LED belysning, erfaringer?!? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 164
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Led pærer fra biltema og clas kan man ikke sammenligne med noe

men de fra Sylvania og Phillips i første rekke er blitt så bra at de nesten kan erstatte "vanlige" pærer..

Jeg har et glødende forhold til LED MEN KUN Gu10 sokkel 230V alt annet tar jeg over tid.

Jeg har testet mange leverandører ( men ikke den cree? siden

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Led pærer fra biltema og clas kan man ikke sammenligne med noe

men de fra Sylvania og Phillips i første rekke er blitt så bra at de nesten kan erstatte "vanlige" pærer..

Jeg har et glødende forhold til LED MEN KUN Gu10 sokkel 230V alt annet tar jeg over tid.

Jeg har testet mange leverandører ( men ikke den cree? siden
    Hvem selger Sylvania og Philips LED?
    Jeg er ellers litt undrende til at du absolutt vil ha 230V LED. Dette fordi at da må LED pæra ha en trafo i sokkelen. Dette gjør at alt 230V LED blir noe varmere enn 12v og at det er enda mer som kan gå i stykker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Hva menes med, NB! kan dimmes med LED dimmer?

Betyr dette at man ikke kan montere disse der man har dimmer fra før uten å bytte disse?
    Ingen LED kan dimmes med den dimmeren en har fra før. Prøver en det vil en kun forkorte levetiden til pærene.
    LED dimmere går kun på 12v og bruker en annen metode å dimme på enn tradisjonelle dimmere.
    De gode nyhetene er at der finnes dimmere som går inn i akkurat samme hullet på veggen og som ser helt like ut. De er heller ikke så dyre...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Hvem selger Sylvania og Philips LED?
    Jeg er ellers litt undrende til at du absolutt vil ha 230V LED. Dette fordi at da må LED pæra ha en trafo i sokkelen. Dette gjør at alt 230V LED blir noe varmere enn 12v og at det er enda mer som kan gå i stykker.

Jeg handler de fra Grossisten vår ( Otra Norge )

Grunnen til "Kun" 230V er at jeg har et par anlegg ( hjemme hos meg bla. ) som har 230V spotter. Og jeg vil kun ha det.

Men jeg vet ikke hvorfor, nesten slik at det plager meg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en 3w Cree, for å erstatte sparepærene i gangen. En av denne lyser bedre enn to 5w sparepærer. De er ikke varmhvite, så til "vanlig" belysning vil jeg fortsatt bruke noe anna..

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at LED kommer for fullt.
    Har hatt det i båten i 3 år, og det er fullstendig kanon til dette formålet.

Kjøpte mine i Australia på den tiden, og betalte vel ca 40 kroner pr pære.

Disse er av type MR16, og jeg har også brukt de hjemme.

Fungerer helt glimrende, bruker 1 watt pr stk.

Har 18 stykker i båten, og alle lurer på åssen batterier jeg har som har lys på hele tiden, men de har lurt fælt når jeg sier det er LED spotter.

Glimrende produkt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dimmbar 5W LED spot GU10, 230V

Takk til Creefreak for link til en bra webshop, nå ser jeg at de har fått dimmbare GU10 spots der: Dimmbar 5w GU10 LED

Dette så MEGET interessant ut!!

Jeg har ellers gode erfaringer med denne LED GU10 spotten (5w) hos Bauhaus (ja, kjipt du må i butikken får se/kjøpe). Men det er en OSRAM pære, dog prisen er i stiveste laget, over 400,- NOK.

Du kan se LED lampen her:
    OSRAM LED

Har også kjøpt meg en meget lyssterk LED lommelykt, 3w (120 lumen):
    SOLAROX® Mobile-Sun L (3Watt Cree) Xenon-White

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har prøvd mange leds i forskjellige pæresammenheng, men har synes at alle har vært for kalde i lyset.
    MEN da jeg hadde bestilling fra clasern,så tok jeg en slik med:
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

2W og dette skulle tilsvare ca 15W normal.
    Men jeg byttet ut en 40W normalpære mot denne og det var veldig lite forskjell i lysstyrke så 15W ???
    og lyset tilsvarte en helt normal 40W med varmt lys.
    Det som er moro er at mange andre jeg kjenner, har byttet og bytter til slike LED lys
    Mange bekker små... sparer mye i det store sluket
    Mvh Jan I

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lenge siden jeg testet en Philips LED pære, er vel 7W. Den lyste bedre enn en GU10 50W pære, og kan dimmes med helt normale dimmere. Så ting begynner å hjelpe. Selv om prisen på pæren forsatt er meget høy, 500 +/-

MEN det er jo LED pærer for alle tilkoplinger, men her er det MANGE fallgruver som kan koste dyrt, spesielt hvis man bytter med eksisterende pærer.

-De fleste sparepærene kan ikke dimmes, og i hvertfall ikke med normale dimmere.
    -Alle dimmere har en minimums effekt som bør være til stede. Siden sparepærene samlet kan havne under denne minimums effekten, så kan dimmeren ryke.
    -Normalt så er innfelte spotter her på østlandet 12V, det er normalt med 3 spot pr trafo (105VA trafo) Denne må ha en minimums belastning på 35W. Ved å putte inn 3 stk 7W, så havner man på 21W, og dermed kan trafoen ryke. Og har elektrikkeren montert denne 100% etter forskriftene, og ikke etter fornuft, så må taket rives får å bytte den igjen. (Det er krav til at trafo i tak ligger i egne rom. Og de boksene som har dette er det umulig å komme til dem etter taket er lagt).

På jobben så har jeg personlig gått bort i fra 12V spotter, og kjører på 230 GU10, slik at kunden senere kan bytte til sparepærer. Setter ikke dette originalt inn, fordi det følger med pærer, og byttet til LED som funker syntes alltid kundene er for dyrt. Men da kan dem bytte senere.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden August har jeg ikke montert en eneste halogen spott, alle planlagte og ny jobber er blitt solgt opp til LED... (så har montert noen hundre LED-spotter)

Så nå vil jeg påstå at LED har kommet for fullt, og det er ikke fremtiden det er nåtiden...

Spesielt to produsenter som skiller seg ut som vi bruker... Prisen pr Pære er fortsatt høy, men i det lange løp, og prisforskjellen pr spott ferdig montert er ikke så stor, så samtlige kunder har ønsket LED i stede for halogen... Naboer til kunder har kommet og bestilt LED-spotter på stua etter å ha sett vår LED montering hos naboen. :-D

1-10volt dimmer
    Heter ikke trafo. men driver
    3watt = 20-30watt
    Herlig farge

Biltema, clas olhsson, ol. er søppel alt sammen, det er vanlige LED-dioder som brukes, alt for svake...

Skal det lyse så må det være det som kalles Power-LED, som da koster 3-600kr pr pære, noe samme brukes også i lommelykter...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Siden August har jeg ikke montert en eneste halogen spott, alle planlagte og ny jobber er blitt solgt opp til LED... (så har montert noen hundre LED-spotter)

Så nå vil jeg påstå at LED har kommet for fullt, og det er ikke fremtiden det er nåtiden...

Spesielt to produsenter som skiller seg ut som vi bruker... Prisen pr Pære er fortsatt høy, men i det lange løp, og prisforskjellen pr spott ferdig montert er ikke så stor, så samtlige kunder har ønsket LED i stede for halogen... Naboer til kunder har kommet og bestilt LED-spotter på stua etter å ha sett vår LED montering hos naboen. :-D

1-10volt dimmer
    Heter ikke trafo. men driver
    3watt = 20-30watt
    Herlig farge

Biltema, clas olhsson, ol. er søppel alt sammen, det er vanlige LED-dioder som brukes, alt for svake...

Skal det lyse så må det være det som kalles Power-LED, som da koster 3-600kr pr pære, noe samme brukes også i lommelykter...
    ..og hvilke produsenter er det du snakker om?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker ikke helt hvordan denne tråden er blitt nærmest en annonse plass for selgere. Registrerer seg for å reklamerer i denne tråden ene og alene...

De to vi har gode erfaringer med så langt er El-produkter og Ipas, hvor da El-produkter er brukt på 90%...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    De to vi har gode erfaringer med så langt er El-produkter og Ipas, hvor da El-produkter er brukt på 90%...
    Takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ventet og ventet og ventet på at LED skulle bli et fullgodt alternativ til halogen-spotter. Hele tiden har man sagt at nå er det bra og her inne har den ene selgeren (?!) etter den andre sagt at det var gode greier med LED.... Men når en har sjekket det ut selv så har det vært dårlige greier (for eksempel mølet på Clas Ohlson) og en har blitt skuffet.

Men mye tyder på at ting nå er på gang. Holder på å bygge hus og elektrikeren er krystalklar, dette er bra:

SG ARMATUREN | English

Han skal selv installere det hos seg selv. Èr det noen som har erfaring med disse?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SG har solgt samme serie med halogenpærer i bøtter og spann så det er god kvalitet for en rimelig penge.
    Disse LED spottene må jeg se nærmere på. Skal stikke innom elektrogrossisten og sjekke det ut i løpet av uka.
    Passer meg bra at det er GU10 sokkel også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SG sine er meget bra, kan sammenlignes med EL-produkter sin, 7w lyser som 35 halogen. Vi holder oss til EL-produkter og SG, hvorav EL-produkter nyttes i nær 90% av tilfelellene. EL-produkter sin power-led er forøvrig på 3 watt.

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    SG sine er meget bra, kan sammenlignes med EL-produkter sin, 7w lyser som 35 halogen. Vi holder oss til EL-produkter og SG, hvorav EL-produkter nyttes i nær 90% av tilfelellene. EL-produkter sin power-led er forøvrig på 3 watt.
    Helgeland, jeg har bestil noen ELKO Living dimmerer (maks 250w), vet du om disse kan dimme LED, eller trenger jeg noe i tillegg (f.eks. en trafo), ev. noe annet? Dette er åpenbart ikke mitt felt, men har forløpig ikke blitt noe klokere av å snakke med fagfolka heller, da svarene spriker.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av O'bello
    Helgeland, jeg har bestil noen ELKO Living dimmerer (maks 250w), vet du om disse kan dimme LED, eller trenger jeg noe i tillegg (f.eks. en trafo), ev. noe annet? Dette er åpenbart ikke mitt felt, men har forløpig ikke blitt noe klokere av å snakke med fagfolka heller, da svarene spriker.
    Svarene spriker fordi LED er ikke bare LED... Det er mange systemer og måter ute for å dimme LED...
    En tilfeldig dimmer på tilfeldige "jalla"(biltema, clas olshon, ol) LED-pærer vil mest sannsynlig ikke fungere...

Man må få montert komplett system med dimmer,LED,driver som hører sammen skal det bli bra...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av O'bello
    Ja de kan dimme LED, og nei de kan ikke dimme LED. ;-) SG sin 7W kan dimmes med vanlig dimmer, så på den skulle nok Elko-living dimmerne fungere utmerket. På 3W til EL-Produkter så bruker vi deres driver som er med 1-10volt dimming, så da vil du trenge 1-10 volts dimmer. Nå vet jeg ikke det finnes i Elko-Living, da jeg ikke har satt meg så mye inn i det systemet. Skal selv i gang med å bygge hus om ikke lenge (Igjen) Blir da å bruke X-comfort og deres 1-10 voolts dimmere i kombinasjon med EL-produkter sin 3W. Det finnes veldig mye led ute på markedet som både har dårlig lysutbytte og som heller ikke kan dimmes. Pass på at dere kjøper kvalitet, etterhvert så vil man nok finne billigprodukter med akseptabelt lysutbytte, farge og med dimming. Virker bare som om det fortsatt er en liten stund til at vi når dit.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser det er kommet led-lysrør også