LED belysning, erfaringer?!? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 164
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av O'bello
    Helgeland, jeg har bestil noen ELKO Living dimmerer (maks 250w), vet du om disse kan dimme LED, eller trenger jeg noe i tillegg (f.eks. en trafo), ev. noe annet? Dette er åpenbart ikke mitt felt, men har forløpig ikke blitt noe klokere av å snakke med fagfolka heller, da svarene spriker.
    Så lenge du har riktige LED så skal det funke. Philips har typen som fungerer mot vanlige dimmere.

Men bare husk å sjekk at du får nok Watt totalt, slik at det overgår minimums terskelen for dimmeren. Det står maks 250w, men det er faktisk også en minimums effekt som må til (som regel). Kan være fra 20-35w eller noe slikt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Si at jeg har 10 stk LED downlights a 7W på en slik:

Det blir 70 W til sammen (og over "grensen") på full pupp, men hva skjer når jeg dimmer ned egentlig?

Når jeg tenker meg litt om, så skjer vel det samme om man har f.eks. 2 stk vanlige downlights på 35W hver (= 70W), men jeg er like undrende egentlig...

Kan ikke denne type dimmerene dimme til "null"?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste dimmere kan nesten dimmes helt av, men enkelte dimmere/trafoer som brukes takler ikke altfor lavt, da begynner de å blinke, Elkos normale dimmere kommer med en min bryter for å justere vekk dette.

Med tanke på minimums trekk så er det vel ikke noe problem om dette da går under grensen. Det er jo volten som justeres nedover, så amperen er vel da konstant, mens justering av volten regulerer da watt/lysstyrken. Det kan hende det er minimum ampere den egentlig er avhengig av, men at det lettere for alle å skjønne når både pære og trafo/dimmer er merket watt.

Dimmerene er også laget for ulike laster, elektronsisk (GLE), glødetråd (GL), jernkjerne trafo (Er vel det samme som glødetråden hvis jeg ikke husker feil), lysrør (nå gått over til 0-10v etter T5 kom). Det finnes også universale dimmere, men disse er litt dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte disse jeg nå for å bytte ut noen 80-talls downlight..
    Hullet etter de gamle var 15,5 cm i diameter.. Etter mye leting fant jeg disse. Dimmbare LED-downlight's på 7W..

Jupiter Rehab

SG ARMATUREN | Norge

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt faktisk akuratt å kikket i SG katalogen på disse for en kompis.

Selve LEDen der er meget bra. Den lyser ikke like mye som en 50W pære som de sier, den lyser anda sterkere. Det er Philips sine MasterLED pærer. Det beste er at de kan dimmes med normale dimmere. Bare sjekk at dimmerens lavverdi ikke er for høy i forhold til antallet du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra lys i de ja.. Har ikke montert dimmer enda, så vet ikke hvordan lyset blir når det dimmes.
    Fikk med en Elko dimmer som skulle "passe"..

Mener du at jeg ikke kan bruke dimmer når jeg har tre stk (3*7W=21W)..??
    Og lavverdi er 40W....????

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lav verdien på dimmeren er 40W, og du kun har 3 stk på den, så kan den faktisk bli ødelagt, eller i bestefall ikke virke som den skal.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Hvis lav verdien på dimmeren er 40W, og du kun har 3 stk på den, så kan den faktisk bli ødelagt, eller i bestefall ikke virke som den skal.
    Dette skulle jo normalt stemme, men de reklamerer jo faktisk for at du ikke trenger bry deg med dimmerens lav-verdi når vi snakker LED. "Testriggene" til SG består faktisk av en stk jupiter 7w og en Elko-plus dimmer, fungerer utmerket. Vet ikke hva det er med lasten som LED gir som gjør dette, bare konstanterer at det fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig fornøyd med SG LED Downlightene..

Har planer om å montere downlight's i nesten hele 2.etasjen, dvs stue og kjøkken. Men det skjer så mye innen LED-belysning for tiden at jeg lurer på å vente litt. Jeg har en "drøm" om å montere LED-downlight's... Tror nemlig det er kommet for å bli...

Glødepærene er jo snart utfaset, men jeg tror faktisk halogenpærene også blir utkonkurrert..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg lurer på en ting...
    Jeg har kjøpt in 15 st halogen spotlights som jeg skulle bruke i kjelleren min.
    Har som plan att bygge en kasse oppe vid taket og montere spotlights der.

MEN....

Hvis jeg isteden ønsker att montere in GU10 LED lamper i mine spotlights, hva må jeg tenke på då?
    Hva skjer med varme osv som man må regne med når det gjeller halogen.

Eller er det kanske lurt att kjøpe nye LED spotlights?
    Og i sån fall, hver finner jeg disse til en god pris? (ønsker noe billig, ikke 500kr per lampe)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ansgarscos
    Er veldig fornøyd med SG LED Downlightene..

Har planer om å montere downlight's i nesten hele 2.etasjen, dvs stue og kjøkken. Men det skjer så mye innen LED-belysning for tiden at jeg lurer på å vente litt. Jeg har en "drøm" om å montere LED-downlight's... Tror nemlig det er kommet for å bli...

Glødepærene er jo snart utfaset, men jeg tror faktisk halogenpærene også blir utkonkurrert..
    LED er kommet for å bli ja. Men det er kun pga at man faser ut glødepærene. Hadde de konkurrert på normalt måte så hadde de ikke blitt, pga prisen.

En annen ting som gjør at LED kan få problemer er at man får kjøpt pærer til alle sokkler, og hvor som helst, hvor man ikke får riktig hjelp. For det er utrolig mange fall gruver her.

1-For det første så kjøper ikke Ola Nordmann en LED pære til 500,- når man kan kjøpe en til 70,-. Sistnevnte er en Diode pære hvor lyset ikke når gulvet. Dermed opplever han teknologien på sitt verste, og hamstrer glødepærer/Halogen pærer)

2-Han bytter ut pærene på spottene i stua. Dette er 12v med elektronisk trafo. Da med 3 spot pr 105VA trafo, hvor minimumstrekk er 35W, så blir det for lite og trafoen ryker, og han må bytte denne. Hvor den ryker igjen, før han kaster pærene og går tilbake til det gamle.

3-Han gjør som i posten over, men før trafoen ryker, så finner han ut at dimmeren han har på lysene ikke fungerer på de nye pærene.

4-Han bytter på 230v lamper/spoter osv, og finner ut at dimmeren ikke fungerer, eller ryker.

Det er sikkert mange andre feil som kan oppstå også. Var hos en kunde som ville bytte en halogenpære i en utelampe fordi den gikk veldig fort. Kunne godt finne LED siden disse vil leve lenger. Produsenten sa glødelampene går kjapt pga de ikke tåler spenningsvariasjoner så mye. Så LED er eneste løsning.
    Normal pære ca 100-150,- pr stk. LED pære=1900,- listepris utenmoms og uten vårt påslag (Siden dette er en god kunde, så hadde han fått en god pris fra oss).

Da gjorde jeg noe enklere i stedet. Laget en brakket overgang slik at jeg kunne bruke en normal MasterLED fra Philips i stedet. Da kan kunden om 15-30 år bytte pæren med en hverdags pære.

Men forhåpenligvis (og mest sannsynlig) så vil prisene her synke noe veldig i nær fremtid. Men det store problemet er at man i Norge har med spotter brukt ett system som ikke får overens med LED, så for serviceelektrikkeren så kan det blir moro fremover.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger merke til at disse GU10 MasterLED'ene er veldig lange:

Ja, enten det eller så ser det bare slik ut.

Dette vet jeg ingenting om så derfor spør jeg: Hvorfor er de det? Dette er vel ikke ting man smekker i eksisterende downlights? De vil vel stikke langt på utsiden?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg legger merke til at disse GU10 MasterLED'ene er veldig lange:

Ja, enten det eller så ser det bare slik ut.

Dette vet jeg ingenting om så derfor spør jeg: Hvorfor er de det? Dette er vel ikke ting man smekker i eksisterende downlights? De vil vel stikke langt på utsiden?
    De er en del lengre enn normale spot pærer. De er vel 9 cm, og +1.5 for sokkelen. Grunnen er at det sitter en del elektronikk i bunnen av dem.

De skal passe i de fleste spotter, da disse ikke har noe som hindrer bak. Enkelte har det, slik som SG sine IP44 spotter, har ikke testet om det går i dem, men tror det ikke.

Men normalt så er det kun ringen, og pæreholderen som er på en spot. Har man standard spotkasse, så der det 12 cm til toppen av denne. Det er også kommet spotter som ikke trenger spotkasser, og kan ligge direkte i isolasjon, disse passer de mest sannsynlig heller ikke i. (De er basert på ALU pærer som sender varmen nedover og ikke oppover).

Som jeg lærte på kurs for noen år siden, så var 95% av spot salget her på østlandet 12v spotter, da passer ikke denne pæren (I stavanger området så var faktisk 90% av salget 230v spotter, rare greier.). Men hvis man får skaffet riktig sokkel, noe som går, så kan man fjerne 12v sokkelen og trafoen og bruke de gamle spottene. Størrelsen på ringen er den samme. Selv om man i enkelte få spot typer faktisk kan få problemer med å feste pæren, da ringen som holder pæren sitter så nære at feste ringen på selve pæren blir for tykke. Den er litt tykkere enn de vanlige pærene. Tar man fingeren på pæren man har i dag, og kjenner at den sitter litt løst, så går det, får man ikke rikket på den så går det kanskje ikke.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dummet meg ut. Jeg hadde tenkt meg spot'er ala dette:

Det var i slike spot'er jeg ikke kunne forstå hvordan disse Master-greiene kunne få plass. Men det er jo ikke GU10 i de her, men GU5,3...

Og da er det vel bare å glemme LEDs? Eller finnes det tilsvarende armatur med muligheter for godt LED-lys?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har dummet meg ut. Jeg hadde tenkt meg spot'er ala dette:

Det var i slike spot'er jeg ikke kunne forstå hvordan disse Master-greiene kunne få plass. Men det er jo ikke GU10 i de her, men GU5,3...

Og da er det vel bare å glemme LEDs? Eller finnes det tilsvarende armatur med muligheter for godt LED-lys?
    Så å si alle spotter an vri på spotten til en vinklet possisjon. Men skal du ha den ekstra langt ned, så finnes det også alternativer som ikke har lukket bakende. Men ville da tatt med en pære og testet.

Det finnes også LED for den type sokkel som du nevner, men må da ha spesielle trafoer, og 0-10v dimming.

Hvis du sjekket Big White katalogen til Ifø Electric. Ligger som nedlasting på sidene deres. Så har de mengder av forskjellige spotter. Samt pærer står helt bakerst.

http://www.ifoelectric.no/kataloger/...009_lo-res.pdf

Eurolys.no er også en side med mange lys typer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye dumme spørsmål:

Hvis jeg har forstått det rett inneholder denne lampen en trafo i bakkant.

1. Hvor varm blir denne trafoen?
    2. Hvor mye effekt går tapt i den?

Er det 7w som er den totale effekten denne lampen m/trafo forbruker ved 230V spenning?

3. Er det de samme reglene som gjelder for avstand til brennbart materiale som gjelder ved LED-armatur som denne?

elhandel.no - JUPITER B.STÅL 7W LED

Jeg har nedsenkede "spot-kasser" bygget ned fra et gipstak. Er det noen regler for hvor nærme taket baksiden av denne spot'en kan være?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den pæren blir kun lunken etter lang tids bruk.
    Og selv om det anbefales å ha spot boks rundt, pga mulighet for kortsluttning i 230v strømmen. Så trenger den ikke like mye plass slik som de normale gjør.

Bare pass på at spoten er ca 9cm lang, og med sokkel så blir det 11-12 cm i høyden, normale spotkasser er 12cm+gips.

Pass også på at du får 2700K versjonen av pæren, og ikke 3000K versjonen. 2700 er varmhvit og gir ett gulere og mye mer behagelig lys i hverdagsrom, slik som vanlige glødepærer gjør. 3000K er mer for kontorer osv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet litt og kommet frem til to typer pærer som jeg gjerne vil anbefale:

1: Biltema spot for GU10 og MR16 (230 og 12V). De ser slik ut:

De har bra lysutbytte (3W, tilsvarer anslagsvis 10-20W halogen). Spredningen minner om en normal halogenspot (mange LED-spoter har en tendens til å lyse rett frem) og den finnes i hvit og varmhvit. Sistnevnte er ikke veldig fjern fra udimmet halogen og den stikker ikke så i grønt som mange LED-lamper gjør.

2: LED-pære til E14 og E27 fra Osram, ser blant annet slik ut:

Finnes i ulike størrelser og effekter. (normal, liten og stor kule, samt "minion") For eksempel ligger en normal størrelse E27 på ca 150kr på Jula. Den største lyser typisk som en 40W pære. Lysfargen er behagelig nøytral og de egner seg utmerket som utelys med 2-3 watt strømforbruk.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de dimmbare?

Skal pærer kunne brukes innomhus, så er det ett minstekrav etter min mening.

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •