LED belysning, erfaringer?!? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 164
    Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sistnevnte pære fra Jula har jeg i alle utelampene mine. De er meget bra og mange lysår finere enn disse vanlige sparepærene.
    Tidligere hadde jeg interiørpærene med kulltråd. 150W rett ut av vinduet.

Prøvde et par innendørs, men Nei.
    Det er ikke bra nok innelys i ledpærene. Annbefales ikke inne av meg.
    Ihvertfall ikke i oppholdsrom.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som innelyspære må de betraktes som blanke pærer, ikke som matte. De passer fint i takarmaturer med reflektor, matt skjerm og liknende, men bare pærer kan bli litt intenst, spesielt om de ikke henger høyt.

Jeg tror ikke noen av dem er dimbare, de har vel en liten PSU som regulerer spenningen, og den vil nok bare kompensere. Jeg driter heller i dimmingen enn å måtte gå og bytte flere pærer i uka.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det finnes jo alternativer som man kan dimme, også med eksisterende dimmere.

Tok en kikke på Clas for å se hva de hadde der. Ingen av de pærene vil jeg anbefale noen å bruke. Det er greit de er billige, men det skal funke skikkelig også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært lite bevegelse i denne tråden på en god stund nå, men har det skjedd noe revolusjonerende på LED-spotfronten siden sist? Noen som har flere erfaringer å dele?

Så i en annen tråd at vedkommende hadde kjøpt noen 7 W spoter fra Philips, dog til en høy pris...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det har vært lite bevegelse i denne tråden på en god stund nå, men har det skjedd noe revolusjonerende på LED-spotfronten siden sist? Noen som har flere erfaringer å dele?

Så i en annen tråd at vedkommende hadde kjøpt noen 7 W spoter fra Philips, dog til en høy pris...
    Har tidligere prøvd ut MYE forskjellige LED varianten og har vært SVÆRT skuffet særlig over holdbarheten.. .etter noen mnd så lyser det knapt ut av pæra...
    Masterled'en jeg har montert (som nevnt i den andre tråden der) har jeg nå hatt i snart et halvt år og har mer eller mindre stått på konstant i flere av rommene (ganger etc) uten at jeg kan se noe forskjell av den grunn.

Prisen på Masterled'n er vel egentlig rundt 500-600,- pr stk da, kjøpte mesteparten av mine på en kampanje for leverandører for 200,- pluss moms.

Kan ihvertfall på det sterkeste anbefale dem, de kan også dimmest

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kikket på de MasterLED-ene. På elhandel.no koster de fra 413,- for 7W.

Jeg har også testet et par typer fra Clas Ohlsson, og har hatt en gnagende følelse av at lysstyrken har blitt dårligere med tida, men jeg trodde jo det var noe jeg innbilte meg siden LED liksom skal vare "evig"... men det stemmer altså at de blir dårligere? Skuffende ja.

Ser ellers at det selges Cree-spoter på eBay, det blir noe billigere hvis man regner rundt 10 x dollarprisen levert hjem. Skulle vel tro de kan fungere helt fint også. Cree skal vel være ok kvalitet?

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Av dimbare har jeg brukt MASTER LED 7W (50W) 827 GU10 40gr. 230V Dimmbar | Philips | Elektroimportøren AS (Privat) (361 kr, 7w, 40 grader) og Led Lyspære Dimbar 230V/GU10 6W 51mm Varmhvit - Elby - Nettbutikk (289, 6w, 45 grader). Desverre er det litt vanskelig å sammenligne siden de har litt forskjell i w. Jeg syns masterleden lyser sterkere, men ellers er jeg rimelig fornøyd med begge. Jeg har kun hatt de i kort tid, så holdbarheten kan jeg ikke si noe om. Nichiaen er kortere, masterleden er for lang for alle mine ikke innbygde spoter (den stikker ut foran).

Av ikke dimbare så har jeg osram sin (kjøpt på jula) og Led Lyspære 230V/GU10 3W 51mm Varmhvit - Elby - Nettbutikk. Begge er ganske ok. Jeg liker osram sin pære best, mens madame liker cree'en. Denne cree'en er ikke dimbar (bare så det er spesifisert). Cree'en har litt mykere spredning, litt mindre lys i "kanten" av lyskjegla, mens osram er har et mer homogent lys. Igjen er det noe forskjell i w, om jeg ikke husker feil.

Alt i alt så vil jeg si at disse 4 siste pærene har gitt meg tilbake troen på at LED har gjort store fremskritt, men prisen er fortsatt rimlig stiv, spesielt hvis man skal bytte ut en bråte spoter.

C

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi bruker philips master 7watt, og har trolig passert 500monterte...
    Lysstyrken er meget god, fargen er meget pen, de kan dimmes stort sett problemfritt, sålenge man kan ha 12-15cm høye kasser så er philips sine fortsatt kongen...

For pris, kontakt deres lokale elektriker, det går kampanjer på pærer for tiden (har merket oss at det er annen lysfarge på kampanjepærene, men ikke avskrekkende), der får dere bedre pris en el-handel og slikt, + dere må uansett ha besøk av elektriker for å bytte dimmer. (i følge norsk lov)

TEK2010 hus så er det El-produkter sine 5cm kasser og 3 eller 4 watt spotter som gjelder...

LED har kommet for å bli, prisene går ned, vi har montert nesten utelukkende LED hos kunder i snart 2år... INGEN pærer byttet sålangt...

Det er riktig at LED mister lysstyrken over tid, litt som en projektor-pære om du vil. Noen opererer med foreksempel "70% lysstyrke etter 50.000 timer". i stede for "50.000 timers levetid"...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    vi bruker philips master 7watt, og har trolig passert 500monterte...
    Lysstyrken er meget god, fargen er meget pen, de kan dimmes stort sett problemfritt, sålenge man kan ha 12-15cm høye kasser så er philips sine fortsatt kongen...
    Fikk en god nyhet fra Elko her om dagen. La merke til at deres GLI dimmere har blitt forandret. Før så var de kun for spenninger mellom 40-400 watt. Men de har blitt endret til 60-400 watt. Noe som ikke er bra for LED. Og siden jeg kun skal bruke 4 stk ett sted, så har jeg ett problem. Så jeg hørte med dem, og fikk ett bra svar tilbake. På MasterLED ene så fungerer GLI dimmeren fra 1 watt. Så nå kan vi altså bruke dem på en enslig pære også. Det er bra. Det gjør hverdagen litt enklere, slipper å tvinge på kunden flere lamper enn det som trengs.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GLI har alltid fungert fra 1watt på MasterLED's (effekt ikke spenning)
    Hjemme hos meg selv har jeg to stk som utelys, satt opp for rundt 1år siden.
    14watt på "gamle" 40watt minimum GLI, fungerer strålende, til LED er den heldigvis ikke belastningsavhengig...

Hadde 24 eller 27 stk (husker ikke) på samme dimmer et sted, der ble det flimring i lyset, litt på max og mye på minimum, måtte opp en go del på lysstyrken før det gav seg...
    Ikke merket det andre steder, GLIdimming fungerer strålende.

Noen som har hatt 25 ++ pærer på samme dimmer som har merket noe lignende?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED belysning, erfaringer?!?-lampe9-jpg

LED belysning, erfaringer?!?-led9-jpg

Denne utelys comboen fra Clas Ohlson (North) funger utrolig bra!Pære er varmhvit 3X1W og gir et meget delikat lys med tilsvarende styrke som 35W "standard" pære. Har testet ut med én lampe over trappa i ca 4 måneder nå og er meget imponert. Kommer til montere samme type lampe langs inngangspartiet -oppunder gesimsen.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det led-pærer av skikkelig kvalitet med innebygget fotocelle som er egnet som utelys? Bruker for tiden sparepærer med fotocelle, men ønsker å bytte ut med led etterhvert som de ryker - hvis det finnes gode nok produkter...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lenge siden

jeg har vært her inne gitt, men med bevegelse i en høyaktuell tråd så måtte jeg innom en tur. Har brukt mesteparten av det siste året på å bygge meg nytt hus. Som belysning nytter jeg i all hovedsak LED-armaturer fra IPAS kalt Cone. Disse har 1x3W CREE-LED. Lyset er over all forventning og til og med kona er fornøyd. Når jeg blir helt ferdig så har jeg 89 stk av disse lampene i boligen. På stue kjøkken så kombinerer jeg disse med Norm 69 og Norm 03 glødelampearmaturer fra Norman Copenhagen. Dette også for å få en bedre fargegjengivelse. Fargegjengivelsen er blitt meget bra på LED nå, men 100% er den ikke, så det er greit å kombinere med en annen lyskilde. Utvendig blir det totalt 24 stk LED med Phillips sin 7W masterled. Som styring bruker jeg Eatons X-comfort med Sensio og Ipad som styringspanel. Har også leggende en føler som justerer lysmengden utendørs i forhold til avlest Lux-verdi. Fordelen med X-comfort er jo først og fremst fleksibiliteten da det er trådløst, kan jo da således lett integreres i eksisterende boliger.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    hovedsak LED-armaturer fra IPAS kalt Cone. Disse har 1x3W CREE-LED. Lyset er over all forventning og til og med kona er fornøyd. Fargegjengivelsen er blitt meget bra på LED nå, men 100% er den ikke, så det er greit å kombinere med en annen lyskilde.
    flott at du velger LED overalt, det er vanskelig å ikke bli fornøyd!

Min/vår erfaring med IPAS er dessverre ikke like god.
    IPAS sine LED har vi gått helt bort fra, jeg monterte disse hos en kunde og lyset som kom når jeg slo på dimmeren var fra gult til hvitt til blått til lilla...
    Etter dette sluttet vi å bruke IPAS "12 volt"... etter varierende resultater flere steder..

Fargegjengivelsen hos andre produsenter er meget bra, men IPAS er for grådige når de velger fra diode-sorteingen av cree... de dyreste har best farge og kraftigst lys, des mer avvik, des billigere blir de...
    Men holdbarheten på pærene og utformingen på armaturen er topp, ikke byttet noen IPAS pærer heller...

Pris = Kvalitet... Alltid.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med å dimme Philips Masterled 7 w

GLI har alltid fungert fra 1watt på MasterLED's (effekt ikke spenning)
    Hjemme hos meg selv har jeg to stk som utelys, satt opp for rundt 1år siden.
    14watt på "gamle" 40watt minimum GLI, fungerer strålende, til LED er den heldigvis ikke belastningsavhengig...

Hadde 24 eller 27 stk (husker ikke) på samme dimmer et sted, der ble det flimring i lyset, litt på max og mye på minimum, måtte opp en go del på lysstyrken før det gav seg...
    Ikke merket det andre steder, GLIdimming fungerer strålende.

Noen som har hatt 25 ++ pærer på samme dimmer som har merket noe lignende?

Jeg har store problemer med å dimme mine Philips Masterled 7w 2700 kelvin pærer. Bruker denne dimmeren som jeg kjøpte fra England: RetroTouch Switches and Sockets - RetroTouch - Switches - Â*Dimmer Touch Light Switches - RTS2030 Dimmer Touch & Remote Switch (LED) 2 Gang Black - Lighting products from Discount Lighting UK, Sherwood, Nottinghamshire

Dimmeren er svært fancy med fjærnstyring og er designet for led pærer.
    I spesifikasjonene står det at led lysene ikke vil flimre når du dimmer, vel det er akkurat det som skjer.

Har prøvd alt i fra 1 til 10 pærer koblet på samme dimmer, og passerer jeg 5 så blir dimmeren helt rabiat. Best resultat får jeg fra 1 til 5, men uansett så får jeg litt flimring.

Snakket med en teknikker fra England og han har koblet 4 Philips Masterled
    7w 4300 kelvin i utstillingen deres. Dette pungerer 100% i følge han.
    Eneste forskjell på deres pærer og mine er forskjellig kelvin, men aldri i værden om jeg vil ha så skarpt lys.

Kan forskjellig kelvin virkelig være så avgjørende for resultatet?
    Er Philips sine pærer vanskeligere å dimme enn andre merker?
    Noen som har noe å bidra med?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kelvin er kun fargen på lyset, og har ingenting å si.

Har du tatt elimineringsmetoden, og testet at det ikke er en pære det er noe galt med?

Sett i alle du har, men max 600w, og ta ut en og en alene for å teste om det ikke er en av de som er defekte.

Hvilke strømsystem har du TN eller IT (400v eller 230v, det er 230v uansett), det kan jo hende at selve dimmeren er kravstor på strømmen. Kanskje den ikke tåler å kjøre 230v, men skal ha 400+N.

Det er jo bare Norge og Albania som kjører IT (230v i begge ledere), og er grunnen til at vi alltid blir sammenlignet med dem. Resten av Europa kjører 400+0V, som til sammen blir 230v

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Kelvin er kun fargen på lyset, og har ingenting å si.

Har du tatt elimineringsmetoden, og testet at det ikke er en pære det er noe galt med?

Sett i alle du har, men max 600w, og ta ut en og en alene for å teste om det ikke er en av de som er defekte.

Hvilke strømsystem har du TN eller IT (400v eller 230v, det er 230v uansett), det kan jo hende at selve dimmeren er kravstor på strømmen. Kanskje den ikke tåler å kjøre 230v, men skal ha 400+N.

Det er jo bare Norge og Albania som kjører IT (230v i begge ledere), og er grunnen til at vi alltid blir sammenlignet med dem. Resten av Europa kjører 400+0V, som til sammen blir 230v

Jeg har IT strømsystem, og jeg har prøvd alle tenkelige konfigurasjoner.
    Har til og med prøvd ekstra dimmerlast. Det fungerer litt bedre med ekstra last, men det flimrer fremdeles for mye. Det blir verre jo flere pærer jeg kobler på.

Prøvde med halogen pærer og det fungerte perfekt, men hjelper meg lite
    ettersom jeg har kjøpt 50 led.

Har prøvd 8 stk. dimmere av samme type med samme sørgelige resultat.

Står i bruksanvisningen at det skal kobles 0 leder til, men jeg hadde ikke trodd at det skulle ha noe å si ettersom det jo blir 230v uansett?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil dere beskrive flimring? Åpenbart synlig flimring eller en form for merkelig lys der du best ser flimringen om du beveger hånden frem og tilbake raskt foran øynene dine?

Hvordan opplever dere fargetemperaturen på en neddimmed LED pære? Har selv testet med noen 3 x 2W Super Nichia pærer med lystemperatur 2700K. De ser fine og varme ut i fullt lys, men straks de dimmes ned endel virker lyset kalt + at de får en form for merkelig lys. Litt sånn stroboskopaktig flimring. Ikke åpenbart, men merkbart om en beveger hånden rask frem og tilbake i lyset.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott at du velger LED overalt, det er vanskelig å ikke bli fornøyd!

Min/vår erfaring med IPAS er dessverre ikke like god.
    IPAS sine LED har vi gått helt bort fra, jeg monterte disse hos en kunde og lyset som kom når jeg slo på dimmeren var fra gult til hvitt til blått til lilla...
    Etter dette sluttet vi å bruke IPAS "12 volt"... etter varierende resultater flere steder..

Fargegjengivelsen hos andre produsenter er meget bra, men IPAS er for grådige når de velger fra diode-sorteingen av cree... de dyreste har best farge og kraftigst lys, des mer avvik, des billigere blir de...
    Men holdbarheten på pærene og utformingen på armaturen er topp, ikke byttet noen IPAS pærer heller...

Pris = Kvalitet... Alltid.
    Merkelig....

Har nå montert opp rundt 75 av de Cone_ledene som skal opp. Ikke fargeavvik i noen av de og det hele ser meget bra ut. Vi har også montert et 50 talls ute hos kunde med samme utmerkede resultat. Vi har tidligere brukt mye LED fra EL-Produkter og disse har ligget en del bak. Vi har også prøvd en del GETEL-armaturer, også disse bruker CREE, og således er lyset nesten like bra, men armaturen er jo ikke vakker i det hele tatt. Forskjellen på lyset fra Getel til Ipas er at Ipas sine pærer har en spredningsvinkel på 42 grader, mens GETEL sine er vesentlig smalere. Vi skal ha opp 6 nye Cone-led til uka ute hos kunde. Spent på å se om de holder samme kvalitet ogsp de.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan selvfølgelig ikke se bort fra at vi fikk to-tre dårlige partier med dårlige cree's i heller.. men vi tok ikke sjansen på å fortsette...

Prøvd el-produkter sine 4wattere? Vi har ikke brukt de enda, pærene er fryktelig dyre... :???:

Et spørsmål til, har xcomfort eller elko 0-10 volt trådløs dimmer (+bryter).?
    Har ikke sjekket opp dette selv nå, sjekket for 1,5år siden da fantes det vist ikke...

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •