Generell diskusjon rundt akustikk - Roten til problemet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 100
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    EDIT: Spørsmål om akustikkplater: Ærlig talt så syns jeg ikke disse platene er spesielt vakre estetisk sett, så er det noen tips om hvordan disse kan "forkles" på noen måte??
    Du kan kle de med et stoff (f.eks. høyttalerstoff, filt eller molton). Du kan lage stofframmer som du monterer foran akustikkplatene.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En Helmholtz resonator som bomholt nevner tror jeg er veien å gå for å ta livet av den romresonansen på 50hz du har. Du har en pukkel ved 100hz, og det er nok 1.harmoniske av den på 50hz....

Bassfeller vil nok ikke fungere så effektivt på 50hz. For å få noe skikklig effekt, bør du ha flere av de og de må en viss størrelse. Jeg håper virkelig noen arresterer meg her om jeg er ute i tåka. Jeg startet tråden for å lære, ikke lektere. :-D

Svanå (se link) lager forøvrig slike resonatorer. Mener det var en på HFS som kjøpte en slik til rundt 4500kr ferdig levert.
    Takk for svar. 50hz burde ikke være noe problem med tanke på at jeg har en behringer klar til bruk. Har bare ikke begynt å experimentere med den ennå, vil finne beste plassering først.

Problemet med å dele lavere er at da føler jeg at jeg mangler mellombass. Det blir på en måte bare mellomtone ----> dypbass. Altså et hull i lyden. Frontene er Klipsch rf82 og er helt nye, så det kan hende bassen løsner litt etterhvert. Men nok off topic.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Takk for svar. 50hz burde ikke være noe problem med tanke på at jeg har en behringer klar til bruk. Har bare ikke begynt å experimentere med den ennå, vil finne beste plassering først.
    EQ kan du bruke, men det handler ikke denne tråden om. Denne skal handle om å fjerne problemet uten bieffektene av EQ/romkorreksjon.

Subkalibrering har vi hundrevis av andre tråder for.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Tri Trapsene til GIK Acoustics jobber effektivt ned til 50Hz. Men man må sikkert ha en del av de. På målingene de oppgir har de brukt 8 stk.
    GIK Acoustics

Bergen Av-Teknikk har noen bassfeller, men jeg kjenner ikke til produktene.
    Bergen AV-teknikk AS
    (Trykk på akustikkprodukter og så på absorbenter)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo

Problemet med å dele lavere er at da føler jeg at jeg mangler mellombass. Det blir på en måte bare mellomtone ----> dypbass. Altså et hull i lyden. Frontene er Klipsch rf82 og er helt nye, så det kan hende bassen løsner litt etterhvert. Men nok off topic.
    I og med at subben tar en del av mellombassen er nok det grunnen til at du lokaliserer den så lett, OG at den henger etter i svingene. Hvis du finner en plass der frontene spiller bra mellombass så slipper subben å ta den jobben også. Problem løst, og det akustisk, uten klatt med EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen måte å kompansere for dårlig plassering av høyttalerne på? ved hjelp av bassfeller ol.?
    tingen er at jeg har ett rom på 3.1*5meter som skal brukes til hjemmekino. og det vil føre til at det er begrenset hvor langt fra veggene fronthøyttalerne kan være! (en skorstein begrenser hvor langt bak i rommet jeg kan plassere sofaen).
    kan jeg plassere noe lyddempende greier bak høyttalerene eller i hjørnene? vil det hjelpe kanskje?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan helt klart bruke akustikkplater o.l. dersom du får problemer med plassering. Både basstraps og førsterefleksjonsplater vil hjelpe deg her.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Jeg tror Tri Trapsene til GIK Acoustics jobber effektivt ned til 50Hz. Men man må sikkert ha en del av de. På målingene de oppgir har de brukt 8 stk.
    GIK Acoustics
    Har du testet GIK?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har to stk. 244 paneler og to Tri-Traps. Paneler fungerer nok som vanlige rockwool akustikkplater, men tykkelsen gjør at de fungerer i øvre bassområde også. To Tri-Traps skal være i minste laget for å dempe bassen, men merker tydelig at de strammer opp bassområde. Har ikke gjort noen målinger.
    Panelene er ikke så pene som jeg hadde håpet på. De ser helt ok ut, men tykkelsen gjør at de har lav WAF faktor. Tror man kan lage penere akustikk plater med fint stoff. Tri-Trapsene synes jeg ser bedre ut og er veldig diskré med tanke på at de smetter inn i hjørnene.

Det er også mulig å lage bassfeller selv med massiv rockwool.
    Rockwool - Rørskål 864 m/alufolie- Datablad :: Produktguide :: A/S Rockwool

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser GIK 244 panelene har en tykkelse på ca. 10cm, altså det samme som en kan få Rockwool platene i. Så der er det vel ikke så enorme forskjeller, bortsett fra at platene fra GIK (og for eksempel Realtraps) kommer helt ferdige.

Tri-Traps så ut som et spennende produkt. De fungerer vel slik at de fyller hjørnet med fiberglass/steinull på samme måte som enkelte skumgummi-produktene gjør, bare at de er mer effektive (?).

Jeg ser videre på hjemmesiden til Realtraps at de bruker en plate på tvers av hjørnet, slik at det blir et luftrom bak platen. GIK sine Tri-Traps, fungerer helt motsatt siden de heller fyller hele hjørnet. En skulle jo tro sistnevnte var mer effektivt (noe de også hevder på hjemmesiden). Er det egentlig noe poeng med dette luftrommet?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luftrommet hjelper på å "stenge bassen inne", dersom man ikke ønsker å fylle hele hjørnet med noe annet, derfor de står på skrå. Noe går igjennom, men blir stoppet på vei ut.
    Sannsynligvis, så vil en "tett" hjørnekonstruksjon stoppe mer bass litt avhengig av materiale.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser GIK 244 panelene har en tykkelse på ca. 10cm, altså det samme som en kan få Rockwool platene i. Så der er det vel ikke så enorme forskjeller, bortsett fra at platene fra GIK (og for eksempel Realtraps) kommer helt ferdige.
    Mener tykkelsen på materiale (mineral ull) er litt over 11 cm. Med ramme og stoff er tykkelsen ca. 14cm. Det er ingen tvil i mine ører at disse demper bassen også. Aner ikke om de fungerer bedre enn rockwool akustikk plater i samme tykkelse, men jeg tviler på du synes de er pene nok. Disse har stoffet trukket utenpå rammen. Det er nok best lydmessig, men det er penere med synlig pen ramme. Sjekk DIY avdelingen på Hifisentralen og tråden "nå skal vi snekre litt".

Tri-Traps så ut som et spennende produkt. De fungerer vel slik at de fyller hjørnet med fiberglass/steinull på samme måte som enkelte skumgummi-produktene gjør, bare at de er mer effektive (?).

Jeg ser videre på hjemmesiden til Realtraps at de bruker en plate på tvers av hjørnet, slik at det blir et luftrom bak platen. GIK sine Tri-Traps, fungerer helt motsatt siden de heller fyller hele hjørnet. En skulle jo tro sistnevnte var mer effektivt (noe de også hevder på hjemmesiden). Er det egentlig noe poeng med dette luftrommet?
    Jeg ville tro Tri-Trapsene er mer effektiv nedover enn real-traps sine paneler. Begge oppgir målinger, så der kan sikkert sammenlignes sånn noelunde (men tror de bruker forskjellige måle laberatorier).
    Har hørt at luftrom bak plater kan være en fordel, men tror det gjelder til mellomtone og diskant. Er uansett usikker på det. theStig på sentralen er den rette å spørre.

Det koster en del med frakt av disse Tri-Trapsene og så kommer mva på toppen. Uansett blir det faktisk rimelig sammenlignet med produkter som selges i Norge. Vurderer du det, så ville jeg også ha sjekket om det er noe å spare på å bruke jetcarrier.
    Legger ved noen bilder av mine som er i standard off-white. Fargen på veggen min ødelegger nok noe av inntrykket.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    State-of-the-art høyttalerstands også! DIY FTW!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bassfellene så slettes ikke verst ut:
    ASC TowerTrap

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bilder og inspirasjon Bomholt. :-D

Også inspirert av slagord som "Det skjer ikke noe før du begynner" og "Klart du kan", så har jeg nå kjøpt 2 GIK Tri-Traps hjørneabsorbenter og 3 GIK 242 plater (5cm) gjennom en annonse her på AVForum.

Henter de når jeg kommer hjem neste uke. Nå venter jeg riktignok på ny leilighet, men det blir artig å teste litt for å se funskjonen av disse.

Målet er å kunne integrere det sånn noenlunde i stuen på den nye leiligheten.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du blir fornøyd Håkon. Vet at utseendet betyr mye for deg, så da er jeg spent på om spesielt panelene blir godtatt. Satser nok selv på å bygge noen flere og trekke de med pent stoff med fin ramme rundt. Bassfeller derimot, ville jeg nok mest sansynlig kjøpe ferdige.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Håper du blir fornøyd Håkon. Vet at utseendet betyr mye for deg, så da er jeg spent på om spesielt panelene blir godtatt. Satser nok selv på å bygge noen flere og trekke de med pent stoff med fin ramme rundt. Bassfeller derimot, ville jeg nok mest sansynlig kjøpe ferdige.
    Selger hadde spesialbestilt de i hvit (orginale er som du vet off-white), så de glir vel i allefall sånn passe inn i leiligheten jeg har nå.

Platene var ikke så dyre, og poenget i første omgang er nå å teste litt. På den måten kan jeg teste i den nye leiligheten hvor jeg vil ha slike produkter, så kan jeg tenke på hvordan jeg skal få det pent i etterkant.

Det blir sikkert noe DIY løsninger, og kanskje noe modifiseringer etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble veldig mye snakk om bassfeller og plater her. Dette må jo klistres opp etter vegger på forskjellige plasser ikke sant?
    Vet dette er veldig indivuelt hva man trenger, men så sant jeg ikke får et eget rom til anlegget så kommer det aldri på tale med noen slike plater noen steder hehe. Sjefen på interiør hjemme vil nok sette foten ned.
    Moderne malerier og tilsvarende er det eneste som går opp på veggene der

Ser en del har noen tepper liggende på gulvet blant annet. Hvilken funksjon har disse? I hvilket tilfelle kan man trenge slike tepper?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Ble veldig mye snakk om bassfeller og plater her. Dette må jo klistres opp etter vegger på forskjellige plasser ikke sant?
    Vet dette er veldig indivuelt hva man trenger, men så sant jeg ikke får et eget rom til anlegget så kommer det aldri på tale med noen slike plater noen steder hehe. Sjefen på interiør hjemme vil nok sette foten ned.
    Moderne malerier og tilsvarende er det eneste som går opp på veggene der

Ser en del har noen tepper liggende på gulvet blant annet. Hvilken funksjon har disse? I hvilket tilfelle kan man trenge slike tepper?
    Det beste er å løfte akustikk platene i høyde, altså feste de på veggen. Meningen er jo at platene skal dempe mellomtone og diskant. Men det går ann å plassere de på gulvet også. Ikke noe problem å lage bein.

Du skal ikke se bort ifra at sjefen på interiør i hjemmet kan godta disse. Det er mulig å trekke de med pent stoff eller få de til å se ut som malerier. Se bildene. De fem første selges av akustikmiljø i Sverige (den siste er laget av Fosse). Det koster en del å kjøpe sånt ferdig, men det burde ikke by på store problemer å lage noe sånt selv.

Bassfeller plasseres i hjørnene. De er vanskeligere å få pene, men jeg synes GIK acoustics sine er veldig diskré med sine trekantform som smetter inn i hjørnene.

Tepper demper bare diskanten og det fører til ulinær demping og det høres rart ut.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det beste alternativet til akustikkplatene til rockwool? Lydplater?

Det har seg slik rockwool ikke har disse på lager, og heller ikke byggmakker. Byggmakker kunne bestille, men da må de først vente på at rockwool får dem inn, og så vente på at byggmakker igjen skulle ha varebestilling. Alt i alt kan dette ta 1-2 måndeder. Ellers må jeg rose byggmakker for veldig god service og oppfølgning!

Hvilke alternativer vil dere annbefale?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •