RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 104

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 104 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 100 101 102 103 104 105 106 107 108 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 ... SisteSiste
Viser resultater 2,061 til 2,080 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rack

Dette er framtidsvisjoner, men når jeg en gang begynner å se enden på rommet, må jeg ha et rack å sette tingene i. For de som er avhengige av uendelige byggetråder, så kan byggingen av dette racket bli redningen

Derfor skal jeg ikke gå inn i detlajer her, men måtte bare lufte noen ideer (mens jeg sitter her og kjeder meg på jobb...).

Jeg har altså lekt med tanken på å lage racket selv. Det må ha følgende egenskaper:

Det må være relativt barnesikkert
    Nå er jeg velsignet med unger som egentlig er forbausende lite klåfingrede, men det gjør jo ikke noe å sikre seg. Jeg har planlagt å ha et rack med 4 kammere i bredden. Hadde jeg hatt 3 ville det blitt knot, men med 4 kan jeg ha 2 glassdører som skyves og akkurat overlapper. Utfordringen blir å ha et låsesystem for disse.

Det må være støyisolerende
    Ikke 100% selvsagt, men til en viss grad i alle fall. Også her har jeg tenkt å la glassdørene gjøre susen (eller fjerne susen kanskje jeg skulle ha sagt). Utfordringen blir å tette mot sidekanter, glidespor og mot hverandre.

Det må være luftig
    Tette dører er ikke spesielt bra for luftingen så racket skal få aktiv ventilasjon med en stor og rolig vifte i hvert kammer som blåser luft opp mot komponentene. Hyllen mellom de to etasjene må da også være godt perforert. Håpet er å få til en "opp og bak"-luftstrøm slik at komponentene holder seg kjølige.

Støv vi viftene er et reelt problem, men det hadde vært artig å fått til et kanalsystem mot fronten av en tykk bunnplate slik at man kunne støvsuget/gjort rent lange filtere i framkant. Bare tankespinn.

-rack-jpg

Som sagt. Dette må bli en EGEN TRÅD en gang i fjern, fjern framtid ;-)

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

morsomt meg fremgang i tråden etter hoppe testinga

det med støv i de kanal du har lyst på i det nye racket
    så kan du ta en titt i den esken som du eller fruen har de nye støvsuge posene sine. for der følger det normal med ett filter for motoren til
    støvsugeren. og det stopper det meste av støve og og slipper nok luft igjenom

Troeen

Edit:
    liker bilde av fronten på Yamaha`n

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    det med støv i de kanal du har lyst på i det nye racket
    så kan du ta en titt i den esken som du eller fruen har de nye støvsuge posene sine. for der følger det normal med ett filter for motoren til
    støvsugeren. og det stopper det meste av støve og og slipper nok luft igjenom
    Takk for tipset! Å bruke støvsugerfilter hadde jeg ikke tenkt på engang!

Edit:
    liker bilde av fronten på Yamaha`n
    Nå er det ikke sikkert det blir Yamaha, men morsomt at du kjente den igjen da! Måtte liksom ha noe der... Bildet er forresten laget med programmet vi utvikler på jobben. Litt vanskelig å få frem detailer på et svart rack, men...

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    men morsomt at du kjente den igjen da!

var faktisk enkel og kjenne igjen den. da jeg har med samme serie selv :-D
    men om det z-11, 3800 eller 1800 du har brukt som mal vet jeg ikke.

på yamaha kan du faktisk gå langt ned over i modelen og en da ha pres tilgjenlig i front.
    men jeg har fulgt med i tråden en stund og har fått med at du laget muligheten for pres bak. og merke og modeler som har det er minimalt om dagen

gleder meg stor til den dagen tråden starter med.. velg receiver skal jeg velge

keep up det good work

troeen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var faktisk enkel og kjenne igjen den. da jeg har med samme serie selv :-D
    men om det z-11, 3800 eller 1800 du har brukt som mal vet jeg ikke.

på yamaha kan du faktisk gå langt ned over i modelen og en da ha pres tilgjenlig i front.
    men jeg har fulgt med i tråden en stund og har fått med at du laget muligheten for pres bak. og merke og modeler som har det er minimalt om dagen

gleder meg stor til den dagen tråden starter med.. velg receiver skal jeg velge

keep up det good work

troeen

Riktig svar er 3800 ;-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å dra luften ut av racket på baksiden, så drar den frisk kald luft inn fra front (som på en pc)? Luften bak racket blir vel såpass varm at det ikke er noen hensikt å dra den inn igjen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hva med å dra luften ut av racket på baksiden, så drar den frisk kald luft inn fra front (som på en pc)? Luften bak racket blir vel såpass varm at det ikke er noen hensikt å dra den inn igjen?
    Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha bekvegg i racket. Altså vanskelig å plassere vifter. Men det er vel egentlig ikke noe i veien med å ha bakvegg og da kunne dette absolutt ha fungert.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha bekvegg i racket. Altså vanskelig å plassere vifter. Men det er vel egentlig ikke noe i veien med å ha bakvegg og da kunne dette absolutt ha fungert.
    Jeg fjernet bakveggen på mitt møbel. Nesten et must å gjøre det med all kablingen... Enklere å evakuere luft også. Sånn sett, uten bakvegg kan man gå for vifter som ikke trenger å kunne jobbe i særlig mottrykk, slik som disse "8dB" (hvor henter de det fra?) noctua viftene som er ganske pop "bortpå hardware.no". Vurderer selv å bestille et par NF-S12-800 å teste. Vifter har en tendens til å bråke mere når det er særlig mottrykk. Papst viftene jeg kjører på 6V i møbelet mitt kjøler godt nok i massevis på denne spenningen og jeg hører de. Derfor kunne jeg tenkt meg å teste "Noe jeg ikke hører", å se om det også duger.

Tipper du kommer opp med en flott idè for skinner (eller lignende) som gjør det enkelt å dra racket frem (samtidig som det står dønn stabilt til daglig)?
    Dvs, gleder meg til å kopiere det du kommer opp med :wink:

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg fjernet bakveggen på mitt møbel. Nesten et must å gjøre det med all kablingen... Enklere å evakuere luft også. Sånn sett, uten bakvegg kan man gå for vifter som ikke trenger å kunne jobbe i særlig mottrykk, slik som disse "8dB" (hvor henter de det fra?) noctua viftene som er ganske pop "bortpå hardware.no". Vurderer selv å bestille et par NF-S12-800 å teste. Vifter har en tendens til å bråke mere når det er særlig mottrykk. Papst viftene jeg kjører på 6V i møbelet mitt kjøler godt nok i massevis på denne spenningen og jeg hører de. Derfor kunne jeg tenkt meg å teste "Noe jeg ikke hører", å se om det også duger.

Tipper du kommer opp med en flott idè for skinner (eller lignende) som gjør det enkelt å dra racket frem (samtidig som det står dønn stabilt til daglig)?
    Dvs, gleder meg til å kopiere det du kommer opp med :wink:

DrE
    Nåja.... ;-)

Men jeg skal sørge for å bruke deg som viftekompetanse i alle fall! Du får minne meg på det den dagen jeg begynner med dette kostebinderiet. Jeg hadde forresten sett for meg hjul på racket istedenfor skinner. Sikkert en del morsomt å få tak i der også.

---

Når det gjelder det denne tråden egentlig handler om, nemlig kinobygging, lugger det litt igjen med tildeling av tid. Men ormeyngel og drager er vekk hele neste helg, så da regner jeg med å få tatt en jafs.

Til den tid må jeg sannsynligvis kjede med tankespinn og digresjoner og det jeg evt. måtte orke å begynne på etter 23 om kvelden... Hmmm... når jeg tenker etter, så har vel forresten det aller meste skjedd etter 23-tiden på dette prosjektet ... ;-)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder det denne tråden egentlig handler om, nemlig kinobygging, lugger det litt igjen med tildeling av tid. Men ormeyngel og drager er vekk hele neste helg, så da regner jeg med å få tatt en jafs.

Bygde mitt rack av gjennomfarget MDF bestilt fra oslo finerfabrikk. Plater kan freses/kappes i alle tenkelige former, den beholder samme farge gjennom hele plata. Edit: 25mm til topp/bunn og 19 mm til side/hyller/rygg. dønn solid og tungt som fy

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Bygde mitt rack av gjennomfarget MDF bestilt fra oslo finerfabrikk. Plater kan freses/kappes i alle tenkelige former, den beholder samme farge gjennom hele plata. 22mm til topp/bunn og 19 mm til side/hyller/rygg. dønn solid og tungt som fy
    På vegne av Dronningen & Meg, hva er ca prisen, og er ikke MDF litt svak i kantene når den er skråskjært slik som på bildet? "Flises" den ikke opp?
    Meget interesant, hvilke farger? (les, mørk brun?)

Edit: Oslo Finer Fabrikk
    Edit II: MDF gjennomfarget

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt svar uten å spamme ihjel RuneW's korte, presise byggetråd:

Platene heter Valchromat og er ca 30% sterkere enn normal MDF. De selger ikke til privatpersoner så de må bestilles gjennom byggevareforretning. Jeg jobber som snekker og fikk bestilt mine gjennom Maxbo. Total pris for 2 stk 125x250 cm plater (1 stk 19mm og 1 stk 25 mm) ferdig fraktet til Ålesund ble knappe 2 tusen mener jeg å huske.

Les mer om platene her:
    Oslo Finèrfabrikk AS - leverandør av trelast og trebaserte råvarer til industrien

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygde mitt rack av gjennomfarget MDF bestilt fra oslo finerfabrikk. Plater kan freses/kappes i alle tenkelige former, den beholder samme farge gjennom hele plata. 22mm til topp/bunn og 19 mm til side/hyller/rygg. dønn solid og tungt som fy
    Hei MindWaste! Kan ikke huske å sett deg her før? Hvis ikke: Hjertelig velkommen!

Dette ser jo veldig interessant ut! Det er jo alltid litt usikkerhet rundt materialvalg til en slik benk. Gjennomfarget er jo genialt ;-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor fikk du tak i chassi terminalene til HT du har brukt på panelet?
    Ser skikkelig råflott ut!
    Hei og velkommen innom :-)

Terminalene er kjøpt på ebay. Du kan jo begynne her og finne lignende saker. Mener jeg kjøpte de fleste av samme fyren.
    Vi er ganske like, jeg husker heller ikke mer enn noen timer tilbake i tid

Takk for mottagelse x2 :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er ganske like, jeg husker heller ikke mer enn noen timer tilbake i tid

Takk for mottagelse x2 :-D
    Haha! Jeg har teflonhjerne, men prøver i alle fall å være hyggelig på en surrete måte!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jeg gjør noe veldig dumt ved å sitte her å begynne på skriblerier på denne tiden av døgnet (når jeg skal kjøre småtroll i barnehagen kl 6:45 i morgen tidlig...), men jeg klarer ikke å la være...

Fikk noen timer "fri" i ettermiddag + kveld/natt, så jeg fikk faktisk gjort en del ting&tang. Først gjorde jeg ferdig spikerslagene. Det viste seg at veggboksen til høyre bakhøyttaler var litt dumt gjennomført i forhold til spikerslag rett under (se nederst til venstre under):

Dermed måtte boks av og k-rør skjæres til osv osv. Det ble i alle fall seende ut som under:
    -img_1224-jpg
    (boksen satt ikke spesielt godt fast heller, så det var godt jeg gjorde det om)

Spikerslaget til venstre surr. medførte flytting av 2 k-rør lenger "inn" i veggen, slik at jeg fikk plass til listene:
    -img_1226-jpg

Nok et galmanns påfunn i kveld: Fylle alle bakbokser med byggeskum!

Det var byggeskum eller isolasjon, og hva er morsomst? BYGGESKUM!

-img_1228-jpg

Jeg trodde jeg hadde en liten boks, men fante bare denne digre greia. Trodde det skulle bli alt alt for mye, men jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor fort det tar slutt (og så tar jeg alltid for mye - merkelig det der altså... ;-)).

Litt forberedelser må til. Alle boksene ble tapet, slik at det ikke skulle bli noe søl på selve boksen:
    -img_1230-jpg

Også "rekkehusene" må til pers:
    -img_1229-jpg

Jeg vil ikke ha byggeskum på boksene, for jeg vil ha det TETT med fugemasse inntil disse.

Oj sjå her! Her tyt det ut:
    -img_1232-jpg

Morsomt, morsomt:
    -img_1234-jpg

Så var det klart for dagens høydepunkt nr 2 - isolasjon av sørveggen! Åhh så spennende

Vi velger 100mm isolasjon til denne veggen:
    -img_1237-jpg

Men, vent! Nesten-katastrofe! Jeg hadde jo glemt denne karen:
    -img_1239-jpg

Dette er et rør fra parafintanken ute. Meningen var å koble til en måler av noe slag. For å være helt ærlig skjønte jeg aldri hva/hvordan/hvilken osv. Så dette røret ble bare plugget med en gummihette. Nå har det seg slik at Sarpsborg kommune nå pålegger alle huseiere å ta en trykktest av tankene sine ca hvert andre eller femte år (er litt tung i hodet nå). Poenget er i alle fall dette:

Hva skjer inne i veggen ved en slik trykktest, hvis bare en gummihette sitter i enden av røret??? Ikke vet jeg, og jeg har ingen planer om å finne det ut heller. Parafinlukt sitter le-e-e-e-enge for å si det slik...

Jeg shoppet etter noe å "blinde" denne rørstumpen med i dag, en det eneste jeg fant var en ventil som dette:
    -img_1241-jpg

Den får fungere. Og der var den påskrudd gitt:
    -img_1243-jpg

Litt PL400 (hva ellers?) og litt anti-skrangle-isolasjon bak og vi er klare:
    -img_1247-jpg

Mitt smarte triks i hjørnet med snorene ble litt dumt der 2x4 var snudd. Noen strategisk plasserte klosser hjalp på dette:
    -img_1249-jpg

Og - abrakadabra! Veggen er isolert (en pakke 100mm holdt akkurat):
    -img_1250-jpg
    (Ok, NESTEN isolert da. Mangler litt rundt byggeskummet (som på dette tidspunktet fortsatt ikke hadde herdet))

Spikerslagene er også på plass. Her ett av dem i all sin "prakt":
    -img_1251-jpg

Nå skal jeg ha med 5 velfortjente timer med søvn!

Prekæs!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... kom plutselig på at kanskje ikke brennbart byggeskum er så innmari lurt rundt veggbokser...

Ja ja, det er jo ikke verre enn å pille det ut igjen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... kom plutselig på at kanskje ikke brennbart byggeskum er så innmari lurt rundt veggbokser...

Ja ja, det er jo ikke verre enn å pille det ut igjen...
    Hva med treverket/stendere boksene sitter festet på da...de er vel like brennbare? (Prøver bare å hjelpe deg å bli fortere ferdig her )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hva med treverket/stendere boksene sitter festet på da...de er vel like brennbare? (Prøver bare å hjelpe deg å bli fortere ferdig her )
    Joa, det er vel slik jeg prøver å tenke også... Så lenge skummet ikke er [b]inne i]/b] boksene bør det vel gå greit...

Ja, jeg tar i mot all hjelp for å bli fortere ferdig, jeg :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viktigheten av å bruke gode verneslippers! (og litt isolering)

Første post på programmet i dag var å skjære av 90% av byggeskummet (ja, jeg bruker alltid alt for mye):
    -img_1253-jpg

Og slik blir det en ca jevn kant med skum:
    -img_1255-jpg
    (om skummet har den aller minste betydning vet jeg ikke...)

Så var det østveggen som skulle til pers. Dette er en innevegg, der fukt og nullpunktet er av underordnet betydning. Derfor klasket jeg til med 150mm isolasjon:
    -img_1256-jpg

Håpet er at i alle fall den ene sideveggen (denne) skal absorbere så mye bass som mulig (dvs litt). Ikke noen vits i å spare på isolasjonen her. Stående bølger mellom sideveggene er litt kinkige, siden du får et nullpunkt i midten (der man gjerne sitter...).

Her ser vi at 150mm fyller omtrent hele hulrommet (1-2 cm luft):
    -img_1257-jpg

Dagens dramatiske hendelse

Så over til dagens dramatikk. Denne isolasjonen kjøpt på Byggmax er veldig fin (klør lite) og billig, men har et par skavanker. Rullene kommer dobbelt og er IKKE veldig separert. man må skjære dem fra hverandre slik som dette:
    -img_1262-jpg

Plutselig glipper isolasjonskniven og jeg kjenner en smerte jage fra foten og mot hjernen. Jeg tør nesten ikke se ned, men takk og pris, jeg husket på å ta på meg verneslippersene før jeg startet. Her kan dere se at slippersen tok det 99% av støyten:
    -img_1259-jpg

Så til alle dere som gjorde narr av meg når dere så verneslippersene mine. Tenk hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde brukt dem nå. Der fikk dere en liten oppvekker tenker jeg!

Moral: Ikke slurv med verneutstyret!

Nuvel, jeg fikk da isolert ferdig østveggen i dag:
    -img_1264-jpg

---

Så over til krisen. Jeg har jo høytsvevende planer om mørkelegging og elektriske gardiner og greier. Til dette hadde jeg en veldig entusiastisk og hjelpsom kar som kaller seg Adyton her på forumet. Han er en slags forhandler og har skaffet meg noen deler.

Mitt problem er at jeg ikke får tak i mannen mer. Ikke på PM, mail eller SMS!!! Enten lever han ikke lenger, eller så har jeg stilt ett dumt spørsmål for mye :-(

Så en liten krisemelding her altså. Enten må noen hjelpe meg med få tak i han eller noen andre, eller så stopper hele prosjektet opp! Jeg kan nemlig ikke gipse vestveggen før jeg har fått på plass denne biten av prosjektet.

ARGGHHHHH!

Side 104 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 100 101 102 103 104 105 106 107 108 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •