Yamaha DSP-Z11 styrer showet fra nå! :) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 351
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, pappa er nok kanskje litt oppgitt over hvor mye tid som går til spesialløsningene i kinoen. Så han skal få slippe å sitte på gipsen, ja! Fant en nettside som viser hvordan og hvilken side av platen som skal fuktes, tror siden er lagret på den andre pcen jeg bruker. Må lese meg opp på emnet hvis det blir aktuelt.

Kinoen får et hvelvet tak som er buet bare den ene veien. Det blir komplisert nok for meg, så det blir nok ikke i kuppelform, selv om det hadde sett tøft ut!
    Hvis du ser på første side i byggetråden min så kan du såvidt se stjernehimmelen oppunder taket. Størrelsen blir etter tegningen på 430x374cm. Mulig størrelsen blir endret hvis jeg går for gips. Rammen skal lages i 22x198mm bord med en bueradius på 12,3m. Takhøyden hos meg er 247cm. Bygde med bjelkene ca 250cm over støpt gulv slik at det ble mulig å senke ned flytende himling i lydbøyler og stjernehimmel, og angrer ikke på det.

Her ser du et bilde av en kino som har takløsningen som likner det jeg skal bygge:

-bluelounge-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hehe, pappa er nok kanskje litt oppgitt over hvor mye tid som går til spesialløsningene i kinoen. Så han skal få slippe å sitte på gipsen, ja!
    Hihi, det hadde nok vært litt av ett syn! tenkte mere på papp laget som sitter fast på hver side av gipsen jeg At den smuldrer seg veldig fort opp om man fukter platene Men den linken om hvordan å bøye gipsplater kunne jeg tenkt å kikket på!

Utrolig spennende det kinorommet ditt altså, med godt gjennomtenkte løsninger! Er imo ett drømmerom du holder på med! Buet tak m stjernehimmel + de søylene blir bare helt konge! Har du tenkt å ha bakhøyttalerne inne i søylene forresten ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    om man er 2 stk kan man ha en hver og bruke den siste til fothviler og om man vil ha litt trening så kan man jo bruke disse og yppe til putekrig :P
    Heheh. Godt du har den hjelmen der da, Grumle! En 30 kg sekk i hodet kan gi utfordrende konsekvenser.

Men seriøst: de sekkene så spennende ut. Hadde vært interessant og prøvd dem

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi, det hadde nok vært litt av ett syn! tenkte mere på papp laget som sitter fast på hver side av gipsen jeg At den smuldrer seg veldig fort opp om man fukter platene Men den linken om hvordan å bøye gipsplater kunne jeg tenkt å kikket på!

Utrolig spennende det kinorommet ditt altså, med godt gjennomtenkte løsninger! Er imo ett drømmerom du holder på med! Buet tak m stjernehimmel + de søylene blir bare helt konge! Har du tenkt å ha bakhøyttalerne inne i søylene forresten ?
    Ja, litt av poenget med søylene er å ha mine seks hjemmesnekra bakøyttalere inni hver sin søyle. I tillegg er det god plass til for eks absorbenter under høyttalerne!
    Skal se om jeg kan finne den gipsbøyelinken til deg litt senere i kveld!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weva
    Heheh. Godt du har den hjelmen der da, Grumle! En 30 kg sekk i hodet kan gi utfordrende konsekvenser.

Men seriøst: de sekkene så spennende ut. Hadde vært interessant og prøvd dem
    Hehe, sant det godt man har lydisolert rom da, så resten av huset slipper å høre på jamringa :P

Ja, tror dem kan være ålreit. Og så er dem laget på hamar, så burde jo være mulighet for litt testing før man eventuellt kjøper En på jobben her har prøvd en, og han mente det var litt tempur egenskaper på innerskummet.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt av poenget med søylene er å ha mine seks hjemmesnekra bakøyttalere inni hver sin søyle. I tillegg er det god plass til for eks absorbenter under høyttalerne!
    Skal se om jeg kan finne den gipsbøyelinken til deg litt senere i kveld!
    Tipper dem har ganske gode akustiske egenskaper for rommet sin del og Sammen med det buede taket.
    Eneste som kan bli en utfordring er hvordan man får hullet i søylen der høyttaleren sitter til å bli pent utad i rommet. Bør vel være ett ganske bredt felt for å få god spredning ? kan vel sikkert lage en buet ramme å trekke den med htstoff

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lette noen uker etter passende "gardiner" til å ha foran søylene, og fant til slutt noen røde og...vel, de er jo litt fine da. Litt spesielle og blanke i stoffet, men stoffet er veldig tynt og litt gjennomsiktig, og lar lyden passere fint. Det beste var prisen, betalte 300 kroner for seks store gardiner. Og funker ikke disse så blir det høyttalerstoff av den svarte typen vi alle kjenner...

Her er forresten link til PDF filene fra Norgips om bla annet bøying av gips. Svært informativ, tror bøyingstabellen står i kap 17:
    Norgips Norge AS / Montasjehåndbok

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, blir nok knall!

Takker og bukker for linken!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...60x120x5cm rocwool akustikk plater pr sidevegg. har lagen en ramme til dem, så henger ca 5 cm ut fra veggen
    Hvordan valgte du å la dem "sveve"? Nysgjerrig på metoden du valgte.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvordan valgte du å la dem "sveve"? Nysgjerrig på metoden du valgte.
    Moro du valgte ordet sveve, for det var litt av tanken bak det Ser jo at dem er festet i veggen om man går helt på siden, men synes det selv ble litt kult at dem henger ut fra veggen uten å se innfestingen fra sofa'n

Lagde rammen i 50x30x3mm vinkelstål, skrudde fast to treskruer med stort hode med ca 30cm mellomrom vanrett på veggen som jeg bare tredde den påsveiste tverrvinkelen på baksiden av rammen over, så er bare å løfte opp hele rammen om man skal ta den ned. Skråskjærte vinkelen så den ikke skulle bli så synlig fra siden.

-dsc02791-jpg

Her har jeg dyttet inn den ene akustikkplaten.

-dsc02792-jpg

Ikke akkurat noe houdini, men syntes det ga en litt kul effekt

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg revet alt som var bak lerrettet, og startet helt på nytt.
    Har testet endel frem og tilbake for å finne ut hva som låter best, kommer nok til å drive med prøving å feiling en god stund til og!

4stk 10cm markplater øverst i hjørnet der, fungerer utrolig godt som bassfeller! Blir STOR forskjell fra å sette akustikkplater fra rockwool på samme måten!!

-dsc03647-jpg

Har brukt dempeplatene fra biltema for å presse fast høyttalerne mellom to 2x6" som er skjært i bue. Høyttaleren sitter veldig godt fast, men om man tar skikkelig i så kan man flytte dem til man finner rett vinkel og bredde.
    Her har jeg Flytta høyre front helt inntil centeren.

-dsc03650-jpg

Høyttaleren blir ikke så hardt koblet til rommet heller, håper og tror det fungerer litt som spikes

-dsc03651-jpg

Har også gjort det samme på bakhøyttalerne, Veldig kjekt å kunne ta de ut av og til :P

-dsc03653-jpg

Er ett glippe på 2-3mm rundt høyttalerne til mdf rammen, så ingen skrangling!

-dsc03655-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så proft ut! Likte måten du har "festet" fronthøyttalerne på. De sitter vel såpass fast at de ikke "svømmer" rundt når du spiller høyt over en tid?

Slik jeg forstår det er altså markplater bedre enn Rockwool akustikkplater? Har ikke hørt om markplater før, er det spesial-isolasjon til utebruk? Glava eller Rockwool?

Skal du ha et egenkonstruert lerretsfeste i 2x6" bjelkene som du har skjært i bue?
    Ble mange spørsmål av dette, men jeg er som vanlig veldig interessert i løsningene dine!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje være vanskelig å finne eksakt sweetspot med saccosekk løsningen, men er ikke SÅ viktig på film. Tror midi sekkene veier i overkant av 30kg pr stk, så har litt trua på at dem kan fungere godt som basfeller

Ser iallefall utrolig gode ut! og dem er ikke fyllt med isoporkuler som den orginale saccosekken, disse er fyllt med skum så tipper den "bråker" endel mindre når man rører seg i dem.

Står det går fint 2 voksne i en midibag om man sitter, så om man setter to bak og en forran kan man være 6 voksne som ser film.
    Eller at jeg og samboer'n tar en bak hver og våre 3 smårollinger sitter sammen i en forran. om man er 2 stk kan man ha en hver og bruke den siste til fothviler og om man vil ha litt trening så kan man jo bruke disse og yppe til putekrig :P

Har kikket på flere løsninger i likhet med den du linket til, men rommet er bare 270cm bredt. Blir fort veldig store de sofa'ne!
    Det nermeste jeg har kommet som passer i rommet er dreamscreen sofa'n dem selger på avshop.
    Vill tro disse fungerer ganske greit. men hvordan blir høyden i forhold til lerret?
    Å få nakkesleng i en kino "sal" vil jeg se for meg som veldig unødvendig

Putekrig med disse involvert hørtes igrunn veldig gøy ut, bare vekten som bekymrer meg litt :P

Gleder meg til å se videre på front prosjektet ditt, følger med her
    GL!!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så proft ut! Likte måten du har "festet" fronthøyttalerne på. De sitter vel såpass fast at de ikke "svømmer" rundt når du spiller høyt over en tid?
    Dem sitter utrolig godt må bruke rå makt for å flytte dem! Eller løsne ett par skruer på den øverste 2x6'n

Slik jeg forstår det er altså markplater bedre enn Rockwool akustikkplater? Har ikke hørt om markplater før, er det spesial-isolasjon til utebruk? Glava eller Rockwool?
    Til å dempe bass er dem MYE bedre enn akustikkplatene! men er ikke samme dempefaktoren lengre opp i frekvens. Tipper massen har endel å si her, rockwool markplatene veier nok sikkert 4 ganger så mye som akustikkplatene.
    Tror det egentlige formålet til platene er å isolere under betong ?

Måten jeg har gjort forran her og bak i skråveggene er å sette opp en "vegg" av 10 cm markplater, for så å fylle hullrommet mellom markplatene og veggen "hjørnet" med vanlig isolasjon.
    Testet litt frem og tilbake med forskjellige løsninger, men denne metoden fungerer helt utrolig bra imo!

Skal du ha et egenkonstruert lerretsfeste i 2x6" bjelkene som du har skjært i bue?
    Ble mange spørsmål av dette, men jeg er som vanlig veldig interessert i løsningene dine!
    Det var egentlig planen ja Men jeg har endret endel forran der, så da passet dem egentlig godt til å huse høyttalerne istedet siden dem har samme bue som lerettet får

Og takk det samme! moro med DIY

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Vill tro disse fungerer ganske greit. men hvordan blir høyden i forhold til lerret?
    Å få nakkesleng i en kino "sal" vil jeg se for meg som veldig unødvendig

Putekrig med disse involvert hørtes igrunn veldig gøy ut, bare vekten som bekymrer meg litt :P

Gleder meg til å se videre på front prosjektet ditt, følger med her
    GL!!
    Måtte i såfall ha laget ett lite platå for de to bakerste sekkene Jeg liker å ha lerettet lavt, Helst sånn at man føler man kan reise seg ut av sofa'n "buddabagen ? " å bare gå rett inn i filmen Så kommer helt klart ikke til å få noe nakkesleng her i gården! Om du ikke ypper til putekrig that is hehe

Og takk takk

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Takker for svært opplysende svar! Ser for meg at disse markplatene vil kunne gjøre jobben bra som absorbent kombinert med et lag vanlig Glava. Forklaringen din høres jo fornuftig ut, særlig det at de trolig demper bedre enn vanlg isolasjon eller akustikkplater på lavere frekvenser. Skulle likt å høre om det er andre med gode erfaringer med denne typen isolasjon! Det er jo gøy at man prøver ut noe slikt med et produkt som er beregnet til helt andre ting...

Det blir spennende å se om noe slikt kan fungere i søylene over og under surroundhøyttalerne i mitt oppsett! Kunne også tenkt meg å lage en egen løsvegg bak lerretet der man kombinerer ulike typer isolasjon
    Her er linken til produsenten: Markplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo noen som selger bassfeller laget av skum, noe de fleste vet fungerer ganske så middelmådig! Jeg testet en rull med vanlig isolasjon i hjørnene, noe mange anbefaler å teste for å se om bassfeller vil bedre noe. Men synes ikke det ga den helt store effekten. Markplatene derimot, gjør definitivt jobben som bassfelle!

Og når man tenker på konsistensen til de forskjellige materialene så virker det jo ganske logisk.

Alt jeg har lest angående akustiske tiltak i små rom så er det bassfeller og atter bassfeller som går igjen, Føler faktisk jeg har kommet i mål med de tiltakene jeg har gjort

De søylene dine ville jo blitt perfekte bassfeller! Vil nok bryte opp endel og
    Er ikke sikkert du trenger mere heller, siden du har såpass stort rom.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått gjort litt med rammen til lerettet. Utrolig godt å se at de tankene jeg hadde fungerte i praksis!

Vinklene her er to 16mm rør som er sveiset fast på ei 12mm mutter, disse fungerer som stramming av hjørnene.
    Rørene har fått ei slisse for å få plass til lerett duken.

-dsc03671-jpg

I V3 duken er det sydd inn en hempe som akkurat rommer ett 10mm rundtstål.
    De to rundtstålene som er på langsiden er sirklet, så dem passer i buen rammen skal få.

-dsc03672-jpg

16mm røret passer fint rundt 10mm rundtstålet når duken er tredd på "brukte akselstål for å få en så glatt som mulig overflate, for å lette arbeidet med å tre dem inn i hempen på lerettet"
    Her ser man litt lettere hvordan justeringen av hjørnene er også.
    Så hvert hjørne justere ett rundstål og fungerer som mothold for det andre stålet.

-dsc03673-jpg

10mm rundtstålet passer akkurat i hullet til 12mm mutteren. Dette var faktisk noe av det jeg brukte mest tid å tenke ut, hvordan å få alle rundtståla inn i lerettet mens strammemekanismen allerede var montert :P

-dsc03675-jpg

Og her er ett forferdelig dårlig bilde av hvordan lerrettet ser ut forrfra. "kameraet hadde ingenting å fokusere på :P "

-dsc03737-jpg

Brukte en 30x30 C profil med 14mm åpning og ett slissa 16mm rør for å feste lerrettet fast i rammen på baksiden. 10mm rundtstål med lerrett får fint plass i 14mm slissen i c profilen, så når rammen på baksiden er slakk så kan man fint tre den utenpå hele lerrettet for så å sette i de 16mm rørene som låser det hele sammen. "huff, nesten så ikke engang jeg skjønte hva jeg skrev der :P men ett bilde sier vel mere enn 1000 ord "

-dsc03739-jpg

Her ser man innfestingen fra baksiden.

-dsc03744-jpg

Her er hvordan rammen til lerrettet ser ut fra baksiden. Hele rammen er laget av 20mm rør og 6stk 12mm strekkfisk. Det røret som går på tvers av lerrettet er sirklet.

-dsc03742-jpg

Her er en av strekkfiskene, fungerer utmerket som stramming av rammen!
    Dette er bare en prøvemontering btw! Alt skal demonteres, slipes og lakkeres matt svart når alt er ferdig testet.

-dsc03743-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble en utrolig flott konstruksjon! Likte måten du har løst problemene på, smart måte å strekke lerretet! Tror jeg må bestille deg ned til kinoen min så du kan lage en tilsvarende løsning hos meg...:-D
    Hvor mye kom ståldelene på sånn ca, og er det vanskelig å få tak i noe av dette?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!

Dette var high-tech diy lerret!
    Skjønner at du må ha brukt noe tid til å pønske ut dette, men det ser meget bra gjennomført ut

Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •