RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 102

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 102 av 587 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 ... SisteSiste
Viser resultater 2,021 til 2,040 av 11737
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den ser skikkelig proff ut, er litt misunnelig, men jeg har aldri disiplin nok til å designe anlegget korrekt i første runde og løser derfor mine koblinger anderledes. ;-)

DOG: Hadde du dekket platen med plexiglass i front i tillegg, så hadde den med sin sorte plate og gul(l)tekst vært perfect match til Electrocompaniet og da hadde den jo passet oppi en eske du vet om .

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Den ser skikkelig proff ut, er litt misunnelig, men jeg har aldri disiplin nok til å designe anlegget korrekt i første runde og løser derfor mine koblinger anderledes. ;-)

DOG: Hadde du dekket platen med plexiglass i front i tillegg, så hadde den med sin sorte plate og gul(l)tekst vært perfect match til Electrocompaniet og da hadde den jo passet oppi en eske du vet om .

Skal si du har EC-feber i dag Kokken!!:razz:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Har på følelsen at det hadde blitt en intens, men kortvarig glede... ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget flott ut!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakpanel - jepp jepp jepp

Ja, så var det oss igjen, da...

Jeg ble lurt med på en sykkeltur rundt Glommastien i dag av en fyr som har utrolig mye mer kondis enn meg - dvs han har kondis. Etter 30 minutter slet jeg skikkelig og etter en time var det totalt slutt. Hadde jeg hatt penger på meg, hadde jeg ringt etter taxi uten tvil. Da hadde vi kommet halvveis...

Nok om det og mer om noe hyggelig! I dag kom altså mitt etterlengtede bakpanel/terminalpanel! Som nevnt til det kjedsommelige, så valgte jeg en DIY-løsning (mot normalt ). Det går an å kjøpe mye stasj som kan gjøre omtrent det samme, men er morsomt med det?

Uansett, det var en god del huller, dimensjoner, gjenger og dill som måtte stemme på millimeteren, så det var med skrekkblandet fryd jeg åpnet pakken fra Tyskland. Pakken ja. Skulle tro det var en vegskilt med Sarpsborg de hadde sendt når man så størrelsen:
    -p7022230-jpg

Men inni var godsakene:
    -p7022233-jpg
    (legg merke til den deilige tykkelsen)

Første ildprøve var om skruehullene til Type-D-kontaktene (f.eks. XLR-terminalene) stemte:
    -p7022239-jpg

Oh, happy day! Det gjorde de!

Så var det testing av gjengene:
    -p7022240-jpg

JAA! Perfekt!

Her er 3 stk XLR-terminaler på plass:
    -p7022242-jpg
    (på dette tidspunktet hadde jeg lovet FruW å passe på minstemor som var i badekaret, men drit i det - nå måtte jeg montere videre!)

Tid for å prøve høyttaler-terminalene. Det ser jammen ut til at disse passer også:
    -p7022245-jpg

Her baksiden:
    -p7022247-jpg
    (Vi ser at plasten så vidt er lang nok til å hindre kortslutning)

Og her en nesten ferdig populert bakside:
    -p7022248-jpg

Og framside:
    -p7022249-jpg

Nå begynner det å ligne noe!

Jeg slår til med et perspektivbilde:
    -p7022250-jpg

Så var det tid for trigger-kontaktene. Jeg har i den senere tid blitt klar over at std trigger-kontakt er mini-jack, men det får stå sin prøve. Jeg bruker RCA-terminaler (det finnes da overganger).

Her baksiden:
    -p7022252-jpg

Og her er de fire på plass:
    -p7022254-jpg

Jeg drøyer nettverkskontakten litt, for den tror jeg at jeg må sette sammen og koble til kabelen i en operasjon.

Og vi tåler et perspektivbilde til, gjør vi ikke?
    -p7022258-jpg

Og her panelet i sitt rette element - på frontveggen:
    -img_1217-jpg

I tilfelle noen lurer - jeg er relativt fornøyd med dette prosjekt-i-prosjektet. Mye knot, men jeg synes det ble fett, for å være veldig ubeskjeden ;-)

---

Trekking av HDMI-kabel

Vi driver ikke dank, og klokka 23 stilte min faste kabel-trekke-hjelper, OleA opp for å prøve å få gjennom en 15m lang HDMI-kabel gjennom et 32mm rør.

Til noens fortvilelse og manges lettelse, har jeg ikke tatt bilder av denne seansen. Ett sted går grensen. Det er stress nok å gjøre dette, uten at man skal stoppe prosessen og ta bilder av det...

For å gjøre en kort historie enda kortere - det gikk helt greit. jeg skråskjærte litt på kontakten for å minimalisere "lugging":
    -img_1215-jpg

Her er stumpen fra taket. Vet ikke helt hvor lang den bør være. Mulig at den er litt lang:
    -img_1213-jpg

Men hvis vi ser i boksen, så skjønner man at jeg har kabel nok...
    -img_1214-jpg

15m var visst litt drøyt. Kunne nok ha klart meg med 12m... Vi får se hva vi gjør. Blir det problemer, skulle det ikke være så vanskelig å dra den ut og bytte med en kortere.

Nå MÅ jeg få meg litt søvn, før ting skjer her... natta!

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bakpanelet er noe av det råeste jeg har sett RuneW!! :shock:

Vannvittig gjennomført og lekkert, og slettes ikke noe man skulle tro var halvveis diy! :-D

Hvor bestilte du selve platen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det ble jo heeelt sinnsykt fett!! er skikelig misunnelig!!
    skikelig stilig ble det!
    får håpe det blir like stilig og montere den, med tanke på alle de tjukke 6mm2 kabelene (eller var det 4mm2 du brukte til høytalere kanskje?) som skal termineres....

blir vel en stund til du får gleden av og montere den ferdig på veggen...
    hvis kinoen blir ferdig da.... hehehe

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy f. i svarte h. og dette var profft, er så moro når folk bare setter i verks sine ideer og ser ett resultat som ikke ligner grisen. Denne tråden liker jeg godt, er så mye god kabling her så jeg tror du nesten er ingeniør av no slag. Kjempe flott og fortjener all ære og respekt for arbeidet du har lagt ned i dette prosjektet, applaus...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bøyer oss i støvet! Nok et perfekt DIY resultat! (i hvertfall delvis DIY)
    Dette er helt rått ut!

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tar gjerne imot tips både når det gjelder strømforbruk og lure steder å kjøpe omformere!
    Kanskje denne kan brukes... Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du behøver ikke være ubeskjeden når det gjelder det bakpanelet ditt - det var rett og slett helt overlegent. Ser ut som om det skulle vært baksiden på en High End hjemmekinoforsterker:-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det tid for trigger-kontaktene. Jeg har i den senere tid blitt klar over at std trigger-kontakt er mini-jack, men det får stå sin prøve. Jeg bruker RCA-terminaler (det finnes da overganger).
    Kanskje denne kan brukes...
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    (finnes sikkert alternativer )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Det bakpanelet er noe av det råeste jeg har sett RuneW!! :shock:

Vannvittig gjennomført og lekkert, og slettes ikke noe man skulle tro var halvveis diy! :-D

Hvor bestilte du selve platen?
    Tusen takk for hyggelig kommentar!

Selve platen ble bestilt fra Schaeffer AG. Programmet jeg har brukt for å tegne panelet er gratis og heter Front Panel Designer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kanskje denne kan brukes...
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    (finnes sikkert alternativer )
    Blir vel heller denne saken her i mono-utgave, tenker jeg:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Fy f. i svarte h. og dette var profft, er så moro når folk bare setter i verks sine ideer og ser ett resultat som ikke ligner grisen. Denne tråden liker jeg godt, er så mye god kabling her så jeg tror du nesten er ingeniør av no slag. Kjempe flott og fortjener all ære og respekt for arbeidet du har lagt ned i dette prosjektet, applaus...
    Visst er jeg "ingentinggjør"! Sivil-"ingentinggjør" til og med ;-)

Takk for snille ordm, forresten!

Sitat Opprinnelig postet av sooound
    det ble jo heeelt sinnsykt fett!! er skikelig misunnelig!!
    skikelig stilig ble det!
    får håpe det blir like stilig og montere den, med tanke på alle de tjukke 6mm2 kabelene (eller var det 4mm2 du brukte til høytalere kanskje?) som skal termineres....
    Det er feite, stive 6mm2, ja... Det blir antagelivis en egen føljetong når det gjelder å få alt på plass inne i boksen - spesielt med 3m HDMI-kabel inni der...

Sitat Opprinnelig postet av sooound
    blir vel en stund til du får gleden av og montere den ferdig på veggen...
    hvis kinoen blir ferdig da.... hehehe
    Heh-heh-heh...

Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Du behøver ikke være ubeskjeden når det gjelder det bakpanelet ditt - det var rett og slett helt overlegent. Ser ut som om det skulle vært baksiden på en High End hjemmekinoforsterker:-)
    Nå skal vi ikke overdrive her, jeg blir helt forlegen...

Men tusen takk for oppbyggende feedback, gutta boys! Det gir meg ny giv!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dæææmn!

Jeg visste at det bakpanelet var en god idè helt siden du postet første utlegg.

Men fytti-katta, jeg visste ikke at det ble så rått! Dette er eksempel til etterfølgelse for andre hjemmekino DIY`ere!

Mulig du har nevnt det før, men hvor lang leveringstid var det på panelet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg visste at det bakpanelet var en god idè helt siden du postet første utlegg.

Men fytti-katta, jeg visste ikke at det ble så rått! Dette er eksempel til etterfølgelse for andre hjemmekino DIY`ere!

Mulig du har nevnt det før, men hvor lang leveringstid var det på panelet?

Hehe - takk doktor!

Det står 5-8 virkedager til produksjon + 2-5 virkedager for sending:

-tid-gif

Det tok nok omtrent max av tiden oppgitt over - det virket i alle fall som en evighet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cad-fila til bakpanelet

For de som måtte være interessert, kan CAD-tegningen til bakpanelet mitt lastet ned her. FPD-fila kan leses med Front Panel Designer-softwaren.

Hele stasen (med alt av terminaler) kom vel på i nærheten av 2k (har ikke finregnet på det). Dyrt, men det hadde ikke blitt billig å kjøpe "tilsvarende" ferdige løsninger heller...

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - takk doktor!

Det står 5-8 virkedager til produksjon + 2-5 virkedager for sending:

-tid-gif

Det tok nok omtrent max av tiden oppgitt over - det virket i alle fall som en evighet...
    Må bare si meg enig i alle andre som gir deg lovord. Dette ble meget bra. Det er lenge siden jeg bestemte meg for å følge ditt eksempel med den bakplata. FrontPanelDesigner er lastet ned for lengst, men har ikke fått gjort stort med den.

Hvis jeg husker rett - postet ikke du "rå-fila" for bakplata i en stund tilbake, dvs det formatet som FPD lager i ?

Alt som kan spare meg for arbeid er verd å undersøke, så jeg må bla litt bakover i tråden din etter jobb i dag

peram

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Må bare si meg enig i alle andre som gir deg lovord. Dette ble meget bra. Det er lenge siden jeg bestemte meg for å følge ditt eksempel med den bakplata. FrontPanelDesigner er lastet ned for lengst, men har ikke fått gjort stort med den.

Hvis jeg husker rett - postet ikke du "rå-fila" for bakplata i en stund tilbake, dvs det formatet som FPD lager i ?

Alt som kan spare meg for arbeid er verd å undersøke, så jeg må bla litt bakover i tråden din etter jobb i dag

peram
    Du trenger ikke å bla så VELDIG langt tilbake - jeg la ut fila i posten over... ;-)

Jeg har forresten noen deler til overs du kan få får en billig penge, hvis det er av interesse.

Newcomer LiNK sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og vi tåler et perspektivbilde til, gjør vi ikke?
    -p7022258-jpg
    Jag har fulgt denne tråden med stum beundring over din pågangsvilje og sans for detaljer. Når jeg ser dette panelet ditt klarer jeg ikke lenger å holde igjen, dette må jeg jo bare kommentere.

Dette ser jo helt fantastisk ut! I likhet med resten av prosjektet er dette utrolig flott gjennomført. Jeg er imponert over innsatsen som legges ned i dette arbeidet, og kan ikke skjønne annet enn at dette må være forumets mest gjennomførte byggeprosess. Jeg gleder meg til fortsettelsen (og gruer meg til den dagen dette står ferdig; hva skal jeg da følge med på?)!

Side 102 av 587 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •