Lydisolere vinduer uten å få kondens! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ammatør, du har forresten en veldig fin hjemmkino-tråd! Kommer nok til å jobbe meg gjennom den i nærmeste framtid!

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Slike lemmer kan hengsles (hvis du har plass på siden av vinduene). Lager du dem med litt omhu, kan de få et utseende (både i åpen og lukket tilstand) som ikke er så ulikt resten av veggen, og din bedre halvdel vil muligens la det gå gjennom nåløyet ;-)
    Det der var et knallbra tips Rune. Tror jeg skal si meg fornøyd med en slik løsning. Skal gjøre meg ferdig innvendig i rommet og så kan jeg etterhvert vurdere behovet for utvendig lemmer dersom støyen blir for stor utenfor vinduene. Kom gjerne med konkrete forslag på praktisk gjennomførelse av slike lemmer! Se min byggetråd for hvordan mine vinduer ser ut.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Det der var et knallbra tips Rune. Tror jeg skal si meg fornøyd med en slik løsning. Skal gjøre meg ferdig innvendig i rommet og så kan jeg etterhvert vurdere behovet for utvendig lemmer dersom støyen blir for stor utenfor vinduene. Kom gjerne med konkrete forslag på praktisk gjennomførelse av slike lemmer! Se min byggetråd for hvordan mine vinduer ser ut.
    Jeg ser jo nå på bildene dine at et blir litt trangt for deg å lage lemmer man hengsler sideveis. Det går jo an å hengsle dem i taket, men da bør man være rimelig trygg på at de sitter....

Eventuelt går det an hengsle dem til hver side, og la dem butte på sideveggene. De vil da danne en "trekant" som du også kunne ha laget over og under. Disse trekantboksene kunne ha vært så mangt (bassfeller og skap f.eks.). Når så lemmene ble slått for vinduene, kunne den åpne plassen ha vært barskap, eller hyller eller whatever. Jeg triller nedover tankespinnbakken i fri uten bremser nå, så det blir litt rotete beskrevet. Se illustrasjon...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde du mente på utsiden av huset jeg. Gikk litt fort unna når jeg leste postene her. Man kan jo lage tunge lemmer med isolasjon hengslet på sidene av vinduet. Må vel hjelpe bra det.Tenkte meg en en løsning hvor det er en lem på hver side av vinduet som møter hverandre på midten. Man kan vel få det noenlunde pent også?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde du mente på utsiden av huset jeg. Gikk litt fort unna når jeg leste postene her. Man kan jo lage tunge lemmer med isolasjon hengslet på sidene av vinduet. Må vel hjelpe bra det.Tenkte meg en en løsning hvor det er en lem på hver side av vinduet som møter hverandre på midten. Man kan vel få det noenlunde pent også?
    Ja, utsiden av huset vil funke minst like godt det. Er litt usikker på hvordan det blir med fuktbestandighet osv va lydisolerende egenskaper, men de vil jo se ut som vanlige vinduslemmer, så utseendet blir jo null problem da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bare kjøpe en støysvak kondensfjerner... disse får du jo kastet etter deg i disse dager...

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vindusluker

Spoonfeedme, jeg har laget en variant av vindusluker, se i min byggetråd:http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ino-rom-5.html

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott løsning du hadde laget mht til lukene. Hadde jeg hatt litt mindre vinduer ville jeg definitivt blitt inspirert av denne utmerkede utførelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme problem

Sliter med samme problem i mitt rom, har et vindu i bakkant som jeg satt inn for at huset skulle se litt bra ut utenifra. Dette må jeg kle inn på ett eller annet vis.

Leste litt om vinduer i går og kom så på at terasse døren min som er i glass har en varmelist nede. Hva vist jeg legger en selvregulerende varmekabel nederst på ruten og limer denne fast. så tar jeg og henger opp en persienne på vinduet slik at det ser litt ut utenifra og for å lede den varmeluften nedenifra mot vinduet. og så på med rockwool, Lydplater og gips.
    Lar og ventilen i vinduet stå et hakk oppe for lufting.

Noen som har noen tanker om dette kan virke ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm

Ingen som har noen tanker om dette ?

Er iden helt idiotisk eller kan det kansje virke ?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo ut som om det skal fungere så lenge det åpent rom for den oppvarmede lufta fra lista til å stige opp og ut ventilasjonsluka.

Dette med vinduer i denne sammenhengen er nok meget kritisk. Kan bare ta soveromsvinduet mitt som eksempel. Den tettsittende rullegardinen sørget for at kondensen ikke fordampet og samlet seg som vanndråper i bunn av vinduet. Bare en uke med denne gardinen nede førte til en start av råteprosessen i vindusrammen.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare ta soveromsvinduet mitt som eksempel. Den tettsittende rullegardinen sørget for at kondensen ikke fordampet og samlet seg som vanndråper i bunn av vinduet. Bare en uke med denne gardinen nede førte til en start av råteprosessen i vindusrammen.
    Kjent problem. Har du funnet løsning på problemet? mer varme på soverommet, og gardina nede kun ved soving?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sluttet å bruke den siden jeg så dette. Dette er jo bare et problem om vinteren da behovet er minst, men det gir meg jo en vekker i forhold til å dekke til vinduer .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10cm til rockvollen

Jeg får ca 10cm klaring til rockvollen fra vindu så helt tildekket blir det ikke.
    Tenkte først på å lage en renne av et halvt rør nede på vinduet med en kondensslange ut. men med tanke på terassedøren min med varmelist har jeg slått dette fra meg. Tror jeg prøver dette. Tar en 150cm meter selvregulerende varmekabel som er 10w pr meter og limer til ruten. håper 15watt på max er nok. ligger strømmkabelen fram til en boks på veggen slik at det er mulig og koble fra strømmen vist det skulle være nødvendig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •