Generell diskusjon rundt akustikk - Roten til problemet - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 100 av 100
    Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må si meg enig i Mor10 sine anbefalinger. Min kino er tilsvarende din stue AndreWerdenskrieg, men ikke så stor. Jeg har dempet førsterefleksjonspunkt med 3stk 120x60 Glava akuduk Pluto kledd med høyttalerstoff og bak lytteposisjon har jeg en plate som er ca 140x65. Jeg har ingenting i taket. Lydbildet er mye roligere og fokusert etter at jeg gjorde disse tiltakene. Q-sounden er også på plass med bikkja til Waters laaangt ute til høyre.

Morten

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for kjempefine tilbakemeldinger og tips, Snooky, Mor10 og MortenV.
    Jeg har bestilt 6 stk absorbenter på 580 x 580 X 80 mm:

OFFECCT
    Disse blir relativt enkle å montere siden jeg kan se höyttalerne i bildet som nå henger på den veggen.

Absorbenter til himlingen kjöper jeg muligens til helgen, da butikken som selger disse ikke ligger langt unna meg (et firma som spesialiserer seg på akustikk). Jeg tror det skal gå greit å plassere disse også. Disse er 600 x 600 x 40 mm:

Ecophon Akustiktak - Masterâ„¢ B

Jeg skal ha 12 stykker av disse.

Bak sweetspot har jeg et stort vindu hvor jeg i dag har hengt opp et stort 100% lystett forheng. Her vil jeg etterhvert sette opp akustikk-lameller fra Akustikkmiljö:

http://akustikmiljo.se/public/dokume...&level2_4=true

For å også dempe lavere frekvenser har jeg lyst til å kjöpe Rockwool 864 og lage diskré bassfeller som jeg kan plassere i hjörnene bak subwooferne og en lengre som jeg kan ha liggende bak sofaen:

Rockwool - Rørskål 864 m/alufolie- Datablad :: Produktguide :: A/S Rockwool

Jeg leker også med tanken på å lage undersiden av sofaen om til en Helmholtzresonator hvis jeg skulle behöve det, men om dette er noe jeg våger å pröver meg på er meget usikkert, for å si det mildt.
    HiFi Speaker Design © mhSoft 2008

Ser deg på subwooferkurs om noen uker, Mor10.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å være en god plan med disse platene!

Skikkelig stilige, de steinlignende platene.

Vi får prate litt mer om akustikk-ting på kurset, ja!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy flate de platene der var dyre. Ringte distributøren i Oslo og prisen for disse platene var 685 + mva. Leveringstid på ca 4 uker.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte selv de rørskålene fra rockwool, men skrinla det og kjøpte heller Tri Traps fra Gik Acoustics. Jeg tror du bør velge de tykkeste og største for å få god effekt. Alumimumsfolie reflekterer, så det bør fjernes.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Vi får prate litt mer om akustikk-ting på kurset, ja!
    Ser frem til det!

Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Fy flate de platene der var dyre. Ringte distributøren i Oslo og prisen for disse platene var 685 + mva. Leveringstid på ca 4 uker.
    Hvilke av platene var dette?

Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Vurderte selv de rørskålene fra rockwool, men skrinla det og kjøpte heller Tri Traps fra Gik Acoustics. Jeg tror du bør velge de tykkeste og største for å få god effekt. Alumimumsfolie reflekterer, så det bør fjernes.
    Planen er å ha så stor diameter jeg overhodet kan få inn i hjörnene. Bak sofaen tenkte jeg å ha en liggende og her kan jeg ha en lengde på nesten 2 meter, noe jeg tror også burde hjelpe. Aluminiumsfolien skal fjernes.
    Problemet er å få tak i rörskåler her. Har lest om noen som har prövd å få tak i, men forhandler selger kun 100 meter. :roll:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AndreWerdenskrieg]Hvilke av platene var dette?[QUOTE]

De du har bilde av i posten din:-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=HansMarius][quote=AndreWerdenskrieg]Hvilke av platene var dette?

De du har bilde av i posten din:-)
    Til vegg eller himling? Eller gjelder det begge?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AndreWerdenskrieg][quote=HansMarius]
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hvilke av platene var dette?
    Til vegg eller himling? Eller gjelder det begge?
    Sorry, mener veggplatene du har bilde av...:roll:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius

Sorry, mener veggplatene du har bilde av...:roll:
    Takker, greit å vite.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere at dette startkittet vil være fornuftig å kjøpe for mitt firkantede rom som jeg planlegger 7.1 kino i?

Startkit

The Naturals hjemmekino

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Tror dere at dette startkittet vil være fornuftig å kjøpe for mitt firkantede rom som jeg planlegger 7.1 kino i?

Startkit

The Naturals hjemmekino
    Har ikke produkter derfra selv, men har inntrykk av at de selger kvalitetsprodukter. Så har du råd, så er det nok bare å kjøre på. Er du ute etter et rimeligere alternativ kan du se på pakkene til GIK Acoustics:
    GIK Acoustics: Room Kits
    GIK sine produkter er nok ikke like pene og det er ikke Helmholtz resonatorer med. Det er kun Helmholtzer som virker i bassområde under 60-50Hz.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GIK Acoustiscs

Takk for linken bomholt, jeg sjekker den ut nå.

Råd og råd, nei, man har vel egentlig ikke råd til startkittet til 15.000,- + frakt, så det var kjempefint at du ga meg linken til GIK. Jeg synes de også er flinkere til å gi god og forståelig informasjon i forhold til flere europeiske firma som presenterer sine produkter.

Nå som dollaren er helt nede i 5,20, er det jo mere attraktivt å kjøpe fra USA enn noen gang. Da er det bare spørsmål om frakt. Regner med at dette er et seriøst firma.

Så hva sier dere som har erfaring med lydtiltak, jeg bør vel i alle fall ha bassfeller? I alle hjørnene? Andre helt nødvendige tiltak jeg må gjøre eller må jeg først teste ut akustikken med utstyret som skal brukes?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Takk for linken bomholt, jeg sjekker den ut nå.

Råd og råd, nei, man har vel egentlig ikke råd til startkittet til 15.000,- + frakt, så det var kjempefint at du ga meg linken til GIK. Jeg synes de også er flinkere til å gi god og forståelig informasjon i forhold til flere europeiske firma som presenterer sine produkter.

Nå som dollaren er helt nede i 5,20, er det jo mere attraktivt å kjøpe fra USA enn noen gang. Da er det bare spørsmål om frakt. Regner med at dette er et seriøst firma.

Så hva sier dere som har erfaring med lydtiltak, jeg bør vel i alle fall ha bassfeller? I alle hjørnene? Andre helt nødvendige tiltak jeg må gjøre eller må jeg først teste ut akustikken med utstyret som skal brukes?
    GIK Acoustics er absolutt et seriøst firma. Jeg har bestilt fire Tri-Traps og to 242 paneler fra de i to omganger. Sender du en mail med postadresse, får du oppgitt fraktkostnad. Husk og si hvilke flyplass som er nærmest (mins siste forsendelse havnet først på Gardemoen og frakten ble større). 25% moms vil også komme på toppen av frakten og frakten blir ikke liten. Mulig at det blir billigere med båt når man bestiller mye. Alikevel vil det totalt sett bli mye billigere enn det andre alternativet.

For å finne ut hvilke tiltak du trenger, så er det aller beste å gjøre målinger først. Bassfeller virker jo ulike bassområde. Tri-Trapsene går dypest av produktene til GIK (ned til 50Hz med mange nok), men 242 og Monster Trap har mer effekt rundt 100-80Hz. Noen sverger også til mye diffusjon av mellomtone og diskant og kun demping av bassområde. Personlig foretrekker jeg demping i førsterefleksjonene.
    Har du mulighet til å få tatt målinger først vil det være best, og så kan du sende resultatene til GIK etterpå og be de komme med anbefalinger.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest deres informasjon og de virker veldig seriøse og med, som sagt, god informasjon.
    Jeg bet meg også merke i Tri-Traps, hadde tidligere sett for meg noe slikt og jeg tenker at dette blir nødvendig i et helt firkantet rom. Men det er jo ikke noe jeg trenger å stresse med allerede siden jeg ikke har begynt på rommet, men det er jo fint å benytte ventetiden med å lære om disse tingene.

Det er jo bare glimrende at GIK Acoustics tilbyr rådføring om de forskjellige produktene på ens eget rom.

Hvor kommer førsterefleksjonen og andrerefleksjonene? Som du skjønner er jeg ny på dette (og mange andre) områder

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan fin strie (nesten helt plan) oppfører seg lydmessig iforhold til helsparklet vegg som males?

Vil det dempe noe mere med strie eller blir det det samme?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsterefleksjonen er speilbildet av høyttalerne på veggen når du sitter i sweetspot. Du må altså få noen til holde speil langs veggen mens du sitter i sofaen. Der du ser høyttalerelementene plasseres absorbenter/diffusorer. Det gjelder både frontvegg, sidevegger, tak, gulv og vegg bak lytteposisjon.

Nå som vi er inne på dette med akustisk tiltak. Har slitt litt med bassen fra suben etter at jeg har flyttet anlegget til nytt sted i rommet. I går kjørte jeg den innebygde equalizeren i suben noe som hjalp mye. Alikevel merket jeg et lite område hvor bassen ikke stemte helt. På høyre side av anlegget har jeg hatt en Tri-Trap stående i hjørne, men på venstre side så har kun en ligget på gulvet (uten særlig effekt) p.g.a. PC bordet sto i veien. I dag dro jeg ut PC bordet fra hjørnet slik at jeg kunne plassere en Tri-Trap stående der. Og det var det som skulle til for at bassen strammet seg og satt som et skudd. :-D Nå låter det virkelig bra i bassområde. Veldig artig.

Legger ved noen bilder. Høyttalerne står på stoler som en midlertidig løsning til nye gulvstående kommer til opplysning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tri-Trap

Så Tri-Traps har beviselig god effekt med andre ord. Flott at du løste problemet bomholt.

Forklaringen av førsterefleksjoner må jeg tenke litt mere på, eventuelt prøve ut i praksis før jeg kan si "A-ha" :-D Takk for forklaringen.

Newcomer Kleivis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har null peiling på akkustik så hva bør eg bruke til å dempe bass i et lite rom.

En plate

Eller en trekant?

Hva er best og hvorfor? Skal forsåvidt lage dette selv tenkte eg.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å dempe bassen er ikke noe enkel affære, og kanskje enda mer utfordrende i et lite rom. Noe direkte fasitsvar finnes vel egentlig ikke, men noen tommelfingerregler er det jo.
    -Bass er lave frekvenser, som betyr lang bølgelengde. Og jo lengre bølgelengde, jo tykkere dempemateriale trenger man får å dempe dem.
    -Hjørnene er ofte et godt sted å begynne, og et enkelt eksperiment er å kjøpe en rull eller fire med f.eks Rockwool og sette hele rullen i hjørne(ne) og høre hva som skjer.
    Men først bør du kanskje vurdere hva som er problemet og hvorfor.
    -Bruker du store høyttalere i et lite rom, vil du antagelig få problemer.
    -Plassering av høyttalere, sub og lytteposisjon kan ha stor innvirkning i bassområdet.
    -En enkel lydtrykksmåler kan være en god innvestering for å lokalisere hvor i rommet problemene oppstår, ved hvilke frekvenser du behøver dempe, og for å verifisere resultatet ved forskjellig plassering etc.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •