Generell diskusjon rundt akustikk - Roten til problemet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 100
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Generell diskusjon rundt akustikk - Roten til problemet

Rommets akustikk

Introduksjon og formål med tråden

Ofte glemt, men minst like viktig som noe annet.

En tankevekker at tråder om romkorreksjon (RK) som følger med i recievere varer i det uendelige, mens tråder om tiltak for bedre akustikk forsvinner like fort som de kom? At enkelte bruker store seksiffrede tall på elektronikk, og plasserer det i et mer eller mindre "elendig" rom?

Akustikk er særdeles komplekst, og sannsynligvis en stor grunn til at folk skyr unna og legger pengene i nytt utstyr i steden. Jeg er ganske sikker på at flere kan hente ut mye mer av anlegget deres, selv med små tiltak. En skikkelig tråd mener jeg derfor er på plass.

Kanskje kan dette bli en FAQ/informasjonstråd der vi kan samle opp gode tips fra forum-medlemmer? Flere her inne sitter med masse kunnskaper, men ofte blir "gulltipsene" det spredt rundt mellom tusenvis av tråder. Det er også en del myter ute å går, og vi kan ikke vente på at Mythbusters skal avlive de.

Jeg kan oppdatere tråden innimellom, men trenger hjelp av dere med kunnskap og praktisk erfaring. Leverandører, installasjonsbilder, generell info, linker, guider/mini-guider og generell diskusjon rundt temaet er ønskelig.

Forumlinker

Mor10: Minitest: Akustikkplater - Erfaringer fra en nybegynner
    Mor10: Kledning av akustikkplater

Leverandører

Acoustic Tuning [NO]

Akustikmiljø [SE]
    Svanå Miljöteknik AB [SE]

RealTraps [US]
    GIK Acoustics [US]

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstreme tiltak fra en butikk i Sverige.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tiltak HåkonN.

Har selv litt problemer med spredning av bassen fra subben i mitt rom. Subben (plus/2) står i høyre hjørne framme ved siden av fronthøytalere. Det er den beste plasseringen responsmessig, men spredningen er håpløs. Jeg hører hvor bassen kommer fra. Hva kan være den beste løsningen her?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Har selv litt problemer med spredning av bassen fra subben i mitt rom. Subben (plus/2) står i høyre hjørne framme ved siden av fronthøytalere. Det er den beste plasseringen responsmessig, men spredningen er håpløs. Jeg hører hvor bassen kommer fra. Hva kan være den beste løsningen her?
    Akustisk sett er bass det desidert mest utfordrene problemet å utbedre med hjelp av fysiske hjelpemidler. Problemet er at des dypere en går i frekvens, des større og tyngre tiltak må en ta.

Om du har kontroll på frekvensresponsen din, høres det mer ut som du enten deler av subwooferen for høyt (har du prøvd å dele av ved 60hz?) eller at ny plasseringen av sub bør vurderes. Evn. en må en vurdere en ekstra sub.

Å "spre" dypbass slik du spør om, ser jeg vanskelig for meg at skal kunne løses på en enkel måte (i allefall ikke i denne tråden).

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helmholtzresonatorerer foruten EQ det eneste som virker på dypbass såvidt jeg vet. Bassfeller virker sjelden dypere enn rundt 40Hz.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen steder i Oslo som selger rockwool akustikkplater? Er så kjipt å måtte bestille på nettet.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen steder i Oslo som selger rockwool akustikkplater? Er så kjipt å måtte bestille på nettet.
    Tror det selges noe ved Storo, der er det bl.a. Glawa utsalg.
    Ellers har Eltek noe.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter strengt tatt "roten TIL problemet". Bra tiltak!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste byggvareutsalg (Byggmakker, Monter..) som fører Rockwool vil kunne bestille, men besøk helst utsalget på dagtid. Grunnen til at jeg anbefaler dagtid er at på kvelden så møter en ofte noen (skoleungdom?) som ikke kan ta imot bestilling fordi de ikke kjenner produktet eller kan bestillingssystemet. Jeg hadde to bomturer pga det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det heter strengt tatt "roten TIL problemet". Bra tiltak!
    Takker...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktos, Hjemmekinos lokaler på økern, Tigers og Mor10s tråder inneholder godt med tips, jeg skal legge opp permalinker når jeg får tid.
    Flott tiltak HåkonN!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt "akustiske tiltak" er og ikke plassere høyttalerne for nærme sidevegg. Alt for mange synder der.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt kalkulatorer for DIY diffusorer:
    Calculate Skyline Diffuser HiFi Speaker Design © mhSoft 2007

Calculate Quadratic Residue Diffusor (with given Design frequency) HiFi Speaker Design © mhSoft 2007

Calculate Quadratic Residue Diffusor (with given size) HiFi Speaker Design © mhSoft 2007

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Akustisk sett er bass det desidert mest utfordrene problemet å utbedre med hjelp av fysiske hjelpemidler. Problemet er at des dypere en går i frekvens, des større og tyngre tiltak må en ta.

Om du har kontroll på frekvensresponsen din, høres det mer ut som du enten deler av subwooferen for høyt (har du prøvd å dele av ved 60hz?) eller at ny plasseringen av sub bør vurderes. Evn. en må en vurdere en ekstra sub.

Å "spre" dypbass slik du spør om, ser jeg vanskelig for meg at skal kunne løses på en enkel måte (i allefall ikke i denne tråden).
    Hva med bassfeller i hjørnene? Hva kunne det hjulpet på?

Sliter også litt med at bassen er litt buldrete, spessiellt i de nedre frekvenser. Kurven min ser slik ut nå. Har ikke fått kalibrert den noe særlig ennå men selv om jeg senker 50hz betraktelig så er bassen relativt buildrete på musikk. Tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Del lavere! Du har jo nesten like mye nivå ved 100Hz som du har under 40. Del på 60 så blir det bra.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere i år har det vært rimelig lang leveringstid på Rockwool-platene, godt over 2 måneder på det verste.
    Bestilte et par pakker til i forrige uke, og de ankom i går, så nå virker det som om de verste leveringsproblemene er over.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra tiltak denne tråden Håkon N
    Håper jeg vil lære mye av denne tråden

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En særdeldes velkommen tråd å få dette emnet samlet!(og avveksling fra alle "HJELP-et-eller-annet"-trådene
    Er selv i planleggingsfasen av et dedikert kinorom, så denne tråden skal følges, så alle gode linker skal leses.

Stor takk til HåkonN for et flott initativ!

EDIT: Spørsmål om akustikkplater: Ærlig talt så syns jeg ikke disse platene er spesielt vakre estetisk sett, så er det noen tips om hvordan disse kan "forkles" på noen måte??
    EDIT2: Jaja, det er jo øynene man først blir blind på, sies det... ser jo nå Mor10's link om emnet. Spennende dette!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med bassfeller i hjørnene? Hva kunne det hjulpet på?

Sliter også litt med at bassen er litt buldrete, spessiellt i de nedre frekvenser. Kurven min ser slik ut nå. Har ikke fått kalibrert den noe særlig ennå men selv om jeg senker 50hz betraktelig så er bassen relativt buildrete på musikk. Tips?
    En Helmholtz resonator som bomholt nevner tror jeg er veien å gå for å ta livet av den romresonansen på 50hz du har. Du har en pukkel ved 100hz, og det er nok 2.harmoniske av den på 50hz....

Bassfeller vil nok ikke fungere _så_ effektivt på 50hz. For å få noe skikklig effekt, bør du ha flere av de og de må en viss størrelse. Jeg håper virkelig noen arresterer meg her om jeg er ute i tåka. Jeg startet tråden for å lære, ikke lektere. :-D

Svanå (se link) lager forøvrig slike resonatorer. Mener det var en på HFS som kjøpte en slik til rundt 4500kr ferdig levert.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •