Lydisolering: Hull til kontakter og tetting av disse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja burde bli ganske tett da, virker veldig solid og tett sånn ut fra det man kan se og kjenne etter at det ble montert sammen...
    Kan jo eventuelt lage en stender på oversiden også, sånn at man kan skru fast en lekt på baksiden av "Klædden" slik at man får litt mere press mot veggen.
    men synes som sagt at den ble veldig fast og fin sånn den er nå også

Men kan jo aldri være sikker på hvor bra denne løsningen er før noen tester den

og det at jeg lagde en "hel vegg" var jo litt pga at jeg ble veldig spent selv
    også på hvordan resultatet ble hehe + at jeg hadde alt liggende

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøper du denne gipsen?

Jeg kan ikke love deg at jeg går for "din" omfattende løsning, men fikk veldig lyst til å teste den ut!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvor kjøper du denne gipsen?

Jeg kjøpte den på maxbo, men var ikke akkurat billig! 86,- tror jeg det ble for gipsen, og det holdt akkurat til ei støping. Men gipsplater er jo veldig billig, så er helt sikker på at du får kjøpt det til langt lavere pris!
    Kanskje skjekke ut byggmax ?

Jeg kan ikke love deg at jeg går for "din" omfattende løsning, men fikk veldig lyst til å teste den ut!
    Ikke noe problem det! Ble bare litt nysjerrig selv også hehe. Skal se det blir skjult elektrisk anlegg på meg og nå

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Jeg kjøpte den på maxbo, men var ikke akkurat billig! 86,- tror jeg det ble for gipsen, og det holdt akkurat til ei støping. Men gipsplater er jo veldig billig, så er helt sikker på at du får kjøpt det til langt lavere pris!
    Kanskje skjekke ut byggmax ?
    Tror kanskje man likegodt kan bruke spon/mdf, hvis man likevel skal bygge en boks av plater. Litt lettere å skru/lime sammen.

Ikke noe problem det! Ble bare litt nysjerrig selv også hehe. Skal se det blir skjult elektrisk anlegg på meg og nå
    Vi får holde hverandre orientert :-)

Jeg begynner nok ikke arbeidene før utover vinteren. Nå er det mest planlegging.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kanskje du misforsto litt ang gipsen, jeg er ikke best til å forklare også er det ikke så lett å se hvite detaljer på et bilde heller

Men det jeg gjorde var å lage en kasse av mdf "den på bilde 2" som var 2-3 mm kortere en innbygningskontakten, sånn at når jeg skrudde sammen den siste veggen på formen så festet jeg samtidig kontakten "dette er også med på å tette hullene for trekkerørene" sånn at den "hang" i formen. Det er ikke så godt å se dette på bildet i og med at det er tatt nesten rett ovenfra, men er ca 2 cm mellomrom på undersiden av plasten og ned til mdf'n.

Etter dette så fylte jeg hele formen med flytende gips "gipspulver med 1:2 i blandingsforhold" og lot dette tørke til dagen etter. og da var det bare og skru frahverandre formen så var "klædden" ferdig

grunnen til at jeg nevnte gipsplater var bare for å understreke at man også burde få gipspulver mye billigre siden platene ikke koster stort

Driver på planleggingsstadiet selv også, så må nok teste ut dette litt mere blir spennende å se hva du kommer frem til!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kanskje du misforsto litt ang gipsen, jeg er ikke best til å forklare også er det ikke så lett å se hvite detaljer på et bilde heller

Men det jeg gjorde var å lage en kasse av mdf "den på bilde 2" som var 2-3 mm kortere en innbygningskontakten, sånn at når jeg skrudde sammen den siste veggen på formen så festet jeg samtidig kontakten "dette er også med på å tette hullene for trekkerørene" sånn at den "hang" i formen. Det er ikke så godt å se dette på bildet i og med at det er tatt nesten rett ovenfra, men er ca 2 cm mellomrom på undersiden av plasten og ned til mdf'n.

Etter dette så fylte jeg hele formen med flytende gips "gipspulver med 1:2 i blandingsforhold" og lot dette tørke til dagen etter. og da var det bare og skru frahverandre formen så var "klædden" ferdig

grunnen til at jeg nevnte gipsplater var bare for å understreke at man også burde få gipspulver mye billigre siden platene ikke koster stort

Driver på planleggingsstadiet selv også, så må nok teste ut dette litt mere blir spennende å se hva du kommer frem til!
    Du har rett. Jeg misforstod deg litt der, ja.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være noen gledesdreper her nå, men når der er så nøye, at dere vurderer å støpe inn boksene i gips før montering, så tror jeg nok dere ikke vil bli fornøyd med resultatet, røret er jo hult inni, og vil lede lyd meget godt, og når det kommer "utenfor" gipsen, også avgi lyd.

tror jeg ville vurdert slike skråpaneler, utenfor veggene, istedet for å ta hull i en lydvegg...
    Eventuelt lage en "renne helt nederst, som er dobbelt lydisolert innenfor igjen, til å ha teknisk i...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ikke for å være noen gledesdreper her nå, men når der er så nøye, at dere vurderer å støpe inn boksene i gips før montering, så tror jeg nok dere ikke vil bli fornøyd med resultatet, røret er jo hult inni, og vil lede lyd meget godt, og når det kommer "utenfor" gipsen, også avgi lyd.
    Gledesdreper? Tvert imot! Bare flott at du har innspill og gode forslag :-)

Tror nok både grumle og jeg er enige om at bokser støpt inn i gips er "ta'n helt ut", men morsomt å leke med tanken... Hadde vært greit å utarbeide en god og enkelt gjennomførbar metode for å slippe å uroe seg over problemet med lydlekkasje gjennom el-bokser. Det er hele poenget med denne tråden... Nei, poenget var vel egentlig å innhente tips fra folk på forumet som hadde tenkt lenge og nøye over dette "problemet". I den grad det er et problem. Har snakket et profesjonelt firma innen akustikk, og de mente at problemet var minimalt hvis man ikke hadde overdrevent mange bokser...

Men hva vet vel de? I referansene deres står det bare amatørprosjekter som "IMAX-kino Aker brygge" og "Nytt Operahus i Oslo" :-)

Men som man sier på godt norsk: "Better safe than sorry". Jeg har nå tenkt å lage en form for omslutning av boksene mine uansett. En av grunnene er at det blir "overdrevent" mange bokser :-) :

- Alle "normale" kontakter
    - En haug stikk bak anlegget
    - Ett stikk + et signal-uttak per hjørne
    (dette fordi jeg muligens anskaffer aktive sub'er og ikke vet hvor de havner)
    - 7 høyttaler terminaler x 2 (inn + ut) (7 fordi jeg kanskje en gang skal bruke en senterhøyttaler også over lerretet)
    - stikk + trigger til PJ
    - stikk + trigger til lerret
    - masse bokser til lys (sannsynligvis en slags "uplights" på veggene)
    - stikk til aircondition på bakvegg

Høyttaler-terminalene kan sannsynligvis holdes utenom, for de tetter jo naturlig (hvis man er heldig med plassering mot panelet da...).

Når det gjelder lyd gjennom k-rør, så hadde jeg tenkt å tyte inn noe guffe akkurat der ledningene kommer ut av k-røret (etter at ledningene er trukket) for å unngå akkurat det du skriver om. Hvis du har noen ideer om hva slags guffe dette bør være så tar jeg imot med takk! Beste jeg kan komme på er silikon, men det finnes sikkert noe som egener seg bedre?

tror jeg ville vurdert slike skråpaneler, utenfor veggene, istedet for å ta hull i en lydvegg...
    Eventuelt lage en "renne helt nederst, som er dobbelt lydisolert innenfor igjen, til å ha teknisk i...
    Jeg har vurdert utenpåliggende kanaler, men det blir stikk i flere høyder, så det blir litt vanskelig å gjennomføre. Pluss at det har negativ WAF (i alle fall i forhold til min W...). Jeg trenger sårt de plusspoengene jeg kan få ;-)

Hvis jeg forstår deg rett, så tenker du på noe ala den første skissen min, bare mellom alle stenderene langs hele veggen?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når man først skal bruke masse tid og penger på å bygge et dedikert og så godt lydisolert rom som mulig, hvorfor ikke bruke litt ekstra tid på på de områdene man tror kan bli et problem ?

Jeg har iallefall tenkt mye på akkurat dette, og egentlig skrevet det fra meg.
    Men når jeg så runeW sin gode ide om å bygge inn boksene, så begynte tankene å svirre.

Er langt i fra sikkert at det har noe for seg, men er du ikke litt spent på videre testing ? Har iallefall vært et mye diskutert tema!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår deg rett, så tenker du på noe ala den første skissen min, bare mellom alle stenderene langs hele veggen?
    Jeg mente egentlig at renna går hele veien, uten å bli avbrutt av noen stender, slik at ikke de heller fremstår som "hull"...
    Det medfører jo at du må ha 2 lag med stendere da seff, så du stjeler jo litt plass...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nå si det er bortkastet arbeid å gjøre dette på veggboxene.
    Kan ikke si ar jeg hører noe lyd komme ut av røra som kommer ut i rommet vedsiden av hos meg.Eller mere lyd lekasje til andre rommet akkuratt der veggboxen er.
    Det er bedre å legge tid å penger ned i isolering av vegger å tak.

Har du en veggbox og par meter k-rør kan du teste hvor godt lyden går igjenom røra.
    sett veggboxen i ene enden og be noe snakke/skrike i boxen og hør i andre enden.
    Stå i hver deres rom.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Vil nå si det er bortkastet arbeid å gjøre dette på veggboxene.
    Kan ikke si ar jeg hører noe lyd komme ut av røra som kommer ut i rommet vedsiden av hos meg.Eller mere lyd lekasje til andre rommet akkuratt der veggboxen er.
    Det er bedre å legge tid å penger ned i isolering av vegger å tak.

Har du en veggbox og par meter k-rør kan du teste hvor godt lyden går igjenom røra.
    sett veggboxen i ene enden og be noe snakke/skrike i boxen og hør i andre enden.
    Stå i hver deres rom.
    Hvis det er tetting av k-røra inne i boksen du mener er bortkastet, så har du muligens et poeng, for dette tror jeg gir marginale forskjeller.

Men så vidt jeg husker blir det klart og tydelig advart mot gjennomhulling av lydisolerende vegger (les spots og el-bokser). Mener du at det også er tull?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en lydhimling så er det fy fy.

Men jeg har 10-12 boxer i veggene og kan ikke si at det skulle ha noe å si,veggene mine fungere på en måte som en lydhimling gjør,men nå har jeg betong vegger så mulig det er det som gjør det.
    Jeg har fuget med acryl/sica rundt boxen,thats it.

Men det er bassen fra kinoen/trinnlyd fra over-etasjen som er vanskelig å isolere,di høyere tonene er mye lettere å isolerer mot.

Tror ikke isolering av veggboxer har store innvirkning på basssen.

Hos meg hører jeg godt at ungene tramper rundt på gulvet oppe i stua men det er kun bassen som høres oppe ved høy spilling (+100dB).

Da har jeg bare laminat m/demping rett oppå tregulv oppe.Trinnlyds plater oppe hadde nok fixet trinnlyden,men tviler på at det hadde tatt bassen.

Vel dette er min erfaring med min kino.

Så er jo huset mitt bygget på 60 tallet.

Mener bare at det kanskje er fornuftig å legge arbeidet i andre ting,men har du god tid og penger til det så har det sikkert noe for seg.Men vist det er en kjeller med betong vegger så er det så som så synes eg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo nesten være mere lydlekasje av 3 mm med plast en av 2 cm med gips
    Hva om de hullene hadde vært helt åpne, ville ikke det hatt mye å si heller ?

Eller om man tenker en boks på la si 20cm3. og man da satte på en kontakt på en av sidene, ville det ha blitt mere lydlekasje fra den kontakten pga at hullet blir større i forhold til rommet enn i ett stort rom ?

Er jo så klart masser av isolasjon rundt kontaktene som hindrer lydlekasje, men gipsen har jo litt andre egenskaper enn det isolasjonen har.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Mener bare at det kanskje er fornuftig å legge arbeidet i andre ting,men har du god tid og penger til det så har det sikkert noe for seg.Men vist det er en kjeller med betong vegger så er det så som så synes eg.
    Penger og fritid er det eneste jeg har nok av - neida ;-)

Men, tror ikke løsningene jeg har skissert koster så veldig mye. Kanskje 100 kroner for hele kinoen? Vil ikke si det er dramatisk ;-)

Det er jo ikke en ren kjeller. 3 av fire vegger er i Leca - og er mellom 25 og 100% over bakken. Leca er ikke verdens beste lydisolator, så jeg tenkte som så å gjøre det beste ut av det og tenke på alle detaljer...

Vi får se når jeg kommer igang hva det blir til... mulig at boks-i-boks er bare en detalj når f.eks. jeg har to vinduer som lekker lyd som en sil (selv om jeg har ekstraordinære planer der også).

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har et nytt forslag...

Du forskaler de 40 nederste cm av veggen, her legger du alle rør, bokser og andre ting du måtte trenge å føre frem skjult, så heller du oppi betong, da vil du få alle bokser og rør innstøpt, og du kan bygge en "lydtett boks" oppå denna "kneveggen" etterpå..

Skjønner du hva jeg mener?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har et nytt forslag...

Du forskaler de 40 nederste cm av veggen, her legger du alle rør, bokser og andre ting du måtte trenge å føre frem skjult, så heller du oppi betong, da vil du få alle bokser og rør innstøpt, og du kan bygge en "lydtett boks" oppå denna "kneveggen" etterpå..

Skjønner du hva jeg mener?
    Du er jo splitter pine gal, mann - jeg liker det ;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem som er galen, det er ikke du rette mannen til å uttale deg om
    du skjønte hva jeg mente ja, det er godt, det er ikke så gale som det høres ut til, men det blir jo noen blander da...

et eksempel, hvis kinoen din er 7x4m.
    inn mot de gale veggene, bør du isolere med 2cm lydplate, for å hindre at erna 1+2+3+4+5 plager naboene, isoler ca 30cm opp på veggen.
    Sett opp en forskaling rundt hele, 10cm fra lydplaten.
    det vil gi ca 22m renne, da blir det ca 880 liter betong, minus rør, bokser og armering, så du trenger ca 7 eller 8 sekker med sement, mener det regnes ca 120 liter du får utav hver sekk.

Over dette kan du jo sette stenderverket kant-i-kant med forskalingen, sånn at gipsen kommer på utsiden av renna, og rekker helt til gulvet, slik at det blir lettere å få fin finish.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem som er galen, det er ikke du rette mannen til å uttale deg om
    Du tenker muligens på tubene? He he he...

et eksempel, hvis kinoen din er 7x4m.
    inn mot de gale veggene, bør du isolere med 2cm lydplate, for å hindre at erna 1+2+3+4+5 plager naboene, isoler ca 30cm opp på veggen.
    Sett opp en forskaling rundt hele, 10cm fra lydplaten.
    det vil gi ca 22m renne, da blir det ca 880 liter betong, minus rør, bokser og armering, så du trenger ca 7 eller 8 sekker med sement, mener det regnes ca 120 liter du får utav hver sekk.

Over dette kan du jo sette stenderverket kant-i-kant med forskalingen, sånn at gipsen kommer på utsiden av renna, og rekker helt til gulvet, slik at det blir lettere å få fin finish.
    Jada, jeg tror jeg skjønte hva du mente. Vet ikke helt hva du mener med "lydplate". Hvis det er noe ala hard Glava, er jeg enig med opplegget ditt, men f.eks. gips ville ha mekanisk koblet veggene sammen, og det vil vi jo ikke.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydplaten jeg mener er en 2cm tykk rockwool/glava plate, som også brukes som trinnlydplate i etasjeskiller av treverk.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •