Yamaha DSP-Z11 styrer showet fra nå! :) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 18 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 351
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Dette blir skikkelig stilig, blir spennende å se hele stasen ferdig.
    Hvor stort er lerretet? Hvor lang er sitte avstand?
    Synes selv det ser ganske grelt ut for øyeblikket, men sånn jeg ser det for meg i hodet så tror jeg det blir bra "mye sort stoff/acustikk plater"

Har tenkt på 235cm bredde i 2.35:1 Så blir så og si akkurat like stort som rammen rundt markplatene. Blir ca 3.5m i sitte avstand.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det blir kult med orange striper mellom sorte akustikkplater. Det blir veldig elegant og "clean" med høyttalerne bak lerretet. *thumbs up*

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg tror det blir kult med orange striper mellom sorte akustikkplater. Det blir veldig elegant og "clean" med høyttalerne bak lerretet. *thumbs up*
    Takker for det blir iallefall mye mindre pregende den orange fargen etter noen akustiske tiltak

Og håper på at rommet blir ganske rent tanken er litt ulv i fåreklær hehe.
    5 xtz 10" og en svs burde lage bra med trøkk, og det meste kommer jo til å bli skjult.

Har vært å kikket på en del stoff rundt omkring, men kommer nok til å bestille en 20meter med sort scene molton i 3m bredde

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Takker for det blir iallefall mye mindre pregende den orange fargen etter noen akustiske tiltak

Og håper på at rommet blir ganske rent tanken er litt ulv i fåreklær hehe.
    5 xtz 10" og en svs burde lage bra med trøkk, og det meste kommer jo til å bli skjult.

Har vært å kikket på en del stoff rundt omkring, men kommer nok til å bestille en 20meter med sort scene molton i 3m bredde
    Hvis du skal trekke akustikkplatene dine med scenemolton, må du vere obs på at scenemolton demper noe av effekten. ( Dempe-effekten )

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal trekke akustikkplatene dine med scenemolton, må du vere obs på at scenemolton demper noe av effekten. ( Dempe-effekten )
    Har tenkt litt på det, vurderte faktisk høyttaler stoff
    Men det scenemolton stopper av lyse toner vil vel den dempe litt av eller ?
    har jo teppe på gulvet og som demper noe av de lyse tonene ?
    Men kanskje ikke så lurt å bruke på førsterefleksjonene.

Må tenke litt mere på akkurat det!
    Flott du kommer med sånne ting! kjedelig å finne ut av i ettertid :P

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Har tenkt litt på det, vurderte faktisk høyttaler stoff
    Men det scenemolton stopper av lyse toner vil vel den dempe litt av eller ?
    har jo teppe på gulvet og som demper noe av de lyse tonene ?
    Men kanskje ikke så lurt å bruke på førsterefleksjonene.

Må tenke litt mere på akkurat det!
    Flott du kommer med sånne ting! kjedelig å finne ut av i ettertid :P
    Det finnes jo flere typer akustikkplater, jeg har brukt Rockwool plater, 60x120 cm, 50mm.

Når jeg bar platene rundt i rommet, for å finne fram til den plasseringen som ga best effekt, hadde jeg ikke noe trukket utenpå platene. Dempe effekten var merkbart bedre enn etter at jeg trakk dem med scenemolton. Jeg merket ikke at det var noen spesielle frekvenser som ble dempet, men nesten alt av etterklang forsvant, og rommet ble mye mindre stressende å spille i.

Skulle jeg gjort denne jobben på nytt, hadde jeg valgt frontstoff til høyttalere, fra enten Biltema eller Eltek.

Platene demper bra i området 500hz-4khz +/-

Prøv deg litt fram med plassering, og avsand mellom platene og veggen.
    De platene som jeg har på sideveggen, henger 50mm ut fra veggen. Dette gir en merkbart bedre effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.
    Innmari fin plakat i taket!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo flere typer akustikkplater, jeg har brukt Rockwool plater, 60x120 cm, 50mm.

Når jeg bar platene rundt i rommet, for å finne fram til den plasseringen som ga best effekt, hadde jeg ikke noe trukket utenpå platene. Dempe effekten var merkbart bedre enn etter at jeg trakk dem med scenemolton. Jeg merket ikke at det var noen spesielle frekvenser som ble dempet, men nesten alt av etterklang forsvant, og rommet ble mye mindre stressende å spille i.

Skulle jeg gjort denne jobben på nytt, hadde jeg valgt frontstoff til høyttalere, fra enten Biltema eller Eltek.

Platene demper bra i området 500hz-4khz +/-

Prøv deg litt fram med plassering, og avsand mellom platene og veggen.
    De platene som jeg har på sideveggen, henger 50mm ut fra veggen. Dette gir en merkbart bedre effekt.
    Takker for info'n Skal bestille noen rockwool plater å teste litt
    Har tenkt å bruke endel tiltak i rommet for å bedre akustikken, men må vel bruke prøv å feil metoden før man finner det som funker

Har brukt 10cm markplater i rammen til lerettet og kommer til å bruke det i de skrå hjørneveggene bak i håp om å dempe endel dypere toner

Og så blir det en ramme med akustikk plater i taket rundt plakaten. da blir den ene delen av rammen på plakaten akkurat rett over sitteposisjon.
    Og skal bruke 4 store akustikk rammer på sideveggene som er tenkt ca 5cm ut fra veggen. men har ikke lyst til å over dempe rommet heller så må nok testes ut først

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weva
    Hehe.
    Innmari fin plakat i taket!
    Japp var jo så stor at det var egentlig den eneste plassen jeg kunne henge den hehe. Og den er ganske matt, så tror den ikke kommer til å reflektere så mye

Takker igjen weva

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut grumle.
    Det er en stund siden det har vært aktivitet i denne tråden, har det skjedd noe mer? Kanskje du tilogmed er ferdig. Hva med å legge ut noen nye bilder.
    Driver å snekkrer litt selv om dagen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gleder jeg meg virkelig til testing, Grumle!
    Det skal bli stas og oppleve litt lyd igjen... hjemme kan jeg ikke lenger øke volumet til underholdene nivåer pga ei lita ei

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminow
    Dette ser jo veldig bra ut grumle.
    Det er en stund siden det har vært aktivitet i denne tråden, har det skjedd noe mer? Kanskje du tilogmed er ferdig. Hva med å legge ut noen nye bilder.
    Driver å snekkrer litt selv om dagen.
    Hei perminow Har fulgt med i byggetråden din i smug og har blitt meget imponert over tempoet ditt! Begynner virkelig å ta form nå. skal bli spennende å se hvordan det blir ferdig. ser iallefall meget bra ut så langt!

Når det gjelder meg selv så tar ting så uhorvelig mye lengre tid en man tror i utgangspunktet :P

Har kommet endel lengre, men har vel innsett at det kommer til å drøye en stund før rommet er ferdig. Men gjør egentlig ingenting, for synes det er utrolig spennende å prøve ut forskjellige akustiske tiltak Hadde aldri trodd at det skulle ha så mye å si på lyden før jeg begynte, selv små endringer er godt hørbare!

Her er iallefall status så langt hatt på tapet på de flatene som blir synlig ut i rommet. skal ei ramme av sort akustikk plater med led downlights rundt plakaten i taket. Kommer også til å lage en sort ramme rundt lettetet.

-dsc03010-jpg

2stk 60x120x5cm rocwool akustikk plater pr sidevegg. har lagen en ramme til dem, så henger ca 5 cm ut fra veggen.

-dsc03028-jpg

mye bassfeller bak i rommet, har også 40 cm på frontveggen bak lerrettet som jeg har prøvd å utnytte best mulig med tanke på demping av bass. konklusjon ? Det funker!

-dsc03023-jpg

Ps2, Ps3, X-box360 og 2 av de 3 xtz 99w10,16 i front. På andre siden er det foreløpig bare en yamaha rx-v1800. men kommer nok mere der etterhvert

-dsc03027-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir ett virkelig stilfullt og koselig kino-rom! Tror du kan få til en virkelig fin atmosfære der inne.
    Har du noen målte grafer av dempe-tiltakene dine?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Dette blir ett virkelig stilfullt og koselig kino-rom! Tror du kan få til en virkelig fin atmosfære der inne.
    Har du noen målte grafer av dempe-tiltakene dine?
    Takker for det er jo mye som gjennstår sånn utseende messig, men begynner virkelig å trives med å være i det lille rommet i kjelleren

Har brukt xtz room analyser, men har desverre ikke lagret noen grafer fra hvordan rommet var før demping.
    men var en helt grusom etterklang på rundt 35hz!
    Har kurert den peaken og mere til, synes bassen har blitt utrolig stram og fin!

De 5 xtz'ne har også fått seg en storebror "svs pb12 pluss"
    Så bassfellene har litt å jobbe med
    Blir nok en svs til og om ikke altfor lenge :P

-dsc02797-jpg

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved ett screenshot og jeg. Er ingen god fotograf, så er ikke lett å få til det bra :P Men er iallefall utrolig fornøyd med sony hw10 og 100" dreamscreen acoustic HD duk i 2.35:1 Sony'n er også kalibrert.

Her synes også strukturen i tapeten mye bedre

-dsc03033-jpg

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weva
    Nå gleder jeg meg virkelig til testing, Grumle!
    Det skal bli stas og oppleve litt lyd igjen... hjemme kan jeg ikke lenger øke volumet til underholdene nivåer pga ei lita ei
    bare å si ifra når du har tid

Er nok ikke lenge før hun blir med pappa'n sin å ser animasjonsfilmer i kino'n, så da får man både i pose og sekk hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "xtz room analyser"?

Mange subber liker vi Massevis av dynamikk tipper eg. Hvordan kobler du de? Alle til sub-utgangen fra hovedforsterkeren? Eller får hver av frontene hver sin dedikerte xtz å kose seg med?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være en aldri så liten utfordring å få alle subbene til å spille sammen, men får du det til så bør du ha nok bass her iallefall. ;-)

Rommet ditt begynner jo å se bra ut det, og det er litt morsomt med enkelte løsninger litt utenom det vanlige.

Begynner å vurdere HW10/HW15 selv også...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Hva er "xtz room analyser"?

Mange subber liker vi Massevis av dynamikk tipper eg. Hvordan kobler du de? Alle til sub-utgangen fra hovedforsterkeren? Eller får hver av frontene hver sin dedikerte xtz å kose seg med?
    Kort forklart er xtz room analyser ett måleapperat man kobler sammen med en pc for å finne ut av frekvensgang og dempningsfaktor på ett rom.
    Er en tråd her http://avforum.no/forum/kalibrering-...-analyzer.html om man vil lese mere om den Ganske så genial sak egentlig!

alle 5 xtz'ne er koblet til pre out på forsterkeren, så alle hovedkanalene har en xtz hver. Mens SVS'n er koblet til LFE.
    Er faktisk SVS'n som er det svakeste leddet for øyeblikket, så har tenkt å kjøpe en til.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det må da være en aldri så liten utfordring å få alle subbene til å spille sammen, men får du det til så bør du ha nok bass her iallefall. ;-)

Rommet ditt begynner jo å se bra ut det, og det er litt morsomt med enkelte løsninger litt utenom det vanlige.

Begynner å vurdere HW10/HW15 selv også...
    Er ikke bare bare nei Men sånn det er nå står alle tre i front på 0 i fase. fungerer absolutt best sammen med jbl'ne. Men må nok ty til mere innvikla kalibreringsutstyr etterhvert, for merker at svs'n spiller litt imot resten.
    Er ikke mye feil tror jeg, men litt er det.

Er ikke helt for å skryte av mitt eget, men bassen i rommet er jeg utrolig godt fornøyd med!
    Og er på ingen måte overkill i forhold til jbl'ne imo. Er faktisk veldig snill bass når det skal være snillt,
    men når det skal være voldsomt så skjer det ting med sofa'n og det som sitter i den også

HW10 imponerer stort! kan trygt annbefales

Side 7 av 18 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •