Hvordan lage en elektrisk roterende vegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan lage en elektrisk roterende vegg?

Hei, jeg har et spennende prosjekt på gang, og lurer på litt assistanse fra andre entusiaster.
    Jeg skal altså lage en eleltrisk styrt vegg som skal kunne rotere 180 grader, eller helst 300 grader. Jeg har et kjøkken og en stue som er delt med en halv vegg. Har lagt med bilde av veggen slik at det er enklere å forstå.
    Veggen skal altså kunne roteres, fortrinnsvis enten via en trykknapp eller helst via fjernkontroll.
    Det må være en robust vegg på ca 1 x 1 meter som skal kunne tåle ca 100 kg.

Så er spørsmålet, hvordan i huleste gjør jeg dette? Noen forslag? Kan bli veldig kult hvis vi får det til. Da kommer jeg til å ha et bilde på den ene siden og en flatskjerm på andre :-)

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo bli kult da! Hadde du tenkt å "tette igjen åpningen med en roterende vegg?

Første problemet vil nok være at du vil få "gliper" på sidene siden i det øyeblikket veggen roterer så trenger den mer plass!

Så plassering av motor og få det fint....

Problemene du vil få vil nok mest være av estetiske typer, få det til å se fint ut! Få det til å funke skal nok gå på ett eller annet vis.....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Spennende. "Pimp my kitchen" rett og slett.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det kan bli morsomt

Jeg ser for meg en vegg med en påle i midten som går fra bunn til topp. Veggen kan nok ikke gå helt ut, ettersom det da måtte være nesten en meters klaring fra begge sider.

Men gutter og jenter, har dere noen forslag til hvordan, og da spesielt hvordan å motorstyre det?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan finne inspirasjon her?

Electronic House will load shortly

IcOn Furniture Collection

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve veggen er kanskje grei nok å få til, hvis du har en aksling å montere den på. Akslingen bør da være motorisert. Fant en side på nett med en leverandør som kanskje kan hjelpe deg med idèer.

Link:SOMFY - Markiser Persienner Porter Vinduer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nettopp

Noe slikt ja! Bortsett fra at den saken var litt tykk og jeg skal egentlig bare ha en 15 cm tykk vegg :-). Men den var stilig :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faxofile
    Jeg ser for meg en vegg med en påle i midten som går fra bunn til topp. Veggen kan nok ikke gå helt ut, ettersom det da måtte være nesten en meters klaring fra begge sider.

Men gutter og jenter, har dere noen forslag til hvordan, og da spesielt hvordan å motorstyre det?

Meters klaring? holder vel med noen centimeter?

Uansett. skal veggen rotere "vegg til vegg" eller "tak til gulv""

Skal ærlig inrømme at dette virket som en kjempelett sak når jeg skulle svare og tegne ideen min i paint, MEN når jeg så for meg hvor stor jobb dette egentlig var så vil jeg dra motivasjonen din ned i møkka og råde deg STERKT til og heller kjøpe en ny tv på andre siden av veggen.. Dette tar ca 10år kortere og mange 1000 billigere

Sorry!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når veggen har rotert 90 grader stikker den jo drøye halvmeteren inn i både stue og kjøkken. Tenker det er denne klaringen det blir tenkt på..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

veggen

Ja, det stemmer det. Jeg har tenkt og tenkt og det viktige her er "baksiden av medaljen" Nemlig at sitter en og ser på TVen i stua skal den andre slippe å se på en stygg bakside av en TV, så egentlig så trenger jeg kanskje ikke vegg, bare en påle med TV på den ene siden og for eksempel et perfekt tilpasset bilde på andre siden? Ledningene kan gå inn i pålen og skjules på ett eller annet vis.
    Det morsomme også er at dette er et gammelt hus (ca 1910), så da bør nok pålen egentlig være av tre og ikke stål, eventuelt stål forkledd som tre kanskje?

Så her er utfordringen igjen, la oss glemme veggen, men greie å skjule baksiden av TVen med noe som er greit å se på, samt skjule ledningene.

Og, så hadde det stilig å få dette automatisk med en eller annen form for motor

Newcomer bakk1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke motoren fra en leddet port (type slik som det ofte er på varemottak i butikker) Det er en ca 15 cm tykk aluminiums aksling der motoren sitter inni. (Porten blir altså "rullet" opp rundt akslingen). Om denne står loddrett gjennom veggen tåler den stor vekt. Da ville du i alle fall være kvitt problemet med å gjemme motoren:/

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 kilo ? Er det en 36 crt du skal ha der ?
    gubben

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    100 kilo ? Er det en 36 crt du skal ha der ?
    gubben
    Haha:P Han mente sikkert med veggen

Drev til rulleport | elero Antriebstechnik - elero er produsent av drev og styringer for persienner, solbeskyttelsesanlegg og porter, og for elektrodrev, driftsstyringer og drev for leddporter Her er det kanskje litt bedre forklart hva jeg mente i sted.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faxofile
    ...Så her er utfordringen igjen, la oss glemme veggen, men greie å skjule baksiden av TVen med noe som er greit å se på, samt skjule ledningene.
    Hva med 2 like skjermer. En på hver side.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

to tver

Du er ikke den første som kommer med den vitsen:?

Men trevet til dør eller markise er et interessant spor :-). Tusen takk for det :-). Er alltid mottakelig for flere tips.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går prosjektet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, takk som byr og takk for alle gode råd :-). Jeg tror det blir en svært mye enklere løsning (dessverre, fordi det var et morsomt prosjekt). Jeg tror jeg bare kommer til å kjøpe en 32 tommers TV og rett og slett henge den i taket. Var på elektroworldmessa og fant en masse kult stæsj, blant annet med motorer som kunne løfte TVen, problemet da var at den ikke kunne vri TVen 180 grader, men bare 30 som regel.
    Uansett, så blir det nok en relativt liten TV, med et oppheng i taket hvor jeg kabler dette videre. Har vel egentlig nesten gitt opp motorløsningen også, ettersom jeg må inn på businessmarkedet og at det ikke finnes noen gode løsninger. Men, jeg må også si at MPX har et imponerende utvalg av ulike stativer :-).
    Veggen ble for komplisert og stor. Den største utfordringen er som noen av dere har sagt det estetiske. Min lille utfordring nå er hvordan å få et stålrør til å gli naturlig inn i et 100 år gammelt hus. Da kan jeg enten male den, eller skjule den som en trepåle med ett eller annet. Det er også viktig for meg å vise minst mulig av teknologien, sjult teknologi er kult :-).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal prøve å forklare deg hvordan du kunne jort det på billigst og enklest måte (sånn typisk meg måte )

sette opp veggen.
    lage ett hull i veggen som er på størrelse med tven
    plassere ett roterende bord i dette hullet
    montere en vegg i midten av bordet
    på ene siden av bordet plasserer du tven
    på andre siden av bordet kan du plassere en potteplante eller noe annet motvekt
    kablene skjules ved å trekke de i toppen av midten av den roterende veggen

En liten tegning på hvordan jeg mener, kanskje det blir litt lettere å forstå..
    Slippe ihvertfall å rotere en hel vegg

Roterende bord finnes i fleng
    For eksempel kan du bruke Biltema Norge art.no:24-045
    Så kan du skru på en fin rund bordplate oppå denne roterende skiva, evt skaffe deg kun den roterende kulelager delen og skru bordplaten fast oppå den.

trikset for å få skjøyten fin er å bygge "skjøyten" som vist på tegningen (nederst)
    Det jeg har prøvd å tegne er at stenderene ikke er ytterst på "veggene" som har skjøyt, på denne måten vil du kunne lage klaringen mindre fordi den roterende "vinkelen/buen" blir mye mindre, og kan "gå inn i" veggen.. om du forstår
    for å få glipen enda mindre enn det igjen, kan du kutte platene (der som skjøyten/glipen her) på skrå/buet eller lage område som ved skjøyten tynnere

Evt kan du bruke denne ideen, men jørr det på en annen måte..
    du kan montere på veggen for å fjerne bordet
    du kan lage ett litt mindre bord slik at du kan bygge tven mer inni veggen
    du kan lage en hylle på veggen framfor ett bord

Fyr løs, syns at du skal utføre ideen min eg

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og tusen takk for godt og fyldig svar, men du har glemt noen små saker:
    1) Det skal være estetisk pent
    2) Det skal helst være motorstyrt ;-)

Problemet med å bygge en hel vegg er at det også ødelegger litt for utsikten fra kjøkkenet. Tror nok det blir en 32 tommers hengene fra taket, men hvor jeg trolig maler stativet i en nøytral farge.

Synd men sånn er det. Så er det bare å greie å finne et stativ til tak, og hvor det går an å rotere skjermen 180 grader.... :-)

Men som sagt, utrolig bra innsats! Setter pris på det. :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten oppdatering

Tenkte bare å si at jeg har funnet plassen som kan levere dette, det måtte jo være amerikansk, men alikevel. Denne plassen har tydeligvis alt for innbygging oppbygging, nedbygging og alt annet vedrørende en TV :-)

Motorized Plasma, LCD & Flat Screen TV & Projector Lifts, Ceiling Flip Up & Down, Automated Hidden Television, TV Lift Cabinet Furniture

Så får vi ser hvordan det går fremover, nå må jeg først og fremst bestemme meg for en TV også. :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •