Lydisolering av nabos gulv - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
  1. #21
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje dette hadde vært noe for deg ;-) ?

  2. #22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kanskje dette hadde vært noe for deg ;-) ?

    Haha, ja det er kanskje eneste måten dersom man vil hamre løs på trommene på rock band..

  3. #23
    Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mine kunskaper sier at dersom naboen din legger ut lydmatte, trinnlydsmatter o.l. så demper dette kun trinnlyd og ikke snakke/musikklyd.
    For å få bukt på det, bør himlingen din rives og isoleres godt. 2 lag gips skrus på, så bør du ha klips og takplater.
    Du nevnte i innlegget at du ønsker å unngå det, men jeg tror det er den eneste / beste løsningen.

  4. #24
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av panna35
    For bass-lyden beveger seg vel først og fremst nedover, slik at det ikke vil bli et problem med naboens side-vegg i 3 etasje?
    Det stemmer vel ikke helt. Grunnen til at det kan virke sånn at bassen går mye nedover, er nokk fordi høytalere (med litt tyngde i bassen) som regel står trygt plantet på gulvet (som igjen er godt festet til resten av huskonstrukajonen), og det er i det nærfeltet til høytaleren der energine fra elementene sendes ut, at lydtrykket fra den vil være kraftigst, og lettere få satt tingene rundt i bevegelse.

    Det er vel også andre mulige årsaker til at bass i enkelte tilfeller lettere overføres i gulvkonstruksoner enn i nabo vegger. blandt annet at standard vegger og har en begrendende høyde på typisk 2.4m på "platefeltet", mens gulvet ikke har denne standard begrensingen av en av retningene som utgjøe arealet som grenser til naboen (tenk litt på lengden og strekket til strengene på en gitar.) . Videre mulige forklaringer er faktor som at veggen pga hvilke retninger de dimmensjonerende kreftene vil gå. kan konstrueres så det ikke er fysisk kontakt mellom stenderene fra en boenhet til en annen, typisk med flere lag med gips for brannhemming osv. Det vil ofte øke lydisoleringen og dempe måten som bevegelses energien kan transporteres gjennom, mens man på gulv konstruksjoner, pga moment belastningene ofte må ha litt høyde som øker stivheten på bjelkene for å få et gulv som er behagelig å ha med å gjøre og de gjerne derfor går tvers i gjennom etasjeskille (uten noen store brannhemminger hvis det ikke er mellom to boenheter), og man må da gjerne foreta seg mer aktiv lydisolering som flytende gulv oppå original gulvet, eller flytende himlinger med lydbøyler for å dempe lyd gjennomgangen.

    Bass er som kjennt vanskelig å dempe effektivt, fordi bølgelenden er såpass stor (for å få en følelse av sørrele kan man dele lydhastigheten i luft ca 340 m/s på frekvensen. Det vil si at for 20hz blir den 17m og for 20 000Hz blir den 17 cm) betyr det at den lett omslutter hindringer, og derfor kan overføres med å gå rundt og "møtes på baksiden." Bedre blir det vel ikke av at resonans frekvensen til de typiske delene en huskonstruksjon består av (resonans frekvens, der små tilførte krefte kan gi store amplitude utsving) også ikke er så langt unna de lave audio bass frekvensene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  5. #25
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av panna35
    Haha, ja det er kanskje eneste måten dersom man vil hamre løs på trommene på rock band..
    Eller så er vel et stort rom i kjelleren det beste utgangspunktet hvis du vil holde på med bråk uten å ødelegeg forholdet til dine naboer. Hvis du først går til det skritt og kjøper hus mener jeg...

  6. #26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Question

    I boligen min har jeg en kjellerstue, i taket på denne finnes det 2 lag 9 mm gips og 12 mm folierte takplater lag på lag, alt er skrudd rett i bjelkelaget som er 20 cm, det er 20 cm glava mellom bjelkelaget, golvet i 2 etasje er 22 mm gulvspon, laminat med vanlig "skumplastunderlag". Det er fryktelig lytt opp, selv nesten det laveste volum og preiking høres opp, ville det hjulpet betraktelig om jeg skrudde lydbølger på det folierte takplatetaket, lekter og 2 lag gips+takplater, passende isolasjon mellom det opprinnelige taket og det nye, samt at en holdt klaring fra veggene med det nye taket, hvor en bruker akrylfuge etc som tettning, og taklister festet med klaring fra tak, eller vegg.

    VIL DETTE HJELPE BETYDLIG? NOEN ERFARINGER?

  7. #27
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 4super4
    I boligen min har jeg en kjellerstue, i taket på denne finnes det 2 lag 9 mm gips og 12 mm folierte takplater lag på lag, alt er skrudd rett i bjelkelaget som er 20 cm, det er 20 cm glava mellom bjelkelaget, golvet i 2 etasje er 22 mm gulvspon, laminat med vanlig "skumplastunderlag". Det er fryktelig lytt opp, selv nesten det laveste volum og preiking høres opp, ville det hjulpet betraktelig om jeg skrudde lydbølger på det folierte takplatetaket, lekter og 2 lag gips+takplater, passende isolasjon mellom det opprinnelige taket og det nye, samt at en holdt klaring fra veggene med det nye taket, hvor en bruker akrylfuge etc som tettning, og taklister festet med klaring fra tak, eller vegg.

    VIL DETTE HJELPE BETYDLIG? NOEN ERFARINGER?
    Dette ville nok ha hjulpet merkbart, ja. Men en tommelfingerregel er at du hadde fått ett enda bedre resultat hvis du hadde røsket vekk det opprinnelige taket og skrudd lydbøylene rett i det opprinnelige bjelkelaget. Dette er for å unngå noe som kalles Triple leaf effect.

  8. #28
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    huff fryktet det, men taket er bare noen måneder gammelt, trodde det skulle bli "bra nok" men nei, kjipt å måttet ligge det ekstra arbeidet i å rive i tillegg til legge nytt, da jeg allerede har vært gjennom "prossesen"ops:

  9. #29
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette ville nok ha hjulpet merkbart, ja. Men en tommelfingerregel er at du hadde fått ett enda bedre resultat hvis du hadde røsket vekk det opprinnelige taket og skrudd lydbøylene rett i det opprinnelige bjelkelaget. Dette er for å unngå noe som kalles Triple leaf effect.
    Det var en ganske så nyttig iformasjon ja. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  10. #30
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette ville nok ha hjulpet merkbart, ja. Men en tommelfingerregel er at du hadde fått ett enda bedre resultat hvis du hadde røsket vekk det opprinnelige taket og skrudd lydbøylene rett i det opprinnelige bjelkelaget. Dette er for å unngå noe som kalles Triple leaf effect.
    Hums. Jeg skal jo også gjøre noe med himlingen min i løpet av 2008..
    Er en leilighet over meg, disse er delt med betongskille. For å gjøre dette best mulig bør jeg da lekte ned så mye som mulig, ha ett "leaf" med to eller tre gipslag, og stappe så mye rockwool som mulig mellom?

    Har jeg da forstått artikkelen riktig?

  11. #31
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Hums. Jeg skal jo også gjøre noe med himlingen min i løpet av 2008..
    Er en leilighet over meg, disse er delt med betongskille. For å gjøre dette best mulig bør jeg da lekte ned så mye som mulig, ha ett "leaf" med to eller tre gipslag, og stappe så mye rockwool som mulig mellom?

    Har jeg da forstått artikkelen riktig?
    Et betongdekke blir regnet som ett leaf, ja, hvis det er det du spør om.

    Jeg er ingen ekspert, men så vidt jeg har skjønt så er alfa og omega når det gjelder lydisolering:

    To lag (leafs) som hver er TYNGST mulig med STØRST MULIG avstand i mellom.

    Dette tatt i betraktning, er det helt korrekt at du bør lekte ned så mye som mulig. Når det gjelder mengde isolasjon, mener jeg å huske at det bør være litt luft igjen, altså ikke "stappe så mye rockwool som mulig mellom", uten at jeg helt husker argumentasjonen for dette. Muligens er det fordi man er redd for at selve isolasjonen skal skape mekanisk kontakt mellom flatene, men som sagt, jeg husker ikke helt i farten...

  12. #32
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette tatt i betraktning, er det helt korrekt at du bør lekte ned så mye som mulig. Når det gjelder mengde isolasjon, mener jeg å huske at det bør være litt luft igjen, altså ikke "stappe så mye rockwool som mulig mellom", uten at jeg helt husker argumentasjonen for dette. Muligens er det fordi man er redd for at selve isolasjonen skal skape mekanisk kontakt mellom flatene, men som sagt, jeg husker ikke helt i farten...
    Mener jeg leste at det var bare tull med luftspalter, men mulig jeg husker feil også :P Får vel uansett lese det over en gang til før jeg setter i gang, vet litt mere nå hvertfall
    Får desverre ikke gjort det så bra som jeg hadde håpt men

  13. #33
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Mener jeg leste at det var bare tull med luftspalter, men mulig jeg husker feil også :P
    Det er godt mulig det også. Tror ikke det har så stor betydning.

  14. #34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er godt mulig det også. Tror ikke det har så stor betydning.
    Blander meg litt inn her, siden jeg sjekket dette ut i går i sammenheng med plassering av slik isolasjon i min (kommende) kino.. Håper det går i orden

    http://guide.rockwool.no/graphics/Pr...v_tre/8-24.pdf

    Her står det en ting jeg reagerte på, og som de sannsynligvis ikke har skrevet uten at det er en god grunn til det:

    Punkt 4. "Rockwool Flexi A-plate monteres i bjelkelaget, slik at underkant isolasjon og bjelke flukter. Ståltråd trekkes på tvers av bjelkene med c/c 400 mm og festes med kramper i underkant av bjelkene."

    Ser til og med ut som de vil ha ståltråd festet, regner med dette er for å hindre at isolasjonen siger ned i ettertid. Jeg går ut ifra at dette er beskrevet for at eneste kobling skal være lydbøyler.

  15. #35
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe - ja, se der du! Tipper det er omtrent like mange meninger som mulige kombinasjoner når det gjelder dette. Leste f.eks. akkurat et annet sted at de anbefalte at isolasjonen lå nedtil gipsplatene for å dempe deres vibrasjoner...

  16. #36
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mortenn
    Blander meg litt inn her, siden jeg sjekket dette ut i går i sammenheng med plassering av slik isolasjon i min (kommende) kino.. Håper det går i orden

    http://guide.rockwool.no/graphics/Pr...v_tre/8-24.pdf

    Her står det en ting jeg reagerte på, og som de sannsynligvis ikke har skrevet uten at det er en god grunn til det:

    Punkt 4. "Rockwool Flexi A-plate monteres i bjelkelaget, slik at underkant isolasjon og bjelke flukter. Ståltråd trekkes på tvers av bjelkene med c/c 400 mm og festes med kramper i underkant av bjelkene."

    Ser til og med ut som de vil ha ståltråd festet, regner med dette er for å hindre at isolasjonen siger ned i ettertid. Jeg går ut ifra at dette er beskrevet for at eneste kobling skal være lydbøyler.
    Ståltråden er for å hindre isolasjonen å dette ned og dermed øke brannmotstand mellom etasjeskillere ved eventuell brann..

  17. #37
    Newcomer T_Trosten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg mener å ha lest at man skal ha en luftespalte, sånn at lyden kan gå frem og tilbake inni veggen og bli dempet. Skal selvfølgelig ikke si noe sikkert her.

  18. #38
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Lydisolering av etasjeskille

    Hei, jeg "kupper" tråde denne tråden :evil: siden det er så mange av denne type spm angående lydisolering

    Jeg skal lydisoleren ned mot naboen som er av betong på ca 160mm og er svært lytt, leiligheten ble bygget i 1947-48, jeg kommer å renske hele leiligheten og mulig jeg lydisolerer alle vegger, et lite problem er at jeg har en radiator festa i veggen som er 1.7 m lang. Først og fremst er det å lydisolere ned mot nabo, jeg kan bygge opp om nødvendig 15 cm .

    Utgangspunkter ned mot nabo er:

    1. Hunton Silencio 36
    2. 2 lag gips a 13 mm
    3. Golvspon 22mm
    4. Underbelegg til parkett
    5. Parkett

    dette blir ikke 10 cm engang så forslag mottas med takk
    og hvor mye ca lydisolering målt i DB som nevt over er det snakk om ?

    Men tar Silencioer bedre eller dårligere enn Rockwool 5 cm angående trinnlyd, luftlyd er den vel bedre ?

    Som sagt andre forslag mottas med takk

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •