Lydisolering: Hull til kontakter og tetting av disse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering: Hull til kontakter og tetting av disse

Det er ikke til å unngå at det blir en del hull i veggene (og taket) i en hjemmekino med skjult (elektrisk) anlegg, og det er jo uheldig med tanke på lydisolasjon.

Er det noen som har funnet en god løsning på hvordan man gjør slike hull så tette som mulig mht. lydgjennomgang? Jeg så for meg fugemasse mellom veggen og boksen, men er det noen som har gjort noen grep inne i selve boksen? Som å tette hullene til k-rørene (vel og merke etter ledningene er dratt...) med modelleire eller annen galskap? Blir jo litt klin hvis man skal dra ledninger på nytt, men det er vel ikke hver uke akkurat...

Nå har jeg min egen brainstorming her, men jeg har også lurt på om det er en (god) ide å lage tette "rørgater" i stenderverket som tetter mot gips/panel, slik at man ikke trenger å bekymre seg videre for hullene som boksene må ha... Spørs om det er verdt det :-)

Noen som har noen erfaringer eller ideer?

Newcomer bakk1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PU skum? (Til å isolere rundt vinduer med) Det blir det i alle fall ikke så mye klin av...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bakk1
    PU skum? (Til å isolere rundt vinduer med) Det blir det i alle fall ikke så mye klin av...
    Men særlig lydtett er det vel muligens ikke? Jeg fikk i alle fall anbefalt å bruke fugemasse framfor slikt skum når jeg skulle sette inn lydvinduene mine, pga lydegenskapene...

Men takk for tipset uansett :-)

Newcomer bakk1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei... Det blir nok ikke det. Er vel en mulighet å bruke RockWool eller Glava, vet ikke hvor mye det hjelper men?

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg også tenkt endel på, og det jeg har kommet fram til er at jeg ikke tør å risikere at det ikke skal bli bra!
    Det jeg skal gjøre er å lage skrå kanaler i alle hjørner som man kan legge kabler skjult i.. Feks strøm nede ved gulvet, og div av kabler oppe ved taket. legger ved ett bilde av sånn jeg har rommet i planene foreløpig

De skrå hjørnene har jeg tenkt skal lages av sånne pressede glavamatter med
    ett lag av asfaltplate på toppen, sånn at de også fungerer som bassfeller + at
    det også burde gjøre litt for akustikken i rommet

Er vel ikke helt det du spurte etter, men er jo en mulighet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Dette har jeg også tenkt endel på, og det jeg har kommet fram til er at jeg ikke tør å risikere at det ikke skal bli bra!
    Det jeg skal gjøre er å lage skrå kanaler i alle hjørner som man kan legge kabler skjult i.. Feks strøm nede ved gulvet, og div av kabler oppe ved taket. legger ved ett bilde av sånn jeg har rommet i planene foreløpig

De skrå hjørnene har jeg tenkt skal lages av sånne pressede glavamatter med
    ett lag av asfaltplate på toppen, sånn at de også fungerer som bassfeller + at
    det også burde gjøre litt for akustikken i rommet

Er vel ikke helt det du spurte etter, men er jo en mulighet
    Jeg synes det var et veldig godt alternativ, jeg grumle!

Men jeg har nok ikke muligheten til å gå så langt som deg, siden jeg ikke får lov til å gå "hele veien" med rommet.

Stilig kino du har på trappene, forresten. Er surround-høyttalerene in-wall, eller er det std høyttalere som du har bygget inn?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg synes det var et veldig godt alternativ, jeg grumle!

Men jeg har nok ikke muligheten til å gå så langt som deg, siden jeg ikke får lov til å gå "hele veien" med rommet.

Stilig kino du har på trappene, forresten. Er surround-høyttalerene in-wall, eller er det std høyttalere som du har bygget inn?
    Har du en byggetråd ? hadde vært kjekt å fått samla alle ide'ne dine for rommet
    på en plass, selv om du ikke har begynt enda "+ at det er en byggtråd jeg skal følge
    nøye med på, spesielt etter å ha fulgt med på den utrolig gode sonus tråden din "

Så du har tenkt å bruke panel utenpå gipsen ? brystning ?
    Hva med å fore ut brystningen såppas mye at du får plass til innbygnings kontaktene mellom panelen og gipsen ? sparer seg jo for mange hull i gipsen da
    Og de punktene som faller utenom kan man kanskje spraye med noisekiller etter at man har koblet ferdig ?

Ang mitt rom så er det std ht ja jbl L820 som surround og 3 x LC2 i front.
    Rommet vil bli laget helt rektangulært med gips, så de skrå veggene bak er bare lett vegger for å skjule utstyr/kabler og for å få riktig vinkling på bakht + at jeg håper på en akustisk effekt på de også
    Og de må nesten kunne lukkes opp for å komme til utstyret bak der :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan aldri i min villeste fantasi tro at dette har noe nyttig for seg..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en byggetråd ? hadde vært kjekt å fått samla alle ide'ne dine for rommet
    på en plass, selv om du ikke har begynt enda "+ at det er en byggtråd jeg skal følge
    nøye med på, spesielt etter å ha fulgt med på den utrolig gode sonus tråden din "
    Hehe - takk :-)

Ja, hvis sonosub-tråden min ble lang, så kan du jo glede/grue deg til kino-tråden... ;-)

Nei, jeg har ikke startet den enda. Føler liksom at jeg har litt for mange løse tråder til at jeg kan starte en.. eh... tråd. Men jeg har opprettet en liten kino-side hvor jeg har skrevet en del funderinger og en slags framdriftsplan. Som du kan se av sidene, så har jeg ufattelig mange ubesvarte spørsmål, men håpet er jo å fore på med noen fornuftige svar bak spørsmålene...

Så du har tenkt å bruke panel utenpå gipsen ? brystning ?
    Hva med å fore ut brystningen såppas mye at du får plass til innbygnings kontaktene mellom panelen og gipsen ? sparer seg jo for mange hull i gipsen da
    Og de punktene som faller utenom kan man kanskje spraye med noisekiller etter at man har koblet ferdig ?
    Nei, ikke brystning. MDF SmartPanel i hele høyden. Enten kjører jeg på med ett liggende lag gips og ett (stående) lag med SmartPanel, eller så tar jeg den helt ut og kjører stående gips + liggende gips + stående SmartPanel. Mulig jeg drar på med GreenGlue i mellom også for virkelig å gjøre det vanskelig... SmartPanelen har jeg hatt liggende klar i ett år... De hadde nemlig supertilbud på SmartClub for en stund siden. 25 kunder og 2 paller SmartPanel. Første gang jeg har fått to blodige knoker av å være på salg, men det er en helt annen historie...

Ang mitt rom så er det std ht ja jbl L820 som surround og 3 x LC2 i front.
    Rommet vil bli laget helt rektangulært med gips, så de skrå veggene bak er bare lett vegger for å skjule utstyr/kabler og for å få riktig vinkling på bakht + at jeg håper på en akustisk effekt på de også
    Og de må nesten kunne lukkes opp for å komme til utstyret bak der :P
    De skråveggene bake børe vel fylles med ett eller annet hvis de skal fungere som bassfeller?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Hva er det du mener ikke har noe nyttig for seg ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - takk :-)

Ja, hvis sonosub-tråden min ble lang, så kan du jo glede/grue deg til kino-tråden... ;-)

Nei, jeg har ikke startet den enda. Føler liksom at jeg har litt for mange løse tråder til at jeg kan starte en.. eh... tråd. Men jeg har opprettet en liten kino-side hvor jeg har skrevet en del funderinger og en slags framdriftsplan. Som du kan se av sidene, så har jeg ufattelig mange ubesvarte spørsmål, men håpet er jo å fore på med noen fornuftige svar bak spørsmålene...
    Ah se der ja den siden skal jeg kose meg med i kveld

Nei, ikke brystning. MDF SmartPanel i hele høyden. Enten kjører jeg på med ett liggende lag gips og ett (stående) lag med SmartPanel, eller så tar jeg den helt ut og kjører stående gips + liggende gips + stående SmartPanel. Mulig jeg drar på med GreenGlue i mellom også for virkelig å gjøre det vanskelig... SmartPanelen har jeg hatt liggende klar i ett år... De hadde nemlig supertilbud på SmartClub for en stund siden. 25 kunder og 2 paller SmartPanel. Første gang jeg har fått to blodige knoker av å være på salg, men det er en helt annen historie...
    ah ha ja, er vel ikke noen god ide å fore ut siden du skal dekke hele veggen.
    rart ingen har kommet med lister man kan trekke kabel inni :P
    hadde jo kunne ha blitt god plass om du hadde kappet smartpanelen sånn at det ble et tommrom bak lista

De skråveggene bake børe vel fylles med ett eller annet hvis de skal fungere som bassfeller?
    Skrå veggene skal ikke være bassfeller.. blir nok bassfeller i hjørnene innenfor panelet men de små skrå listene som kablene skal under tenkte jeg kanskje hadde litt misjon som basfeller ?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Jeg er også nysgjerrig på hva du kan bidra med av akustikk-kunnskaper alexk. Interessen er stor for min egen del, så hvis du har noe konstruktivt å bidra med er det bare å kjøre på!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rart ingen har kommet med lister man kan trekke kabel inni :P
    hadde jo kunne ha blitt god plass om du hadde kappet smartpanelen sånn at det ble et tommrom bak lista
    Jeg tror faktisk det finnes slike lister, men tror de i første rekke er beregnet til høyttalerkabler o.l. Det blir en litt annen greie når man skal til med k-rør og bokser osv.

Tja, tenkte du på å kutte MDF-panelet (panelen?), men ikke gipsen, da eller? For hvis man kutter begge delene, blir det kanskje værre med lydisoleringen igjen?

Men som sagt, så mener jeg bestemt at det finnes litt tykke lister med hulrom inni for føring av kabler.

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror faktisk det finnes slike lister, men tror de i første rekke er beregnet til høyttalerkabler o.l. Det blir en litt annen greie når man skal til med k-rør og bokser osv.
    Noen eksempler:
    Listehuset
    Primolister
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ledninger.html
    Elvarm AS
    (SS)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å komme litt tilbake på sporet, så tenkte jeg på f.eks. en slik løsning som skissert under. Jeg kommer til å bygge rom-i-rom med frittstående stenderverk, så denne kassen vil ikke komme i kontakt med bakvegg.

Skulle jeg ha laget en slike kasser, hadde de jo vært rimelig lette å "masseprodusere" for hver boks, siden det er standard avstand mellom stenderverket. Delene trenger jo ikke være på millimeteren, siden de selvsagt skal fuges i alle retninger uansett.

Hvis denne boksen så stappes med Rockwool, og gjennomføringen til k-røret tettes med fugemasse, så kanskje man er inne på noe? Man må selvsagt legge en larve med fugemasse i fremkant av boksen før man setter på plater på veggen også...

Men disse boksene bør altså være rimelig lette å produsere, for det kan fort bli noen el-bokser rundt om kring...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt enklere versjon er denne.

Hehe - jeg blir vel snart lagt inn. Er vel litt over snittet opptatt av lydisolasjon... :-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne løsningen ?

har støpt et ca 2 cm tykt lag med gips rundt hele innerdelen av kontakten.

Har ikke brukt lang tid på formen, så om man skal gå for dette så må man nok bruke litt mere tid på den

og man bør jo ikke legge på så mye gips. skal jo inn i veggen også men var bare for å teste litt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne løsningen ?

har støpt et ca 2 cm tykt lag med gips rundt hele innerdelen av kontakten.

Har ikke brukt lang tid på formen, så om man skal gå for dette så må man nok bruke litt mere tid på den

og man bør jo ikke legge på så mye gips. skal jo inn i veggen også men var bare for å teste litt
    Hehe! Hvordan fikk du til dette da? Og hvordan hadde du tenkt å feste "klædden" til stenderverket/veggen?

Det viktigste er vel å få det tett rundt de røde linjene jeg har trukket?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke lett å få gjort så mye med ei lita tite på ett år og en høygravid samboer!
    Men etter kl 20:00 da har jeg litt tid for meg selv

Så har vært ute i garagen og lekt meg litt nå

Bilde 1 = mdf, gips og trekkerør.

Bilde 2 = Forma jeg støpte gipsen i. satte koblingsboksen i spenn sånn at den hang ca 2 cm over bunnplata

Bilde 3 = Klædden festet til reisverket med patentbånd.. sitter som bare f...
    Og der ser du at jeg har skjært av endel av gipsen sånn at boksen skal gå inn i veggen også.

Bilde 4 = patentband funka fint!

Bilde 5 = akrylmasse får duge som tetting mellom "klædden" og gipsen

Bilde 6 = Gipsplata påmontert

Bilde 7 = Er jo to skruer på ytterdelen også som strammer til sånn at koblingsboksen sitter.

Bilde 8 = Så dær

Bilde 9 = baksiden etter at alt er montert, ser at akrylmassen tøt godt utover.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det må jeg si!

Du har jo laget en ferdig modell av en vegg jo! Meget bra "bruksanvisning" :-) Hvis man fuger litt rundt k-rørene på vei inn i boksen så bør det bli rimelig tett...

(Og ja, jeg vet alt om hvor lite man får gjort med små i huset. Jeg har 3 stk og alle er utenfor mora...)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •