LED belysning, erfaringer?!? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 164
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    PM er sendt. Vi har betydelig flere pærer enn de vi har på sidene våre. Vi har har her bare gjort et utvalg som vi mener er det mest aktuelle.

Var det jeg satset på ja

Har du en oversikt over det du har??

Eller kan jeg bare sende deg en mail med "forespørsel" så tar vi det derfra??

Jeg tenker i første omgang på GU10 sokler... da det er dette som er mest aktuelt i første omgang!!

Også om dere har LED lamper?? til kjøkken bad etc.. og om du kan være behjelpelig med Tips om typer og hvor etc...

Jeg er ivrig nå

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Var det jeg satset på ja

Har du en oversikt over det du har??

Eller kan jeg bare sende deg en mail med "forespørsel" så tar vi det derfra??

Jeg tenker i første omgang på GU10 sokler... da det er dette som er mest aktuelt i første omgang!!

Også om dere har LED lamper?? til kjøkken bad etc.. og om du kan være behjelpelig med Tips om typer og hvor etc...

Jeg er ivrig nå
    Send meg heller en forespørsel...
    Når det gjelder GU10 så har vi det i 1, 3, og 9w. De kan med enkelhet erstatte vanlige halogen GU10 pærer. Det er bare et problem: Du kan ikke dimme dem. Dette fordi alle LED GU10 har en innebygd trafo i sokkelen som hindrer dimming. Jeg regner med at det kommer etterhvert, men foreløpig har jeg ikke funnet noen dimmere for LED i 220v, bare i 12v.
    Selv så satser jeg derfor på 12v MR16 hjemme da de med enkelhet kan dimmes.

Når det gjelder lamper så er jeg litt usikker på hva du mener. Vi satser først og fremst på pærer som kan erstatte vanlige glødelamper og halogenpærer og dermed bli i de lampene dere har fra før. Men jeg kan gjerne gi tips....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, led dimmeren vår klarer kun 60w. Men sannsynligvis kommer vi nå snart til å ta inn en som ser ut som de vanlige (rund knott på veggen til å vri på og trykke på) som klarer 250w. Men da må du nok sannsynligvis bytte ut den dimmeren du har i dag....
    Phillips reklamerer med at de har en 2.4w som kan dimmes med eksisterende dimmer og at man kan nytte eksisterende 12v downlightstrafoer, gitt at de får nok effekt å jobbe med. Har dere testet dette? før du svarer burde jeg kanskje stillt spørsmålet: 12v pærene deres er de 12V AC eller det sedvanlige DC?

Å bytte ut en dimmer er jo selvfølgelig ikke noe problem...

Kan jo i samme slengen spørre om det blir/er mulig å dimme effektmoduler med den dimmeren som dere har, slik som man kan med en del andre systemer, så som f.eks funkbus.

Det som er mest interessant er å få pærer som man kan putte rett inn i downlightsene som er montert rundt omkring, dette for å bli kvitt varmen som de avgir uten alt for mye modifikasjoner. Etter det så er det interessant å få tak i komplette armaturer for nyanlegg...

Newcomer monsivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan denne trådløse dimmeren styres fra en logitec fjernkontroll på noen måte, og selger dere MR16 sokkler(holdere hvis du skjønner) også, eller bare pører/trafo/dimmere, da jeg skal ha et nytt opplegg i taket i stua. og det sparer meg for veldig mye arbeid og sette inn LED istedenfor. dette med tanke på varmeutvkling og innkapsling, for hvis jeg har forstått det riktig trenger man ikke noe kasse til disse lysene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Phillips reklamerer med at de har en 2.4w som kan dimmes med eksisterende dimmer og at man kan nytte eksisterende 12v downlightstrafoer, gitt at de får nok effekt å jobbe med. Har dere testet dette? før du svarer burde jeg kanskje stillt spørsmålet: 12v pærene deres er de 12V AC eller det sedvanlige DC?

Å bytte ut en dimmer er jo selvfølgelig ikke noe problem...

Kan jo i samme slengen spørre om det blir/er mulig å dimme effektmoduler med den dimmeren som dere har, slik som man kan med en del andre systemer, så som f.eks funkbus.

Det som er mest interessant er å få pærer som man kan putte rett inn i downlightsene som er montert rundt omkring, dette for å bli kvitt varmen som de avgir uten alt for mye modifikasjoner. Etter det så er det interessant å få tak i komplette armaturer for nyanlegg...
    Vår dimmer kan dimme alt, også effektmoduler. Begrensningen ligger i at den kun er på 60w. (den kan altså dimme 20 led....)
    12v fra oss fungerer alltid på både AC og DC (også dimmeren)
    Philips pærene du referer til er nok blandt de få jeg ikke har prøvd. Jeg kjenner dem derfor ikke. Men hvis Philips hevder at de fungerer på vanlige dimmere så gjør de vel det...?

Foreløpig så synes jeg at 12v er mest interessant siden de ikke har noen trafo innebygd. Det betyr også at den varmen som trafoen genererer uteblir. 12v LED blir derfor bare såvidt lunkne. GU10 derimot kan bli litt varme i sokkelen der trafoen sitter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av monsivar
    kan denne trådløse dimmeren styres fra en logitec fjernkontroll på noen måte, og selger dere MR16 sokkler(holdere hvis du skjønner) også, eller bare pører/trafo/dimmere, da jeg skal ha et nytt opplegg i taket i stua. og det sparer meg for veldig mye arbeid og sette inn LED istedenfor. dette med tanke på varmeutvkling og innkapsling, for hvis jeg har forstått det riktig trenger man ikke noe kasse til disse lysene.
    Den trådløse dimmeren vår går på radiosignaler. Jeg tror derfor ikke at den kan styres fra en Logitec fjernkontroll.

Vi selger også MR16 innsatser. Da kun i stål. Jeg tror vi tar 49 kr for dem. Og det er riktig at du ikke trenger kasser rundt disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vår dimmer kan dimme alt, også effektmoduler. Begrensningen ligger i at den kun er på 60w. (den kan altså dimme 20 led....)
    12v fra oss fungerer alltid på både AC og DC (også dimmeren)
    Philips pærene du referer til er nok blandt de få jeg ikke har prøvd. Jeg kjenner dem derfor ikke. Men hvis Philips hevder at de fungerer på vanlige dimmere så gjør de vel det...?

Foreløpig så synes jeg at 12v er mest interessant siden de ikke har noen trafo innebygd. Det betyr også at den varmen som trafoen genererer uteblir. 12v LED blir derfor bare såvidt lunkne. GU10 derimot kan bli litt varme i sokkelen der trafoen sitter.
    Tror du misforstod litt, jeg lurte ikke på om Phillips sine pærer fungerte på den måten. Det vet jeg at de gjør, det jeg lurte på var om dere hadde prøvd deres pærer på vanlig 12V trafo for lavolt halogen, med vanlig dimmer for dette?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med Trafoer til pærene deres?? 12v

Har dere egnede trafoer eller kan "alle" brukes?

Har kommet for mye her nå til at jeg klarer å være oppdatert

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Tror du misforstod litt, jeg lurte ikke på om Phillips sine pærer fungerte på den måten. Det vet jeg at de gjør, det jeg lurte på var om dere hadde prøvd deres pærer på vanlig 12V trafo for lavolt halogen, med vanlig dimmer for dette?
    Ja, jeg misforsto...
    Vi har prøvd våre led lys på vanlig lavvolt dimmer. Men det gikk ikke på den vi prøvde. Lysene bare lyser fullt helt til de blir skrudd av. Nå ser jeg at der finnes mange forskjellige typer også av lavvolt dimmere. Vi har ennå ikke fått prøvd alle (vi holder på nå) men det kan jo hende at noen av dem vil virke...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med Trafoer til pærene deres?? 12v

Har dere egnede trafoer eller kan "alle" brukes?

Har kommet for mye her nå til at jeg klarer å være oppdatert
    12v pærene våre går på alle typer 12v trafoer. De takler både DC og AC.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant tråd! Driver å rehabiliterer et gammelt hus. Så LED må vurderes.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen dimmer brukes på 12v led? f.eks hvis man da kan bruke leval pico wolf trafo 60w. kan man bruke f.eks elko 315 gle?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Meget interessant tråd! Driver å rehabiliterer et gammelt hus. Så LED må vurderes.

Det er så mange bruksområder at du aner det ikke

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    åssen dimmer brukes på 12v led? f.eks hvis man da kan bruke leval pico wolf trafo 60w. kan man bruke f.eks elko 315 gle?

Så lenge belastningen er over 30w så bør det vel gå greit det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge belastningen er over 30w så bør det vel gå greit det

Jeg har snakket med Elko. De mener at ingen av deres dimmere kan dimme LED. Vi har klart å spore opp 2 leverandører som dimmer LED. Den ene leverer en trådløs LED dimmer og den andre leverer en som ser akkurat ut som Elko sin (et hjul på veggen som kan trykkes på og dreies)Vi kan skaffe begge.

Men hvis en skal dimme så kreves det også trafoer som er riktige. Det må kun være magnetiske trafoer og ikke såkalte elektroniske.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Fordelen med å ettermontere LED er at de ikke blir varme. Det betyr igjen at en kan lage huller i taket uten å måtte legge inn skjerming for varmen. Derfor er ettermontering av LED enkelt og mye billigere enn halogen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med å ettermontere LED er at de ikke blir varme. Det betyr igjen at en kan lage huller i taket uten å måtte legge inn skjerming for varmen. Derfor er ettermontering av LED enkelt og mye billigere enn halogen.

Stemmer...

samt mange andre fordeler..

Problemet er tilgangen til pene lamper... altså ikke spotter men lamper av LED.. de som finnes er enten DYRE eller stygge

der har du en jobb Grimstad

Gleder meg til eliaden for å se om det er noe snacks å plukke opp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer...

samt mange andre fordeler..

Problemet er tilgangen til pene lamper... altså ikke spotter men lamper av LED.. de som finnes er enten DYRE eller stygge

der har du en jobb Grimstad

Gleder meg til eliaden for å se om det er noe snacks å plukke opp
    her er en tråd på et annet forum som tar opp akkurat dette, og der er det også en liste med butikker (i norge og utenlands)
    Kjøp av LED-belysning og hvor bra de lyser - Forum - Diskusjon.no

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja..

Dette er jo tråden jeg har lett etter

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er ganske interresert i dette med dioder selv.

Dioder.no

Her har jeg kjøpt endel led's. Har blant annet 18 stk (!) på lett-motorsykkelen min. Den lyser opp som pokker :P

Kjøpte også noen dioder til et prosjekt på jobb. En utstillingsrigg med butterfly-ventil, aktivator, "kontrollpanel" og led-indikatorer.

Vedlegg 27265

Materialet som diodene lyser inn i er nylon.
    Ganske morsomt prosjekt å få det til å fungere

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •