være "pen" (i alle fall i forhold til forskalingen) og bli plassert omtrent som på bildet under:

-img_9190-jpg

Så kan jeg plassere evt el-bokser og slikt på/i denne. Det vil også bli plass til litt isolasjon som hjelper både mot kulde og lyd mellom "forskaling" og ny plate.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støping av vindu

Kom igang med gjenstøpingen av det gamle vinduet i kveld. Her er alle k-rørene behørlig festet med patentbånd før det braker løs:
    -img_9191-jpg
    (Hvis noen lurer på hvorfor jeg har flyttet det eksisterende 32 mm k-røret fra den gamle posisjonen, så er det fordi jeg ikke vil bygge for langt ut fra veggen. Skulle de 6 20/16mm rørene som går på tvers av 32 mm'eren ha overlappet på utsiden av veggen, ville de bygget minst 52 mm. Jeg vet ikke helt hvor snekkerene vil plassere stenderene, så derfor tok jeg ingen sjanser og trakk 23 mm-røret inn i åpningen)

SeniorW tok en tur innom og hjalp til. Kjekt når det blir så mye knoting med forskaling vs k-rør:
    -img_9192-jpg

Og her er herligheten på plass:
    -img_9194-jpg
    (skikkelig stilig med forskalingsplate som måtte skjøtes pga at den var for kort... Kan noen gjette at jeg ikke gjør dette så ofte?)

Støpingen går som en lek når man har gode arbeidsforhold:
    -img_9195-jpg

Er det mulig å rote så inni hampen bare for å få støpt igjen et skarve vindu?
    -img_9199-jpg
    (og jeg som hadde ryddet kjelleren totalt)

Jeg ble ikke helt ferdig i kveld. Men resten av støpingen er grei skuring med enkle forskalingsbord og ingen k-rør.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herreguuud som du holder på!!
    Men det blir utvilsomt bra! Noen peil på når det hele vil stå ferdig?

Jeg er sjeleglad for at min lille hule var langt enklere å få ferdig! Med de plassmessige og lydmessige kompromisser som nødvendigvis følger med, når man bor i et skarve rekkehus.

Håper det blir anledning til å besøke herligheten engang? Dette ser jo ut til å lande på "øverste hylle", i likhet med visse sonosub´s.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her går det for seg. Fint å ha en gammel SeniorW å trekke frem fra ermet når det kniper :razz:
    Godt at dette er privatarbeid... I det vanlige arbeidslivet hadde du nok fått minst 8 år Sing-Sing for den stillasen
    Følger med videre

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Herreguuud som du holder på!!
    Men det blir utvilsomt bra! Noen peil på når det hele vil stå ferdig?
    Hehe - jeg er egentlig ikke så veldig imponert over farten min, for å være helt ærlig ;-)

Når det står ferdig... Vanskelig å svare på, men håpet er en gang denne våren. men det er langt fram og mange hindringer og mange utgifter.

Et eksempel: Del-prosjektet med DIY-lydvinduer med 16 mm laminert glass. Bare glassene kommer glatt på over 3000 spenn per stk. Så har vi blending av vinduene. Jeg har sykt lyst til å ha dette motorisert og fjernstyrt. Da snakker vi fort om minst 5000 per vindu igjen. Både vindu og blending medfører betydelig egeninnsats. Jeg er glad kjærringa ikke henger på dette forumet, for å si det sånn...

Jeg er sjeleglad for at min lille hule var langt enklere å få ferdig! Med de plassmessige og lydmessige kompromisser som nødvendigvis følger med, når man bor i et skarve rekkehus.
    Ja, det er jo ikke optimalt... men kanskje det egentlig er desto større grunn til å gjøre godt grunnarbeid lydisolasjonsmesig? Tenk på den du ;-)

Håper det blir anledning til å besøke herligheten engang? Dette ser jo ut til å lande på "øverste hylle", i likhet med visse sonosub´s.
    Njah... jeg har en viss tendens til å dra til med mye ståk og jobb, uten at det egentlig blir så mye ut av det...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare slenge meg på i denne tråden, jeg også Utrolig veldokumentert og interessant lesning! Det er ingen tvil om at dette må bli et av AVforums (og Norges) mest forseggjorte rom når det står ferdig.
    Stå på videre

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    **edit. Dobbelpost.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i allverden har jeg ikke vært innom her før nå?
    Dette ser jo kjempebra ut. Kommer til å følge med framover. Blir kinorom på meg også iløpet av 2007 håper jeg, så jeg må prøve å få med meg alle slike byggetråder. Lykke til videre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk striky & Razortec! Det er slike tilbakemeldinger som gjør at det er morsomt å bruke litt tid på dokumentasjon i tillegg til selve byggingen :-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, det er jo ikke optimalt... men kanskje det egentlig er desto større grunn til å gjøre godt grunnarbeid lydisolasjonsmesig? Tenk på den du ;-)
    Joda, jeg har faktisk tenkt litt!
    Og gjennomført visse foranstaltninger mtp nabofreden.
    Men det blir allikevel et kompromiss i en slik sammenheng, uansett hvordan man snur og vender på det.
    Ideelt sett burde jeg nok ha konstruert et "svevende" rom, men det får da være grenser!
    Alternativt kan man jo sjekke klokka, (og volumkontrollen) før man banker til med "Flight of The Phoenix", på full pupp!
    Det er faktisk til å leve med, selv om øresusen uteblir etter forestillingen.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk til å leve med, selv om øresusen uteblir etter forestillingen.....
    Det er kanskje ikke bare en ulempe... ;-)

Du er forresten selvsagt velkommen til inspeksjon, men det kan bli lenge til det blir noe utstyr å være stolt av. Rommet først - utstyret kommer senere.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du holder stilen her også
    Med den "sonosub-tråden" blir det nesten som at wirkola måtte hoppe etter seg selv

Ser lovende ut. Ganske så bra areal og takhøyde, for Erna'ene kan sagtens trenge det! Har du gitt dette prosjektet ett navn, eller blir det "Cinema Erna"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ser du holder stilen her også
    Med den "sonosub-tråden" blir det nesten som at wirkola måtte hoppe etter seg selv
    Hehe - du kan få sagt det ;-) Men det er vel ingen konkurranse, det her?
    (Ja, det har det forresten kanskje blitt, da, men det er i alle fall ikke min ide...)

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ser lovende ut. Ganske så bra areal og takhøyde, for Erna'ene kan sagtens trenge det! Har du gitt dette prosjektet ett navn, eller blir det "Cinema Erna"?
    Næh. Har ikke tenkt på noe navn og skal vel passe meg litt for å "oppkalle" prosjektet etter Erna'ene. Hvem vet hvor lenge DE blir i kinoen...

Kanskje "Cinema snile" eller "Cinema omstendelig"...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje "Cinema snile" eller "Cinema omstendelig"...
    Eller "Cinefanatic" Hmmm... Likte det navnet jeg...
    Tror jeg beholder det selv

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken film ønsker SeniorW å se hos deg når rommet er ferdig'a.. Regner med han har lagt inn noen ønsker.. Tøft å se at selv foreldrene hjelper til.. Prosjektet ditt kan kalls far-sønn-sønnesønn-prosjekt!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hvilken film ønsker SeniorW å se hos deg når rommet er ferdig'a.. Regner med han har lagt inn noen ønsker.. Tøft å se at selv foreldrene hjelper til.. Prosjektet ditt kan kalls far-sønn-sønnesønn-prosjekt!
    Hah! Så lang tid dette tar, så er det vel bare pjokken som får glede av det (når han fullfører det en gang i 2035...).

Ellers vil jeg tro SeniorW har mest glede av en live-konsert med Vikingarna. Da kan han ha HELE kinoen for seg selv!

Forresten så har gubben glede av SciFi-filmer/action så det er nok NOE jeg kan snurre igang for ham... hvis han fortsatt hører noe når jeg blir ferdig...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha ha. Ser ut som din far holder seg godt. Min hinkende far skal hjelpe meg med rommet nede etter hvert også, sa da blir det litt kramgoda låtar hos meg også er jeg redd for..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...hvis han fortsatt hører noe når jeg blir ferdig...
    Med sonosub'ene er det kanskje mer spørsmål om han har hørsel igjen etter filmen er snurret ferdig:twisted:, men det gjør kanskje ikke noe for han kjenner dem sikkert fremdeles i kroppen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Litt 7. far i huset
    "Øyh... Er det du som har bygd denne hjemmekinoen her??"
    "Neeeh... Han ligger i det bassrefleksrøret der" :lol:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - spørs om akkurat det er et blivende sted...

Side 11 av 587 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 511 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •