Lydisolering av nabos gulv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Lydisolering av nabos gulv

    Jeg bor i leilighet i et et gammelt trehus (bygget i 1890). Det er relativt lytt mellom leiligheten min og leiligheten over. Dette merkes særlig når naboen spiller høyt musikk, men det er også kraftig skrittstøy. Jeg er rimelig sikker på at naboen ikke plages nevneverdig av støy fra min leilighet.

    Leiligheten min har ganske lav takhøyde (230 cm), og gamle spesielle himlinger. Jeg har derfor ikke særlig lyst til å montere lydbøyler i taket og miste 10-20 cm takhøyde. Naboen har en loftsleilighet med gjennomgående god takhøyde, og jeg har også forstått det slik at gulvet ikke vil heves mer enn 5-10 cm. Det virker derfor klart bedre å lydisolere gulvet hans enn taket mitt.

    Jeg har ikke diskutert lydisolering med naboen ennå, og lurer på hvordan jeg bør gå frem.

    Er det den som står for støyen eller den som blir plaget av den som er ansvarlig for å lydisolere?

    Hvordan pleier en å fordele utgiftene i slike tilfeller?

    Jeg er ikke håndtverker og har verken evner eller interesse til å utføre arbeidet selv. Ca hvor mye koster det å få lagt flytende gulv per kvadrat meter?

    Alle tips mottaes med takk.

  2. #2
    Newcomer FoneBone sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Bikkjen

    Jeg kjenner meg igjen i dette... Bor i 2. etg. en horisontal delt 2-manns bolig fra 1950. Det var ganske lytt begge veier; nabo hørte skritt og litt musikk fra meg, og jeg hørte Fender racket hans

    Det jeg gjorde først var å legge nytt gulv hos meg oppå det gamle tregulvet. Vi kjøpte noe som het "Silencio" (såvidt jeg husker, tror den koster ca kr. 70 pr m2) - en spesiell 5mm isolasjon, og la under den nye parketten. Gulvet mitt ble ikke mer enn knapt 2 cm hevet av dette. Resultatet ble LITT mindre lydgjennomstrømming og stor bedring på trinnlyd ned til nabo.

    Men siden Fender rack og film på full guffe fremdeles var ille, ble vi enige om å spleise på en lydhimling hos ham. Kjøpte korte bøyler og enkeltlags gipsplater og hang dem opp. Det senket taket hans med 5-6 cm, tror det ligger på rundt 225 cm i takhøyde etterpå. Pris på jobben (med noe egeninnsats) ble ca. 15 lapper på hver for rundt 65m2. Men det var det jammen verd!

    Fyren har nå kjøpt ett nytt Fender rack som rekker nesten opp til taket og stor sub, så I etterkant angrer jeg på at vi ikke gikk for doble gipsplater i himling.. Men alt i alt synes jeg resultatet er greit sett i forhold til hva vi har lagt i dette. Fra å være en relativt lytt bolig er vi nå på nivå med nye hus med tredekke som etasjeskiller (og kanskje litt bedre også). "Normalt" lydnivå er ikke hørbart på tvers av etasjer og det er stort sett kun dypbassen som kan bli påtrengende.

    Flytende gulv vurderte jeg som litt for omfattende da jeg la gulvet, så jeg vet ikke hva dette koster men jeg tror det blir ganske dyrt. Du må dessuten passe på å benytte håndtverkere som vet hva de gjør for å få et bra resultat.

    Lykke til i dialogen med nabo! Og et greit tips kan være å bruke litt tid på å bearbeide ham, ikke regn med at han nødvendigvis lar seg overbevise i løpet av en kveld. Men litt hyggelig naboskap og jevne drypp over tid kan være bra, særlig når du påpeker fordelene for ham også. Mange kjøpere av leilighet er opptatt av støy fra nabo, så dette er en god investering ift. senere salg.

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan vere verdt å se på Glava sine trinnlyd plater, bygger ca 15mm.

    En kan legge parkett rett på, men de anbefaler å legge et lag gips i mellom for å fordele trykket fra det en setter opp på parketten.

    Vis det er noe en skal ha permanent i stua som er veldig tungt (100kg+) så kan en erstatte deler av trinnlyd platen med treverk på punkter her og der så en slipper å risikrer å "trykke" sammen gulvet.

  4. #4
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kantavstivning. 15mm planker med rundlist på utsiden.
    glava eller rockwoll isolasjonsplater.
    22mm gulvspon.
    parkett/laminat/linolium/whatever oppå der.

    Hjelper en del.

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser at dette var pulisert for en stund siden, men det kan kanskje være til hjelp for noen uansett

    Det riktige her ville vært å gjøre begge deler. Dvs gulvet over bør isoleres for trinnlyd, og taket (under) bør isoleres med lydbøyler, isolasjon og 2 lag med gips (13mm) el spon (12mm). Skal selv isolere et hjemmekinorom i kjelleren, og har fra før lav takhøyde. Har sjekket opp en del rundt lydisolering, og Glava har noen fine illustrasjoner og forklaringer på virkning og fremgangsmåte. Sjekk ut deres sider (gjør det selv). Taket mitt antas å bygge ca 7,5 cm. Lydbøylen med lekt bygger ca 5 cm. Isolasjon A37 fra Glava, eller Flexi A fra Rockwool har dim hhv 50mm og 45mm. Dette bygger ikke oppå, men ligger i mellom lektene. I tillegg 2 lag med gips + 26 mm, gir ca 7,5 cm totalt. Sørg for å ha 7-8 mm klaring rundt mellom gips og vegg. Der legges Glava rundlist (innbiller meg at dyttestrimmel kan gjøre samme jobb), også ettertetter du med elastisk fugemasse (eks akryl). Taklist monteres enten på tak eller på vegg med 2 millimeter klaring, slik at taket kan henge fritt og uavhengig.

    Klart er det ikke noe gøy med senket tak, men det er jo også en idé å se på muligheten for å rive ned deler av taket til du kommer til bjelkelaget. Ikke sikkert du får tatt av så mye, men alt bidrar. Kanskje er du heldig å kan isolere mer enn de 50mm. Kanskje er det sagflis isolasjon som du kan suge ut å erstatte med annen isolasjon og ennå bedre lydisolering?

    -Avec

  6. #6
    Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å lydisolere gulvet over slik at dette blir 7-10 cm høyere vil dra med seg mange kostbare element.

    1. Det må legges nytt overflategulv i alle rom. Evt. eksisterende varmekabler må støpes på nytt.
    2. Toalette(er) og andre rørinnstallasjoner må flyttes i forhold til ny gulvhøyde.
    3. Elektriske kontakter og kabelføringer må flyttes så de ikke havner under gulvet.

    Det lukter minst 200 K av denne operasjonen.

  7. #7
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Å lydisolere gulvet over slik at dette blir 7-10 cm høyere vil dra med seg mange kostbare element.

    1. Det må legges nytt overflategulv i alle rom. Evt. eksisterende varmekabler må støpes på nytt.
    2. Toalette(er) og andre rørinnstallasjoner må flyttes i forhold til ny gulvhøyde.
    3. Elektriske kontakter og kabelføringer må flyttes så de ikke havner under gulvet.

    Det lukter minst 200 K av denne operasjonen.
    Og dører må heves...

  8. #8
    Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På jobb utførte vi følgende med ca 20% forbedring/reduksjon i lyd.... (dette er ca tall gjenngitt av personalet i huset)

    • Eksisterende gulv (belegg) ble rettet opp. (ca 5-8cm vanlig isolasjon i mellom)

    • 22mm spon

    • 6mm lydtrinn plate, (parkett underlag)

    • 1 lag gips (10mm?)

    • 7 eller 9mm Klikkgulv

    Merk, -avstand mellom gulv og vegg. denne ble fylt med silikon.
    Se også:
    Video Glava Lydtrinnplate

  9. #9
    Newcomer FoneBone sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Avec
    Ser at dette var pulisert for en stund siden, men det kan kanskje være til hjelp for noen uansett

    Det riktige her ville vært å gjøre begge deler. Dvs gulvet over bør isoleres for trinnlyd, og taket (under) bør isoleres med lydbøyler, isolasjon og 2 lag med gips (13mm) el spon (12mm). <snip>

    -Avec
    Jeg tror jeg ville gått for ren luft mellom gips/spon og tak. Glassvatt overfører mekanisk energi bedre enn luft, og hele poenget er at taket ikke skal ha mer kontakt enn nødvendig. Det var løsningen vi gikk for hos oss og det fungerer bra.

  10. #10
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    bare ikke man bruker denne gulvdempe metoden som en viss HifiKlubb plutselig benyttet seg av...

    Kanskje ikke så greit å bo i underetasjen heller da...

    Vil tro at det ville gi bedre lyddemping og være lettere å få naboen med på å dempe sitt gulv, hvis man samtidig setter opp lydbøyler i eget tak, og blir enige om å dele på total utgiftene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  11. #11
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FoneBone
    Jeg tror jeg ville gått for ren luft mellom gips/spon og tak. Glassvatt overfører mekanisk energi bedre enn luft, og hele poenget er at taket ikke skal ha mer kontakt enn nødvendig. Det var løsningen vi gikk for hos oss og det fungerer bra.
    Synes det hørtes rart ut, at luft vil være mer egnet i det området enn glassvatt.

    Trodde glassvatt, pga egenvekt og oppbyggning absorbere og omdanne mer av de høyfrekvente og audio lydtrykksbølgene til varme, og det er vel ofte det å bruke materialer som har forskjellige "lydhastigheter" som er med å øke og danne lyddempning.

    Har aldri prøvd å høre på et hifi oppsett der all lufta i lyttreommet ble byttet ut med glassvatt, men jeg tor at lydtrykket og egenskapene til oppsettet hadde blitt vesentlig redusert, for å si det sånn.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har aldri prøvd å høre på et hifi oppsett der all lufta i lyttreommet ble byttet ut med glassvatt, men jeg tor at lydtrykket og egenskapene til oppsettet hadde blitt vesentlig redusert, for å si det sånn.
    Artig forsøk egentlig. Blir sikkert ikke lett å gjennomføre sånn du beskriver det, men prøv å dytte litt inn i øra så tror jeg du vil oppnå noe av samme effekten!

  13. #13
    Newcomer FoneBone sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes det hørtes rart ut, at luft vil være mer egnet i det området enn glassvatt.

    Trodde glassvatt, pga egenvekt og oppbyggning absorbere og omdanne mer av de høyfrekvente og audio lydtrykksbølgene til varme, og det er vel ofte det å bruke materialer som har forskjellige "lydhastigheter" som er med å øke og danne lyddempning.

    Har aldri prøvd å høre på et hifi oppsett der all lufta i lyttreommet ble byttet ut med glassvatt, men jeg tor at lydtrykket og egenskapene til oppsettet hadde blitt vesentlig redusert, for å si det sånn.
    Poenget er å skape et "tomrom" uten kontaktflate og medium til å overføre mekanisk energi. Derav bøylene - de har fjæring. Om du fyller dette rommet med materiale må det nødvendigvis bli mer kontakt mellom flatene.
    Ellers er jeg enig i det med deling av regning med nabo, som du kan lese på toppen er det nettopp dette vi gjorde. Gode naboer ruler! :-D

  14. #14
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FoneBone
    Poenget er å skape et "tomrom" uten kontaktflate og medium til å overføre mekanisk energi. Derav bøylene - de har fjæring. Om du fyller dette rommet med materiale må det nødvendigvis bli mer kontakt mellom flatene.
    Ok, hvis det er i det området med lydbøyler du mente, ja da er jeg forsåvidt enig med deg. Trodde du mente i det oprinnelige etasje skillet. ops:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FoneBone
    Jeg tror jeg ville gått for ren luft mellom gips/spon og tak. Glassvatt overfører mekanisk energi bedre enn luft, og hele poenget er at taket ikke skal ha mer kontakt enn nødvendig. Det var løsningen vi gikk for hos oss og det fungerer bra.
    At luft skal gi bedre demping enn isolasjon har jeg fryktelig vanskelig for å se for meg, kontakt eller ikke. Du bør ha belegg for å si dette. Hensikten med lydbøylene er å bryte kontakt mellom harde materialer, og gi et fleksende og uavhengig tak. Typisk tre mot tre, betong mot tre, osv. Isolasjonen kan fint komme i kontakt mellom harde matrialer. Sjekk dokumentasjon fra både Rockwool og Glava. Feks, hvis du skal lage skille vegg som ikke er i kontakt med hverandre. Da setter du opp et stenderverk og et til bortenfor med litt luftklaring i mellom, men isolasjonen skal gå helt inntil i alle fall. Samme hvis du bygger en vegg utenpå, ikke sett stenderverk inntil, men isoler helt inn. JEg tror faktisk at effekten er helt motsatt av hva du mener. Dvs at isolasjonen "kveler" lyden bedre enn luft, kontakt eller ikke. Det er nå min påstand, men selvfølgelig basert på eksisterende dokumentasjon fra de som visstnok kan dette, samt litt logisk sans (i den grad jeg klarer å tenke logisk) :-D

    Hvis det er den mekaniske energi overføringen som er problemet, og ikke lyd generelt så kan jeg si meg enig, dersom det er korrekt som du sier. Alternativt hvorfor ikke begge deler? Bøylene bygger 5-5,5 cm. Lektene kan fint bygge utenfor bøylene, eller du kan bruke tynnere isolasjon, feks Rockwoll Flexi A på 4,5 cm. Da får du i pose og sekk. Luft ca 1cm + isolasjon og gips/spon. Selv om jeg ikke har noen særlig tro på at trinnlyd vil bli særlig mer hørbart igjennom isolasjonen som er i kontakt sammenliknet med 1-5 cm luftlag.

    Lenker
    Glava tar støyen: http://www.glava.no/filesystem/2005/03/stoy_4019.pdf
    Rockwool brann- og lydisolering: http://www1.rockwool.no/graphics/RW-...disolering.pdf

    -Avec

  16. #16
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Avec
    At luft skal gi bedre demping enn isolasjon har jeg fryktelig vanskelig for å se for meg, kontakt eller ikke. Du bør ha belegg for å si dette. Hensikten med lydbøylene er å bryte kontakt mellom harde materialer, og gi et fleksende og uavhengig tak. Typisk tre mot tre, betong mot tre, osv. Isolasjonen kan fint komme i kontakt mellom harde matrialer. Sjekk dokumentasjon fra både Rockwool og Glava. Feks, hvis du skal lage skille vegg som ikke er i kontakt med hverandre. Da setter du opp et stenderverk og et til bortenfor med litt luftklaring i mellom, men isolasjonen skal gå helt inntil i alle fall. Samme hvis du bygger en vegg utenpå, ikke sett stenderverk inntil, men isoler helt inn. JEg tror faktisk at effekten er helt motsatt av hva du mener. Dvs at isolasjonen "kveler" lyden bedre enn luft, kontakt eller ikke. Det er nå min påstand, men selvfølgelig basert på eksisterende dokumentasjon fra de som visstnok kan dette, samt litt logisk sans (i den grad jeg klarer å tenke logisk) :-D

    Hvis det er den mekaniske energi overføringen som er problemet, og ikke lyd generelt så kan jeg si meg enig, dersom det er korrekt som du sier. Alternativt hvorfor ikke begge deler? Bøylene bygger 5-5,5 cm. Lektene kan fint bygge utenfor bøylene, eller du kan bruke tynnere isolasjon, feks Rockwoll Flexi A på 4,5 cm. Da får du i pose og sekk. Luft ca 1cm + isolasjon og gips/spon. Selv om jeg ikke har noen særlig tro på at trinnlyd vil bli særlig mer hørbart igjennom isolasjonen som er i kontakt sammenliknet med 1-5 cm luftlag.

    Lenker
    Glava tar støyen: http://www.glava.no/filesystem/2005/03/stoy_4019.pdf
    Rockwool brann- og lydisolering: http://www1.rockwool.no/graphics/RW-...disolering.pdf

    -Avec
    Det blir vel litt som å skulle beskrive lyden man får når man slipper en bommullsdott fra en meters høyde oppå en annen bommullsdott. Ikke serlig høye lydtrykk akkurat. :-D , men er ikke like sikker på den mekaniske overførings effekten man får mellom platefelt med tett pakket isolasjon vs luft ikke vil ha noe å si for resultatet her. Tror man må se på selve utførelsen av den lagvise konstruksjonen før man kan si noe mer sikkert om hvordan disse tingene virker og spiller sammen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  17. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Lydisolering

    Heisann, jeg hiver meg på her.
    Jeg bor i 2 etasje i en enebolig. Etter at jeg fikk rock band i hus til ps3 har naboen klagd over bassen. Finnes det enkle løsninger på å kunne dempe denne basslyden ned til naboen i 1 etg? Det er ikke akutelt å røkke opp hele gulvet for å isolere "ordentlig" da leiligheten er helt ny og økonomien er skral. Naboen er heller ikke interesert i å gjøre noe med taket sitt. Vil det hjelpe å kjøpe tykke tepper etc? Det er ikke så farlig om det ikke blir så pent, bare jeg kan fortsette å spille litt høyt.
    Takker og bukker for alle som kan hjelpe med svar/linker.

    Louder then hell! :-)

  18. #18
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av panna35
    Heisann, jeg hiver meg på her.
    Jeg bor i 2 etasje i en enebolig. Etter at jeg fikk rock band i hus til ps3 har naboen klagd over bassen. Finnes det enkle løsninger på å kunne dempe denne basslyden ned til naboen i 1 etg? Det er ikke akutelt å røkke opp hele gulvet for å isolere "ordentlig" da leiligheten er helt ny og økonomien er skral. Naboen er heller ikke interesert i å gjøre noe med taket sitt. Vil det hjelpe å kjøpe tykke tepper etc? Det er ikke så farlig om det ikke blir så pent, bare jeg kan fortsette å spille litt høyt.
    Takker og bukker for alle som kan hjelpe med svar/linker.

    Louder then hell! :-)
    For å få bukt med bassen må man dessverre gå grundigere til verks enn å legge et tykt teppe. Det er egentlig ganske omfattende å gjøre noe med gulvet.

    Jeg vil sende mine kondolanser til din nabo. Jeg har bodd i en leiegård med en over meg i to år og har sverget på aldri å bo under noen igjen...

  19. #19
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har bodd i en leiegård med en over meg i to år og har sverget på aldri å bo under noen igjen...
    Enig i den.

    Det er de laveste frekvensene (subwoofer eller fronter som spiller lavt) som beveger seg aller best igjennom bygg og som det også er vanskeligst å dempe.

    Har bodd i en liten terrasseblokk tidligere hvor fyren på enden spilte "house" musikk på høyde med at man trodde det stod en russebuss utenfor en tidlig søndag morgen... det ga kicket til å finne eget hus

  20. #20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    flytting..

    hoffhoff..jaja
    Jeg får vel se meg etter et annet sted å bo da ;-)

    Dersom man bor i en slik leilighet:
    FINN eiendom - Norges største eiendomsmarked. Søk blant hus og leiligheter, og finn din nye bolig.

    og spiller høyt i 3 etasje, hvor mye av bass-lyden vil da gå ned til 1 etasje?

    For bass-lyden beveger seg vel først og fremst nedover, slik at det ikke vil bli et problem med naboens side-vegg i 3 etasje?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •