RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 107

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 107 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 ... SisteSiste
Viser resultater 2,121 til 2,140 av 11737
    Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Følger enda med på denne flotte tråden din. Er bare å ta av hatten for din innsats og nøyaktighet!

Du tok ikke tilfeldig ned platene etter de var satt på plass for å tegne oppå ny plate slik du slipper å måle ut igjen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var et meget godt spørsmål Schumi...og det kan spare han for mye tid Tenker han sikkert skal ha overlapping på platene og da er det jo bare å forskyve 60 cm går jeg utfra?

Uansett...nå begynner det virkelig å ligne Rune! Synes ikke du er treg nå :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har skrevet om dette før et sted, men er ikke kar om å finne det...

Jeg legger alle bilder som vedlegg (trykk på "Behandle vedlegg"-knappen). Da får du en liste over vedlegg. Høyreklikker du på et av disse kan du velge noe som heter "Copy shortcut" eller "Kopier lenkemål" (avhengig av nettleser og språk...).

I selve innlegget ditt skriver du så:

[ing] BILDE [/ing]

Bare med 'm' istedenfor 'n' (det skal stå 'img')... Skriver jeg det rett, forsvinner det jo, siden dette formatterings-koder.

Der det står BILDE limer du inn linken du kopierte over.

Da skal du få et stort og fint bilde rett i posten din.

Beklager dårlig guide, men har det litt travelt nå... Bare spør, så skal vi nok får det til...
    Dette har du forklart i min tråd før! Men du har jo i og for seg forklart det godt nok her også...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Følger enda med på denne flotte tråden din. Er bare å ta av hatten for din innsats og nøyaktighet!

Du tok ikke tilfeldig ned platene etter de var satt på plass for å tegne oppå ny plate slik du slipper å måle ut igjen?
    Jeg TOK ned en del av platene, men ikke for å "kopiere" dem. Derimot for å fuge rundt evt bakbokser på innsiden (og de er det, som vi alle vet, en del av...). Ideen din er meget god og jeg hadde ikke klart å komme på noe slikt. Men som SannaX bemerker under her, så har jeg 60 cm forskyvning, slik at en "direkte kopiering" ikke går. Klart man kunne jo ha lagt den nye plata med 60 cm forskyvning over den gamle...

Det er et par ting som gjør at denne onde planen er litt vanskelig å gjennomføre:

1. Man må ha to stabler med gipsplater og for hver plate må man (ekstra):
    a) Legge ned en plate fra stabel B
    b) Legge ned den plata man holder på med med nøyaktig 60 cm "offset"
    c) Løfte opp plata man holder på med igjen
    d) Løfte opp plata under og legge den på riktig sted i stabel B (eller en ny stabel C?)

Dette lukter det jobb av.

2. Vet ikke med dere, men med meg blir det litt forskyvninger når jeg legger gips. Ikke slik at platene bommer på stenderene, men kanskje opp mot en cm i løpet av en hel vegg. Da er det kanskje litt skummelt å kopiere platene slik.

Vet ikke om de to punktene over holder mål - kanskje jeg bare er grinete fordi det ikke var jeg som kom på ideen ;-)

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det der var et meget godt spørsmål Schumi...og det kan spare han for mye tid Tenker han sikkert skal ha overlapping på platene og da er det jo bare å forskyve 60 cm går jeg utfra?

Uansett...nå begynner det virkelig å ligne Rune! Synes ikke du er treg nå :-D
    Ikke treg... nei, men nå har jeg jo hatt hele helgen for meg selv. Nå er vi tilbake i gamle spor så nå spørs det om tempoet daler betraktelig igjen. I morgen kommer det f.eks. 2 lastebillass med jord som på ett eller annet vis skal bli plen. Regner ikke med at det går av seg selv...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette har du forklart i min tråd før! Men du har jo i og for seg forklart det godt nok her også...
    Pek til stedet i din tråd da vel. Synes å huske at det ble bedre forklart der. Men hvis det over var forståelig, er det jo i og for seg ikke noe problem lenger...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny vegg gipset

Ny vegg gipset i kveld:
    -img_1308-jpg

Ok, nesten gipset da...

Selve gipsen (der man har kuttet gipsplaten) er notorisk vanskelig for fugemassen å feste i. Derfor ble samtlige "åpne" gipsflater grundig innsmurt med gode gamle KZ'en:
    -img_1307-jpg

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mer arbeid enn det smaker mtp ny oppmåling. Jeg har vert med på slik type jobb selv og da var vi 2 stk så det gikk greit. Vi hadde 2 lag gips med overlapp 60. Med 1 person så kan det fort bli slitsomt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pek til stedet i din tråd da vel. Synes å huske at det ble bedre forklart der. Men hvis det over var forståelig, er det jo i og for seg ikke noe problem lenger...
    Like bra forklart her, så ingen nødvendighet med videre link!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny vegg gipset i kveld
    Regner med at klangen i rommet er i ferd med å endre seg. Snart kan du ta en klappetest og høre hvor mye ekko det er i rommet (i sin glatte form). Før du går i gang med GG og neste gipslag: Har du tenkt å kjøre en liten test med en sub og måle med radioshack'en i etasjen over, da kan du sitte på før og etter måling. Kanskje ikke reelt før allt omliggende også er på plass?
    Derfor ble samtlige "åpne" gipsflater grundig innsmurt med gode gamle KZ'en
    KZ, er det en primer? fuktsperre? Dop:?: Sikkert noe jeg burde ha visst...:|

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    KZ, er det en primer? fuktsperre? Dop:?: Sikkert noe jeg burde ha visst...:|
    Hey`di KZ

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, bruker stort sett konkurrenten Thoro som jeg kjenner litt fra prærien sør for oss (bøndene).

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (bøndene)
    Du tenker på de som kjører i slike farkoster og alltid sperrer veien når man skal rekke noe på andre siden av Jæren?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Du tenker på de som kjører i slike farkoster og alltid sperrer veien når man skal rekke noe på andre siden av Jæren?
    Jupp, en bondemoped, men vi kom aldri lenger enn en slik før staten 'eksproprierte' gården vår.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, en bondemoped, men vi kom aldri lenger enn en slik før staten 'eksproprierte' gården vår.
    Dette er vel det ultimate for en del, er det ikke det da?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at klangen i rommet er i ferd med å endre seg. Snart kan du ta en klappetest og høre hvor mye ekko det er i rommet (i sin glatte form). Før du går i gang med GG og neste gipslag: Har du tenkt å kjøre en liten test med en sub og måle med radioshack'en i etasjen over, da kan du sitte på før og etter måling. Kanskje ikke reelt før allt omliggende også er på plass?
    Når du nevner klang... Det var en veldig rar akustikk i rommet når jeg hadde isolert veggene, men hadde gips is tak og betong på gulv. Helt forferdelig, egentlig. Det var minst 3-4 sekunders klang og det var direkte slitsomt å snakke med hverandre. Mye verre enn før jeg hadde isolert, noe jeg ikke klarer helt å forklare.

Sjekk denne klappetesten.

Opptaket er gjort med high-end måleutstyr (lyden fra video tatt opp med kompaktkameraet...).

Har du hørt på maken?

Mulig at refleksjonen gulv-tak tredde veldig mye klarere fram når vegg-vegg-refleksjonene var eliminert. Nå som jeg har gipset 3 vegger (og den siste er uisolert) er akustikken mer normal igjen (litt vel mye etterklang, selvsagt, men ikke noe unormalt).

Merkelig.

Når det gjelder sub og test, kunne det ha vært interessant, selvsagt, men som du sier, når jeg ikke har i dørene og slikt, er vel kanskje ikke så mye man får ut av en slik test.

En helt annen ting er om jeg i det hele tatt tør å teste lydisolasjonen etter all denne jobben...

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    faren ved å teste for tidlig er at den bedre halvdel indrar all tildelt arbeidstid da du har holdt på så mye "også er det ikke bedre enn dette?!?"

Åpne dører er i alle fall ikke særlit god testsituasjon.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    faren ved å teste for tidlig er at den bedre halvdel indrar all tildelt arbeidstid da du har holdt på så mye "også er det ikke bedre enn dette?!?"

Åpne dører er i alle fall ikke særlit god testsituasjon.
    Nei, skulle ikke tro det...

---

Vel, som annonsert er tempoet nedjustert. Fikk i alle fall på den siste lille gipsplatebiten. Videre ble det en del fugejobbing. Nå ser samtlige bokser omtrent slik ut:
    -img_0044-jpg

Med KZ på både boks og gips, er det håp om at det ikke sprekker opp med en gang...

Edit: Hva i hekken skjedde med bildet mitt??

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med KZ på både boks og gips, er det håp om at det ikke sprekker opp med en gang...
    2 støt fra Ernaene så er samtlige bakbokser sprukket opp. :twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    2 støt fra Ernaene så er samtlige bakbokser sprukket opp. :twisted:

Hehe - ikke si sånn'a :-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, tror du får ta i bruk paalab teknikken.. Litt teip gjør susen!:razz:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 107 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •