RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 106

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 106 av 587 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 102 103 104 105 106 107 108 109 110 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 ... SisteSiste
Viser resultater 2,101 til 2,120 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Senior og jeg var på Byggmax og slepte ned nærmere 600kg med gips i kveld:
    -img_0025-jpg

Så nå er det klart for helge-moro...

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du regne ut vekten på 80 plater ?
    Fikk akkurat plass til 2 paller baki bilen ser du,tror det var "litt" overvekt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Kan du regne ut vekten på 80 plater ?
    Fikk akkurat plass til 2 paller baki bilen ser du,tror det var "litt" overvekt

80 plater er vel ca 2200 kg ;-)

Det regnet jeg på i sted, for det er vel omtrent det det blir totalt her hos meg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    80 plater er vel ca 2200 kg ;-)

Det regnet jeg på i sted, for det er vel omtrent det det blir totalt her hos meg.
    Det ble litt overvekt ja godt jeg ikke regnet med hengeren som var lastet med nesten 1 km plank ops:

Det gikk ikke så fort opp bakkene for og si det sånn

Hva ble det til med stiverne ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Det ble litt overvekt ja godt jeg ikke regnet med hengeren som var lastet med nesten 1 km plank ops:

Det gikk ikke så fort opp bakkene for og si det sånn

Hva ble det til med stiverne ?
    Næh... jeg tror jeg er litt gæærn og dropper dem.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Villmann

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opp med gipsplatene??
    Allerede??

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=RuneW]Det er 2x4 med 2 lag gips + ett lag MDF SmartPanel.

Kjøp heller plater fra Huntonit. De har en mye finere finnish enn smartpanel.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Død????

Første post på programmet i dag var å skjære av 90% av byggeskummet (ja, jeg bruker alltid alt for mye):
    -img_1253-jpg

Og slik blir det en ca jevn kant med skum:
    -img_1255-jpg
    (om skummet har den aller minste betydning vet jeg ikke...)

Så var det østveggen som skulle til pers. Dette er en innevegg, der fukt og nullpunktet er av underordnet betydning. Derfor klasket jeg til med 150mm isolasjon:
    -img_1256-jpg

Håpet er at i alle fall den ene sideveggen (denne) skal absorbere så mye bass som mulig (dvs litt). Ikke noen vits i å spare på isolasjonen her. Stående bølger mellom sideveggene er litt kinkige, siden du får et nullpunkt i midten (der man gjerne sitter...).

Her ser vi at 150mm fyller omtrent hele hulrommet (1-2 cm luft):
    -img_1257-jpg

Dagens dramatiske hendelse

Så over til dagens dramatikk. Denne isolasjonen kjøpt på Byggmax er veldig fin (klør lite) og billig, men har et par skavanker. Rullene kommer dobbelt og er IKKE veldig separert. man må skjære dem fra hverandre slik som dette:
    -img_1262-jpg

Plutselig glipper isolasjonskniven og jeg kjenner en smerte jage fra foten og mot hjernen. Jeg tør nesten ikke se ned, men takk og pris, jeg husket på å ta på med verneslippersene før jeg startet. Her kan dere se at slippersen tok det 99% av støyten:
    -img_1259-jpg

Så til alle dere som gjorde narr av meg når dere så verneslippersene mine. Tenk hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde brukt dem nå. Der fikk dere en liten oppvekker tenker jeg!

Moral: Ikke slurv med verneutstyret!

Nuvel, jeg fikk da isolert ferdig østveggen i dag:
    -img_1264-jpg

---

Så over til krisen. Jeg har jo høytsvevende planer om mørkelegging og elektriske gardiner og greier. Til dette hadde jeg en veldig entusiastisk og hjelpsom kar som kaller seg Adyton her på forumet. Han er en slags forhandler og har skaffet meg noen deler.

Mitt problem er at jeg ikke får tak i mannen mer. Ikke på PM, mail eller SMS!!! Enten lever han ikke lenger, eller så har jeg stilt ett dumt spørsmål for mye :-(

Så en liten krisemelding her altså. Enten må noen hjelpe meg med få tak i han eller noen andre, eller så stopper hele prosjektet opp! Jeg kan nemlig ikke gipse vestveggen før jeg har fått på plass denne biten av prosjektet.

ARGGHHHHH!
    Vil bare avkrefte alle spekulsjoner om at jeg er avgått i noen som helst forstand.

Forklaringen på mitt fravær skyldes en uventet men ikke mindre gledelig boom i solskjermingsbransjen, så jeg jobber nærmest dag og natt, og har lite eller ingen tid å kaste bort på diverse altoppslukende fora.

Kontakten er (gjen)opprettet, en SMS gjør i slike vanskelige stunder ofte underverk.

Ellers må jeg stemme i koret av gode ønsker som stemmer i for den mest gjennomdokumenterte og sinnsyke hjemmekinobyggingen på denne siden av steinalderen med min sonore bassrøst, og synge ut et "gudd løkk, Rune" jeg også.......

og altså - min hjemmekino er fortsatt åpen for stemmer og kommentarer ;-) ;-);-);-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Det er 2x4 med 2 lag gips + ett lag MDF SmartPanel.
    Kjøp heller plater fra Huntonit. De har en mye finere finnish enn smartpanel.
    Jeg har dessverre en stabel med SmartPanel som jeg, etter vill kamp, rasket til med svinebillig på SmartClub for ca 4 år siden. Enten blir de brukt i kinoen, eller så må jeg fyre med dem...

En annen morsom sak (og det gjelder vel uansett hva slags ferdig-panel man velger) er at det sannsynligvis bør skrus og ikke stiftes. Dette pga at det ligger 2 lag med gips bak og sist, men ikke minst, pga GG i mellom. Denne skal helst skvises litt og det er det vanskelig å få til med stifter...

Jeg ender vel opp med det jeg gjorde når jeg brukte disse platene på stålstenderverket på badet i kjelleren - å bruke skruer og å lage forsenkninger til hver skrue med 10mm til venstre her:

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Opp med gipsplatene??
    Allerede??
    Kanskje litt raskt og uoverveid, ja... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, så ble det litt gipsing i helgen...

Med kjærring og unger ute av huset var det klart for intensiv jobbing med kjelleren - trodde jeg. Vel, det ble det nesten i alle fall.

På fredag ble det gjort minimalt... Det begynte med at en gammel kompis ville ha meg til å prøve sin siste ervervelse, nemlig noe ala dette:

For å gjøre en lang historie kort. Da vil skulle sette ut maskinen i vannet, ble vi invitert på en merkelig tilstelning nede ved Glommas bredder. Der hadde man laget en slags lavvo/paviljong som tydeligvis fungerte som en slags bar der ute i ødemarken. Her var bygdeoriginaltettheten høy og jeg fikk en skikkelig Twin Peaks-følelse. Det hele var litt surrealistisk...

Men, men. Lørdag var det i alle fall ingen unnskyldninger!

Vi begynner på nordveggen. Og se - allerede en plate oppe...:
    -img_0026-jpg

Jeg har laget meg en målepinne, slik at alle skruene for det første gipslaget kommer i samme høyde. På lag 2 og 3 har jeg tenkt å forskyve merkingen på pinnen, slik at det garantert ikke blir skrue-på-skue og at skruene heller blir jevnt og fint fordelt.

Men før jeg kom videre måtte jeg fikse på noe som ikke var bra i det hele tatt. For å få "bredt" spikerslag (trengs med 3 lag plater) i endene hadde snekkerene laget hjørnene slik:
    -img_0036-edit-jpg

Problemet med dette er at stendere selvsagt er svake denne veien og veggen ble "gyngete" (røde piler). Løsningen var å skru fast en vinkel (som jeg holder over) på baksiden av hjørnet. Lettere sagt enn gjort, men med vinkelforsatsen på Metabo'en gikk det på et vis. Om det sitter spesielt godt vet jeg ikke, men at det ble mye bedre enn uten er helt sikkert.

Og jammen klarte jeg en hel vegg:
    -img_0032-jpg

Den plata i midten der, kunne jeg ha laget en egen byggetråd om (slapp av - jeg har ikke tenkt å gjøre det). Hva med 8 bokser, 2 ventiler og en "terminal-boks"? Det var faktisk ingen spøk å få den på plass uten for mye brekkasje...

Noen spesielle utfordringer ble det selvsagt... Døråpningen videre inn til rommet var ved nærmere målinger den ukurante bredden 93cm! Dermed måtte jeg avgårde å handle inn 95x15mm glattkant, slik at den i alle fall ble noen nærmere 90cm. Dumt med for store "luftesprekker" hvis man skal prøve å lydisolere...

En annen tøyseting var en bakboks som tydeligvis ikke var perfekt plassert. I alle fall ville gipsplaten ha ridd på den hvis jeg ikke tok affære. Heldigvis har man verktøy for slikt:
    -img_0035-jpg

Denne slipemaskinen er bare brukbar til flesk-det-vekk-oppgaver. For finarbeid er den ubrukelig. Men den er veldig kjekk å ha!

Ja, viktig. Alle bakbokser blir selvsagt godt innsmurt med fugemasse, slik at det blir tetting mot gips:
    -img_0042-jpg

Legg forøvrig merke til de uhyggelig store tallene jeg har skrevet målene med. Det er for jeg jeg med mine -0.75 skulle kunne se dem mens jeg kappet og koste meg med gipsplaten 3 meter unna.

Ja, det ble bare 2 vegger på meg altså... Man kan si mye dritt om meg, men rask er jeg ikke...:
    -sta_0038-jpg

Jeg fikk forrseten på en trøsteplate på sørveggen i tillegg - og det var den med 3 bokser og 1 ventil på, så det var den verste.

Når jeg blir sikker på at jeg vet hvordan jeg gjør det med mørkeleggingen, skal jeg kle østveggen også.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ble bare 2 vegger på meg altså... Man kan si mye dritt om meg, men rask er jeg ikke...:
    Kjørt vannscooter, vært på bygdefest i Twin Peaks òg gipset to vegger med til sammen gud-vet-hvor-mange veggbokser hjemme i Norge på èn kveld? Tror ikke det har noe med treg å gjøre :wink:

Ser utrolig bra ut! Jeg trenger vel neppe minne deg på om at du må gange "gud-vet-hvor-mange veggbokser" med 3 før du er ferdig?

two thumbs up!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin byggetråd, men måå bare spørre.
    Hvordan får du store bilder inn på innlegget ditt?
    Jeg klarer bare miniatyrbilder

Kan det ha noe med cognac`en.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Kjørt vannscooter, vært på bygdefest i Twin Peaks òg gipset to vegger med til sammen gud-vet-hvor-mange veggbokser hjemme i Norge på èn kveld? Tror ikke det har noe med treg å gjøre :wink:
    Hehe - det ble aldri noe JetSki den kvelden... ;-)

Kom liksom ikke så langt.

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ser utrolig bra ut! Jeg trenger vel neppe minne deg på om at du må gange "gud-vet-hvor-mange veggbokser" med 3 før du er ferdig?

two thumbs up!
    Takk for påminnelsen!!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Fin byggetråd, men måå bare spørre.
    Hvordan får du store bilder inn på innlegget ditt?
    Jeg klarer bare miniatyrbilder

Kan det ha noe med cognac`en.....
    Jeg har skrevet om dette før et sted, men er ikke kar om å finne det...

Jeg legger alle bilder som vedlegg (trykk på "Behandle vedlegg"-knappen). Da får du en liste over vedlegg. Høyreklikker du på et av disse kan du velge noe som heter "Copy shortcut" eller "Kopier lenkemål" (avhengig av nettleser og språk...).

I selve innlegget ditt skriver du så:

[ing] BILDE [/ing]

Bare med 'm' istedenfor 'n' (det skal stå 'img')... Skriver jeg det rett, forsvinner det jo, siden dette formatterings-koder.

Der det står BILDE limer du inn linken du kopierte over.

Da skal du få et stort og fint bilde rett i posten din.

Beklager dårlig guide, men har det litt travelt nå... Bare spør, så skal vi nok får det til...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, hey:-D

Begynner å bli et rom her nå Rune....

Ikke helt enkelt å få på plass alle plater med hull i nei, har en baderomsplate hvor jeg målte riktig, men tok feil av side kontra høyde og har et hull 15 cm fra en stråleovn. Dette er lappet igjen med et "elektro"-lokk, så det ser proft ut, men Jeg vet at det ikke er noe bak der - irriterer meg hver gang jeg ser det:-D

Stå på, vi er alle spent på hvordan dette blir!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10

Ikke helt enkelt å få på plass alle plater med hull i nei, har en baderomsplate hvor jeg målte riktig, men tok feil av side kontra høyde og har et hull 15 cm fra en stråleovn. Dette er lappet igjen med et "elektro"-lokk, så det ser proft ut, men Jeg vet at det ikke er noe bak der - irriterer meg hver gang jeg ser det:-D

Hei. Jeg jobber for Fibo-trespo, så om det er en av våre plater, så skal jeg ordne en ny til deg gratis. Men det er jo litt jobb da.

Newcomer pondusQ sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hole in One

Bare et tips til deg RuneW
    Jeg har ikke lest hele tråden din, men ser du har mange veggbokser som du skal lage hull til.
    Jeg kjøpte et verktøy som heter "hole in one". Det er magneter. Setter en magnet i veggboksen, holder så platen på utsiden. Ny magnet som automatisk sentrerer seg over boksen. Så er det bare å borre.
    Jeg har spart meg for mye måling og banning med denne.

Jeg kjøpte min på Byggkjøp, men tror de har fått den på biltema nå.

Lykke til videre med lag 2 og 3...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10

Takk, Morten!

Når jeg ser resultatet ditt, vet jeg jo at det er mulig å bli ferdig en gang ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pondusQ
    Bare et tips til deg RuneW
    Jeg har ikke lest hele tråden din, men ser du har mange veggbokser som du skal lage hull til.
    Jeg kjøpte et verktøy som heter "hole in one". Det er magneter. Setter en magnet i veggboksen, holder så platen på utsiden. Ny magnet som automatisk sentrerer seg over boksen. Så er det bare å borre.
    Jeg har spart meg for mye måling og banning med denne.

Jeg kjøpte min på Byggkjøp, men tror de har fått den på biltema nå.

Lykke til videre med lag 2 og 3...
    Jeg har faktisk kjøpt en slik sak - men tror du jeg husket å bruke den da?

At det går an...

Men når det er sagt. Det følger bare med 2 magneter, så med plata med 8 bokser bak hadde det blitt mye fram og tilbake.

Jeg skal prøve magnetsystemet på de platene som er igjen i alle fall!

takk for tipset/påminnelsen!

Side 106 av 587 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 102 103 104 105 106 107 108 109 110 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •