O/T Trenger litt hjelp av elektroguruer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

O/T Trenger litt hjelp av elektroguruer

Dette har ingenting med å bygge AV-rom å gjer, men siden det er så mangen elektroguruer her, så prøver eg meg
    Eg holder på å førebu ei sak mot han eg kjøpte huset av, der eg har funnet forskjellige alvorlige feil og mangler. Bl.a. ei ulovlig pipe, tak som er lekk, og skjulte fuktskader i vegg. Siden eg sjølv er elektrikker, så gjekk eg gjennom det elektriske anlegget i 2.etg. (Dette var den einaste etg. han hadde pusst opp). Her har han gjort heile innstalasjonen sjølv. Det eg trenger hjelp til er å finne dokumentasjon om kva som er lov eller ikkje.

-Som sagt tidligere. Han har gjort alt sjølv. Er dette noke eg kan "ta" han på?

-Han har brukt PN til spotter. Noke som kanskje ikkje er ulovlig, men som det står i NEK så skal ein vell kunne dokumentere valg av kabel? Fant dette her i ein annan tråd:

NEK400:2006 3.utgave

559.6.4
    -for lysarmaturer som tilfredsstiller NEK EN 60598, men som er temperaturmerket, skal det benyttes kabler som er anvendelig for det aktuelle temperaturen.
    -i mangel på informasjon, skal det benyttes varmebestandig kabel eller isolerte ledere i iht. NEK HD 22.3 eller tilsvarende.

-Det er skråtak i taket som er flata ut heilt oppe, der er det tomrom som spottene er montert i. Derfor er det ingen kasser her. Men han har brukt dette også som koplingspunkt for PN vidare til ein endevender og til stikkontakter. Dette er vell ikkje heilt etter boka?

-Det er enkelte plasser brukt jordledning som ein av lederene. Dette er ikkje lov sålenge den ikkje er merka om, men problemet er å finne reglene...

-PR ligger laust i veggen fra boks og ut med taket. Dette er vell heller ikkje lov?

-Brukt 1,5kvadrat som bryterleding til stikk over vindu på ein 16A kurs

Håper på god hjelp her, da eg bør få dette videre til advokaten min iløpet av dagen....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste hadde kanskje vært å få en kontrollør fra det lokale nettselskapet til å kontrollere huset?

Da vil du få en liste med feil som du kan gå til en installatør (der du selv jobber ) og få en pris på utbedringene - med dette kan du jo fremme et krav??

Vet ikke om du vil få noen penger tilbake - kjenner en som hadde det samme problemet ved kjøp av hus (elektriske feil) - der ble det ingen penger.....

Håper ikke selger hadde eierskifteforsikring - da er det ikke lett :cry:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Hvis du er elektriker selv og er ansatt hos en aut. instalatør kan det vel ikke være noe problem å finne de forskjellige forskriftene ? Hvis anlegget er "oppgradert " nylig så skal det finnes en samsvarserklering , hvis ikke så er anlegget ulovlig modifisert. Jobber som driftansv. så jeg er borti dette daglig.Det blir ikke byttet en kontakt hos meg uten at papirene er i orden, dette er forresten alle instalatører pliktige til å fylle ut i henhold til lovverket
    Men har du kjøpt huset uten å kontrolere de tingene du nevner så ligger du tynt an. Gjorde samme tabben for noen år siden og fant ut (på den vonde måten)
    hva eierskifteforsikring er for noe:twisted: Håper du kommer lenger med din sak
    enn jeg gjorde
    gubben

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_spock
    Håper ikke selger hadde eierskifteforsikring - da er det ikke lett
    Det er her nøkkelen ligger.

Du kan ikke gjøre noe med det. Du må kontakte DLE og de tar en sjekk. Den rapporten med mangler er det som Tidligere eier skal dekke. Dette er et krav uansett.. Ihvertfall følge min sjef, som har hatt mange slike saker... Men det er noe med det som Tom sier her over..

Det er skråtak i taket som er flata ut heilt oppe, der er det tomrom som spottene er montert i. Derfor er det ingen kasser her. Men han har brukt dette også som koplingspunkt for PN vidare til ein endevender og til stikkontakter. Dette er vell ikkje heilt etter boka?
    Det er ikke etter boken, men det kommer an på når det er gjort. Og det er ikke en slik type feil som man engasjerer advokat til. Det er ikke "alvorlig" nok. Dette har vært gjort hos mange autoriserte FØR man i det hele tatt fikk krav
    hmmm....... Koblingspunkt UTEN kasse??? Det høres ut som om det bare er å rive dritten da...

Det er enkelte plasser brukt jordledning som ein av lederene. Dette er ikkje lov sålenge den ikkje er merka om, men problemet er å finne reglene...
    Regelen er at det IKKE er lov til å bruke PE leder som vanlig leder, men dette er heller ikke så alvorlig..

PR ligger laust i veggen fra boks og ut med taket. Dette er vell heller ikkje lov?
    Det er ikke lov, men igjen ikke så alvorlig

Brukt 1,5kvadrat som bryterleding til stikk over vindu på ein 16A kurs
    Det er alvor, men jeg kan forsvare den.. Da en stikk over tak aldri vil bli brukt til noe annet en utstyr som ikke trekker masse...

Jeg høres kanskje ikke så positiv ut nå. Men du har en sak. MEN du må kontakte DLE for en grundig EL sjekk. Du kan ikke begynne med noe slikt, da står du på 0 hvis en advokat begynner å surre mot deg...

-Som sagt tidligere. Han har gjort alt sjølv. Er dette noke eg kan "ta" han på?
    Krev Dokumentasjon for anlegget..

Det han har gjort er IKKE BRA!!! ikke tolk svarene mine på den måten, selv om det ser litt slik ut, men dette er ikke nok til å gå i krigen med FØR noen fra DLE kommer å tar en sjekk. Hvis han er streng ( be han om å være det ) så har du en sak. Det DLE mannen kan si er : 3 ukers rettefrist etter det klippes strømmen, selv om det du skriver nå ikke er "alvorlig nok" Det er ikke noen opplagte brannbomber, selv om jeg ikke helt likte den med " åpne kasser" på spotter å koblinger

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hvis anlegget er "oppgradert " nylig så skal det finnes en samsvarserklering , hvis ikke så er anlegget ulovlig modifisert. Jobber som driftansv. så jeg er borti dette daglig.Det blir ikke byttet en kontakt hos meg uten at papirene er i orden, dette er forresten alle instalatører pliktige til å fylle ut i henhold til lovverket
    Dette kommer jo også an på NÅR dette skjedde. det er ikke mange år siden dette kom, jeg vet ikke når. Men det finnes ikke mange litt eldre anlegg som ikke har noen form for dokumentasjon..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No er elektrodelen egentlig ingenting i forhold til fuktskadene. Det er bare ting eg tar med pga. at han ikkje vil rette opp i dei andre tinga, derfor har eg ikkje sett så mykje på desse tingene før no. Kravet på dei andre tinga ligger på 150.000,- - 200.000,-, så dei 1000-lappene eg evt. kan få for el.feil kommer bare som ein bonus. Tenkte derfor å bare ta dette som ein "bisettning" i saka, og ikkje gjer så mykje ut av det at eg må få inn DLE.

Han har heldigvis ikkje eierskifteforsikring, så eg slepper å krangle med eit forsikringsselskap!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    og ikkje gjer så mykje ut av det at eg må få inn DLE.

Han har heldigvis ikkje eierskifteforsikring, så eg slepper å krangle med eit forsikringsselskap!
    Der snakker du jo mot deg selv

Å ta inn en DLE burde ha vært pålagt ved salg. Dette er ikke noe "skumle greier" du ringer for å be om en el sjekk... Har du sjekket resten av huset da? Jeg har vært på noen slike "hobby elektrikker hus" og det er mye som rett og slett er... ja... Jeg hadde tatt den telefonen..

Men det er jo en kjip sak uansett, heldigvis for deg så har selger gått på en smell og du får det du skal ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Dette kommer jo også an på NÅR dette skjedde. det er ikke mange år siden dette kom, jeg vet ikke når. Men det finnes ikke mange litt eldre anlegg som ikke har noen form for dokumentasjon..
    Det er gjort dei siste 3-4 åra, så ein samsvarserklæring burde han kunna skaffa visst det hadde blitt gjort av eit firma. Noke det ikkje er... Han har lagt fram ein samsvarserklæring på bytte av ein jordfeilbryter, og ei timeliste på 2 timer for den jobben, men på resten kan han ikkje legge fram noke.
    Naboen min driver for seg sjølv, og tidligere eiger skal ha spurt han om råd mens han instalerte. Naboen min ville visst ikkje hjelpa han, da han ikkje ville vær blanda inn i noke som ikkje var etter boka.
    Kor strengt er det visst det blir bevist at han har gjort det sjøl? Kan han bli straffa for det?
    Kva skjer visst huset brenner ner pga. feil med det han har gjort?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Kor strengt er det visst det blir bevist at han har gjort det sjøl? Kan han bli straffa for det?
    Kva skjer visst huset brenner ner pga. feil med det han har gjort?

Vet ikke. Men hvis huset brenner ned å de finner ut av at det er EL feil. Da finner jo forsikringsselskapet ut av at det IKKE er noen papirer og nekter å utbetale. premie.. Så det er noe man burde ha tenkt på ja

Men dette kan jeg ikke noe om, snakk med dine kontorrotter om det

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der snakker du jo mot deg selv

Å ta inn en DLE burde ha vært pålagt ved salg. Dette er ikke noe "skumle greier" du ringer for å be om en el sjekk... Har du sjekket resten av huset da? Jeg har vært på noen slike "hobby elektrikker hus" og det er mye som rett og slett er... ja... Jeg hadde tatt den telefonen..

Men det er jo en kjip sak uansett, heldigvis for deg så har selger gått på en smell og du får det du skal ha.
    Resten av huset har eg installert på nytt. Det elektriske i 1.etg var for det meste fra 1946, så det er fjerna, og lagt nytt i veggene. Så det er tipptopp!
    Sikringsskapet har eg også bytta. Så det er kun 2.etg som er gjort av "hobbyelektrikker".

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke dumt

Men hadde nok foretatt meg noe oppe også??

Har ikke gjort dette selv jeg har el installasjon fra 1953 i hele huset ( nesten ) enda

EDIT: Det er bra at hjertet i anlegget er nytt...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriver du samsvarserklæring til deg selv da ?
    Mye av intensjonene for denne var å få slutt på "kveldsjobbene" i faget samt å øke dokumentasjonen iht. lover og regler mot forsikringsselskaper osv.
    Som kjent ligger Norge på en tvilsom førsteplass når det gjelder bygningsbranner
    i Europa... Elfeil står for en stor del av disse (husker ikke % men ikke så nøye)
    gubben

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man er elektriker og jobber i elfirma så er jo ikke dokumentasjon noe problem

Norge og elfeil ligger vel LANGT oppe ja Grunnen er enkel IT nett

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja , så sier de at Albania er et U land
    gubben

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merkelig at det ikke skjer noe, til og med idag så installerer vi flere IT nett en TN nett... Det er jo TN som er mest vanlig på nytt idag.. MEN ( TT også da, men det er vel kun sør på vestlandet?? )

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Som kjent ligger Norge på en tvilsom førsteplass når det gjelder bygningsbranner
    i Europa... Elfeil står for en stor del av disse (husker ikke % men ikke så nøye)
    gubben
    Så er vi nesten det eneste landet i verden som bygger eneboliger (leiligheter) i treverk også da!!

De samme kjøtthodene sier visst at vi bruker mest strøm også - rart det - alle bor i stoor enebolig, kaldt klima, langt mot nord = lange mørke vintere = mye lysbruk.

Andre land har enten varmere klima, mer boende i leiligheter, annen oppvarming (gass, fjernvarme) - og selvfølgelig lyse døgn...

Dette er totalt meningsløse påstander som kun går ut på å gi den gode normann dårlig samvittighet og skyldfølelse.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norge og elfeil ligger vel LANGT oppe ja Grunnen er enkel IT nett
    Har reist rundt i mange land - har også tegnet jobber i Asia og Afrika.

En ting kan jeg si - elektriske anlegg i Norge holder et meget høyt kvalitetsnivå.

At systemet vi bruker ikke er det beste - det er noe annet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har reist i rundt og sett diverse jeg også...

Norsk standard er muligens den beste i verden... MEN likevel så ligger vi på topp.

Da har vi også problemet: myndighetene satser på feil fjøl, det er ikke installasjonene det er feil på...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har reist i rundt og sett diverse jeg også...

Norsk standard er muligens den beste i verden... MEN likevel så ligger vi på topp.

Da har vi også problemet: myndighetene satser på feil fjøl, det er ikke installasjonene det er feil på...
    Årsaken til feilene er jo at en vanlig norsk elektroinstallasjon er veldig omfattende. Vi trenger mye elektrisk lys og varme.

I andre land lager de mat med gass, varmer opp med sentralfyring og de har ikke behov for varmekabler i gulv eller motorvarmer heller osv.....

Har en leilighet i Spania - det er 2 sikringer (10A) på 80m2...... Det blir ikke noe særlig feil da - ikke brenner murkåken heller...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der Mr Spock, vi nordmenn er litt sære sånn men det har vel sammenheng med tilgang på trevirke og gamle tradisjoner. Du skal ikke lenger enn til Danmark for å oppleve at trematerialer er DYRT . Ikke for det, et utbrent murhus er heller ikke mye å ta vare på
    Nå får vi jo CO2 avgift på vannkraften vår så da stiger prisen for oss AVhengige
    Det ække lett å væra menneske nei
    Tror vel at en god del feil skyldes hobbytrikkere, det ligger jo i folkeskjela at "dette greier vi sjøl så sparer vi penger"
    gubben

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •