RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 10 av 587 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 510 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig er ventilasjonsdelene hentet

Jepp, jepp! Endelig fikk jeg hentet ventilasjons-delene og det betyr at ventilasjons-designet er temmelig spikret. Var en tur til Fresh på Kolbotn 27/12 og snakket med en meget hyggelig Svein Mathisen (ikke fotballspilleren). Vi tittet på designet sammen og kom fram til en løsning som innebar følgende varer fra Fresh:

-pc291965-jpg

Bak: Utvendig vifte, bend og skjøtestykker
    I midten: Z-kassetter og dempe-rør (skal skjæres opp i passende lengder)
    Foran: Innvendige og utvendige ventiler

Dette kom på ca 7000,- i tilfelle noen skulle lure. Det koster å være kar... Den klart dyreste komponenten er Maico-viften som kan sees i profil bak til venstre. Den sammen med den uhyggelig stygge regulatoren (bilde under) kostet ca halvparten av totalsummen.

-pc291967-jpg

Med designbomben over kan jeg regulerer luftutskiftingen trinnløst. Jeg vet ikke om jeg kommer til å bli i stand til å ha denne grelle greia på veggen. Mulig jeg må snakke med en trikker om det går an å bytte den ut med noe annet. Har stygge planer om å gjøre det meste trådløst styrt. Mulig det går an å få til noe i den sammenheng. jeg har per i dag 0 peiling på slike systemer, men må vel sette meg inn i det snart...

Vel, vel. Når jeg legger til ventilasjons-delene jeg hadde fra før, blir det en grei haug med deler:
    -pc291966-jpg
    Mer om dette senere.

Her ser vi en ut-ventil (venstre) og en inn-ventil (høyre):
    -pc291968-jpg
    Det blir 2 av hver av disse og kommer muligens til å bli lakkerte i mørkere farger (i alle fall de i front)

Og her har vi den berømte z-kassetten som skal plasseres inne i isolasjonen mellom indre og ytre vegg:
    -pc291969-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjons-layout

Ventilasjons-layout

OK. Her er det (mer eller mindre) endelige ventilasjons-layout'et. Først en titt fra oven (klikk på bildet for høyere oppløsning):

-ventilasjon_topp-gif

En titt fra siden:

-ventilasjon_side-gif

De blå rørene er demperørene jeg skrev om over. Disse kappes til riktig lengde der det er behov for dem. De kommer i 120cm-lengder og jeg har tenkt å bruke det meste av dem.

Z-kassettene er satt vertikalt på inntakssiden (høyre) og liggende på utakssiden (der jeg bare har en kassett).

På inntakssiden er det altså (fra utsiden og inn):

- ventil ute
    - 30 cm lydfelle
    - 100 cm z-kassett
    - 20 cm lydfelle
    - bend
    - 30 cm lydfelle i metall
    - bend
    - ventil inne

Dette oppsettet er det dobbelt av. Grunnen til dette er for å få nok luft i gjennom. Man kan gå opp i diameter på rørene, men da reduseres lyddempingen...

På uttakssiden er det (fra utsiden):

- Vifte
    - 30 cm lydfelle
    - 100 cm z-kassett
    - 20 cm lydfelle
    - t-split

A) - 50 cm lydfelle
    A) - bend
    A) - ventil

B) - 60 cm lydefelle (metall)
    B) - 50 cm lydfelle
    B) - bend
    B) - ventil

Hele split-opplegget vet jeg er litt uelegant slik det fremstår på tegningen. Kommer nok til å droppe det overdrevne (og virkningsløse) lydfelle-opplegget på det lengste strekket og bruke 60 cm lydfelle + spiro-rør isteden.

Hvis du er interessert i CorelDraw-tegningene, kan du finne dem her.

Nå tror jeg at jeg skal legge meg litt nedpå...

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig inspirerende tråd dette her. Ser du skal bruke en lydfelle på 20 cm lengde. Finnes det enda kortere varianter som fortsatt har litt effekt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Utrolig inspirerende tråd dette her. Ser du skal bruke en lydfelle på 20 cm lengde. Finnes det enda kortere varianter som fortsatt har litt effekt?
    Du kan skjære til "lydrøret" så kort du bare vil, men virkningen blir jo mindre jo kortere det er. Når det er sagt, er det ikke helt rett fram hvordan lyddempingen e i forhold til lengden. Du kan jo selv se dataene for 200 - 400 mm lengde her.

I de lavere frekvensene er det f.eks. ikke store forskjellen mellom 200 mm og 400 mm, mens den 300 mm lange kommer bedre ut. Her spiller det inn akustiske effekter avhangig av frekvens.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vifte "DIMMER"

Vifteregulatoren kan du jo bare felle inn i veggen med en liten luke foran dersom den ikke fås til standard veggbokser.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Vifteregulatoren kan du jo bare felle inn i veggen med en liten luke foran dersom den ikke fås til standard veggbokser.
    Tja... vet ikke helt hvor pent noe slikt ville ha blitt... Jeg må tenke litt over dette her når tiden nærmer seg... Inni meg håper jeg at en eller annen som leser dette skriver "Men da kan du jo bare bruke den og den dingsen, og så kan du fjernstyre hele greia..." ;-)

Ellers så har jeg gjort om startposten på denne tråden slik at det nå skal være lettere å finne fram til relevant informasjon (hvis noen skulle finne på å forville seg inn på denne tråden). Jeg tar gjerne imot feedback på denne måten å organisere tråden på (det som er nå er et slags utkast).

PS! Det ser jo ikke så smart ut enda med så få punkter, men det vil nok fylle seg opp, bare vent og se!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svantekiller har jo en tråd hvor man kan stille elektrospørsmål: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...de-temaet.html

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Svantekiller har jo en tråd hvor man kan stille elektrospørsmål: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...de-temaet.html
    Kanskje et forsøk verdt? Takker Konrad! Men jeg tror jeg tar det i morgen. Nå ser jeg dobbelt her...

PS! Boksen funker som et skudd! Har fått kjørt seg godt de siste dagene!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kanskje et forsøk verdt? Takker Konrad! Men jeg tror jeg tar det i morgen. Nå ser jeg dobbelt her...

PS! Boksen funker som et skudd! Har fått kjørt seg godt de siste dagene!
    Så bra, det er jo ikke akkurat de rette forholdene for å leke ute om dagen. Da er det greit å ha litt underholdning inne.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta blir bra:-D Forøvrig kan jeg nevne at hastighetsregulatoren er frekvens basert og sikkert derfor en smule kostbar. En annen ting, har du vurdert forvarming av inn lufta? Du er ikke redd for at det blir trekk i kinoen på vinteren...ops:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Detta blir bra:-D Forøvrig kan jeg nevne at hastighetsregulatoren er frekvens basert og sikkert derfor en smule kostbar. En annen ting, har du vurdert forvarming av inn lufta? Du er ikke redd for at det blir trekk i kinoen på vinteren...ops:
    Jeg er ingen ekspert på ventilasjon og det er godt mulig at det kan bli litt trekk på de kaldeste dagene...

Håpet er at jeg med to takventiler, plassert over diverse varmt utstyr kan redusere trekket til et akseptabelt nivå. Regner med å ikke kjøre "full pupp" på vifta på de kaldeste dagene.

Har du noen forslag til endringer, er jeg lutter øre, selv om det skal litt til for at jeg skal gjøre for mye om på noe nå...

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en god løsning. Den kalde lufta vil jo blande seg med den varme og i kombinasjon med muligheten for å justere "pådraget" så må jo dette bli gull! Bonusen blir optimal kjøling av elektronikken

Skal bli artig å følge denne byggetråden videre!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Det høres ut som en god løsning. Den kalde lufta vil jo blande seg med den varme og i kombinasjon med muligheten for å justere "pådraget" så må jo dette bli gull! Bonusen blir optimal kjøling av elektronikken

Skal bli artig å følge denne byggetråden videre!!
    Takk det samme! Har ikke sett den syke støpte basskassa di før nå - den er jo helt fantastisk! Ikke mange som går såpass langt...

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk! Du kan jo bare gjette hvor mange forvirra spørsmål som har blitt stilt av naboer og forbipasserende....Nå er endelig galskapen godt skult under bakkenivå Fatter´n på 65 konkluderte med at "dette er helt sprøtt, men jeg synes det er tøft at du tør" :-D

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående hastighetsregulering av vifta & fjernstyring: Jeg har en 0-10V aktuator på Xcomforen (i klartekst, fjernkontrollen styrer ett 0-10Volt signal i el-skapet/koblingsboks), 0-10V aktuatoren kan tilkobles en frekvensomformer (som tar 0-10V inngang) & voila, trådløs styring av viftehastighet og alt skjult.

Alternativet er jo en termostat som leverer 0-10V til frekvensomformeren hvis man ønsker luftmengden basert på inne-temperaturen eller andre kombinasjoner.
    0-10V er en industristandar og man har ett hav av løsninger å velge i.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Angående hastighetsregulering av vifta & fjernstyring: Jeg har en 0-10V aktuator på Xcomforen (i klartekst, fjernkontrollen styrer ett 0-10Volt signal i el-skapet/koblingsboks), 0-10V aktuatoren kan tilkobles en frekvensomformer (som tar 0-10V inngang) & voila, trådløs styring av viftehastighet og alt skjult.

Alternativet er jo en termostat som leverer 0-10V til frekvensomformeren hvis man ønsker luftmengden basert på inne-temperaturen eller andre kombinasjoner.
    0-10V er en industristandar og man har ett hav av løsninger å velge i.
    Jippi! Det var noe slikt jeg håpet å høre :-) :-) :-)

Hvis det er greit for deg så skal komme tilbake til deg når ting begynner å dra seg på, Ookami!

Jeg har ca 1.000.000 spørsmål angående xcomfort og lignende systemer og må begynne å tenke på slikt etterhvert...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideen med frekvensomformer er god, men her er et lite tankekors: En ulempe med noen modeller, små som store, kan generere støy på strømnettet. Har vært borti en noen (fra flere fabrikanter) som har laget djevelsk mye interferens og krøll før en satte dem bak egen skilletrafo.

Edit: sender deg en PM

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste av trinnløs turtallsstyring for litt større motorer er vel basert på frekvensomforming, inkludert den Orange Design Bomben Rune alt har handlet inn.
    Angående støy, man får stortsett det man betaler for......

Min 0-10V aktuator styrer en 750W lysdimmer for utelysene

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tetting av gammelt kjellervindu

Nok et (for dere kjedelig) sidesprang for å få dette prosjektet i havn. Et gammelt kjellervindu som må tettes. Vinduet er til et rom som nå blir brukt som kontor (og hvor jeg skriver disse bevingede ordene...).

Slik så det ut før jeg begynte:
    -img_9177-jpg

Vinduet var bare festet med skum, men du verden hvor det satt! Men med mye skjæring, kjefting, banking fra innsiden og haling i det markerte "håndtaket" (patentbånd er konge), begynte det endelig å rikke på seg:
    -img_9179-jpg

Og endelig var det vekk:
    -img_9180-jpg
    (rester av skum på muren er en plage for støpen som skal være der, men jeg har nå fått skrapet vekk det meste)

Jeg hadde selvsagt nettopp kastet masse gamle plater og måtte følgelig lage en ny sak på 94 x 45 cm (men jeg fikk i alle fall prøvd julepresangen min):
    -img_9182-jpg

Passformen og utseendet er jo helt fantastisk...:
    (Denne plata skal bare fungere som forskaling når jeg skal støpe muren i åpningen. Også på innsiden vil den etterhvert bli skjult)
    -img_9184-jpg

3 x 20 mm + 5 x 16 mm. Noe jeg har glemt?
    -img_9185-jpg
    (Siden vinduet er mot noe som kan fungere som teknisk rom, har jeg ingen planer om å knusle med k-rørene... Her kan det gå høyttalerkabler fra PA-forsterkere, signaler, nettverkskabler osv.)

Og slik ser herrrligheten ut fra kontoret:
    -img_9186-jpg
    (k-rørene er ikke dratt gjennom for limet platen er limt fast med var ikke tørket enda...)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støpe igjen åpning.

Jeg er ikke riktig sikker på hvordan du tenker denne forskalingen, men skal innsiden se ut omtrent som på bildet, eller skal du støpe på innsiden.
    Ville det ikke være enklere å stable opp leca? etter hva jeg kan se av bildene som viser hvordan rommet blir, så burde det være rikelig med plass til å isolere med rockwool el.l. for å lydisolere mot lecaen.

Side 10 av 587 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 510 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •