Lydisolering mellom dobble dører på gulv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering mellom dobble dører på gulv

Er der noen som har erfaring med hvordan en skal ungå lydforplantning mellom dobble dører i rom i rom konstruksjon ? Har en åpning på ca 20 cm i gulvet mellom dørene, her kan jeg ikke fortsette med 22 mm gulvspon mot ytterste dør, er der noe som har erfaring med dette ? I åpningen ligger der 50 mm isopor med 20 mm trinnlydsplater på topp, mulig en kan legge ned en plate med litt fuge på begge sider og fylle fugene med silikon ? Håper på innspill :-D

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du ikke bare la begge gulvene møtes, bare med 3mm mellomrom, også legge over et teppe eller lign. da?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lydgjenomgang

Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    kan du ikke bare la begge gulvene møtes, bare med 3mm mellomrom, også legge over et teppe eller lign. da?
    Tja, men da må det i så tilfelle tåle og bli trakket på når man går in og ut, vil silikon tåle denne belastningen ? Gulvet er allerede lagt med åpning mot ytterste dør så jeg må vell bare prøve og legge inn en bit med gulvspon og fuge med sillikon på begge sider hvis ingen andre har noe bedre innspill.

Ellers så må jeg også finne på en løsning rundt vegger og tak mellom dørene uten og få lydgjenomgang der også, noen som har innspill ?

Link til nytt Kinoromm: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post578058

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjøten legger du under ene dørstokken,event. under begge.
    Så limer du fast dørstokken med sicaflex.
    Bruker samme måte i stua da jeg har samme laminat i stua og gangen,da har jeg skjøt under dørstokken så gulvet i begge rom kan bevege seg uavhengig,og limte dørstokken fast med sicaflex.

-ny-punktgrafikkbilde-png

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Skjøten legger du under ene dørstokken,event. under begge.
    Så limer du fast dørstokken med sicaflex.
    Bruker samme måte i stua da jeg har samme laminat i stua og gangen,da har jeg skjøt under dørstokken så gulvet i begge rom kan bevege seg uavhengig,og limte dørstokken fast med sicaflex.

-ny-punktgrafikkbilde-png
    Hei, hva mener du med dørstokken, er det dørkarmen du mener, jeg er ikke noen reser på snikkering ? Hvis en legger skjøten på platene under begge dørkarmene og det legges vekt nedover vill ikke denne platen overføre lyden mellom rom i rom konstruksjonen ?

Bygging ny kino: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post578058

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig dårlig tegning jeg laga da

lager ny...
    Sicaflexen vil lage en elastisk overgang så jeg tror ikke lyden vil klare å forplante seg...
    Lyden må da gå igjenom 4 fuger.

-ny-png

Sånn som dette kan du egentlig gjøre rundt hele dørkarmen.
    Du kan gjerne bruke en tenings list på sidene og taket og sicaflex på gulv stokken.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett annet moment er vel at det er viktig å ikke gjøre det lille rommet mellom de to dørene helt lufttett. Mener å ha lest i et byggforsk, blad at det skal lages små luftehull i veggene som blir mellom de to dørene. Hvor mange/store disse skulle være, husker jeg ikke. Dette er bare en vennlig påminnelse.

Poenget med disse luftehullene er, så vidt jeg husker, å redusere mulighetene for at det lukkede luftrommet skal virke som en "fjær" og videreformidle lyden fra den ene til den andre døren.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lydgjenomgang

Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Veldig dårlig tegning jeg laga da

lager ny...
    Sicaflexen vil lage en elastisk overgang så jeg tror ikke lyden vil klare å forplante seg...
    Lyden må da gå igjenom 4 fuger.

-ny-png

Sånn som dette kan du egentlig gjøre rundt hele dørkarmen.
    Du kan gjerne bruke en tenings list på sidene og taket og sicaflex på gulv stokken.
    Hei, jeg legger ved noen blider så blir det kansje enklere og se problemet, det ligger trinnlydsplater over isopor, men det vil kansje ikke bli noen forskjel på fremgangen av den grunn ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ett annet moment er vel at det er viktig å ikke gjøre det lille rommet mellom de to dørene helt lufttett. Mener å ha lest i et byggforsk, blad at det skal lages små luftehull i veggene som blir mellom de to dørene. Hvor mange/store disse skulle være, husker jeg ikke. Dette er bare en vennlig påminnelse.

Poenget med disse luftehullene er, så vidt jeg husker, å redusere mulighetene for at det lukkede luftrommet skal virke som en "fjær" og videreformidle lyden fra den ene til den andre døren.
    Jeg må kraftig irettesette meg selv her. Disse luftehullene hadde visst ingenting med lydisolasjonen å gjøre. Grunnen til at slike hull ble anbefalt hadde visstnok med at dørene skulle bli lettet å lukke å gjøre. Det kunne nemlig være vanskelig når det lille rommet i mellom var fullstendig lufttett.

Beklager lurendreieriet...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei, jeg legger ved noen blider så blir det kansje enklere og se problemet, det ligger trinnlydsplater over isopor, men det vil kansje ikke bli noen forskjel på fremgangen av den grunn ?
    Var ikke lett å se om begge dørene får samme høyde..men du kan vel fore under den døra som står der fra før så di får samme høyde.

Har ingenting å si at det ligger trinnlydsplater oppå isoporen.

Du kan jo bruke lydtrinns plate på sidene og oppe mellom dørene,det tåler ikke allverden men det blir jo bare en stripe på 10cm så det skulle gå bra det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •