Hjelp til hjemmekino løsning, med bilde!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til hjemmekino løsning, med bilde!

Har forsøk å tegne mitt nye hjemmekino rom i sketchup. Tegningen er bare en enkel skisse, men målene på rommet stemmer.

Mitt største problem er at rommet er for lite, men har uansett lyst til å gjøre et forsøk. I utgangspunktet hadde jeg tenkt en PJ løsning, der jeg fester PJ i taket over sofaen. Men er litt usikker om det blir for liten avstand. Evnt hvor stort bilde jeg kan få og om det blir optimalt eller for voldsomt med så kort avstand fra lerret. Flatskjerm eller PJ??

I og med at leiligheta er under konstruksjon har jeg mulighet til å legge det meste av kabler skjult.

Er også veldig usikker på hva slags høyttaler kombinasjon som passer seg til et så lite rom og i tillegg gir litt trøkk. Har sett på noen av pakkene som ligger surround.no.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstanden mellom øynene dine og veggen blir jo noe sånn som 2,5-3m. I en slik avstand vil jeg tro en 50" plasma hadde sittet som hånd i hanske. Du hadde sluppet unna støy/oppstart/lampeproblem fra projektor, fått et dundrende bra sortnivå og sluppet unna en god del kabling (selv om du sier det ligger til rette for det)

Hva med en Panasonic TH-50PX70/TH-50PV70?

(hint: er lettere å "flytte en plasma til soverommet" neste gang du vil oppgradere skjerm, enn å gjøre det samme med en projektor :razz: )

Høyttalerpakker finnes det mange alternativer på! Hvilket prisområde ser du for deg for de forskjellige delene av anlegget? Subwoofer i tillegg? Har du noen formening om du vil kunne leve med stativhøyttalere?

Innbyggingshøyttalere? Hva er viktigst, form eller funksjon? (dvs, hvor viktig er utseende for deg...)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fristende med en PJ da jeg vil oppnå litt større bilde, har tenkt litt på 170 cm rammelerret. Og tviler på at jeg legger kabler skjult i tak for PJ da jeg ønsker mulighet til å bytte løsning senere. Så når det gjelder PJ eller flat TV har jeg fortsatt litt tid til å bestemme meg. Tror jeg må låne meg en PJ for å teste dette litt etter jeg har fått vegger på rommet.

Har i dag en Pioneer VSX-2016AV og to stk Dali Concept 1.

Kommer nok ikke til å gå for innbyggingshøyttalere, er alt for glad i å oppgradere så vil ha muligheten til det. Når det gjelder pris så kommer jeg nok til å holde meg i budsjettklassen da det er såpass mye som må på plass. Men finner jeg noe jeg liker så kan jeg strekke meg litt. Har sett en del på XTZ sine subber og ønsker meg en av de, evnt to stk. Men er usikker på om 12" vil bli voldsomt i et så lite rom, så det er vel 10" som er mest aktuell. (evnt to stk 8"?)

Har også litt tid på meg til å finne høyttalere, og tenkte litt på å finne meg noen gode høyttalere brukt.

Det jeg er mest usikker på nå er plassering av bakhøyttalerne, da jeg kommer til å legge den kablingen skjult. Er ganske blank når det gjelder optimal plassering av disse i forhold til rommet.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Doctoren her egentlig. Ville gått for 50" plasma på den avstanden. Får du for stort bilde vil du sitte å kikke frem og tilbake for å få med deg handlingen.

Jeg ville gått for noen gode stativhøyttalere i front. Suppler med 1-2 gode suber. XTZ har gode produkter til fornuftige priser. Tror ikke du vil bli skuffet der.

Når det gjelder plassering, så kan du ta en kikk her. Dolby Room Layout and Speaker Setup Guide - Speaker Placement for Home Theater Surround Sound
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en kamerat som har ca den str der på rommet sitt, å han har pj med 170-180 lerret. funker bra! synes ikke det er for stort. eneste minuset synes jeg, er at pj hans støyer litt i forholdt til det rommet, projektoren blir jo stående rett ovenfor hodet. det er en epson tw700.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av hengig av smak og behag dette og kommer an på hva som er viktigst for deg.

Personlig mener jeg at stort bilde og høy lyd er de viktigste ingrediensene i en kino. Du kommer til å sitte ca 3 meter fra lerret (på en sofa kommer du ikke mye mer enn 37 cm ut fra veggen med hode vel?), og avstand linse-lerret blir nok også 3 meter. Det finnes faktisk projektorer som kan levere bilde på opptil 100 tommer fra denne avstanden. Men sitter man kun 3 meter i fra kan man bli plaget med at man ser pixeler. Igjen, det spørs hva du prioriterer.

På lydsiden er det jo et hav å velge mellom. Personlig har jeg erfaring med Focal som jeg mener er ektremt gode filmhøytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kikket litt på siden til Dolby, så ganske greit ut der. Da er bare spm om høyden på bakhøyttalerne. Det mest optimale er vel at de er i lytte høyde (diskant på samme linje som øret (er det ikke sånn det egentlig skal være?)), men med tanke på plass er det jo greit å få de opp litt på veggen. Planen var å henge de opp på veggen slik at de ikke tok opp så mye plass. Hvilken høyde bør jeg velge, eller er dette avhengig av høyttalervalget. Eller løses dette enkelt ved å justere festeanordningen slik at høyttalerne tiltes nedover mot lyttehøyde.

Hva er egentlig forskjellen ved å velge høyttalere som er konstruert som bakhøyttalere mot å velge små stativ høyttalere?

Angående PJ eller flatskjerm valget. Er det noen forhandlere som låner ut PJ så dette kan testes før evnt kjøp?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo "kjøpe" en hos Elkjøp. Lever den tilbake innen 30 dager og du får pengene tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo gått det, har tidligere benyttet meg av den muligheten. Selv om de ikke virker så blide da du kommer tilbake med produktet da :razz:

Dumt de ikke har den modellen på elkjøp, hadde sett for meg en Epson EMP-TW700 eller en Panasonic PT-AX100. Eneste jeg er litt skeptisk til er støynivået til EMP-TW700. Også litt usikker på takfeste løsning til PJ da jeg har 2,6 m i tak høyde, er redd for at bilde vil komme for langt opp på veggen. Ønsker helst ikke en løsning der PJ henger alt for langt ned fra taket. Vurderer en løsning der jeg setter PJ på et bord mellom to sitteplasser. Skal snuse videre rundt på avforum og se om jeg finner noen tips.

Holder på å skru gips i taket på leiligheta nå om dagen, så det begynner å haste med tanke på om jeg skal legge opp for en PJ i taket eller ikke. Skal ikke være lett å bestemme seg.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg på et par tips:

1. Jeg sitter ca. 3m fra et lerret på 170cm(målt på det hvite innenfor maskeringen). Dette er helt ypperlig størrelse på den avstanden. Prosjektoren er en Panasonic PT-AE900E. Den henger litt lenger ifra enn det jeg sitter, men det er masse zoom igjen der, så ingen problemer med den.

2. Høyttalere: Som sagt tidligere i tråden, så er det sansynligvis OK med stativ-høyttalere og en sub eller to. Xtz 12" burde være bra i det rommet. Eller en SVS SB12. Den nye 600-serien til B&W spiller veldig godt.

3. Bakhøyttalere: Jeg ville kanskje valgt en dipol høyttaler. Se her. Disse sprer lyden litt mer bak og siden du blir sittende såpass nærme så tror jeg det vil gjøre seg.

4. Demping: For å oppnå et enda bedre lydbilde ville jeg dempet førsterefleksjonene på frontvegg, sidevegger og taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det skjedd noen små forandringer i planene. Har fått gjort om rommet til kun tv/kino rom, kontoret er flytta til et annet rom. Så da åpner det for litt mer plass.

Når det gjelder valget mellom PJ og evnt 50" flatskjerm, kommer jeg til å legge kabler skjult øverst på bakvegg. Slik at punktet ikke kommer så synlig i tak hvis jeg går for flatskjerm. Har skjønt at jeg må teste dette før jeg finner ut av hvilken løsning jeg ønsker.

Er fortsatt usikker på høyden til bakhøyttalerne?

Har forsøkt å finne ut av om fordeler/ulemper dipol bakhøyttalere, med tanke på rommets størrelse/utforming?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du legger for mye i bakhøytalerne. Man huske på at kun 10% av lyden kommer fra bakhøytalerne. 90% kommer fra fronthøytalerne og så mye som 70% fra senterhøytaleren (selvsagt varierer tallene noe fra film til film). Derfor tror jeg ikke det har så mye å si hvor du plasserer bakhøytalerne eller for den saks skyld hvilke du velger.

Jeg har stativhøytalere bak, ca i øre-høyde når jeg sitter. Så nylig på Blood Diamond og på en av helikopterscene måtte jeg titte opp i taket bak, fordi det virket som lyden kom der oppe i fra. Så det ble kult selvom høytalerne stod mye lavere.

Ang. bilde: 100 tommer er SÅ mye kulere enn 50 tommer.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har du sett på Klipsch RS 42 ? Har disse på bakvegg og det funker bra.De er plassert ca 210cm over gulv. PJ kan du sette på en hylle i passe høyde på bakveggen i stedet for takoppheng, støyen vil du ikke høre når du ser film likevel
    Har Pana 900 , som Mor10 sier det er masse å gå på vedr. zoom . sjekk på projection sentral eller hva det heter , så får du et bilde av kastelengder og bildestørrelser på div. typer
    gubben

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Jeg har også kino med ca 3 meter fra lerret. Dette fungerer optimalt i mitt rom med 77" lerret. Det er stor forskjell på dette kontra 50" plasma. Det blir selvsagt en smaksak, men kinofølelsen er helt klart større med pj.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Milo

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Når det gjelder bakhøyttalere, så er det ikke slik at jeg veldig stor vekt på disse. Saken er slik at jeg hadde tenkt til å legge kabler skjult i vegg til disse. I og med at jeg ikke har bestemt meg for hvilke høyttalere jeg skal ha, kommer nok heller ikke til å bestemme meg for det på en stund enda. Er en hel leilighet som skal bygges på kveldstid, så det tar fort litt tid.

Problemet mitt ligger mer i hvor plassering av bakhøyttalerne kommer, slik at kablingen ikke bommer med en meter. Slik jeg har fortstått det så plasseres dipol høyttalerne på bakvegg, mens annen løsning er å plassere de på sidevegg.

Er det også slik at plassering avhenger veldig av hvilken høyttaler du velger, slik at det ikke finnes noen "standard" løsning?

Når det gjelder 50" kontra lerret, så legger jeg opp til at jeg kan velge begge løsninger. Så tester jeg dette ut etter at jeg får opp vegger på rommet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •