kino i fuktig kjeller med blindkjeller (Nå med bilder!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    kino i fuktig kjeller med blindkjeller (Nå med bilder!)

    heihei. da har kinoromprosjektet fått en stor brems. har funnet ut at undergulvet er pill råttent. noen steder har undergulvet falt sammen under vekten av isolasjonene:P råten har satt seg i bærebjelkene, på undersiden er de ganske råtne, du kan rive av biter med hendene, men den øverste delen, ca 2\3deler ser helt frisk ut. selve gulvet er slett ikke så gale heller. det er kun noen få steder råten har gått helt opp til gulvet.

    så, hva anbefaler dere meg å gjøre? først og fremst, hvordan skal jeg fjerne fukten?
    og så hva skal jeg gjøre med gulvet, skal jeg rive opp alt og bygge nytt, eller skal jeg prøve å bare skifte ut det som er råttent?

    det er såpass høyde på blindkjelleren at en kar med litt klaustrofobi fint kan krype under der.
    foreløpig er jeg bare i full gang med å grave opp utenfor huset, for å legge inn knatreplast på utsiden av kjellerveggene. det er forresten ett murhus.

  2. #2
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kunne du tatt noen bilder av det som er skadet ?

    Hva er grunnen til at det er fuktig.

    Dårlig ventilert ?
    Kommer vann inn ved uvær ?
    etc etc.

  3. #3
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ny drenering hjelper mye!! muligens er det alt...

    Nå er det vel viktig å fjerne alt som er fuktskader og snakke med noen som har peiling på slikt ( altså leie inn et firma )

    Ellers ville jeg ha satt på en svær byggtørke til å dra ut fuktighet og tørke det..
    Og når du er ferdig med å fjerne alt og dreneringen er fikset så få inn folk som måler fuktighet og andre verdier..

  4. #4
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    heihei. da har kinoromprosjektet fått en stor brems. har funnet ut at undergulvet er pill råttent. noen steder har undergulvet falt sammen under vekten av isolasjonene:P råten har satt seg i bærebjelkene, på undersiden er de ganske råtne, du kan rive av biter med hendene, men den øverste delen, ca 2\3deler ser helt frisk ut. selve gulvet er slett ikke så gale heller. det er kun noen få steder råten har gått helt opp til gulvet.

    så, hva anbefaler dere meg å gjøre? først og fremst, hvordan skal jeg fjerne fukten?
    og så hva skal jeg gjøre med gulvet, skal jeg rive opp alt og bygge nytt, eller skal jeg prøve å bare skifte ut det som er råttent?

    det er såpass høyde på blindkjelleren at en kar med litt klaustrofobi fint kan krype under der.
    foreløpig er jeg bare i full gang med å grave opp utenfor huset, for å legge inn knatreplast på utsiden av kjellerveggene. det er forresten ett murhus.
    Anbefaler deg å rive opp alt først for å få oversikt over skadene. Å bytte ut det som er råttent er bare å gjøre noe med symptomene, ikke årsaken.

    Om jeg forstår deg rett så er det tregulv/bjelker over en blindkjeller? Eller er det tregulv lagt oppå betong?

  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja det er tregulv og bjelker over en blindkjeller. jeg tror en av årsakene til fukten kan være at det ligger grus og slikt rett inntil murveggen på utsiden, så det holder eg på å fikse nå. hvilke andre grunner kan det være? kan det komme nedenifra? hvordan stopper jeg fukt som kommer nedenifra? dvs fra blindkjelleren\gulvet i blindkjelleren.

    og hvordan drenerer\tørker jeg det? lar det stå på godt med varme?
    en byggtørker, er det bare en sånn stor byggvifteovn-sak?

    ikke så fristet til å leie inn folk siden det sikkert blir veldig dyrt! men må mann så må mann.. først skal jeg ihvertfall få kjentfolk som er snekkere, entrepenører og slikt til å komme og se på det.

    takker for kjapp og god respons folkens kan prøve å ta bilder.

  6. #6
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs

    ikke så fristet til å leie inn folk siden det sikkert blir veldig dyrt! men må mann så må mann.. .

    Det er sant, men hvis du ikke gjør et bra grunnarbeid har du samme problem igjen om noen år. og da er det enda værre

  7. #7
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her står litt om noen av årsaker og utbedring av fukt i krypkjellere:

    Anticimex - Anticimex Krypgunnsavfukter

    Avfukting - Adsorpsjonsavfukter - AVTUM NORGE AS

    "Hvorfor er hus med krypkjeller spesielt utsatte?

    Et hus med krypkjeller får ofte fuktskader. Statistikken viser at 7 av 10 hus med krypkjeller risikerer å få fuktskader. For deg som bor i et slikt hus og vil unngå fremtidige problemer, finnes Anticimex Krypgrunnsavfukter.

    Problemer med fuktighet i grunnmuren oppstår stort sett i krypkjellere som er vintilert utenfra. Luften utenfra kommer inn gjennom ventilene og kjøles ned i den kjølige grunnen. Den relative fuktigheten vil derved øke, og gjennom sommeren kan det dannes kondens.
    Mugg og sopp trenger fuktighet for å utvikles og når den relative fuktigheten ligger på over 70% trives de meget godt. Den normale relative fuktigheten utendørs er ca. 80%.

    I gamle hus med jordkjeller fantes det sjelden problemer med fuktighet, fordi gulvene var dårlig isolerte og varme ble tilført grunnen. Problemene er mest vanlige i hus som er bygget på 1970-tallet og senere, eller i eldre hus som er etterisolert. For å få varmere gulv og for å spare energi begynte man å isolere gulvbjelkelaget i større grad. På denne måten tilføres ingen varme, og den relative fuktigheten stiger i krypkjelleren."

  8. #8
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og her er sakset litt fra Byggforsk sitt blad om krypkjellere/kryprom:

    Byggforsk

    Den viktigste forutsetningen for å unngå skader i kryperom er å sikre god ventilasjon.

    Vanlige årsaker til mangelfull ventilasjon av kryperommet er:

    – Samlet ventilareal er for lite.
    – Ventilene er uheldig plassert, slik at det oppstår «dødsoner» uten ventilasjon.
    – Ventilasjonen foregår gjennom bøyde rør («svanehalsrør») gjennom ringmuren. Formen på rørene hindrer effektiv luftgjennomstrømning,
    – Ventilene er skjermet av tett plantevekst.
    – Ventilene er tettet for å oppnå høyere golvtemperatur om vinteren
    – Mørtelrester blokkerer ventilåpningene.
    – Ytre dekkplate på ventilene har for små spalteåpninger eller de er klemt sammen.
    – Korrosjon har ført til at beskyttelsesnettingen i ventilene har «grodd» igjen.

    Dammer i kryperommet og fordamping fra fuktig terreng kan gi svært høy luftfuktighet i kryperommet, spesielt i kombinasjon med dårlig ventilasjon. Særlig utsatte er hus på flate, fuktige jordtomter. I store deler av året (vår, sommer, tidlig høst) kan relativ luftfuktighet være nær metningspunktet (RF = 100 %).

    Terrengnivået i kryperom er oftest lavere enn terrenget rundt huset. Høy grunnvannstand, vann som følger bart fjell eller som transporteres kapillært opp til overflaten, kan tilføre kryperommet fritt vann. I tillegg kan vann som trenger inn gjennom lave ventiler eller sår i ringmuren, samt lekkasjevann fra rørinstallasjoner i kryperommet, samle seg i fordypninger/groper.

    Trebjelkelag over fuktige kryperom er svært utsatt for soppangrep. Ved høy relativ fuktighet i kryperommet, eller ved direkte fukttransport gjennom fundament/ringmur, kan trebjelkelaget tilføres nok fuktighet til at det oppstår soppvekst.

    Alternative utbedringsmetoder

    Gjenfylling av kryperommet med lettklinker
    Ved alvorlige skader i bjelkelaget vil full utskifting være aktuelt. Et godt alternativ kan da være å fuktsikre grunnen (legge damptett folie, ev. drenere), fylle hele kryperommet med isolerende materiale av lettklinker og til slutt støpe et nytt betonggolv. Løsningen eliminerer framtidige fuktproblemer med kryperommet og sikrer samtidig god varmeisolering av golvet.

    Fuktsikring og isolering av grunnen i kryperommet
    I tillegg til å fuktsikre grunnen i kryperommet på vanlig måte (damptett folie, ev. drenering og god ventilasjon), kan det ofte være nyttig å legge matter eller plater av mineralull på bakken. Dette vil redusere varmeavgivelsen fra bjelkelaget til den relativt sett kaldere grunnen. Temperaturen i kryperommet blir høyere i den årstiden hvor risikoen for høy fuktighet og kondensdannelse er størst. På denne måten reduseres også fuktpåkjenningene og risikoen for fuktskader.

  9. #9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ah! fantastisk. tusen takk! nå skal jeg ta og sette meg litt inn i lesestoffet her. har fått folk til å se på fuktskadene, og eg trenger nok bare å skifte ut undergulvet+ isolasjon. og så hive på noen forsterkninger.
    så når eg er ferdig med utgravingen, og fått på plass knatreplast, så skal vi lage noen ventiler fra krypkjelleren og ut i friluft, så det blir luftsirkulasjon, slik som det er nå ser det ut som at det er helt tett der nede.

    Når det er gjort skal vi rive vekk gammelt undergulv og isolasjon, og så få inn en avfukter som skal stå og jobbe ett par dager, til det er helt drenert. til slutt hiver vi på igjen isolasjon og legger opp noen plater til å holde de på plass, og noen kraftige bjelker til å støtte opp gulvet.

    når det så har stått slik noen uker må vi få målt fuktigheten, og se om det er nødvendig å gjøre noe mer, f.eks noe sånt som anticimex (tusen takk for tipset hjalmarjalla)

  10. #10
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et veldig godt grunnlag er å få god drenering rundt huset. Vann har en lei tendens til å renne nedover (hehe), men samles da opp i dammer hvis de støter på solid masse (fjell, store steinblokker etc).

    Drittjobb, men overkommelig. Lei deg en minigraver hvis du kommer til, ellers må du bruke spade. Grav deg en god grøft rundt hele huset, legg på isola plater mot grunnmur OG dreneringsrør som til sist ledes gjennom ett eller flere rør videre ned og vekk fra huset. Husk at også overvann (takrenner, sluker etc) også bør legges videre i drensrør.
    Fyll tilbake mot huset forsiktig og gjerne med store steiner innerst og mindre og mindre utover - ikke jord inntil selve plasten ihvertfall.

    Hvis du har steder på tomta du mener opptar mere vann enn andre, myrlendt terreng eller større ansamlign av leirjord, sørg for at denne delen av tomten har drenering vekk fra huset.

    Mens du jobber så gjør som tipset over her: sørg for at kjelleren får masse luft/ventilasjon og gjerne en byggtørker. Men luften må UT, ikke bare varmes opp - det er veldig mye luftfuktighet og dette er kolossale mengder med vann.

    Etter alt dette: sørg for tilstrekkelig ventilasjon, faste installasjoner, enten mekanisk eller naturlig. En god regel: det er bedre med en lufteventil for mye enn en for lite.
    Og disse ventilene må monteres slik at det skapes gjennomtrekk eller uttrekk over tak (undertrykk). f.eks 2 ventiler på samme vegg har liten hensikt - en i hver ende - men gjerne en i hvert hjørne

  11. #11
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    graving av grøft pågår, men vil det ikke holde hvis eg bare graver meg ned til litt under bakkenivået til blindkjelleren? og så legger knatreplasten helt ned? kunne kanskje være en ide og lage ett slikt dreneringsopplegg i tillegg for å være sikker. takk for tipsen
    virkelig god hjelp å få her

    hmm, men en liten ide. hadde f.eks en PJ tålt å få tilført kald luft utenfra? mtp fuktigheten? kunne jo laget en effektiv hush-box med slanger fra en ventil og vifter.

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Taknedløp skal gå i et seperat system og dreneing i et.....husk og ordne mulighter for staking/spyling på begge systemene......

  13. #13
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av peak10
    Taknedløp skal gå i et seperat system og dreneing i et.....husk og ordne mulighter for staking/spyling på begge systemene......
    Ikke nødvendivis. Begge deler kalles for overvannsdrenering. Ikke alle kommuner/byggefelt har krav om slik drenering - det avgenger bl.a. av terrenget rundt.

    Men mulighet for staking er viktig.

    Du bør grave godt ned til under gulvnivå i kjelleren - vann renner nedover og da vil de gå den vegen istedetfor inn mot kjellergulv. Plast da helt ned og gjerne litt ut og så legges drensrøret oppi vinkelen, inntil murveggen. Da kan det umulig komme vann inn i huset.

  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er vell regler på hva som skal gjøres iforhold til takvann/drenering
    men er uten tvil det beste og legge to rør et til takvann og et til drenering....Men for sikkerts skyld sjekk plan og byggningsloven skal stå der

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Exclamation Isolering

    Din krypkjeller er fuktig. Det er ingen overraskelse. Dersom du ikke klarer å få fukten ut av kjelleren vil den naturligvis gjøre skade på trebjelkelag og annet som ikke tåler fukt. Når du nå har oppdaget dette og skal sette igang med rehabilitering er det viktig å gjøre tingene på riktig måte slik at du kan eliminere fukten en gang for alle. Sjekk Isodren - Isodren Fukt fuktproblem fuktskader drenering isolering fuktsikring isoleringprodukter prosjektering drens takdrenering takisolasjon sopp grunnkonstruksjoner mugg drensrør dreneringsentreprenør gulvkonstruksjon graveentreprenør radon maskin. Der finner du svar på problemet.

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hva med betongtett? sprøyt på utsiden/innsiden og lager en film som er like sterk som betongen og som er vanntett..

  17. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har akkurat utbedret min krypkjeller som hadde jordgulv og ca 60-70cm høyde.
    Jeg leide ett transportbånd og kjøre på med jevnt lag med 10cm finpukk, oppå der la jeg et par lag med gamme pressening og på toppen et lag med tykk plast (fuktsperre) har også montert to 125mm kanalvifter som drar luft ut av kjelleren. En himmelvid forskjell.

  18. #18
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    flottflott! her strømmer det innn med knallbra hjelp og tips!!

    jeg har fått målt fuktigheten i kjelleren til 82% RL. har tenkt litt på vifter ja! hadde det hvert en god ide kanskje? får man tak i vifter som går på veldig lave hastigheter? trenger jo ikke å flytte så voldsomt med luft, bare det er litt undertrykk så går det vel bra, litt sirkulasjon. skal også skaffe meg en luftavfukter som kan stå der nede og jobbe kontinuerlig. så håper eg at dette sammen med knatreplasten fikser problemet. hvis ikke kan eg prøve enten ditt forslag doxa, eller fersken sin betongtett. det er jo slikt som ikke er noen problem å legge på når eg ferdig med det eg holder på med nå!

    hmm, tre fluer i ett smekk-ide her nå. hva hvis jeg trekker ett rør fra kjelleren, opp til hush-boksen til pj'en, så videre til snekkerboden ved siden av kinoen. så lar eg røret gå nedover langs veggen der litt (minimere viftestøy) og så lar det ende i en kraftig vifte som trekker luften ut. da vil eg få kjølt ned pj'en, få luftsirkulasjon i krypkjelleren, og få varmet opp snekkerboden litt jeg kan jo også la luften gå ut gjennom en ventil. ka tror dokkar?

  19. #19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har som sagt 2 kanalvifter på 125mm i kjelleren min, har hastighetsregulator foran og termostat som skrur av viftene hvis det blir veldig kaldt der inn (under 0)

    Et annen alternativ hvis du alikevel skal rive bjelkelaget over er og fylle igjen og støpe gulv med fuktsperre og varmekabler over = enda flere fluer i en smekk.

  20. #20
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    så da blir luften trekt ut gjennom to kanaler og trekker inn luft utenifra gjennom andre kanaler?
    men hvis man suger inn luft utenfra, så vil vel denne luften ha høyere luftfuktighet enn den luften som allerede er inne, eller tar eg helt feil nå?

    hvor fikk du tak i dette? vifter med styring.

    tviler på at eg gidder å rive opp bjelkene også, tror de klarer seg fint. ellers så hadde jo det hvert ett godt alternativ!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •