Yamaha DSP-Z11 styrer showet fra nå! :) - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 18 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 351
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Hunsbedt

Hovedgrunnen til at jeg lagde nytt feste til projectoren var at jeg ville prøve å gi ett inntrykk av at den hang i løse lufta, og at der bjelken i taket den var festet ble for nærme bakveggen (og neste bjelke 60cm lengre frem ble for mye)

Både det forrige festet og det nye er veldig nære hjørnet, og der er rommet utrolig stivt, så har ikke merket noe vibrasjoner i bildet enda. Og radioshacken viste 1 desibel mere i sta på kung fu panda, så 125db er rekorden så langt

Har en svs pb12+ til i forsending fra Bergen, så burde få 1-2db til med 2 stk bak

Sånn festet er nå så stikker det ett 50cm lang 20x40x2 firkant stål rett ut fra rammen man kan se på bildet som projectoren er festet i. vibrerer litt om jeg dytter på projectoren, så kommer til å lage en avstiver. Men skal ha ei akustikkplate på skrå i hjørnet der, og vil ikke at avstiveren skal synes så må vente med å lage det helt ferdig til jeg har kommet litt lengre med rommt
    Kan ta noen flere bilder da.

Har forøvrig fulgt med i din tråd i smug, og må bare få sagt at det ser utrolig spennende ut!! Liker spesielt godt taket og søylene som er inntegnet.
    Ett drømmerom imo!! Er når man ser sånnt en skulle ønske man hadde mere m2 å boltre seg på :P

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner det faktisk å nærme seg ferdig bakover i rommet

Her er ett bilde av projectorfestet.

-dsc03295-jpg

Her med projectoren festet.

-dsc03297-jpg

Her har jeg montert ei akustikk plate på skrå, pakket med markplater bak i hjørnet "fungerer som bassfelle". og litt demping av projectorstøy i bakkant.

-dsc03322-jpg

Har også laget en stand til gladiator hjelmen +malt hullplatene "12 timer med pirk for å male hullene :P"
    Skal lage mdf listverk rundt høyttalerne.

-dsc03323-jpg

Skal bytte ut sofa'n etterhvert, men mye som koster penger omdagen :P

-dsc03328-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ju hu

Nå begyner det å ligne.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Hovedgrunnen til at jeg lagde nytt feste til projectoren var at jeg ville prøve å gi ett inntrykk av at den hang i løse lufta [...]
    Og det har du klart

Dette blir temmelig stilig. Litt spesielle de hullplatene, tror ikke jeg har sett noe liknende før. Hvilken farge har de egentlig? De varierer mellom lyse grå og sorte på bildene...?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janin75
    Nå begyner det å ligne.
    Takker for det kompis!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Og det har du klart

Dette blir temmelig stilig. Litt spesielle de hullplatene, tror ikke jeg har sett noe liknende før. Hvilken farge har de egentlig? De varierer mellom lyse grå og sorte på bildene...?
    Det er egentlig hvite gipsplater med hull. Er bare papplaget på baksiden som hindrer at man kunne ha sett rett gjennom

Bruker ofte sånne plater i tak på offentlige bygg for å unngå ekkoeffekt, blir som mange små diffusorer. Ble veldig luftig lyd etter at jeg monterte dem!

Platene er malt sorte, men er belysning kun på ene siden så reflekterer litt skakt

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg den siste svs'n i går, og etter 3 timer med kalibrering ble det knall!
    Kjennes ut som at noen står å sparker i sofa'n på de værste bass senene og det rister i parykken :P moro!
    Må nok gå i innkjøp av annet måleutstyr, radioshacken går vel ikke høyere enn 126db ?

Skal knipse noen bilder fra bak sofa'n når jeg får tid

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Fy flate...du er gæærn
    Hehe!
    Skal bli morro og teste litt mere nå snart.

Må ta med meg et par testefilmer og stikke bortom deg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å se fett ut, dette, grumle! :-)

Har du testet hvordan det fungerer å ha surroundhøyttalerne så tett ved hodet? Blir ikke en av høyttalerne veldig dominerende i forhold til de andre, spesielt om man sitter i en av sideplassene?

Mulig sofaen står lenger unna veggen enn det kan synes av bildene...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du gjøre!

Fått Drag me to hell ? sugen på å se den

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Begynner å se fett ut, dette, grumle! :-)

Har du testet hvordan det fungerer å ha surroundhøyttalerne så tett ved hodet? Blir ikke en av høyttalerne veldig dominerende i forhold til de andre, spesielt om man sitter i en av sideplassene?

Mulig sofaen står lenger unna veggen enn det kan synes av bildene...
    Takk takk

Er nok langt fra optimalt å sitte på en av sidene, men her i huset er det kun jeg som er audiofil så er ingen krangling om sweetspot
    Er vel ca en halvmeter fra hodet til ht på sidene.

Men når man sitter midt i smørøyet så synes jeg det fungerer over all forventning! Hører helt klart å tydlig ting rett bak hodet, og panorering av lyden går helt uten hull når jeg kjører 5.1
    Vinkelen på ht fra sweetspot er satt opp ut i fra Dolby digital sine anbefalninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Det må du gjøre!

Fått Drag me to hell ? sugen på å se den
    Den har kommet!
    Utfordringen nå er og finne tid før jul...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weva
    Den har kommet!
    Utfordringen nå er og finne tid før jul...
    Hehe, ja du sier noe der! Vi har barnedåp i morgen, og kjenner jeg samboer'n rett så er det vel rundvask av huset i hele neste uke! kan nok bli spennende det, med tre små rumpetroll som skal "hjelpe"

Vi får vel nesten ta det etter jul ja

Men skal prøve å få gjort noe med den enorme peaken jeg har på rundt 40hz til da!
    Har kalibrert rundt 10 timer nå, men er langt igjen :P
    Skal leke litt med en behringer feedbackdestroyer også, så får vi se

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner det virkelig å nærme seg ferdig bak i rommet, Utrolig godt!

Har også fått ryddet opp i alle kablene.
    Laget en kanal rett under hull gipsen "ca 80cm opp på veggen" som alle høyttaler, signal og hdmi kabel ligger i.
    Om man ser nøye etter, så ser man at det kommer ned en phonokabel til den xtz'n lengst til venstre på bildet.

Har også fått laget listverk rundt høyttalerne av 19mm mdf "plent umulig å skjære gipsen så det blir fint rundt ht!"

Har også lagt teppe over den 2cm tykke trinnlydsplaten som subber'ne står på "har tatt av de orginale bena på subbene, så de ligger utrolig godt oppo markplatene"

SVS går på LFE, mens xtz tar seg av hver sin bakkanal. xtz er koblet fra pre-out på yamaha'n.

Ble egentlig litt overrasket over hvor likt rosewood og cherry så ut.

-dsc03421-jpg

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble skikkelig flotte de rammene rundt bakhøyttalerne.

Når det gjelder subwoofere ser det ut som du er godt utstyrt, men trenger du virkelig de XTZ-subbene når du har de digre SVSene?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ble skikkelig flotte de rammene rundt bakhøyttalerne.

Når det gjelder subwoofere ser det ut som du er godt utstyrt, men trenger du virkelig de XTZ-subbene når du har de digre SVSene?
    Takk takk

Ang. subwooferne så blir det vel kanskje litt smør på flesk.
    Men brukte 5stk xtz i mitt forrige oppsett, og var utrolig fornøyd med helheten i lydbildet!

Xtz'ne spiller endel høyere opp i frekvens enn svsne, så hører bedre rettningen på dem.
    Passer også veldig godt sammen med JBL'ne for å gi inntrykk av at det er store ht som spiller rund det hele.

Og selv om xtz'ne ser små ut iforhold til svs'ne så er de ikke til å kjimse av

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var heftig! :P Hvordan fungerer de perforerte gipsplatene med tanke på lyden da?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Det der var heftig! :P Hvordan fungerer de perforerte gipsplatene med tanke på lyden da?
    Hehe, ser nok mye ut bak der. Men ikke lett å få det til å spille dypt i ett så lite rom, så da får man overdimensjonere litt
    Fikk ca ett kvarter sammenhengende rygg masasje i går når jeg så terminator salvation. Ett vanvittig lydspor på den filmen!

Når det gjelder gipsplatene, så prøvde jeg først med rockwool akustikk plater i taket. Men syntes det ble litt trykkende på ørene, så ble vel litt for mye dempet.
    Gipsplatene har egentlig mye av de samme egenskapene som akustikkplatene, bare at gipsen sprer refleksjonene istedet for å sluke dem "diffusor effekt". Ble mye mere liv i rommet og lyden ble veldig luftig!
    lukker man øynene så høres rommet mye større ut enn det er.
    Og det jeg har lest meg frem til når det gjelder akustiske tiltak i kinorom så bør man styre unna dempemateriale på bakveggen.

Roper jeg alt jeg makter i rommet så er det mye klang i stemmen mens jeg roper, men er ikke anntydning til at noen lyder henger igjen i rommet etterpå.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misunnelig! Hehe, gleder meg sann til jeg er ferdig... Må jo nesten se alle filmene mine om igjen, de blir jo en helt annen opplevelse!

Ringenes herre, terminator, action, eventyr, sci-fi... skal bli himmelsk. 8)

Har sett flere osm har slike diffusorer i bakvegg, blir nok til att jeg prøver meg på noe slikt selv!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, blir noe anna å sette seg ned i ett dedikert rom ja! Det beste er jo at ingenting lager ulyder og at man kan skru opp skikkelig uten å bekymre seg for at man vekker hele huset

Lekte meg litt med xtz room analyser i dag, og kan vel se at bassfellene gjør jobben sin Dette er kun en måling gjort i ørehøyde i sweetspot. Tok flere målinger, og bildet er sånn gjennomsnittlig målt.
    Men må jobbe mere med kurven!

Skal vel kanskje måle en og en sub ? men dette er en måling med alle 7 subene i drift, sammen med toppene.

Brukte en bærbar pc å måle med, så tror det er viftestøy fra den som lager de småbølgene som drar seg langt ut i ms.

-dsc03473-jpg

Lånte ett par bilder fra xtz room analyzer tråden, om hvordan forskjellige rom oppfører seg.

Får jeg gjort mere med den 40hz peaken, så må jeg vel si meg fornøyd med hvordan rommet oppfører seg.

De første målingene av rommet uten noen form for akustiske tilltak, var faktisk ikke langt unna det første vedlagte bildet. Bare at peaken i rommet mitt var bredere og lå på rundt 40hz

Eksempel på målinger:
    Rum 1
    Ett modernt inrett rum. Väggar byggda av enkel gips. Få möbler och ganska kala väggar på 30m2.
    Även en jobbig frekvensgång finns i rummet. Rumt 50Hz och 100Hz finns det peakar som ligger ca 15 dB högre än önskad nivå.

Rum 2
    Ett rum som har från början har bra proportioner mellan längd,höjd och bredd. En efterklang som är ganska liten efter 100ms.
    Rikligt med möbler och en bra placeing av subwoofern.

Rum 3
    Ett lyssningsrum, där en ljudarkitekt har designat rummet . Inga parallella väggar, sluttande tak.
    Absorbentmaterial och tjocka väggar med flera lager gips. Med exakt balans mellan absorberande matereal och reflekterande(difusion)matereal.Ett optimerat rum som kostar som en bra bil. En kort efterklang med få resonanser och en jämn frekvensgång.

Hmm... hvor ble bildene fra xtz room analyzer tråden av ? :P ble jo borte i orginal tråden og!

Side 9 av 18 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •