LED belysning, erfaringer?!? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 164
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 1/2 Tam
    Jeg har IT strømsystem, og jeg har prøvd alle tenkelige konfigurasjoner.
    Har til og med prøvd ekstra dimmerlast. Det fungerer litt bedre med ekstra last, men det flimrer fremdeles for mye. Det blir verre jo flere pærer jeg kobler på.

Prøvde med halogen pærer og det fungerte perfekt, men hjelper meg lite
    ettersom jeg har kjøpt 50 led.

Har prøvd 8 stk. dimmere av samme type med samme sørgelige resultat.

Står i bruksanvisningen at det skal kobles 0 leder til, men jeg hadde ikke trodd at det skulle ha noe å si ettersom det jo blir 230v uansett?
    Det høres ut som den trenger begge fasene for å fungere korrekt. Enkelte dimmere gjør dette. Har du ett koplingsskjema liggende, som du enten har digitalt, eller kan ta bilde av?

De bruker jo 0 leder, men det fleste utstyr vil jeg tro er laget for å takle begge deler.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være at den bruker 0/jord som en referansespenning for dimmingen...
    Funker det ikke så funker det ikke...
    Bruk noe annet eller flytt til et boligfelt med 400volt...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det høres ut som den trenger begge fasene for å fungere korrekt. Enkelte dimmere gjør dette. Har du ett koplingsskjema liggende, som du enten har digitalt, eller kan ta bilde av?

De bruker jo 0 leder, men det fleste utstyr vil jeg tro er laget for å takle begge deler.

Her er koblingsskjema: http://www.retrotouch.co.uk/user/dow...Retrotouch.pdf

Dimmeren funker jo på halogen, med 230v så den burde funke med Led også.

Kunne tenke meg å prøve Nichia Led pærer. Noen som vet om de er lettere
    å dimme enn Philips sine?

Er det kun manuelle dimmere type Elko GLI som virker?

Takker for tolmodigheten deres med å finne løsning på mine problemer.
    Jeg har brukt en formue på led og dimmere, så jeg vil virkelig finne en løsning på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84

Å flytte blir for enkelt for meg, jeg eelsker problemene mine og jeg liker å dele de med deg. :shock: :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg fikk installert Phillips 7w masterled (SG Jupiter Soft - 2700k) i en etasje i mitt nye hus for 8 måneder siden. Erfaringen min er blandet. På full styrke så synes jeg lyset har en fin og ganske så varm farge. Fungerer veldig greit. Men når lyses dimmes får en ikke den varme litt rødlige fargen som en får når en dimmer ned halogenpærer. Lyset blir bare svakere og gråere på en måte når en dimmer led-lysene. På badet så synes jeg det er helt greit fordi en kan ha et veldig svakt lys på om natten slik at en ikke bråvåkner "unødvendig". Greit om en må opp for å mige eller skifte bleie på minstemann:-) Men i stue og kjøkken synes jeg det hadde vært finere med det varme litt rødlige skjæret fra neddempete halogenpærer. Et annet minus at lyset flimrer en gang i blant når det er dimmet på svak styrke. Setter en på induksjonsplaten så flimrer det i kjøkkenspottene om lyset er dimmet. En positiv ting er at du kan dimme lyset helt ned til null, men minuset er at det må være minst 40w tilsammen på en dimmer for at det skal fungere. Det er i hvert fall det elektrikeren sier. På soverommet har vi 5 spotter og siden dette blir mindre enn 40w (5 x 7w = 35w) så klarer vi ikke dimme disse ned så langt vi ønsker. Sånn totalt sett så er jeg middels pluss til godt fornøyd:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan selvfølgelig ikke se bort fra at vi fikk to-tre dårlige partier med dårlige cree's i heller.. men vi tok ikke sjansen på å fortsette...

Prøvd el-produkter sine 4wattere? Vi har ikke brukt de enda, pærene er fryktelig dyre... :???:

Et spørsmål til, har xcomfort eller elko 0-10 volt trådløs dimmer (+bryter).?
    Har ikke sjekket opp dette selv nå, sjekket for 1,5år siden da fantes det vist ikke...
    Vet ikke med Elko, men Eaton's X-comfort har både 1-10 Volt og 0-10 Volt. Jeg har 1-10 Volts dimming på mine, da det er det driverne til Ipas er beregnet på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKJ
    Hei! Jeg fikk installert Phillips 7w masterled (SG Jupiter Soft - 2700k) i en etasje i mitt nye hus for 8 måneder siden. Erfaringen min er blandet. På full styrke så synes jeg lyset har en fin og ganske så varm farge. Fungerer veldig greit. Men når lyses dimmes får en ikke den varme litt rødlige fargen som en får når en dimmer ned halogenpærer. Lyset blir bare svakere og gråere på en måte når en dimmer led-lysene. Men i stue og kjøkken synes jeg det hadde vært finere med det varme litt rødlige skjæret fra neddempete halogenpærer. En positiv ting er at du kan dimme lyset helt ned til null, men minuset er at det må være minst 40w tilsammen på en dimmer for at det skal fungere. Det er i hvert fall det elektrikeren sier. På soverommet har vi 5 spotter og siden dette blir mindre enn 40w (5 x 7w = 35w) så klarer vi ikke dimme disse ned så langt vi ønsker. Sånn totalt sett så er jeg middels pluss til godt fornøyd:-)
    LED forandrer ikke farge ved dimming slik som halogen og glødelamper gjør. Derfor er det fint å ha innslag av halogen eller glødelamper. Særskilt på stue eller kjøkken et sted hvor vi nordboere gjerne vil ha den "varmen" som vi får fra lyset. Forøvrig så er min erfaring at min LED faktisk blir litt varmere ved dimming, men dette kan være bare en oppfatning, likevel så er det jo den opplevelsen som jeg har av lyset.

Det at man må ha minst 40W på en dimmer finner jeg merkelig, det er jo en regel som ikke gjelder helt på LED. På glødelampe eller halogenlast så må dimmerne ha en minimumsbelastning. Jeg ville prøvd å justert litt på minimusskruen og sett hva som skjer hvertfall. Du finner den rett innenfor dekselet på dimmeren. Skru den helt ned og juster den. Begynner lyset å flimre så er det jo greit. Da har elektrikeren din sine ord i behold, hvis ikke.... Ja da er vel du litt mere fornøyd.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må i hverfall IKKE blande 0 og jord. Det er korrekt at de er like ett sted i el-anlegget. Men dytter man jorden inn på en komponent så popper jordfeilbryteren/varsleren hvis man har dette.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1/2 Tam
    Her er koblingsskjema: http://www.retrotouch.co.uk/user/dow...Retrotouch.pdf

Dimmeren funker jo på halogen, med 230v så den burde funke med Led også.

Kunne tenke meg å prøve Nichia Led pærer. Noen som vet om de er lettere
    å dimme enn Philips sine?

Er det kun manuelle dimmere type Elko GLI som virker?

Takker for tolmodigheten deres med å finne løsning på mine problemer.
    Jeg har brukt en formue på led og dimmere, så jeg vil virkelig finne en løsning på dette.
    Koplingsskjemaet er nok meget enkelt, så tviler det er der. Står ingenting om at du trenger å blande begge fasene. Eneste feilen noen av og til greier å gjøre er å bytte inn og ut.

Du kan nok bruke mange forskjellige dimmere for disse. Har brukt dem på Elkos Wireless dimmer også. Men med blandede erfaringer. Vet ikke om den greier fra 1 pære, men normalt så har den minimum 20w.

Monterte denne hos en kompis med 5 pærer, som er 35 watt. Denne funker helt perfekt, utenom hvis man kjører dimmeren helt til topp. Da starter det å blinke noe veldig. Hørte med Elko om dette da, og de skjønte ikke helt hvorfor.
    Det er flere som har opplevd dette.

Du kan jo ta en telefon å høre med Eaton (Moeller) som deres funker. Er du ikke elektirker, så bare finn ett større firma som du sier du er i fra, så lenge du ikke bestiller noe , men bare spør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som har (positiv) erfaring med Elko Wireless/Living System og Philips 7W LED?

Ifølge Elko skal det gå fint å dimme disse med WL-dimmer så lenge man setter dimmeren i "RL-mode".

Jeg har testet alt fra 1-7stk. LED-pærer med Elko WL (egentlig LK sin, men det er det samme) uten noe hell. Med en pære tilkoblet går aldri lyset helt av. Med to pærer tilkoblet fungerer det noenlunde, men flimrer litt når lyset er helt neddimmet. Med tre til syv pærer tilkoblet flimrer det veldig mye fra ca. 50% lysstyrke og oppover.

Kobler jeg til en 40W glødepære i tillegg fungerer alt fint, uansett hvor mange LED-pærer jeg har. Jeg håper derfor at en ballast kan gjøre samme nytte.

Minimumslasten på dimmeren er oppgitt til 20W, noe jeg burde klare med tre pærer.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ballast er nok kun som en glødepære, kun en ren motstand. Elko sin er på 12 watt, og blir enormt varm. Personlig ville jeg da heller funnet en normal pære, og få brukt denne til noe nyttig, i stedet for å sløse med en ballast.

Er man i nærhjeten av en butikk som selger motstander, slik som Elfa, så ville jeg kanskje ha testet med en motstand med mindre watt, og se om det kun er en normal motstand i tillegg som trengs. Startet på 1 watt, og gått derifra. Motstander er meget billig. (Men husk å ta motstander for 230w)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg en Elko ballast i dag og da fungerte alt fint.

Er ellers enig med deg i at det er ganske bortkastet med en ballast, men har ikke lyst til å bytte en LED-pære med en halogenpære eller gjemme en halgoenpære et sted heller.

Det med å kjøpe løse motstander var kanskje ikke så dumt, men vil ikke disse også bli ganske varme igrunn?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blir nok varme de også, men du kan da prøve deg frem med mengden, slik at det kanskje blir ferre watt en med Elkos ballast.

Har man en gammel PC, eller noe slikt, eller finne noen som er kastet. Så ta ut en kjøleribbe som ofte er brukt i slike. Og kjøpe termisk lim og lime de fast, så blir det bedre kjøling også. (Det kan man jo gjøre med Elkos ballast også).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av awt
    Er det noen av dere som har (positiv) erfaring med Elko Wireless/Living System og Philips 7W LED?

Ifølge Elko skal det gå fint å dimme disse med WL-dimmer så lenge man setter dimmeren i "RL-mode".

Jeg har testet alt fra 1-7stk. LED-pærer med Elko WL (egentlig LK sin, men det er det samme) uten noe hell. Med en pære tilkoblet går aldri lyset helt av. Med to pærer tilkoblet fungerer det noenlunde, men flimrer litt når lyset er helt neddimmet. Med tre til syv pærer tilkoblet flimrer det veldig mye fra ca. 50% lysstyrke og oppover.

Kobler jeg til en 40W glødepære i tillegg fungerer alt fint, uansett hvor mange LED-pærer jeg har. Jeg håper derfor at en ballast kan gjøre samme nytte.

Minimumslasten på dimmeren er oppgitt til 20W, noe jeg burde klare med tre pærer.
    Jeg har gått til innkjøp av LS controlleren og noen wireless dimmere og brytere, samt en del 7W Philips MasterLED pærer.
    Jeg koblet først opp en dimmer med 2 pærer i stua, og alt fungerte helt suverent bortsett fra en liten "hikke" når lyset ble så svakt at det nesten var slokket.
    Jeg kunne ikke dimme pærene helt ned til null, men ellers fungerte det helt fint uten flimring.
    Så koblet jeg opp 7 pærer på kjøkkenet på dimmer nr.2, men her flimret pærene noe voldsomt fra ca 50% og opp.
    Etter litt justering på controlleren av min og max nivå kom jeg frem til at jeg kunne ha pærene på 45% uten at de flimret.
    Det rare er at når jeg hadde lastet inn prosjektet til controlleren og holdt inne bryteren for å dimme opp pærene så kunne jeg dimme de helt opp til 100% uten at de flimret! Jeg kunne dimme helt ned og opp igjen uten noe flimmer, men straks jeg trykket kort på bryteren så lysene skudde seg av, så flimret de på nytt når jeg skrudde de på igjen uten å dimme de opp fra begynnelsen.

Jeg monterte så 1 pære til på stua slik at det nå var 3 pærer på den dimmeren, og det fungerte fint 3 av 5 ganger, men flimret resterende ganger.

Jeg koblet nå til ei 40w glødepære også på kretsen, og nå fungerer det perfekt!

Jeg er litt forundret over at det fungerte bedre med bare 2 pærer enn med 7 !?

Jeg er storfornøyd med lyset disse pærene gir og jeg er helt sikker på at det kommer wireless dimmere om ikke lenge som er bedre egnet for dimming av led-pærer uten behovet for ekstra bunnlast.

Elko selv sier at en del av utfordringen er at det ikke finnes noen standard for dimming av led per i dag og dermed vil funksjonaliteten variere veldig produsenter imellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eaton har en trådløs dimmer 0-250 Watt for LED. Den oppgir de at maks belastning for LED er 80 Watt. Jeg har LED med 1-10 Volts dimming og 1-10 Volts dimmere fra Eaton. Fungerer perfekt :-D Har enda ikke fått montert opp mine master-led som skal på den nevnte LED-Dimmer. Blir sikkert enda et par uker til de blir montert, men kommer tilbake med rapport.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sombien
    Jeg har gått til innkjøp av LS controlleren og noen wireless dimmere og brytere, samt en del 7W Philips MasterLED pærer.
    Jeg koblet først opp en dimmer med 2 pærer i stua, og alt fungerte helt suverent bortsett fra en liten "hikke" når lyset ble så svakt at det nesten var slokket.
    Jeg kunne ikke dimme pærene helt ned til null, men ellers fungerte det helt fint uten flimring.
    Så koblet jeg opp 7 pærer på kjøkkenet på dimmer nr.2, men her flimret pærene noe voldsomt fra ca 50% og opp.
    Etter litt justering på controlleren av min og max nivå kom jeg frem til at jeg kunne ha pærene på 45% uten at de flimret.
    Det rare er at når jeg hadde lastet inn prosjektet til controlleren og holdt inne bryteren for å dimme opp pærene så kunne jeg dimme de helt opp til 100% uten at de flimret! Jeg kunne dimme helt ned og opp igjen uten noe flimmer, men straks jeg trykket kort på bryteren så lysene skudde seg av, så flimret de på nytt når jeg skrudde de på igjen uten å dimme de opp fra begynnelsen.

Jeg monterte så 1 pære til på stua slik at det nå var 3 pærer på den dimmeren, og det fungerte fint 3 av 5 ganger, men flimret resterende ganger.

Jeg koblet nå til ei 40w glødepære også på kretsen, og nå fungerer det perfekt!

Jeg er litt forundret over at det fungerte bedre med bare 2 pærer enn med 7 !?

Jeg er storfornøyd med lyset disse pærene gir og jeg er helt sikker på at det kommer wireless dimmere om ikke lenge som er bedre egnet for dimming av led-pærer uten behovet for ekstra bunnlast.

Elko selv sier at en del av utfordringen er at det ikke finnes noen standard for dimming av led per i dag og dermed vil funksjonaliteten variere veldig produsenter imellom.
    Akkurat likt som hos meg. Det med at to pærer virket bedre enn syv overrasket meg også. Det virker igrunn ikke som om det er noe logikk innen dimming av disse pærene.

Elko har sagt at de skal komme med ny WL-dimmer rundt påsketider (noe som sikkert blir juletider), som er ferdig oppsatt for LED og ikke har behov for bunnlast.

Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for bunnlast eller montere en vanlig halogenpære på en av spottene frem til disse kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pønsker på å finne en annen rimelig måte å unngå bunnlasten til Elko på. Koster jo over 600,- listepris hos Solar per stykk. Og jeg har ikke særlig lyst å sette inn ei halogenpære i Jupiter Exclusive spottene. Pærene vil jo forsvinne så langt opp i spotten at lyset såvidt kommer ut.

Si gjerne i fra hvis du vet om eller kommer på en annen workaround.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en LED GU 5,3 spot på Clas. Den lyser i stuen og på kjøkkenet, men ikke på badet.

Anlegget på badet er litt eldre enn resten av leiligheten.

Finnes det LED spot for GU 5,3 som lyser på "gamle" anlegg?

Takk for all mulig hjelp!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du vel 2 valg.

1. bytte dimmeren
    2. bytte trafoen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Trafoen er gjemt i taket, så vidt jeg vet.

Rent teknisk; hvordan/hvorfor vil det hjelpe å bytte dimmeren?

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •