Min stue. sub-plassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min stue. sub-plassering

Hei, har nettop kjøpt meg ny sub. og lurer litt på hvor eg skal plassere denne. har ikke fått kjøpt sub-kabel enda. så har ikke fått eksperimentert enda.

suben er en svs 12 DYI med lukket kasse.
    høytallerene eg spiller på et Triangle Altea ES.

skal innover i morgen å kjøpe meg kabel, så lurer på om noen av dere har en god idè hvor eg kan prøve meg fram i stua mi.

Min stue. sub-plassering-untitled-1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som regel best å ha den i det hjørnet som er nærmest lytteposisjonen. Men hvis du har fronthøyttalere som også skal spille masse bass kan det være en fordel å ha subben i et av hjørnene foran sammen med frontene.

Ut over dette må du nesten bare prøve å lytte deg frem til den beste plasseringen. En lydtrykk måler kan også være til stor hjelp, spesielt ved fasejusteringer hvis du ikke har subben foran ved frontene.

Et annet tips er å plassere subben der du skal sitte, for så å gå rundt i rommet for å finne hvor lyden er best. Der bør kanskje subben stå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får plass i hjørnet bak sofa'en. vil det vere bra å ha den her? eller blir dette for nermt lytteposisjon?

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er litt forskjellige ting som spiller inn hvor suben spiller best, hvilke fronthøytalere du har,og hva du deler de på (hz,smal/large)
    om suben skal spille bass fra 15hz- til 315hz, da er det ikke å anbefale at de står ved siden av sofaen. (for til høyere hz en sub spiller jo lettere er det å plassere den, høre hvor den er plassert.
    men hvis du har høytalere med litt punsh, og at subben bare skal ta over de dypeste tonene går det fint å plassere den ved siden av sofaen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde før suben ved siden av ene høyttaleren, fungerte greit, men ble aldri sån helt fornøyd med det.. Nå har jeg plasert den i hjørne bak med elementet spillende mot høyttalerne, og fasen på 180grader.. fungere som bare det..

se bilder..

plasert i hjørnet

Med elementet spillende mot høyttalerne, 180grader på fasen..

Du kan jo prøve dette..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk ikke prøvd ordentlig før eg reiste ut på plattformen her. tv'en har vert ødelagt. så fikk ikke sett noen filmer. så eg må teste litt meir når eg kommer hjem igjen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •