Bygg av liten hjemmekino 3,1m*4,65m. Start 10 feb.2005 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 89
    Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Huset er bygget i 1948. Lengden i rommet er totalt 7 meter, men skal bruke de 2 siste til å lage et lite toalett slik at jeg slipper å springe opp mellom hver øl. :lol:

Holder på å legge nytt tak, så satser på å starte for fult i neste fri priode.(Slutten av sept.)

Mvh Ivan

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er vel godt i gang nå. Tenkte bare jeg skulle nevne at akustikkplater monteres for å få et "dødere" rom, dvs. mindre klang. Gipshimling brukes for å bedre lydisolasjonen motrommet over.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ting tar tid" sa vi alltid i militæret, og slik er det med dette prosjektet også.
    Forrige friperiode gikk med til skifting av tak, så jeg håper på at jeg klarer å få støpt gulvet i løpet av november. Tror d lønner seg med litt mer realistiske tidsfrister. :lol:
    Legger 2 cm isopor på gulvet, og støper ned varmekabler.
    Har kjøpt ny ytterdører og 2 vindu til kjelleren, som jeg skal prøve å få på plass også i løpet av november. Men tiden jobber imot meg.
    Kjerring og 2 små tar jo sitt, og i tillegg må jeg på kurs en uke så friperioden går fort. :evil:

Men jeg er tross alt underveis

Har lekt litt med med romkalkulatoren"sweetspot", og har 2 alternativ ang størrelse.
    1. L:460,B:290,H:205 Gir probl freq 2!
    2. L:480,B:290,H:205 Gir probl freq 3!

Hva mener dere jeg bør velge? Reduksjon av rommet på 20 cm gir meg en mindre prob freq.

Har sendt mail til voxon ang nye subber(sony wx900). De har den ikke inne før desember. Skal også kjøpe 2 TST239 for montering i reclinere.

Har skiftet ut min klipsch sc-1 center med en av sp-1ene. Synest dialogen ble bedre med 3 like i front.

Her er et bilde av plan for kjeller og høyt plassering.(kom gjerne med innspel)
    [/img]

Newcomer Necman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du gjør det som på siste tegninga så er det en sikker vinner tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo tipse om at du kan få gipsplater med hull i som er effektive absorberingsplater.

Her kan du finne ut mer:

http://danoline-dk.com/

Har selv tenkt å bruke noen av produktene i det nye prosjektet mitt i kjelleren.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg begynt!!!

Slo opp gulvet ved veggen med fukt inntrengning. La ned drensrør, og leca grus. Støpte så på ca 10 cm. Ble meget bra!

Har satt inn nye vinduer.

Holder på med å legge gulv.

Hadde tenkt 20mm trinnlydsplater, med 22mm spon.
    Dette virker som en dårlig løsning. Testet litt trinnlyd etter at jeg la første gulvplaten, og må si att dette var ingen suksess. Prøver ny løsning i morgen. Legger 13mm gips opp på trinnlydsplatene, og så 15mm sponplater. Håper dette blir bedre.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering.14.feb

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det sakte, men sikkert fremover ser jeg

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tid får en igrunn ikke nok av! Med 2 små, kjerring, og en masse kursing på fritida tar prosjektet sin tid! :cry:
    Nå er det ut på jobb att, og da blir det et stopp på 3 uker. Men nå er liner og staver ferdigkappet, og mener at mye skal være gjort innen 1-2 uker etter at jeg kommer hjem.

Tenkte på lydbøyler, men fann en bedre løsning. Bygger et rom i rommet! Dette MÅ bli bra.

Satser på et mest mulig lukket rom, og tror derfor at skjult el-inst. kan ødelegge litt. Tror derfor at jeg velger å legge utenpåliggende el-inst.
    Hvor kan jeg få kjøpt sorte støpsler, og sort el-kabel rimelig?

Mvh Ivan

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker veldig godt verktøyet han bruker på <bilde13>. :lol:
    Stå på!

Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan jeg få kjøpt sorte støpsler, og sort el-kabel rimelig?
    tror clas ohlson kan være et lurt sted å se.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fortsetter jeg!!!

Skal stikke innnom chlas olson i morgen. Takk for den.

Er ferdig med å plate tak, og en vegg. Legger inn flere bilder på fredag!

Isolert 10 cm i tillegg til de 20 cm som var. Totalt 30 cm!! Tror dette skal bli bra!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sann.
    Begynner å bli bitt av basillen her jeg også
    Men jeg lurte på om varmekabler er noe bra å bruke? avgir ikke dette store magnetiske felt som kan forstyrre diverse komponenter?

Skal foresten legge vannbåren gulvvarme i morgen. bygger kun 20 mm.
    trykker bare rør ned på ferdig freste Gips/celulose plater (første i norge):P

Spennende følge med på prosjektene. Skal kanskje snart hjelpe en venn av meg og lage til hjemmekino.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kult prosjekt. Skal snart i gang med å bygge rom i rom selv med flytende gulv. Har planlagt en stund nå, så etter flyttingen i påsken regner jeg med å begynne på mitt rom.

Har du satt stendere og "rammeverket" til det nye rommet ditt litt ut fra de eksisterende veggene? Hvis du ikke har gjort dette vil du ikke få "ekte" rom i rom da vibrasjoene setter sett i ytterveggene. Det innerste rommet skal ikke være i kontakt med det ytterste rommet for å unngå at vibrasjonene forplanter seg.

Edit: Det ser heller ikke ut som du har brukt lydbøyler når du har festet stenderene vertikalt på veggene, stemmer dette?

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda stendere og rammverk er satt ut fra vegger og tak med minimum 2 cm klaring. Ingen kontakt med eksisterende vegger/tak!!!

Sluttet av gips og sponplater på gulv ca 2 cm fra veggene, og la mellom 2cm trinnlydsplater.

Har ikke brukt lydbøyler på stendere. D du ser er midlertidig låsing av veggen før jeg skrudde fast takbjelkene, og stivet av "ramma".

Har lagt mellom noen steder med 2 cm trinnlydsplater for å sikre at veggene ikke forskyver seg og får kontakt med gamle veggen.

Var på shooping i dag, og kjøpte teppeflis. Legger 2 cm sorte akustikkplater i taket, men først skal jeg ha et lag med gips utenpå sponplatene.

Planen er å ha alle komponenter inkl prosjektor i et lite rom/skap i bakkant av rommet. Siden dette rommet/skapet skal være lukket mot kinorommet må jeg se etter løsninng av "vindu" til prosjektor. Vilke type glass bør jeg bruke??

Kommer med flere bilder i morgen.

Mvh Ivan

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, Ivan. Høres ut som du har gjort bra med research før du begynte.

Har selv fundert litt på hva jeg skal legge mellom stenderene inn mot veggen. Du sier du bruker trinnplater mellom, som jo kan være en løsning jeg kanskje kan gå for også. Er nok bedre enn treklosser.

Du har brukt 4,8x4,8 på hele ramma?

Hvordan festet du toppsvillen? Det blir vel litt mer knoting i.o.m. at man ikke kan skru den rett i veggen?

Brukte du laftestrimmel eller akryl under bunnsvillene?

Forstod jeg det rett legger du ikke dobbel gips i taket, men spon først og gips under? Hvorfor ikke dobbel gips?

Ble mange spørsmål dette..

Siden du selv driver med akkurat det jeg skal gjøre kan det hende jeg spør deg om noen tips underveis hvis det er greit?

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    48x48 på hele ramma ja. (med unntak av endevegg med dør i, der bruker jeg 96x48).

Jeg bygget veggene liggende på gulvet, og reiste de opp etterpå. Skrudde så sammen ver vegg i hjørnene, og rettet av mot gulv og tak. Bunnsvill(eller bunnlinen som vi kaller de) ble skrudd fast i gulvet. La ingenting i mellom. Topplinen ble rettet og stivet av i gamle taket midlertidig. Så la jeg takbjelkene (48x96), som jeg skrudde fast i topplinen. Da var rammen avstivet og rettet. La sa i mellom små biter trinnlydsplate(rester fra gulvet)noen plasser hvor det var fare for at det kunne bli kontakt med gamle veggene. Hadde tenkt på isopor, men fant ut av trinnlydsplatene som jeg hadde liggende gjør sikkert samme nytten.

Legger spon og gips i taket da jeg ble fortalt at 2 forskjellige matrial demper bedre enn 2 av samme. Gips demper et frekvens omr, og spon ett. Hørtes troverdig ut, og jeg kjøpte den. :?

Nei nå må jeg få på meg kjeldressen, og sette i gang.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg ferdig for dagen. Her er noen bilder:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde du deg en "lift" til å løfte opp gips/spon til taket eller?

Du sier du har skudd sammen ramma. Var å handlet en del materialer, og de mente jeg skulle spikre det sammen.. Hva bør jeg velge?

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker søskenbarnet mitt som "lift". :lol:
    Om du har mulighet til å låne en lift er de så klart d beste.

Jeg spikret først veggene, og skrudde sammen veggene med hverandre etterpå.

Veggene: Brukte en skru gjennom linen og inn i stender(kun for å hefte de), så spikret jeg med 75 spiker( d var d jeg hadde, d holder med 65)

Mvh Ivan

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •