Stjernehimmel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Stjernehimmel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stjernehimmel

Hey.

Har et rom på 10mm2 som jeg skal ha fiberoptisk belysning i noe alla de ferdig kita som selges på Fiberoptisk Lys Calco AS - Forsiden
    Noen som har erfaring med dette? Har allerede tenkt meg noen problemstillinger som fks:

*Hvor plassereslysgiver med tanke på utskifting av pære?
    *Hvordan monteres disse da taket må senkes. Alle gipsplatene skal jo ha fiber. Hva gjør man da med den siste gipsplata i taket?
    *Gipstaket må jo sparkles og males. hvordan gjør man det uten og male over fiber?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av lyskilden går fint med å legge den over takhimlingen, men en passer på at en har et stort nok service-hull (med lokk) til å gjøre koblinger og skifte av lyspære. Alternativ er å plassere lyskilden i et annet naborom eller i etasjen over.

Maling går fint hvis en på forhånd trekker ut fibrene lenger enn at de er flush med taket for å å stappe/dytte dem tilbake når malingen er utført.

Siste plate er jo tricky, men med en gipsplateheis kan du heve plata til den er nesten oppe, feste fibrene og så heve den helt opp til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel kanskje en fordel og lime fast fibrene?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud for en drittjobb dette er... og det er så lett å gjøre det stygt. Men når det er pent så er det pent også. Jeg har montert 3 stykker i min karriere. og det ble OK. Men det er utrolig mye jobb. Og det krever at du har litt himling over. Altså plass

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel kjøpt fiber med led lyskilde også, mener jeg å ha sett. Slipper å tenke på pærebytte da.

Her for.eks LED lampe LED lys Design Belysning

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda er en skikkelig feinsmecker jobb, men resultatet er motivasjon nok!

hva gjorde du med lyskilden?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    hva gjorde du med lyskilden?
    Jeg lagde en plate å sette hele "sende enheten" på oppe på kaldloftet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Jeg lagde en plate å sette hele "sende enheten" på oppe på kaldloftet...
    Kan òg sette den i eit skap e.l. Men husk at den bråker noke jævlig! Ivertfall dei eg har vore borti. Lykke til med båringa!

Det du kan gjer med maling og sparkling er at du stikker dei litt gjennom, og når du er ferdig å male så drar du dei noken cm. lengre ner før du klypper den med taket. Visst du skal ha fiber med lampe under så lar du dei henge under med ein pose e.l. festa rundt, så knepper du dei påplass etterpå.
    Skal du lime dei bør du absolutt sjekke med produsenten kva lim du kan bruke, da den lett kan etse seg gjennom fibertråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne gamle tråden då eg har søkt over alt på nettet og ikkje heilt klarer å skjønne det som eg lurer på...
    Eg skal ha Hunton Fermacell fibergips plater på 60cm bredde i taket. Dei har også sparklekant (ca 4cm pr.plate, altså ca 8cm totalt når to plater er sett sammen).
    Korleis kan ein sparkla taket? Ser at fleire skriver at det går heilt fint, det er berre å la fibertrådene stikke eit par cm gjennom taket, så kappe dei etter at ein har spakla og mala taket... Dette er det eg sliter med å forstå. Det må vær vanskelig å dra sparkelspaden over eit tak når det henger masse fibrer igjennom, og når ein skal pusse det så ryker vel desse glasfibrene(?).
    Er det slik at ein ikkje kan heilsparkle eit tak når ein legger stjernehimmel og at ein må unngå at fibrene kommer innanfor desse 8cm'ane med sparkelkant?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •