Muthe bygger hjemmekino ...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Muthe bygger hjemmekino ...

Hei,

Da tenkte jeg at jeg skulle sette i gang med hjemmekinoprosjektet mitt og hva ville vel være bedre enn å starte det hele med en tråd her på AVForum sine sider.

BAKGRUNN:
    Kort om meg selv: jeg er en gammel gubbe på 37 med kone og unger som endelig (!) skal bygge "drømmehuset" som vi har ventet på i flere år nå. Tomta har vi hatt i årevis men pga. lange og tidkrevende prosesser knyttet til kommunale godkjenninger, opparbeiding av området osv. så har dette tatt tid. Men som sagt - nå begynner endelig ballen å rulle, og dersom alt går etter planen så skal byggmesteren starte arbeidet i april / mai neste år.

Dette betyr derfor at arkitekten i disse dager tegner for fullt, og da må jeg kjenne min besøkelsestid slik at jeg får med et eget dedikert AV rom fra første strek.

KORT OM PROSJEKTET:
    Som nevnt så tegner vi (dvs. arkitekten) et hus fra scratch. Vi har allerede hatt flere møter og husets utrykk og ide er på plass. Det kommer til å bli et hus på 3 plan (2,5) der det legges vekt på store rom og høyt under taket (ca. 2.7 - 2.8 meter etasjehøyder). Tomten ligger ved sjøen slik at fasaden mot sjøen kommer til å bestå av store vindusflater. Huset skal være funksjonelt og så vedlikeholdsfritt som det lar seg gjøre. Jeg er glad i nye prosjekter og å bruke fritiden min på det som interesserer meg, men beising av hus faller ikke inn under dette

AV rommet blir et dedikert rom på første plan (det er ingen kjeller så dette planen ligger i ett med bakkenivå). Størrelsen er ikke helt fastsatt men det blir omlag 20 - 24 m2.

UTSTYR:
    Min bakgrunn er ganske begrenset innen AV men jeg liker å gjøre ting skikkelig samt at jeg er glad i både film og musikk. Selv spiller jeg gitar i et band og har stor sans for lyden av en skikkelig rørforsterker Per i dag har jeg et enkelt stueoppsett bestående av en MediaPC (selvbygget, jeg kan data!), en Sony D3000 40 tommers LCD skjerm, en eldre NAD stereoforsterker samt 2 stk. Tannoy høytalere. Dette duger til å se en film på lørdagskvelden men etter å ha trålet diverse AV forretninger og hørt hvordan lyd faktisk kan låte, så har jeg innsett at dette ikke duger i lengden

En viktig del av denne tråden vil derfor være å få innspill på valg av rett utstyr til AV rommet, men første del av prosessen vil selvfølgelig være å bygge selve rommet slik at dette blir mest mulig tilpasset behovene.

NESTE STEG
    Vi forventer å få første utkast av plantegningene ila. en ukes tid nå. Så snart disse er klare skal jeg legge ved tegningene av AV rommet og forhåpentligvis få noen gode innspill fra dere på størrelse, utforming osv. Siden vi er tidlige i tegnefasen så kan det "meste" fremdeles endres.

Det var det så langt - dermed er mitt eget prosjekt "hjemmekino" offisielt igang!

EDIT: Merk at jeg la denne tråden inn på AVForum for noen uker siden under tråden "Hvilket utstyr har AVForum sine medlemmer". Jeg starter den på nytt i denne tråden som virker mer passende. I tillegg til dette har jeg skiftet nick fra wintermuthe til muthe. Håper dette er greit - hvis jeg har gjort noe dumt så får administrator gi meg beskjed! ops:

mvh.
    muthe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Da har jeg endelig fått tegningene fra arkitekten. Det fremstår fremdeles mange justeringer på plantegningene men når det gjelder AV rommet så kommer dette til å bli som vist i tegningen nedenfor.

Dimensjonene er L 6,1 m B 3,8 m og H 2,7 m. Hele rommet skal bygges som rom-i-rom og som dere ser så skal jeg dele av bakre del av rommet med en ikke-lydisolert vegg. Her skal lerretet henge. I det som da blir utstyrsrommet skal jeg ha sikringsskap, MediaPC, sub (?) osv. Endelig plassering av denne skilleveggen har jeg ikke bestemt enda.

Merk også at vaskerommet på utsiden skal legges i andre enden av huset - jeg ønsker ikke å ha en vaskemaskin i umiddelbar nærhet av AV rommet

Inngangsdøren fra bi-inngangen har jeg også fjernet. Dermed har jeg kun en inngangsdør som skal ligge på kortveggen i bakkant. Denne skal jeg plassere i senter (ikke som på tegningen).

Nå holder jeg på å tegne dette i Sketchup så det kommer nok noen flere tegninger etter hvert.

Mvh.
    muthe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Nå viser det seg at rommet blir enda litt større enn jeg først trodde. Det blir faktisk lengde 6 m + 1,5 m til utstyrsrommet. Jeg vurderer derimot å droppe utstyrsrommet slik at jeg dermed får et AV-rom med hele 7,5 m lengde. Er det noen som har synspunkter på dette

Ellers så lurer jeg på følgende: Siden 2 av veggene går mot yttervegg - er det da nødvendig å lydisolere disse med "rom-i-rommet" løsning? Holder det å bygge doble vegger inn mot huset. Jeg skal uansett brukt lydbøyler i tak for å dempe mot etasjen over.

mvh.
    muthe

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det lydisoleres skikkelig mot resten av huset må rom-i-romet gjennomføres 100%. Ved bygging av rom-i-rom brukes ikke lydbøyler. Lydbøyler er en nr 2 løsning når det ikke er mulig å bygge rom-i-rom og vil ikke gi en like god lydisolasjon.

Har du plass og mulighet ville jeg helt klart gått for en 100% rom-i-rom løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Da har jeg tydeligvis misforstått når det gjelder taket i rom-i-rom løsninger. Og jeg som har lest det meste av byggetråder her på AVForum :? Hvordan lages så taket i dersom man ikke bruker lydbøyler? Jeg trodde det var viktig å sørge for at det ikke er fysisk kontakt mellom de to lagene med tak?

Jeg har 2,8m takhøyde til disposisjon så jeg kan definitivt bygge ned dette .

mvh.
    muthe

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av muthe
    Da har jeg tydeligvis misforstått når det gjelder taket i rom-i-rom løsninger. Og jeg som har lest det meste av byggetråder her på AVForum :? Hvordan lages så taket i dersom man ikke bruker lydbøyler? Jeg trodde det var viktig å sørge for at det ikke er fysisk kontakt mellom de to lagene med tak?
    Er akkurat som du sier, "ikke fysisk kontakt mellom de to lagene med tak". Du setter vel opp innervegger uten kontakt med det ytre laget med vegger, og "innertak"-bjelkene festes i innerveggene, og ikke i taket over. Greit ut som saken dere som har mer peiling på området...

(SS)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygging av rom-i-rom gjøres ved at gulvet legges flytende med en klaring mot eksisterende vegger. Veggene settes oppå dette nye gulvet og himlingsbjelkene festes oppå de nye veggene. Den eneste kontakten dette nye rommet har med det eksisterende rommet er da gulvet.

Det er meget viktig at det ikke er noen fysisk kontakt mellom det nye bindingsverket og det eksisterende rommet.

Gulvet bygges opp med et elastisk dempesjikt (25mm trinnlydplater) som gjør at minimalt med vibrasjoner overføres til det eksisterende rommet og resten av huset.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende opplegg, dette. Det er jo en drøm for mange, dette å kunne bygge inn AV-rommet når huset oppføres som nytt. Det gir rom for mer elegante løsninger, og kravene som rom-i-rom-løsningene stiller til takhøyde kan overholdes.

Skal bli moro å følge med på dette videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringer! Da har jeg bestilt Byggforsk sitt "Forbedring av lydisolering med rom-i-rom løsning"

Byggforsk

Skal lese denne grundig!

mvh.
    muthe

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moro :)

Høres ut som du har mye takhøyde å ta av! Heldiggris Verre med oss andre som må gjøre alt for ikke å ta for mye av denne. Kommer i gang med bygging hvert øyeblikk selv også, og skal følge med på din tråd for å se løsninger. Har ikke selv så store utskeielsesmuligheter, men skal nok bli bra likevel det også.

Lykke til med drømmen (vet hva du prater om )

Chris

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt!

Fordelen med en eget, teknisk rom, er jo at du kan gjemme all elektronikken. Da får du ikke forstyrrende lys/dioder og bokser inne i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Teknisk rom vil uansett bygges vha. en lett skillevegg inne i rom-i-rommet så den har jeg litt tid til å tenke på (litt etter samme mal som Akto sin hjemmekino). Når det gjelder takhøyden er jeg heldig ja - vi kjører 2,8 i begge etasjer.

Ellers har jeg siklet på alle de utrolig flotte kinoene her inne på AVForum og begynner vel så smått å få noen ideer til hvordan min kino skal se ut. Alt handler om prosjekteringen for tiden så utstyrslista får jeg ta når prosjekteringen er ferdig.

SannaX - har du startet opp en egen byggetråd?

mvh.
    muthe

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0