Lydisolere vinduer uten å få kondens!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolere vinduer uten å få kondens!

Jeg har to "vanlige" vinduer i mitt fremtidige hjemmekinorom hvor jeg har tenkt til å tette igjen foran de med isolasjon. Min snekker advarte meg mot dette pga stor fare for kondens på innsiden av glasset. Er det noen som vet hvordan man kan lage en isolasjonsplate som forhindrer dette. Det må da være en eller annen metode med fuktsperre eller noe som fikser denne biffen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Jeg har to "vanlige" vinduer i mitt fremtidige hjemmekinorom hvor jeg har tenkt til å tette igjen foran de med isolasjon. Min snekker advarte meg mot dette pga stor fare for kondens på innsiden av glasset. Er det noen som vet hvordan man kan lage en isolasjonsplate som forhindrer dette. Det må da være en eller annen metode med fuktsperre eller noe som fikser denne biffen?
    Vet ikke om jeg bør skrive noe, all den tid jeg egentlig ikke har peiling, men...

Kondens blir jo dannet i "skjæringspunktet" mellom +grader og -grader. Isolerer du godt på innsiden av glasset, blir jo nødvendigvis denne grensen flyttet på innsiden av begge glassflatene.

Det er mulig at det hjelper hvis du klarer å lage det luft/vanntett på rom-siden av isolasjonen, men er slett ikke sikker...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La ventilen i vinduet stå åpen,da vil eventuell kondens forsvinne av seg selv.
    Vist det er helt tett så blir du ikke kvitt kondensen,så en fuktsperre er en dårlig ide..
    Vinuet vil fungere som en fukt sperr,isolerer du inntil glasset og så et lag plast før plating så får du 2 fuktsperrer og fuktigheten blir sperret inne mellom vindu og plasten.

Siden vinduet også isolerer så vil kondens sonen havne rett innenfor glasset.

Det er derfor det advares mot å gjøre dette.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så greie på det jeg heller, men jeg vil komme med et forslag.
    Siden kondensen oppstår i skillet mellom varmt og kaldt, og glasset vil fungere som en fuktsperre, i likhet med plasten i ytterveggen. Så ville jeg, om du har mulighet for det seff, isolert vinduet fra utsiden også, slik at tempraturforskjellene ikke blir så store...

Alternativet er jo å huke vinduet av hengslene, og lage en boks i samme oppbygning som veggen, og erstatte det den...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea

Alternativet er jo å huke vinduet av hengslene, og lage en boks i samme oppbygning som veggen, og erstatte det den...
    Helt klart den beste måten å gjøre det på.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kledde igjen et kjellervindu fra innsiden. Vinduet virket helt tørt og fint fra innsiden. Det lå under en terrasse og har vært lite utsatt for vær og vind. Jeg klipte først ut litt Platon knasteplast og la mot glasset. Deretter fylte jeg med isolasjon fra innsiden og kledde igjen veggen utenfor. Kunne ikke se noen former for kondens fra utsiden..

MEN, iforbindelse med graving av drenering sjekket jeg vinduet fra utsiden, ca 2 år senere. Det viste seg da at vindet var fullstendig råttent, spesielt nederst. Om dette skyldes at jeg kledde igjen, eller om det faktisk var råttent før jeg kledde igjen er jeg litt usikker på. Men jeg mener bestemt at jeg ikke så tegn til råte da jeg kledde det inn...

Imidlertid endte det med at jeg rev ut hele vinduet og støpte igjen åpningen med leca, noe som var rimelig fort gjort :-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om man lager kler inn en firkant av f.eks rockwool lydplate i scenemolton. Et hjørne kappes av med ca. 5x5cm og denne saken presses ikke helt inn mot glasset. Da vil man vel få litt lydlekkasje gjennom luftehullet i hjørnet men kondensen vil vel lufte seg ut?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Hva om man lager kler inn en firkant av f.eks rockwool lydplate i scenemolton. Et hjørne kappes av med ca. 5x5cm og denne saken presses ikke helt inn mot glasset. Da vil man vel få litt lydlekkasje gjennom luftehullet i hjørnet men kondensen vil vel lufte seg ut?
    Hmm, vanskelig å si. Hovedproblemet er vel luftsirkulasjonen. Vinduet vil bli en kald flate ut mot vær og vind, og innvendig vil det være nødvendig med god lufting og sirkulasjon for å unngå kondens på glasset. Blir lufta stående mellom isolasjonen og glasset vil det nok sannsynligvis bli kondens uansett om du lager et lite luftehull.

En vanlig vegg er jo konstruert etter følgende prinsipp:
    Innerst mot rommet skal det være fuktsperre i form av plastfolie (eller i det minste noe som har større fukt/luftmotstand enn lagene lengre ut) Deretter et lag med isolasjon, og ytterst et lag med pustende vindsperre.

Glasset vil jo ikke funger på dette viset, og ikke slippe gjennom eventuell fuktig inneluft...

Men dersom du kun bruker denne platen når du ser film og så fjerner den, bør det ikke være noe stort problem. Problemet oppstår vel først dersom du kler inn vinduet og det ikke er noen form for luftsirkulering mot det kalde glasset.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det blir litt mye pes med å flytte eventuelle matter ut og inn av vinduene hver gang man skal bruke rommet. Må være en løsning som kan sitte. Ser vel kanskje ut som om jeg må nøje meg med scene molton med litt ekstra bredde på den veggen hvor jeg har vinduer. Men er det nok til å stoppe høye basstrykk fra å sjenere naboer? En annen ting med masse scene molton er kanskje at også her vil jeg får lite sirkulasjon og en del kondens på vinduene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fjern vinduene!

Min anbefaling er absolutt å fjerne vinduene hvis det er aktuelt i det hele tatt. Vet jo selvfølgelig ikke hvor mye du kan gjøre selv, men en tømrer ordner det der greit. En flink murer har heller ikke noe problem med å sette i ny teglstein på utsiden. Så blir det som om vinduene (nesten) aldri har vært dær!

Det som ofte kan være dumt med så store inngrep er hvis du f.eks skal flytte og selge huset. Ikke alle som er like interessert i kinorom. Eller rom uten vindu. Blir fort litt trist med et stort rom uten vindu.

Hvis du ikke skal ha kino da Men selvfølgelig er det et spørsmål om hvor mye penger du legger i det. Selv hadde jeg fjernet vinduene.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om min bedre halvdel setter ned foten. Jeg får rett og slett ikke lov til å fjerne de. Så er det jo dette med pris da. Fjerning av vinduene fordyrer det allerede kostbare prosjektet enda mer. Får forhandle litt mer med sjefen...

Det er jo ikke så veldig nøje at man hører litt på utsiden bare det ikke tar helt av for naboene...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lå være å fylle rommet med isolasjon da? Hvis du lager en god (og tung) lem så vil denne dempe ganske mye lyd (muligens ikke så mye som MED masse isolasjon, men likevel).

Jeg kommer til å få samme problemer som deg (både med vinduer og bedre halvdeler). Jeg kommer sannsynligvis til å lage lemmer bygget opp av flere lag MDF. Sannsynligvis med GG mellom lagene (har ikke funnet utom GG er juks eller ikke...). Lager du en lem med 3x13 mm med f.eks MDF + gips + MDF og får presset og tettet denne GODT rundt langs kanten, tror jeg du vil få mye bedre lydisolasjon enn ingenting.

Men om dette eliminerer kondensproblemer aner jeg ikke... ;-)

Går muligens an å bore en del små huller i overkant og underkant for å lage en viss sirkulaskon av lufta uten at det går for mye på bekostning av de lydisolerende egenskapene. Slike små luftehull vil nok ikke ødelegge isloeringen av de dypere (mest nabo-uvennlige) frekvensene...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike lemmer kan hengsles (hvis du har plass på siden av vinduene). Lager du dem med litt omhu, kan de få et utseende (både i åpen og lukket tilstand) som ikke er så ulikt resten av veggen, og din bedre halvdel vil muligens la det gå gjennom nåløyet ;-)

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vinduslemmer

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Slike lemmer kan hengsles (hvis du har plass på siden av vinduene). Lager du dem med litt omhu, kan de få et utseende (både i åpen og lukket tilstand) som ikke er så ulikt resten av veggen, og din bedre halvdel vil muligens la det gå gjennom nåløyet ;-)
    Jeg har bygget vindusluker som blir hengslet på insiden, Har bygget disse som følger: 68 x 36 mm stendere som rammeverk, plate som ligger ca 5 cm ut på vegg ved siden av vindu med dobble pakninger, luken er fylt med 36 mm Trinlydsplate og fylt ut med Rockwool, festet 12 mm kryssfinerplate på insiden. Planen er og henge luken i krok fra taket når en ikke har høy lyd i lokalet. Her slår en to fluer i en smekk ved at en får 100 % lyskontroll og god lyddemping.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Her slår en to fluer i en smekk ved at en får 100 % lydkontroll og god lyddemping.
    Regner med at du mener "100% lyskontroll", og jeg er helt enig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feil følger

Regner med at du mener "100% lyskontroll", og jeg er helt enig.
    Det er herved korrigert ops:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ammatør, husk at vi elsker bilder her på forumet! Ta gjerne noen av konstruksjonen din og post her. JEG ville i alle fall satt pris på det :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Ammatør, husk at vi elsker bilder her på forumet! Ta gjerne noen av konstruksjonen din og post her. JEG ville i alle fall satt pris på det :-)
    Hei RuneW hvis du kikker på min hjemmekino så ligger der en link for det nye rommet som er under bygging, jeg har ikke montert vinduslukene enda men de er ferdig og jeg skal ta masse bilder etter hvert, har du en link til hjemme kino ? :razz:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post578058

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at du har jo vert inne og gitt komentarer på min kino bygging tideligere RuneW ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei RuneW hvis du kikker på min hjemmekino så ligger der en link for det nye rommet som er under bygging, jeg har ikke montert vinduslukene enda men de er ferdig og jeg skal ta masse bilder etter hvert, har du en link til hjemme kino ? :razz:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post578058
    Nja... har ikke startet en tråd enda. Foreløbig er det 99% ubesvarte spørsmål og 1% ferdig kino... ;-)

Du kan jo ta en titt her. Har er en del av spørsmålene listet og noen bilder av utgangspunktet...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •