kino i fuktig kjeller med blindkjeller (Nå med bilder!) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

..

Skulle ha gjort kjelleren om til en kjemmekino selv.

Kunn jordkjelder hos der det skal bygges her, lavt under taket også.

Regner med å grave ut omtrent 50cm ned over en 80 - 100 kvadrat av kjelleren avhengi av om det skal gjøres like høyt under taket i vinkjelleren og baren.

Husets grunnflate er på 308kvad så selvom det er to meter tykke vegger der og et par brukbart store piper burde få plass til en real kino der.

Men når dere snakker om disse tiltakene over så blir det jo en del i høyden, jeg ønsker å lage gulvet så lavt som mulig da jeg ønsker så mye ekstra høyde under taket som mulig.
    Noen her som har laget kino i en tidligere potetkjeller før kanskje?
    Skal gjøre så mye som mulig selv såklart og ser nok for meg at gravingen blir et stort prosjekt bare det, fjerne en plass mellom 40 og 50 kubik jord :lol:

Hvordan bør gulvet gjøres etter at gravinga er ferdig mener jeg. noen ideer?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Skulle ha gjort kjelleren om til en kjemmekino selv.

Kunn jordkjelder hos der det skal bygges her, lavt under taket også.

Regner med å grave ut omtrent 50cm ned over en 80 - 100 kvadrat av kjelleren avhengi av om det skal gjøres like høyt under taket i vinkjelleren og baren.

Husets grunnflate er på 308kvad så selvom det er to meter tykke vegger der og et par brukbart store piper burde få plass til en real kino der.

Men når dere snakker om disse tiltakene over så blir det jo en del i høyden, jeg ønsker å lage gulvet så lavt som mulig da jeg ønsker så mye ekstra høyde under taket som mulig.
    Noen her som har laget kino i en tidligere potetkjeller før kanskje?
    Skal gjøre så mye som mulig selv såklart og ser nok for meg at gravingen blir et stort prosjekt bare det, fjerne en plass mellom 40 og 50 kubik jord :lol:

Hvordan bør gulvet gjøres etter at gravinga er ferdig mener jeg. noen ideer?
    Det første du bør sjekke er hvor langt ned grunnmuren går. Du kan ikke grave dypere enn nedre kant av grunnmuren pga fare for utrasing, samt at vann kan komme inn. Det nye gulvet bør ikke legges lavere enn ca 20 cm over nedre kant av grunnmuren. Dersom du må grave nedenfor grunnmuren, må du i så fall støpe under grunnmuren og det er ikke bare, bare ;-)

Jorda får du lettest ut om du lkan "ofre" et kjellervindu og leier et transportbånd som kan stikkes ut vinduet. Da slipper en masse bæring.

Dersom du får gravd ut som planlagt, så bør du legge minimum 10cm drenerende lag med singel/grus, evt fiberduk under. Deretter legger du minst 5cm trykkfast isolasjon, og så plastfolie. Over dette støper du minst 5cm armert betong, gjerne med varmekabler i om du vil ha det lunt i kinoen :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HM! burde jeg ha knatreplast i stedet for veggpapp mellom mur og isolasjon på veggene? på innsiden? foreløpig er det veggpapp der, men ser at jonrune bruker knatreplast!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    HM! burde jeg ha knatreplast i stedet for veggpapp mellom mur og isolasjon på veggene? på innsiden? foreløpig er det veggpapp der, men ser at jonrune bruker knatreplast!
    Kommer litt an på. Dersom du er helt sikker på at veggene er helt tørre, eller vil bli det som følge av drenering etc så skal det ikke være nødvendig.

Men om du er i tvil kan det være en rimelig forsikring for å hindre fuktvandring inn i vegg og isolasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så da blir luften trekt ut gjennom to kanaler og trekker inn luft utenifra gjennom andre kanaler?
    men hvis man suger inn luft utenfra, så vil vel denne luften ha høyere luftfuktighet enn den luften som allerede er inne, eller tar eg helt feil nå?

hvor fikk du tak i dette? vifter med styring.

tviler på at eg gidder å rive opp bjelkene også, tror de klarer seg fint. ellers så hadde jo det hvert ett godt alternativ!
    Det bare vanlige kanal vifter med en regulator foran (ser ut som en dimmer) og en vanlig billig termostat

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, en kompis forslå at jeg bare kunne legge fuktsperre, dvs plast, undersiden av hele gulvet. og da slipper jeg bry meg om fuktigheten nede i krypkjelleren, og kan heller bruke avfukteren i selve kjellerrommet. kan dette stemme? eller vil fuktigheten fra krypkjelleren likevel snike seg forbi plasten og opp til treverket\isolasjonen?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, en kompis forslå at jeg bare kunne legge fuktsperre, dvs plast, undersiden av hele gulvet. og da slipper jeg bry meg om fuktigheten nede i krypkjelleren, og kan heller bruke avfukteren i selve kjellerrommet. kan dette stemme? eller vil fuktigheten fra krypkjelleren likevel snike seg forbi plasten og opp til treverket\isolasjonen?
    Sannsynligvis...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn, da var eg ferdig med å rive hele undergulvet og fått vekk isolasjon. graden av råte varierer ekstremt rundtom under gulvet. noen steder kunne eg bare plukke vekk plankene som bare smuldret opp, mens noen steder var treverket så og si helt friskt. har funnet ut av at på ene siden av skorsteinen er det veldig råttent. inntil den lengste ytterveggen varierer det en del, men er mye råttent der. lurer på om det bare ligger rus rett inntil veggen utenfor der.

men felles for nesten hele undergulvet er at langs veggene ser det ut som at bærebjelkene er våte, men de er ikke råtne heldigvis.

jeg satt en avfukter ned i krypkjelleren, hygrometeret på den viste 98%!!!!! lliitt høyt?

kanskje det hadde hvert en ide å bruke styrefoam i stedet for knattreplast utenpå murveggene? da burde eg vel være helt sikker! noen som vet om det er veldig dyrt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styrofoam er dyrt men bra får en ok isolerin på utsiden av muren og det er bra.....ta en sjekk på pris kan ofte variere en del i pris....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utvendig isolering

Bruk ISODREN platen. Det sparer deg for veldig mye arbeid, samt mindre massehåndtering. Sjekk isodren.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Etter mye om og men har jeg nå bestemt meg for å skifte ut hele gulvet. tømme hele rommet for absolutt alt, og bygge det opp igjen fra grunnen av. (det blir seff midlertidig kino i stuen)

foreløpig har jeg bestemt meg for følgende fremgangsmåte:
    først noen kraftige bærebjelker. 2*8 eller 2*7.
    Så har eg blitt anbefalt å bruke en spesiell type diffusjonspapp på undersiden av isolasjonen. som slipper ut fuktighet uten å slippe den inn. denne legges slik at den dekker på undersiden av hele gulvet, og festes med trykkimpregnerte lekter på undersiden av bærebjelkene.
    Så legges isolasjon oppå. noen formening om hvor tykt eg trenger? MÅ det fylle hele hulrommet som bærebjelkene skaper? 200mm glava på hele gulvet blir dyrt. kan eg klare meg med 100mm?
    Deretter blir det gulvspon og til slutt parkett.
    Men en ting jeg lurer veldig på, og som er ekstremt viktig (en av grunnene til at eg skal lage nytt gulv) og det er hva eg skal gjøre der bærebjelkene møter veggene. Skal jeg kanskje legge noe tykk plast der, for å være sikker? eller holder det med diffusjonspappen?

Så blir det seff gravd ut og lagd ned dreneringsystem på utsiden av rommet\huset, og bra med ventilasjon skal ordnes.

Nå venter eg btw den siste pakken med høyttalerdeler fra danmark hvert øyeblikk, så da blir det kanskje en liten byggelogg på 7stk C17 fra troels gravesen og 1stk 270L TC-sub. midlertidig kino i stuen må opp. passe frustrerende og sitte på kino-utstyr til 20-30k uten å få bruke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye om og men har jeg nå bestemt meg for å skifte ut hele gulvet. tømme hele rommet for absolutt alt, og bygge det opp igjen fra grunnen av. (det blir seff midlertidig kino i stuen)

foreløpig har jeg bestemt meg for følgende fremgangsmåte:
    først noen kraftige bærebjelker. 2*8 eller 2*7.
    Så har eg blitt anbefalt å bruke en spesiell type diffusjonspapp på undersiden av isolasjonen. som slipper ut fuktighet uten å slippe den inn. denne legges slik at den dekker på undersiden av hele gulvet, og festes med trykkimpregnerte lekter på undersiden av bærebjelkene.
    Så legges isolasjon oppå. noen formening om hvor tykt eg trenger? MÅ det fylle hele hulrommet som bærebjelkene skaper? 200mm glava på hele gulvet blir dyrt. kan eg klare meg med 100mm?
    Deretter blir det gulvspon og til slutt parkett.
    Men en ting jeg lurer veldig på, og som er ekstremt viktig (en av grunnene til at eg skal lage nytt gulv) og det er hva eg skal gjøre der bærebjelkene møter veggene. Skal jeg kanskje legge noe tykk plast der, for å være sikker? eller holder det med diffusjonspappen?

Så blir det seff gravd ut og lagd ned dreneringsystem på utsiden av rommet\huset, og bra med ventilasjon skal ordnes.

Nå venter eg btw den siste pakken med høyttalerdeler fra danmark hvert øyeblikk, så da blir det kanskje en liten byggelogg på 7stk C17 fra troels gravesen og 1stk 270L TC-sub. midlertidig kino i stuen må opp. passe frustrerende og sitte på kino-utstyr til 20-30k uten å få bruke det.

Hvor langt spenn har du? 2x4 holder vel til ca 4 m ved cc60. Jeg ville fylt opp med isolasjon.

Du får legge ut noen bilder!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ca 3.5 m spenn. cc60, er det avstanden mellom bærebjelkene? holder det med så lite som 2x4 tror du?

en av ytterveggene er ekstremt fuktig, på det tredje bilde kan dere skimte noe hvite greier som vokser på veggen. vet ikke helt hva det er, men eg finner det en del steder på murveggene. Hvordan hindrer eg dette? knottreplast på inntil murveggen på innsiden?

her er noen bilder eg tok.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2"4 er ikke nok på 3.5m spenn. Må opp på minst 2"6. Jeg har nesten 4m spenn på verandaen med 2"6 CC 60, og det svikter litt.

Sjekk ut I-bjelker fra Hunton. Egen taball på www.hunton.no på hvilken dim du trenger.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •