Infelling av spotter i taket - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
  1. #41
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke elektrikker. Men jeg refererer til Watt-styrken på pærene. Jo høyere Watt jo mer varme. Enkelt og greit. 8) De fleste pærer i 220V anlegg er 50W pærer av typen kald. Dvs. at mesteparten av varmen fra pære reflekteres bak pæra.

  2. #42
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    GU10 / GZ10

    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg er ikke elektrikker. Men jeg refererer til Watt-styrken på pærene. Jo høyere Watt jo mer varme. Enkelt og greit. 8) De fleste pærer i 220V anlegg er 50W pærer av typen kald. Dvs. at mesteparten av varmen fra pære reflekteres bak pæra.
    Jeg kan ikke svare for hva som er vanlig, men hva jeg har installert selv:
    Jeg har 50W 220V halogenpærer i taket i tre rom i huset, ferdig installert da jeg kjøpte det. Disse er ALLE av typen som stråler varmen framover, ikke bakover.
    Det finnes to typer av disse, de som stråler varme framover, og de som stråler bakover. Disse har ulik sokkel:

    GU10 - stråler varmen framover:

    GZ10 - stråler varmen bakover:


    Legg merke til at det IKKE er mulig å sette en GZ10-pære i en GU10-sokkel. Dette er selvfølgelig av brannsikkerhetsmessige årsaker. Alle mine sokler er av GU10-typen. I velassorterte dagligvareforretninger (f.eks. Meny) har jeg sett disse er i ferd med å bli standard, og heldigvis til en mye lavere pris enn tidligere.

  3. #43
    Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ett annet alternativ er å sette lysene i hjørne. se min hjemmekino bilder. link underst. blir fint det og.

    bidda

  4. #44
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    ett annet alternativ er å sette lysene i hjørne. se min hjemmekino bilder. link underst. blir fint det og.
    Ja, det ser meget bra ut!

  5. #45
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    RE roffe.

    Jeg bøyer meg i støvet. Du har rett. GU10 sokkel sender varmen fremover. Sikkert en grunn til det...

  6. #46
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    privatpersoner har forøvrig lov til å 'tukle' med av / på brytere som henger på kabel, ting med løs kabel + sukkerbit, skjøting av div. kabler osv.

    Mer enn enkelte tror, betydlig mindre enn hva andre tror.

    El-person som godkjenner faenskapet kan fort få litt trøbbel om det er gjort alvorlige feil som forårsaker skade, enda værre tap av liv osv.

    Litt info:

    spørsmål:
    Kan jeg henge opp mine egne lamper?
    svar:
    I følge lovverket har du lov til å henge opp egne lamper, der du kopler lampen til strømnettet med en kontakt, eller i egne skrutilkoplinger (sukkerbit), som regel for taklamper. Du kan også legge lampettledning med kontakt i enden, evt. med bryter på kabelen på vegg eller forbryter. Dersom du ønsker faste lampepunkter, koplet til bryter, dimmer, eller annen lysregulering, monterer vi gjerne slike. Det kan også være halogen spotlight eller downlight.


    Dette har du lov til å gjøre selv (Men gjør det ordentlig, slik at det ikke oppstår fare!)

    Skifte dekselet for koplingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.
    Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.
    Kople til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.
    Kople til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A med og uten jording.
    Kople til og reparere lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og også brytere på ledningen.
    Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller
    "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være
    strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.
    Skifte andre lysarmaturer i tørre rom med isolerende gulvdekke.

    osv.

    Basically: det blir ofte billigere å ringe en elektriker enn å få en smell i ettertid.

    [nå skal det sies at jeg ikke har gjort det selv og er en enorm synder når det gjelder skjøteledninger, el-padder, fastmonterte lamper og gud vet ikke hva ops: men jeg vet nå vertfall relativt godt hva jeg driver med :P]

  7. #47
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ikke bruk lite penger på spottenen og glem de de har på clas med trafo.
    Den trafoen har en høyfrekvent lyd som er skikkelig ille når de brukes sammen med dimmer.
    FOr å forsikre meg mot slike høyfrekvente lys i kinorommet hadde jeg ville satset på GU10 spotter.
    De fås også kjøpt på clas til 240,- stk.
    Disse går rett på nettet uten trafo. Kjangsen for høyfrekvent lyd med dimmer er da 90% redusert.
    Bare du ikke sparer penger på dimmeren nå så berger du nok

  8. #48
    Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke bruk mer enn to meter ledning mellom trafo og spot, dette har med effekttap å gjøre.
    Dette er ikke riktig, du kan bruke så lang kabel du bare vil (nesten :wink: ) Men dimensjonen må selvfølgelig opp for å dekke tapet i kabelen.
    Det som er saken, er at ved bruk av elektroniske trafoer, så må ikke avstanden fra trafo til spot være mere enn 2m. Dette er pga at trafoèn ikke leverer ren likespenning, men en vekselspenning med en frekvenz på ca 40Khz. Dette kan igjen føre til at kabelen, hvis over 2m, virker som en antenne/sender og sprer støyen til motakelige apparater(stereo m.m) En vanlig trafo (ikke elektronisk) har ikke denne støyen.

    Ang. bråk ved bruk av dimmer:
    Det finnes flere typer dimmere. De mest vanlige er faseavsnitt(kutter nedgående flanke i en sinuskurve) og fasepåsnitt(kutter oppgående flanke i en sinuskurve). Ved elektronisk trafo (ser bort fra hybridtrafo) så må utelukkende faseavsnitt dimmer brukes. Disse kutter nedgående flanke i en sinuskurve, og produserer ingen støy/brumming. Disse kan også brukes på vanlige glødelamper, men ikke på trafoer med jernkjerne ol.

    Fasepåsnitt brukes på glødelamper, trafo som ikke er elektronisk, ol. ren ohm`sk belastning. Disse er billiger og ble mest vanlig brukt, da behovet for en dimmer til elektroniske trafoer ikke altid har vært like stort. Mye mere vanlig å ha downlights nå enn for 5-10år siden.

    230v spot kontra 12v spot. 230v spotene er billige i innkjøp, og man slipper trafo, men 230v spotene er 3ganger så dyre pærer til :!: . De går på vanlig 230v 50hz, derfor virker ikke lyset like stabilt og flimmerfritt. De tar mere plass.

    50w pærer er ikke brukbare ved dimming: :arrow: La oss si at du skal ha ca 10-20w lysstyrke når du har dimmet. En 50w halogenpære vil da ha redusert sin farge (normalt 3500kelvin v 50w) mye mere en en 30w pære som på 30w har 3500kelvin. Og det er nettopp fargen, Stabiliteten til lyset, og spredningsvinkelen som gjør at halogenspotter gir et lys som vi liker.

  9. #49
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma
    Ikke bruk mer enn to meter ledning mellom trafo og spot, dette har med effekttap å gjøre.
    Det som er saken, er at ved bruk av elektroniske trafoer, så må ikke avstanden fra trafo til spot være mere enn 2m.
    Er det noen som bruker annet enn elektronisk trafo i dag?
    Jeg har i hvertfall aldri montert annet enn elektronisk ved innfelling av spotter.
    En dimmer til jernkjernetrafo koster jo dobbelt så mye som til en elektronisk trafo, pluss er vanskeligere å få tak i...

  10. #50
    Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen som bruker annet enn elektronisk trafo i dag?
    Jeg har i hvertfall aldri montert annet enn elektronisk ved innfelling av spotter.
    En dimmer til jernkjernetrafo koster jo dobbelt så mye som til en elektronisk trafo, pluss er vanskeligere å få tak i...

    Hmm, vel en god del av settene med 20w og 10w downlights leveres med jernkjenetrafo. på 30w og oppover er det som oftes med elektronisktrafo.Bortsett fra en del støre spotter som brukes til utstillings-belysning i klesbutikker ol.
    Jeg bruker kun sett med el-trafo selv, litt of topic, men vær obs. på at disse ikke er glad i kulde. Har måttet byttet mange trafoer til utelys, eller flytta de inn, fordi mange hobbyelektrikkere :? tror at disse faktisk tåler kondens, kulde og fuktighet.

    Men en dimmer til eltrafo er faktisk dyrere enn en som tar ren ohm`sk bel. dimmerene er overhode ikke vanskelig å få tak i.
    Det som er vanskelig er å finne en fjernkontrolert dimmer som kan dimme elektronisketrafoer. (uten at det koster skjorta)Måtte selv kjøpe ny trafo, av typen hybrid, for å få dette til å fungere bra.

    Men poenget var at det ikke er spenningstapet i kabelen som gjør at man ikke bør overstige 2m. man faren for støy.

  11. #51
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma
    Hmm, vel en god del av settene med 20w og 10w downlights leveres med jernkjenetrafo. på 30w og oppover er det som oftes med elektronisktrafo.
    Mulig de settene man kjøper i butikken, de jeg henter hos grossistene er kun elektroniske trafoer

  12. #52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uansett hva dere gjOr,saa skru av sikringen fOrst ivertfall Et enkelt svar paa et enkelt spm,naar det gjelder elektrisk innstallasjon i et hus saa har du saa aa si ikke lov aa gjOre noe som helst,med et par unntak som nevnt ovenfor. Alt som blir lagt opp i et hus blir dokumentert fra elektrikers side,til og med bytte av en stikk.kontakt blir dokumentert. Derfor hvis man legger opp f.eks en 230 downlight selv aa huset tar fyr,saa har man ikke dokumetasjon paa at dette er gjort av en fagmann aa da faar man ingenting igjen paa forsikringen. Dette med varmeutvikling er ogsaa nevnt,aa ved bruk av downlight skal man bruke pls kabel som taaler ekstra varme siden det blir forbanna varmt bak en downlight,og derfor skal det alltid fjernes godt med isolasjon rundt der downlighten skal opp hvis den ikke har kasse bak.

    =)

  13. #53
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    SINNSYK bump.

    Det er ikke lov å montere noe som helst elektrisk som inneholder 230 V i monteringsfasen, slik som i dette tilfellet, der du må trekke opp 230 V til trafoen, som ofte er 30% av arbeidet. (Overdrevet)

    Det at det er lov å jobbe med elektrisk utstyr som er på under 50 V er fordi folk skal kunne montere alarmsystemer og telefonsystemer selv hovedsakelig. (Her innebærer den eneste 230 V i stikkontakten du henter strøm, og det har ingenting med installasjonen å gjøre, med mindre du er en komplett idiot.)


  14. #54
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TombaaaH
    aa ved bruk av downlight skal man bruke pls kabel som taaler ekstra varme siden det blir forbanna varmt bak en downlight,og derfor skal det alltid fjernes godt med isolasjon rundt der downlighten skal opp hvis den ikke har kasse bak.

    =)
    :evil: :evil: :evil:

    Klarer ikke å si noe mer jeg

  15. #55
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Spørsmål om spotter

    Hei

    Har et spørsmål om spotter.. Hvordan skal di monteres i tak? har to etasjer... Da jeg gikk på gulvet oppe, kjente jeg varme i gulvet.

    Fant så ut at denne varmen kommer fra spotter som er montert i tak nede...
    Er dette normalt?

  16. #56
    Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    220v spotter

    - farligere å koble (høyere spenning)
    Feil påstand.

    De er IKKE farligere å koble siden man aldri kobler med spenning på.
    Altså det er 0v når man kobler både 12v og 230v spotter.

  17. #57
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenno4
    Hei

    Har et spørsmål om spotter.. Hvordan skal di monteres i tak? har to etasjer... Da jeg gikk på gulvet oppe, kjente jeg varme i gulvet.

    Fant så ut at denne varmen kommer fra spotter som er montert i tak nede...
    Er dette normalt?
    Jeg ville sjekket om det er godt med friluft eller innbyggingsboks rundt disse spottene. Men selv om mye varme stråles framover, så vil alltid en spot bli varm, så noe varme vil vel også gå bakover.

    Hva slags spotter har du? Er de basert på 12V eller 220V?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •