RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 108

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 108 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 ... SisteSiste
Viser resultater 2,141 til 2,160 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - ikke si sånn'a :-)
    Før THX introen er over slipper alle silikon og GG fugene dine. Etter der blir det Cinema skrangle. He he. Neida, jeg er ganske sikker på att dette holder din tid og litt til.....

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spesielle utfordringer ble det selvsagt... Døråpningen videre inn til rommet var ved nærmere målinger den ukurante bredden 93cm! Dermed måtte jeg avgårde å handle inn 95x15mm glattkant, slik at den i alle fall ble noen nærmere 90cm. Dumt med for store "luftesprekker" hvis man skal prøve å lydisolere...
    93cm er standard. da har du 2cm klaring på hver side av døren. (døren er 89cm)
    men du skal vel bare skumme fast døren så da går det vel... liten margin for feilstilling av døren.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært borte en uke på ferie, tok litt tid å lese igjennom de sidene som har dukket opp siden sist jeg var inne på forumet...
    Nå begynner det virkelig å likne et rom

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    93cm er standard. da har du 2cm klaring på hver side av døren. (døren er 89cm)
    men du skal vel bare skumme fast døren så da går det vel... liten margin for feilstilling av døren.
    Det blir nok ikke skumming av døren, men kiler og fugemasse. Det er pga fugemassen at jeg synes 2 cm per side er litt drøy klaring. Nå er det vel ca 1.25 cm...

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke skum ? noen negative bivirkninger ??

Måtte bare spørre siden jeg satt opp 3 dører i dag og skummet alle sammen ops:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh... med kiler også :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Hvorfor ikke skum ? noen negative bivirkninger ??

Måtte bare spørre siden jeg satt opp 3 dører i dag og skummet alle sammen ops:
    Så vidt jeg husker er det anbefalt å bruke "tunge" luftette masser for å tette så godt som mulig, dvs. fugemasse. Skummet er ikke lufttett (i lydisolasjonssammenheng). Det blir vel et slags lufttett "skall" når den herder, men det skjærer man jo av... Du får muligens et "skall" på baksiden, men føler meg ikke helt komfortabel med denne løsningen.

Det som er klinkende klart er at det på ingen måte er anbefalt, er å kun bruke dyttestrimmel (isolasjon).

---

Men vi beveger oss på kanten av galskap her, så jeg regner med at skum er helt ok.

---

Skjønner forresten ikke hvorfor jeg strever så veldig... Rommet mitt feilet på en "horisontal hoppetest" senest i går. Det kom en kar med gravemaskin og la ut jord på tomta 1 meter på utsiden av de dobbelte lufteventilene på nordveggen og jeg kunne faktisk KJENNE at gipsplatene vibrerte... Kunne skjønt det hvis graveren bare var 50 cm unna, men hen hel meter a gitt!

På den positive siden: Jeg hørte den veldig lite.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey,ingen krise med andre ord :-D

Lydisolasjon er ikke så viktig,jeg er singel,har en kafe i 1ste,i tillegg er det dobbelt tak mellom etasjene(kall det hva du vil,det er i hvertfall ett ekstra isolert innertak i kafeen).
    Og så eier jeg bygget og er "The BIG Boss" på kafeen, så er det noen som klager så må de klage til meg,sjangsen for at jeg bryr meg er ganske liten

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Okey,ingen krise med andre ord :-D

Lydisolasjon er ikke så viktig,jeg er singel,har en kafe i 1ste,i tillegg er det dobbelt tak mellom etasjene(kall det hva du vil,det er i hvertfall ett ekstra isolert innertak i kafeen).
    Og så eier jeg bygget og er "The BIG Boss" på kafeen, så er det noen som klager så må de klage til meg,sjangsen for at jeg bryr meg er ganske liten
    Heh-heh-heh

Newcomer RyGi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare min pc/lydkort som har fått spasmer eller er det en strikk du bruker i klappetesten?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RyGi
    Er det bare min pc/lydkort som har fått spasmer eller er det en strikk du bruker i klappetesten?
    Nei, det var nok mine to bare hender!!! Det hørtes faktisk omtrent slik ut i virkeligheten også. Utrolig snålt... men nå som jeg har fått gips på veggene også, er lyden tilbake til det normale. Jeg har ingen forklaring annet enn at bare to reflekterende flater lagde en voldsom flutter-effekt, pga ekstremt lite diffusjon (alt lyd som ikke hadde retning opp-ned, raskt ble slukt av isolasjonen).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt som skjer nede i kjelleren? Ferie?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hans L
    Noe nytt som skjer nede i kjelleren? Ferie?
    Ja, jeg satser på utearbeider rundt huset (gudene skal vite at det er behov for det) og båtliv litt i sommerværet. Men dere er nok ikke kvitt meg ;-)

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dere er nok ikke kvitt meg ;-)
    Hipp hurra!

Newcomer Elg sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide med en "hoppetest" diskusjon.

Jeg har bakgrunn i bygg og anlegg, mest tung betong, men null peiling på akkustikk.

Hvis gipsplatene dine vibrerer når du har en gravemasking 1m fra yttervegg så er det ikke overraskende. Vibrasjoner blir overført i tyngre/stivere materialer, hver bølge gir et større trykk, men har en lavere "bevegelse" mellom min og maks, og de forflytter seg raskere.

Hvis du sitter i et hus og de sprenger ut litt fjell et stykke unna så kjenner du vibrasjonene. Sitter du i et hus fundamentert på et 3m dypt lag av leire hele veien til fjell så blir vibrasjonene sterkere, fordi vibrasjonene sprer seg fra grunnfjellet og opp i leira.

Hmmm, har mista tråden nå. Kort: Store krefter i stive materialer overføres effektivt til mindre stive materialer. (Gele på en 10mm stålplate osv). Så når fjellet eller hovedveggene i huset ditt først er satt i vibrasjon så vil det spre seg til mindre stive elementer, det kan du ikke unngå.

Det å overføre vibrasjoner fra luft tilbake i tyngre og stivere matrialer er noe helt annet (og der har jeg ingen kunnskap... resonans og refleksjon, pfft).

Så... vibrasjoner inn i rommet dutt er ikke noen god målestokk, hvis det kommer "fra bakken" så er det ikke noe du kan gjøre.

Noen lydingeniører som har noen meninger om det der?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Den horisontale hoppetesten var vel i en spøkefull tone. Jeg skal takle gravemaskiner rett utenfor veggen. Det som jeg stusset litt på, var at jeg ikke kjente stort av vibrasjoner i gulvet. Ikke egentlig så rart kanskje, siden jeg bare hørte/følte motorstøy...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune. Søkte i et annet forum etter wallplates, og fant et innlegg med bilder av noe du har laget i sorteloksert metall eller lignende. Finner det ikke i tråden, og nå gidder jeg ikke å lete mer. Har du flere bilder, og har du omtalt den her i tråden?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Rune. Søkte i et annet forum etter wallplates, og fant et innlegg med bilder av noe du har laget i sorteloksert metall eller lignende. Finner det ikke i tråden, og nå gidder jeg ikke å lete mer. Har du flere bilder, og har du omtalt den her i tråden?
    He he. Følger du ikke med? Har selvsagt skrevet om dette panelet her ;-) Klarer ikke å finne ut HVOR. Jeg sitter her og surfer på en mobil... Håper noen som har hengt på denne tråden kan hjelpe deg.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva?! Har du ikke sidetallet i hodet?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hva?! Har du ikke sidetallet i hodet?
    Skammelig, ikke sant? Vel, prøv post 2025 å se om det er hva du ser etter.

Side 108 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •