Laminat, tregulv eller fliser i hjemmekino???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laminat, tregulv eller fliser i hjemmekino???

Har ikke søkt i forumet for denne informasjonen, så hvis det er noen av dere som vet om linker eller info så kom gjerne med de!
    Er i ferd med å starte bygging av dedikert kino/musikk/multirom i kjeller og lurer på hvilke av disse tre typene gulv som er best å bruke?
    Rommet har i utgangspunktet bare ca 220 cm høyde netto. Det er usikkert om det går ann å pigge noe særlig ned pga betongfundamentet. Har snakket med en nabo som er murer og som selv har gjort det, og han sier det varierer fra rekkehus til rekkehus. Gulvet "kan" muligens inneholde noe fukt. Har tenkt til å støpe nytt eller legge utjevningsmasse med fuktsperre ala Isola stop i tillegg til å legge enten varmekabler i støpet eller varmematter ala Elektroplast gir deg varme gulv for kalde føtter.
    Er det noen som vet hva minste anbefalte støpehøyde er med betong?
    Vil det være ulemper/fordeler med noen av de tre nevnte materialene ift akustikk/refleksjoner?? Ser jo feks at Eribilist her på forumet har fliser, mens mange har vegg til vegg teppe. Det siste tror jeg rett og slett ikke jeg får med kona på...
    Noen som har faktaopplysninger/meninger eller ideer??

Edit: Får ikke med kona på akkurat det, såfremt vi ikke får rengjøringspersonale hver uke...hmmm, 1600 kr pr mnd

Mvh Chris

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk litt rundt på butikker, og du vill finne at vegg til vegg tepper slett ikke kan sammenlignes med det som kom bare for noen år siden. Nye materialer, produksjonsmåter osv. har gjort teppene langt bedre enn sitt noe slitte rykte.

Har ingen erfaring med dette selv, men tenkte og ha teppe på egen kino og har derfor brukt litt tid på internett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boly
    Søk litt rundt på butikker, og du vill finne at vegg til vegg tepper slett ikke kan sammenlignes med det som kom bare for noen år siden. Nye materialer, produksjonsmåter osv. har gjort teppene langt bedre enn sitt noe slitte rykte.

Har ingen erfaring med dette selv, men tenkte og ha teppe på egen kino og har derfor brukt litt tid på internett.
    Altså, et teppe er skittsamler uansett hvilket millennium det er laget. Men teppe vil nesten alltid forbedre lyden. Det er bedre jo tyngre og tykkere det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha teppe i min kino når jeg bare får budsjettet på plass.
    Du kan jo vurdere teppefliser av industrikvalitet, de tåler mye og er som regel laget slik at de er lette å holde rene.

Fordelen med teppefliser er at om du søler noe eller på annet vis skader teppet så tar du bare bort den/de flisene som ble skadet og legger på plass noen som du selvsagt hadde kjøpt i reserve :-)

Kino = teppe på gulv!

Jeg var forøvrig på "kurs" i hjemmekino hos Hi-Fi Klubben i Bergen. Det var Akto som stod for kunnskapen og han anbefalte klart tepper for å få vekk reflekterende flater.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei..

Takk for svar! Ser det blir anbefalt tepper her...det er vel og bra! Hadde det vært opp til meg ville jeg nok hatt teppe "all over", men tror ikke det blir aktuelt pga kona.
    Spørsmålet da er egentlig hva som er best...laminat, flis eller linoleum...eller spurt på annen måte: Hva bør man bruke "sist" ift lydegenskaper?
    Vil hardheten i materialet ha noe å si eller er det den glatte flaten, uavhengig av flis, laminat eller linoleum, som vil skape refleksjon. Er disse så like i hardhet at dette ikke har noe å si?
    Hadde vært ålreit om noen visste litt fakta og ikke synset

Mvh Chris

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går dere med sko inne, eller griser som besatt med potetgull og dip og smørpopcorn når dere ser film? Du kan jo alltids tilby deg å rengjøre kinoen selv, la kona få bekymre seg over resten av huset.

Uansett, jo hardere jo verre. Tror jeg ville valgt laminat eller tre, og slengt et teppe på det...er jo ikke så dyrt, og man kan alltids hive det ut om/når det blir stygt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •