Rom i rom og mekanisk kobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Rom i rom og mekanisk kobling?

    Nå er det like før det braker løs med bygging av dedikert kino/ multirom Det skal legges ut en egen byggetråd med bilder og oppdateringer underveis.
    Har likevel noen spørsmål før jeg kan starte for å slippe å gå i noen "feller"!

    Har søkt en del på forumet og finner mye bra informasjon, men mange av rommene har ulike forutsetninger. Det er mulig jeg må ha det inn med teskje... Derfor beskriver jeg mitt rom og håper at noen har litt tid til å svare...

    Rommet er 420 cm bredt x 520cm langt, takhøyde ca 220 cm (strippet).
    Ligger i kjeller hvor fare for fukt kan forekomme...tørt nå..
    Gulv:
    Betong hvor det skal legges blå isola-kapronplater-varmematter-ullpapp-laminat.
    Tak:
    Lydbøyler i eksisterende bjelkelag (går på tvers av rom) og to lag gips.
    Vegger:
    Lekte ut fra eksisterende betong med isolasjon (ultimat)

    Spørsmålene er:
    1. I hvilken rekkefølge konstruerer jeg rommet? Tak/vegg/gulv...
    2. Hva festes de "nye" veggene i?
    3. Hvis veggene festes i tak, bruker man da lydbøyler her og lar gipsplatene ha en spalte til vegg for å unngå mekanisk kobling? Skal bunnsvillene i den nye veggen også unngå gulvet, eller legges det oppå dette? Går utfra at bunnsvillen ligger rett på underlag og gulv legges inntil uten mekanisk kontakt med fugemasse??
    4. Skjønner at det å konstruere 2 stenderlag vil være det beste. Hvordan gjør jeg evt da med stenderlag inntil betongvegg?

    Kommer sikkert flere spørsmål underveis....


    Mvh Chris

  2. #2
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøv å bygg et rom i rommet, som om du ikke har noen vegger/tak å forankre i.
    For å spare takhøyde, å slippe å bruke 2x8" i taket p.g.a 4,2meter strekk, kan du forankre/henge disse på midten med en lydbøyle opp i det gamle taket.

    Ved inngangsdøren til rommet, fester du foringen til døra i "det innerste rommet" og lar det være 2-3mm klaring inn til dørkarmen, det fuger du med noe elastisk masse.

  3. #3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei, kan du forklare dette litt nøyere??

    Mener du jeg skal legge 30x48 eller 48x48 cm i tak hvor midten av stenderen er festet i lydbøyler? Vil jeg da feste endene av takstenderne i de nye veggene (som ikke er festet til eksistrende betongvegg)? Hva med gulv...vil bunnsvillene i de nye veggene i denne konstruksjonen ligge oppå det nye gulvet eller vil det være bedre og ikke ha mekanisk kontakt mellom disse ved å la gulvet "flyte" mellom veggene, og fylle i med elastisk fugemasse??

    Dette blir på en måte en firkant inni en annen firkant hvor eneste kontaktpunkter er lydbøylene i midten på hver stender..forstår jeg deg riktig?
    Slik jeg ser det bør jeg vel ha en del flere lydbøyler pga tyngden av to lag med gips for å fordele vekt bedre??

    Chris

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med en spennvidde på 4,2m trenger du i utgangspunktet himlingsbjelker med dimensjonen 48x123mm. Dette er da dimensjonert for to lag 13mm gips pluss en evt tilleggskledning. Disse bjelkene vil da vile oppe på veggene. Ved å jukse litt og feste himlingsbjelkene med noen lydbøyler festet til eksisterende himlingsbjelker på midten kan du gå ned på dimensjonen.

    Skal du lage et ordentlig rom-i-rom skal veggene hvile oppå gulvet. Hele det nye rommet vil da være avkoblet fra det eksisterende rommet, med gulvet som eneste kontaktpunkt.

    Gulvet skal bygges opp med et elastisk dempesjikt nederst mot det eksisterende gulvet. Dette dempesjiktet kan være stiv mineralull. Det vil i praksis si trinnlydplater med 25mm tykkelse. Over det igjen skal det være et trykkfordelende lag, f.eks. gulvgips eller gulvspon.

  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Begynner å se for meg hvordan dette skal se ut nå. Et lite problem jeg har er at jeg ikke vil ta for mye av takhøyden. Jeg har max 220 cm i dag fra eksisterende bjelkelag og ned på betong.
    Med isola blå mot betong (fuktsperre), Kapronplater 3 mm eller 6 mm (lyd og trinndempende i tillegg til varmereflekterende oppover), varmematter 1-2 mm, ullpapp 1 mm og til slutt laminat/parkett 0,6-1,4 cm vil det ikke stjele altfor mye.
    Bjelkene i taket vil jeg prøve å legge parallellt med eksisterende bjelkelag for å ta minst mulig av høyden her også.

    Spørsmålet blir jo videre:
    Vil mitt gulv tåle vekten av de nye bjelkene + 2 lag gips eller bør veggene hvile på bunnsviller som da fungerer som "forsterkning". Finnes det noen fasitmal her?

    Chris

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med den oppbygningen av gulvet du tenker på (platon og kapron) er en løsning å legge platon på hele det eksisterende gulvet og legge bunnsvillen oppå platonen. Deretter legges kapron og resten av gulvet flytende. Se Isola hjemmeside for monteringsanvisning (http://www.isola.no/produkter/fuktsp...v/platon_gulv).

    Dersom det oppstår fukt i gulvet med løsningen skissert over vil denne fukten bli ventilert opp langs murveggene. Dette kan løses ved også å bruke platon på vegger og benytte ventilerte lister. Du kan lese mer om dette i tråden til Hjalmarhjalla og på hjemmesiden til Isola.

    Hvis du ikke har antydning til fukt i gulvet nå kan det være at platon på gulv er tilstrekkelig. Tape fast et plaststykke på 1 x 1 meter til gulvet slik at alle kanter blir tette og la det ligge noen dager. Sjekk om det er kommet noe fukt.

    Det du må ha et bevisst forhold til er hvor fukten som kan oppstå skal ta veien. Mengden og sannsynligheten for fukt må bestemme løsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •